Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović
Datum objave: 11.01.2014
Share
Komentari:


Biserka Cvejić

Devet desetljeća plodonosnog života svjetske operne umjetnice


Il Trovatore 

 

Biserka Cvejic-"Stride la vampa"-Il Trovatore, Giuseppe Verdi

http://www.youtube.com/watch?v=cCSScISvctc

"Stride la vampa"

Opera: Il Trovatore;

Composer: Giuseppe Verdi;

Leonora: Gabriella Tucci;

Manrico: Bruno Prevedi;

Azucena: Biserka Cvejic;

Conte di Luna: Robert Merrill.

Dir.: Georges Pretre.

Metropolitan Opera House, 1965.

 

Biserka Cvejic & Bruno Prevedi-"Condotta ell'era in ceppi"

http://www.youtube.com/watch?v=8eJeWPOk-KA

 

Robert Merrill & Biserka Cvejic-Il Trovatore-"In braccio al mio rival?...

http://www.youtube.com/watch?v=-FtlsffWEEg

 

Azucena, je lik koji Biserka gradi na liniji nastaloj kao svojevrsni amalgam suludoga osvetničkog nagona i mističnosti utkane u psihološku potku iz koje izrasta  profil mračnoga lika jakog naturalističkoga izraza kojim se brani i napada, stvarajaući sve žešće spletove u kojima se ostali protagonisti  drame nalaze kao u „paukovoj mreži“, te postaju žrtve demona koji će, postigavši cilj - uništenje svih oko sebe, uništiti i sebe. Svojom Azucenom, Bisreka je uvijek iskazivala da je grandiozna glumica i, da nije bila operna umjetnica, mogla je biti velika zvijezda dramske scene u koordinatama  histrionskih  izričajnih volumena. Kreacijom Biserke Cvejić, kao Azucene, postaje jasnije i nadahnuće autora, Verdija, koji je, hipom, htio djelo nazvati Azucena, umjesto Trubadur

 

 

Don Carlo

 

Biserka Cvejic "Nel giardin del velo" from Don Carlo

http://www.youtube.com/watch?v=vulqbSQOAxA

4.sept.1967 Tokio,

 

Biserka Cvejic "O don fatale" from Don Carlo

http://www.youtube.com/watch?v=ONAXJtpoB8o

Tokio, 1967

Sandor Konya, Gwyneth Jones, Biserka Cvejic,

Sesto Bruscantini, Nicola Rossi-Lemeni

Oliviero De Fabritiis

1967 Tokyo

 

 Eboli, u luku s kaskadama, od 2. slike i Canzone del velo:“Nei giardin del bello“, uz duet s Carlom, u 3. slici i furiozan tercet s Carlom i Rodrigom “Al mio furor sfuggite invano“ i „Trema per te, falso figliuolo“,  pa kulminirajuća, katarzična “Pieta! Perdon! Per la rea che si pente“ i „Ah, piu non vedro la Regina. O don fatale“,  u petoj slici. Biserkina Eboli, spoznaje da nema Carla, ona mu ne znači ništa, uprkos  bezgraničnoj, strasnoj ljubavi prema njemu; Kraljica je prokazana Kralju i nedjela Eboli, nizom su naslagala teške, sudbonosne nevolje svima oko nje. 

Eboli, u dramatičnom trenutku  raskola odnosa Kralja i Kraljice, u valu svojeg  velikog  grizodušja  kao podloge katarzi, Kraljici priznaje svoje podle motive i  svoju  krivicu za sve što je nastalo, pa velikom arijom „O don fatale,“ proklinje svoju taštu ljepotu koja ju je navodila na najgnusnije ponašanje,  odnose i zlodjela.

Ta arija Eboli je Verdijeva psihološka studija,  kojom, u velikom i tehnički izvanredno zahtjevnom vokalno - ekspresivnom luku,  Eboli izražava svoju bit, svoja proturječja, snagu sraza svoje strasti i savjesti,  i svoj  pokajnički  katarzični  impuls.

Sve je to, medjutim, za stanje i spas svih oko nje , prekasno, pa je i taj njezin pokajnički krik utoliko teži,  dramatičan, s jakim duševnim akordima tragike, a to je sve čitljivo briljantnom velikom arijom i vrhunskom izvedbom Biserke Cvejić, svakom izvedbom te uloge na svakoj od najvećih svjetskih opernih scena.

1967., kada je Japan htio, najboljim vokalno-umjetničkim snagama tadašnjega opernoga svijeta, obilježiti puno stoljeće života Verdijeva remek- djela,  opere Don Carlo,  nastale i praizvedene, 1867., u Parizu,  u slavljeničkoj podjeli za izvedbu djela u Tokyju, rujna, 1967., je uz  primadonu Biserku Cvejić, i sopranistica Gwineth Jones, Nikola Rossi Lemeni,  Sessto Bruscantini, Shandor Konya,.....

 

Aida

 

Verdi - Aida - Confrontation scene - Cvejić, Molnar-Talajić (1971)

http://www.youtube.com/watch?v=eEwlrn9QDOA

Verdi. Aida. 1971.Zagreb. Ljiljana Molnar-Talajić (Aida). Giorgio Lamberti (Radames). Biserka Cvejić (Amneris). Duško Kukovec( Amonasro). Ivan Stefanov (Ramfis). Franjo Petrushanec (Faron). HNK Zagreb. Dir.: Niksa Bareza

 

Biserka Cvejić-Aida-Judgement Scene-"Ohimè!... morir mi sento...",

http://www.youtube.com/watch?v=0IorLbocsUQ

 

Amneris, u tradicionalnom rasporedu „reda veličina“, a to znači u dvojakoj ekspoziciji. Lik u socijalnom aspektu, najviše hijerarhijske točke, Faraonova kćer, majestetična do „vrste božanstva“ u tradiciji staroegipatskoga poimanja, a uz to i žena s temperamentom jakog impulsa koji je odgojem i društvenim okvirom „omedjen“, drilom oblikovan. Uprkos svemu u odnosima Radames – Aida - Amneris, spoznajom da je nevoljena, ona moćnica, koja snažno čežnjivo voli, radja ljubomorom koja se suptilno začinjuje osvetničkim supstratom kao pokretačkom snagom nagonske rušilačke moći. Ipak, u najvišem „faraonskom dostojanstvu“, Amneris sve spletove proturječnih struja u sebi nosi kao svoju temeljnu individualnu muku „pod velikom kupolom“,  koja medjutim popušta u „statici“ i urušava se u kompleksnoj i velikoj sceni „sudnice“,  kada bespomoćno i bespovratno shvaća da je Radames za nju izgubljen, a time i ona sama u sebi osjeća gorku tragiku osobnoga poraza,  jer ni najsjajniji i najmoćniji faraonski tron, ne nadomješćuje glas „muklog srca“, Radamesov dosljedan otklon od svih njezinih izraza ljubavi , čežnji i nadanja. Sve navedene aspekte profila lika Amneris,  Biserka Cvejić izgradjuje velikom izražajnošću u volumenu. S mnogo ploha i nijansiranim psihološkim odrednicama za svaki impuls kao ishodište struje koja odredjuje slojevitost lika i situacija, u kojima je masiv vrijednosti lika Amneris, ona značajka koja je gotovo prirodno, svaki Biserkin nastup u ulozi Amneris  pomicala težište vrijednosti na stranu toga lika, a time osobito nadahnjivala partnere u ostalim protagonističkim ulogama ovog Verdijeva remek-djela.

„Quale insolita gioia nel tuo sguardo“, u prvom pristupu Radamesu, “Vieni,o diletta appressati“,  tercet s Aidom i Radamesom, „Vieni:sul  crin ti piovano“, pa „Fu la sorte dell,armi a,tuoi funesta“, duet s Aidom, koji je u pristupu Biserke Cvejić kao Amneris, remek-djelo glazbene psihologije, od lukave prijetvornosti, podmuklosti, simuliranja, dvoličnosti i ulagivanja, sve što je Verdi bio namijenio toj ulozi ali je interpreti gotovo redovito ne ostvaruju jer je prezahtjevna, slojevita, naporna, bez vrlo dugoga i studiozniog rada, uostalom kao i sve velike operne uloge u ukupnoj opernoj lireaturi.   “Su! del Nilo al sacro lido“, potom „L,aborrita a me sfuggia“, pa duet s Radamesom,“Gia i Sacerdoti adunasi“, pa „Ohime!.morir mi sento“ i anatema sudcima kao finalni krik očaja izgubljene žene slomljena srca.

 

 

Un Ballo in Maschera

Biserka Cvejic-"Re dell'abisso affrettati...", Un Ballo in Maschera

http://www.youtube.com/watch?v=H-l7lPFx1AE

Vienna, 1973

Ludovic Spiess, Leonie Rysanek & Biserka Cvejic-Un Ballo in Maschera

http://www.youtube.com/watch?v=S0_EEqHW0fw

Trio Act I,

Opera, Un Ballo in Maschera,

Composer, Giuseppe Verdi,

AMELIA, Leonie Rysanek,

RICCARDO, Ludovic Spiess,

OSCAR, Olivera Miljakovic,

ULRICA, Biserka Cvejic,

RENATO, Giuseppe Taddei,

CRISTIANO, Hans Christian,

SAM, Herbert Lackner,

TOM, Frederick Guthrie,

Choir & Orchestra Wiener Staatsoper,

Conductor, Anton Guadagno,

Vienna, 1973

 

 

Carmen

Séguedille - Bizet's Carmen - Biserka Cvejic

http://www.youtube.com/watch?v=-7StqF2kSag

 

Carmen, od snažno fokusiranoga starta, od centrifugalno ponudjene Habanere “L,amour est un oiseau rebelle“,  pa gradirane zavodljivosti u Seguedille i duetu s Joseom,  “Pres des remparts de Seville“, do efektnog finala I. čina, s Zunigom, „Voici l,ordre“Carmen kreće žestokim uzlazom. 

Takvim zamahom razvija razigranu raskalašnost u startu II. čina - Chanson boheme“Les tringles des sistres tintaient“,  susret s Joseom i „Enfin c,est toi“,  pa duet „Je vais danser en votre honneur“,  “Non,tu ne m,aimes pas“, “Bel officer“,“Voyons que j,essaie a mon tour....En vain, pour eviter“, “Hola! Jose!“, potom „Si tu m,aimes,Carmen“, duetino s Escamillom, i napokon finalni susret i tragičan rasplet s Joseom, „“C'est toi“- „C'est moi“.

Biserkina Carmen nosi paletu bogato složenih nijansi, studiozno biranih najtoplijih i najžarkijih boja koje se, množinom zapleta, dinamičnom promjenljivošću motiva i intenziteta njihova izraza, miješaju i pretapaju u teže, zgusnutije tonove tamnih podloga koje se šire i sve rijedje dobivaju „udare svjetlosti“,  da  bi, u finalu IV. čina,  u sudbonosnom susretu s Joseom,  ostao tek privid svjetla - podržavan jedino kapricom, čija je cijena - život.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1557
Kategorije: Glazba
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.