Na osnovu rada jednog od
najutjecajnijih svjetskih intelektualaca, američkog pisca Avrama Noama Chomsky, donosimo popis od deset
strategija manipulacije putem medija.
1) PREUSMJERAVANJE PAŽNJE
Pažnju javnosti preusmjeravati s bitnih problema na nebitne. Prezaposliti
javnost poplavom nebitnih informacija, da ljudi ne bi razmišljali i stekli
osnovna saznanja u razumijevanju svijeta.
2) STVARANJE PROBLEMA
Ta metoda se naziva i "problem-reagiranje-rješenje". Treba stvoriti
problem, da bi dio javnosti reagirao na njega. Na primjer: izazvati i prenositi
nasilje s namjerom, da javnost lakše prihvati ograničavanje slobode, ekonomsku
krizu ili da bi se opravdalo rušenje socijalne države.
3) POSTUPNOST PROMJENA
Da bi javnost pristala na neku neprihvatljivu mjeru, uvoditi je postupno,
"na žličicu", mjesecima i godinama. Promjene, koje bi mogle izazvati
otpor, ako bi bile izvedene naglo i u kratkom vremenskom roku, bit će
sprovedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom mijenja, a da to ne
budi svijest o promjenama.
4) ODLAGANJE
Još jedan način za pripremanje javnosti na nepopularne promjene je, da ih se
najavljuje puno ranije, unaprijed. Ljudi tako ne osjete odjednom svu težinu
promjena, jer se predhodno privikavaju na samu ideje o promjeni. Osim toga i
"zajednička nada u bolju budućnost" olakšava njihovo prihvaćanje.
5) UPOTREBA DJEČJEG JEZIKA
Kada se odraslima obraća kao kad se govori djeci, postižemo dva korisna učinka:
javnost potiskuje svoju kritičku svijest i poruka ima snažnije djelovanje na
ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj mjeri se koristi i prilikom
reklamiranja.
6) BUĐENJE EMOCIJA
Zloupotreba emocija je klasična tehnika, koja se koristi u izazivanju kratkog
spoja, prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku svijest zamjenjuju emotivni impulse
- bijes, strah, itd. Upotreba emotivnog registra omogućava pristup nesvjesnom,
pa je kasnije moguće na toj razini sprovesti ideje, želje, brige, bojazni ili
prinudu, ili pak izazvati određena ponašanja.
7) NEZNANJE
Siromašnijim slojevima treba onemogućiti pristup mehanizmima razumijevanje
manipulacije njihovim pristankom. Kvaliteta obrazovanja nižih društvenih
slojeva treba biti što slabija ili ispod prosjeka, da bi ponor između
obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv.
8) VELIČANJE GLUPOSTI
Javnost treba poticati u prihvaćanju prosječnosti. Potrebno je uvjeriti ljude
da je - in, u modi, poželjno biti glup, vulgaran i neuk. Istovremeno treba
izazivati otpor prema kulturi i znanosti.
9) STVARANJE OS?EĆAJA KRIVNJE
Treba uvjeriti svakog pojedinca da je samo i isključivo on odgovoran za
vlastitu nesreću, uslijed oskudnog znanja, ograničenih sposobnosti, ili
nedovoljnog truda. Tako nesiguran i podcijenjen pojedinac, opterećen osjećajem
krivice, odustat će od traženja pravih uzroka svog položaja i pobune protiv
ekonomskog sustava.
10) ZLOUPOTREBA ZNANJA
Brz razvoj znanosti u posljednjih 50 godina stvara rastuću provaliju između
znanja javnosti i onih koji ga posjeduju i koriste, vladajuće elite.
"Sustav", zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije,
ima pristup naprednom znanju o čovjeku i na fizičkom i na psihičkom planu
Avram Noam Chomsky
http://en.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky