Armando Puklavec, bariton,
veliko umjetničko pojačanje Opere
HNK, Split
U započetoj umjetničkoj sezoni Opere HNK Split, novi
solist Opere, je istaknuti hrvatski bariton postignutog medjunarodnoga ugleda,
Armando Puklavec koji se splitskoj glazbeno-umjetničkoj javnosti predstavlja
svojom znanom kreacijom naslovnoga junaka u Zajčevoj operi “Nikola Šubić
Zrinski”, 26. 27. i 29. listopada, uoči 135. obljetnice života te velike
hrvatske opere, autora Ivana pl. Zajca.
Zajc je bio dobio libreto od
književnika Huge Badalića, početkom
srpnja, 1876.,odmah je započeo pisati partituru, krajem rujna je sve
prepisano i pripremljeno za soliste i orkestar, a 4. studenoga, 1876. je bila
praizvedba djela na sceni staroga
zagrebačkog gornjogradskog Kazališta.
Baletni umetak u tzv. ”turskoj
sceni” opere “Nikola Šubić Zrinski” je istodbno bio početkom života baleta kao umjetničko - scenske grane, pa se
taj datum praizvedbe opere “Zrinski” drži
datumom početka sustavnoga njegovanja baletne umjetnosti u Zagrebu i
Hrvatskoj.
Znači da će nailazeći 4.
studenoga, ove 2011. biti i 135. obljetnica baleta kao scensko – umjetničke
grane u sustavnome razvitku i rastu u nas.
Nakon praizvedbe Zajčeve opere
“Nikola Šubić Zrinski”, s baletnim glazbeno-scenskim umetkom, Šenoa je
pisao vrlo kritički intoniran osvrt na novo djelo i posebno prigovorio izrazu i
duhu baleta u operi.
Tako je balet započeo u Hrvatskoj
svoj sustavni život i razvitak.
Danas,uoči 135.rodjendana u
životu baletne umjetnosti kod nas,može se reći da je Šenoina prva oštra
primjedba sa značenjem “negiranja” potrebe takvih inkorporiranosti plesova u
operi, bila dobra vrijednost, jer je pokazala da je uvijek ispravnije i
vrijednije startno reći “ne”, koje se postupno, razvitkom pretvara u - “da”,
nego brzopleto reći veliko “da”, koje se pretvara, iskustvom, u veliko ”ne”.
Armando Puklavec,bariton
Prvo glazbeno obrazovanje stekao
je u Glazbenoj školi Varaždin, kao trombonist, u klasi profesora Rukljić
Stjepana i solo-pjevač, u klasi profesorice Darije Hreljanović. Obrazovanjem je
nastavio u programu Sveučilišta za glazbu i glumu u Beču (Universität für Musik
und darstellende Kunst in Wien) gdje je stekao stupanj Magister artium (klasa
prof. Mag. art. Ralf Döring i KS prof. Robert Holl). Usavršava se na
Međunarodnim ljetnim akademijama "Wien - Prag - Budapest",
Baden kod Beča i "Mozarteum" Salzburg.
Prvi operni nastup imao je u
Schlosstheater Schönbrunn, kao Jean Baptiste Poquelin - Molliere (Rolf
Liebermann: Škola za žene). U Hrvatskome Narodnom Kazalištu, Zagreb, debitira
ulogom Evgenij Onjegin, P.I.Čajkovskog, te započinje opernu djelatnost u
ulogama talijanskog, njemačkog, ruskog, francuskog i hrvatskog repertoara
(G.Verdi: Rigoletto, Giorgio Germont - Traviata, Renato - Krabuljni ples,
Rodrigo Posa - Don Carlo, Conte di Luna - Trubadur; R. Wagner: Kurwenal –
Tristan i Izolda; L. van Beethoven: Don Pizarro- Fidelio; G. Bizet:
Escamillo-Carmen; W. A. Mozart: Papageno- Čarobna frula, Guglielmo-Cosi fan
tutte; Leoncavallo: Tonio - I Pagliacci; Rossini: Figaro-Seviljski brijač ;
Donizetti: Marcello i Belcore; Mussorgski: Šakloviti - Hovanščina; O. Nicolai:
Herr Fluth - Vesele žene windsorske; G. B. Pergolesi: Uberto; Foretić: Luka -
Maršal; J. Gotovac: Gavro - Kamenik; S. Šulek: Aufidije - Koriolan; I. pl.
Zajc: Nikola Šubić Zrinjski. etc.
Na koncertnom podiju u Zlatnoj sali Musikvereina u Beču,
pjeva Carminu Buranu i Faureov Requiem,
"Lieder eines fahrenden Gesellen" Gustava Mahlera pjeva s Krakovskom filharmonijom,
s Zagrebačkom filharmonijom pjeva u
Brahmsovu djelu Njemački Requiem, te kantatu BWV 62 "Kristen ätzet diesen
Tag" J.S.Bacha, i na Božićnom koncertu u Vukovaru. S orkestrom Michael
Haydn Bolzano-Brixen pjeva kantatu "In terra Pax" Franka Martina. Na
Varaždinskim baroknim večerima pjeva "Te Deum" Henrya Purcella i
"Dixit Dominum" G. F. Händela. Pjevao je Mozartov Requiem u
Zagrebačkoj katedrali, povodom 100. obljetnice rođenja Lovre pl. Matačića. U
Bazilici Altötting, Votivkirche u Beču, Cankarjevom domu u Ljubljani i u Trstu
nastupa kao Augustin u oratoriju "Ad missam in Agris" Augusta Ipavca.
Česti je interpret njemačkog
Lieda ( F. Schubert, R. Schumann, J. Brahms, H. Wolf, A. Schönberg), te ruskih,
francuskih i hrvatskih majstora solo-popijevke. U višegodišnjoj suradnji s
Zagrebačkim kvartetom izveo je "Pjesme moje majke" Josipa Štolcera
Slavenskog, u Čakovcu i Pragu, a u Mimari "Pet međimurskih pjesama"
Vladimira Ruždjaka. Varaždinski kompozitor Davor Bobić posvetio mu je
orkestralni ciklus pjesama "Međimurske legende". U HNK Split pjevao
je u baletu "Pulcinella" Igora Stravinskog.
Nositeljem je slijedećih nagrada:
I.
nagrada, Natjecanje trombonista, Križevci, 1990.
I. nagrada, Natjecanje
trombonista, Beograd, 1990.
I. nagrada, Natjecanje
solo-pjevača, Osijek,
1991.
II. nagrada, Natjecanje
solo-pjevača, Herceg Novi, 1991.
I. nagrada,"Palma d'oro", Finale Ligure
Nagrada agencije Kulturkontakt,
Hans Gabor - Belvedere, Wien
Stipendija fondacije "Dr.
Thyll-Dürr" za iznimne umjetničke dosege, Basel
Nagrada agencije Slovkoncert,
"Lucia Popp", Bratislava
II. nagrada "Jugend
musiziert" i nagrada dvorca Schielleiten, Leoben
III. nagrada "Rolando
Nicolosi", Taranto
I. nagrada
,Natjecanje"Ondina Otta", Maribor
I. nagrada, "Međunarodna
ljetna akademija "Wien- Prag-Budapest", Baden
bie Wien
http://www.youtube.com/watch?v=yR8DjNV91Og