Autor: redakcija
Datum objave: 23.08.2012
Share
Komentari:


Biskup dr.sc.Valentin Pozaić i prof. dr.sc.Damir Buković o in vitro oplodnji

U župnoj crkvi sv. Antuna Padovanskog u Čakovcu

 

Biskup Pozaić i dr. Buković o "in vitro" oplodnji

 

U župnoj crkvi sv. Antuna Padovanskog u Čakovcu, u utorak 19. travnja,2005. održano je predavanje o ženskom zdravlju, odnosno negativnostima "in vitro" oplodnje, o čemu su izlagali prof. dr. Valentin Pozaić, zagrebački pomoćni biskup i prof. dr. Damir Buković iz Klinike za ženske bolesti i porode u Petrovoj u Zagrebu. Mnoštvo posjetitelja, koje je ispunilo velik dio prostora crkve, uvodno je pozdravio fra Albin Novak, župni vikar i duhovnik čakovečke podružnice Hrvatskoga katoličkog liječničkog društva, čiji su članovi prisustvovali predavanjima. Kroz program vodili su mr. sc. Jadranka Kraljević i dr. sc. Slobodan Elezović iz Zagreba, odakle su također stigli slušatelji na predavanja o danas osobito aktualnim temama. Mr. Kraljević istaknula je kako su biskup Pozaić i dr. Buković nedavno na svojim leđima ponijeli nimalo lak teret kritike dijela struke i javnosti za sve one koji misle isto, a nisu se usudili istupiti. "Ali zahvaljujući njima danas se mnogi ljudi u Hrvatskoj usude progovoriti o činjenicama o kojima se donedavno nisu. Znanost ne bi smjela biti arena u kojoj se znanstvenici međusobno bore poput gladijatora, struka treba ići u dijalog sa znanstvenom istinom i pojedincima koji čine struku", istaknula je te upitala je li današnji pojedinac, životno upućen u tu problematiku, u potpunosti ispravno informiran o svim aspektima i rizicima postupka, kako za sebe tako i za toliko željeno potomstvo. "Jesu li mu bioetičke dvojbe ispravno prezentirane? Ima li danas prosječna javnost pravo znati o sudbini zamrznutih zametaka? Ako će u dogledno vrijeme genetski inženjering ostvariti tehnologiju raščlanjivanja DNK, kao nositelja genetskog materijala, i ako će žene i muškarci donirati pojedine dijelove DNK, a neki drugi ljudi rađati i odgajati djecu, koje će od tih osoba tada biti otac i majka djeteta? Pitanje "in vitro" oplodnje nije samo pitanje Katoličke crkve ili ostalih vjerskih zajednica, nego i svih plemenitih ljudi koji žele izgrađivati civilizaciju ljubavi", upozorila je uvodno mr. Kraljević.

 

"In vitro" oplodnja nedostojna čovjeka

 Biskup Pozaić zatim je u svom izlaganju istaknuo kako su brak i bračna zajednica po svojoj naravi usmjereni rađanju i odgoju potomstva te da su djeca najdragocjeniji dar braka. "Stoga stanje neplodnosti bračnog para može teško obilježiti njihov individualni i bračni život, uzrokovati teške probleme i životne teškoće i dovesti u pitanje i sam brak. Zato Crkva potiče na razumijevanje stanja takvih brakova, potiče na medicinska istraživanja i terapiju poštujući antropološke postavke naravnog zakona, te postavke Objave o braku i obitelji", kazao je biskup dodavši kako bi se rado pozdravilo otvaranje katedre za prirodno planiranje i liječenje neplodnosti na medicinskim fakultetima, što do danas nismo doživjeli. "Dok razmišlja i potiče medicinska istraživanja, Crkva ne zaboravlja ni na mogućnost i blagodati posvojenja - preporučuje, ali nikome ne nameće posvojenje. Kad bi se sve metode potpomognute oplodnje mogle smatrati terapijskima i liječenjem neplodnosti, onda ne bi bilo uopće etičkih i moralnih problema", smatra biskup Pozaić. No, u hrvatskoj raspravi govorilo se o medicinski potpomognutoj oplodnji kao da postoji samo jedna jedinstvena s medicinskog i moralnog gledišta, a postoji ih barem 13. "Različite metode postavljaju i različite probleme i vrednovanja. Mi nismo u sukobu sa strukom, nego s ćudljivim interesima pojedinaca iz te struke", naglasio je mons. Pozaić. U nastavku je obrazložio homolognu i heterolognu oplodnju, kazavši kako se moralno dopustivom ne može smatrati ni ona oplodnja u kojoj nema žrtvovanja embrija u slučaju ako nastanu samo dva zametka koja se vraćaju u maternicu. "Jer svaki in vitro postupak razdvaja roditeljski čin ljubavi od stvaralačkog čina kojim dijete dolazi na svijet. Taj je stvaralački čin u svakom in vitro postupku povjeren trećim osobama - laboratoriju. Istodobno, dijete je lišeno svoga prava da dođe na svijet naravnim putem unutar obitelji. Kod svake in vitro oplodnje odvaja se love making od baby making. U idealnom slučaju tu ne bi bilo povrede vrednote života i kriminala, bila bi samo povreda dostojanstva prenošenja ljudskog života", rekao je biskup dodavši kako je u heterolognoj oplodnji tehnički postupak isti kao u homolognoj, ali spolne stanice dolaze izvan braka, bilo doniranjem, prodajom, krađom… "Prijeti opasnost da bi u budućnosti djeca, ne poznavajući svoje porijeklo, mogla sklopiti brak s bliskim srodnicima. Postupak se čak može smatrati nekom vrstom preljuba jer u bračni život u dvoje ulazi treća osoba. Budući da individualnim željama nema kraja, djecu žele žene, bile udate ili ne, i nakon prirodne dobne granice. Koliko je iskreno i vjerodostojno lijepljenje plakata da svako dijete treba obitelj, jer ovakve metode i želje u korijenu uništavaju obitelj. Negativna su pojava i zamjenske "surogat" majke koje se sažive s djetetom kojeg nose. Je li humano, korektno, informativno prešutjeti sve te okolnosti za javnost i one koji se interesiraju za tzv. umjetnu oplodnju", upozorio je biskup Pozaić te podsjetio na nauk Crkve: svaka vrsta in vitro oplodnje, pa i ona unutar braka i ona bez žrtvovanja embrija, postaje moralno nedopušteni postupak jer lišava ljudsko rađanje u svojstvenom i prirođenom dostojanstvu. "Stoga se Crkva s moralnog gledišta protivi homolognoj oplodnji, kako s puno obzira, ali i odlučnosti stoji u dokumentu Dar života - ona je u sebi nedopuštena i u neskladu s dostojanstvom rađanja i bračnog sjedinjenja. Zato se nitko ne bi smio slobodno služiti metodama kojima se može prenositi život biljaka i životinja", poručio je mons. Pozaić te naglasio da se cijeli sadržaj hrvatske rasprave proteklih mjeseci sveo na to da Crkva smatra in vitro metodu teškim zločinom. "Do danas nije bilo moguće ravnopravno iznijeti u hrvatskim medijima stav i nauk Crkve. U manipulaciji i dezinformaciji prednjačila je tzv. hrvatska televizija. Mediji su govorili da su to konfuzna Crkvena stajališta, a tvrdili su i da ubojstvo čovjeka makar i u embrionalnom stadiju nije nauk univerzalne Crkve, već neka nastranost Crkve u Hrvata. Za Crkvu sramna ubojstva poput pobačaja, čine se i u nekim in vitro metodama. Također, u sve većoj su ekspanziji pokusi na zamecima u biomedicinskom području. Je li govor o dostojanstvu prenošenja ljudskog života i poštivanju života danas "tvrd" govor, neprimjeren ušima i savjesti modernog čovjeka?", upitao je biskup kazavši kako je ipak pohvalno da se u Hrvatskoj razvila rasprava o identitetu nerođenog djeteta i dostojanstvu prenošenja ljudskog života. "Djeca dolaze na svijet na dostojne i nedostojne načine - neka iz ljubavi, neka iz strasti, neka su plod silovanja, neka incesta. Hoćemo li zbog vrednote djeteta odobravati i propagirati silovanje, incest, pa i in vitro oplodnju, ili ćemo nedostojne načine vrednovati kao nedostojne, a zločin kao zločin, a dijete kao dijete. In vitro metode brane se u ime demografskih motiva, a u isto vrijeme se djeca pobijaju pobačajem. O ekonomskoj strani in vitro oplodnje uporno se šuti. Da su ginekologija i pravo poštivali struku i etiku uvjeren sam da do žalosne hrvatske rasprave uopće ne bi došlo", zaključio je biskup svoje predavanje.

 

Rizici "umjetne" oplodnje

 U drugom dijelu večeri izlaganje je održao dr. Damir Buković uvodno upitavši znaju li hrvatska javnost i hrvatski liječnici da je još 1985. g. u Bonnu organizirano Europsko društvo za humanu reprodukciju i embriologiju koje redovito publicira tekstove o sigurnosti i kvaliteti asistirane reprodukcije i tehnika reprodukcije, te rizicima pobolijevanja, komplikacijama i smrtnosti žena i djece u takvim postupcima, kao što pokazuju članci objavljeni u eminentnim priznatim svjetskim medicinskim časopisima. Liječnici koji su prije dva mjeseca upozorili na povezanost stimulacije ovulacije i pojavnosti raka, našli su se na udaru kritike i progona raznih medijskih institucija u Hrvatskoj, rekao je dr. Buković dodavši kako ovisno o rizičnosti skupine, ženama kojima se stimulira ovulacija rizik za obolijevanje od raka raste i preko 1000 posto. Također lijekovi za stimulaciju jajnika pogoršavaju mogućnost implantacije zametka u maternicu pa je konačan rezultat slab poništavajući razlog zbog čega se stimulacija uopće radi. Naglasio je kako je samo 7 posto stanica dobivenih izvantjelesnom oplodnjom bilo posve normalno, a sve ostale pokazivale su kromosomske anomalije pa su uslijedili pobačaji ili se rodilo oštećeno dijete. Sve to rezultira time da uspješnost in vitro oplodnji pada na 0,3 posto, što u ekonomskom smislu mnogo košta državu. Također, djeca rođena in vitro oplodnjom, zbog staničnog stresa unutar oplođene jajne stanice, traže mnogo više pozornosti i skrbi u odgoju i profesionalnu pomoć. Sve te anomalije i problemi u izvantjelesnim oplodnjama pokazuju da se liječnici ne bi smjeli igrati Boga, jer se sve te greške prenose genskim putem na sljedeće generacije. Isto tako, Europsko društvo posljednjih godina ne preporučuje prijenos tri zametka, kako se to još uvijek čini, nego samo jednog zametka u maternicu žene. Čemu onda stimulacija 20, 30 i više jajnih stanica i gdje završi njihov višak?, upitao je dr. Buković. Također je Društvo zaključilo da se kontrolirana hiperstimulacija jajnika i intrauterina inseminacija u životu jedne žene smiju upotrijebiti samo tri puta, a ne deset i više kako se to čini. "Stavovi Crkve o ovoj temi potaknuli su me da istražim ovu problematiku u rezultatima svjetske medicine. Danas sam najžešći zagovornik ukidanja takvog zakona, ne zbog vjerskih razloga nego zbog medicinskih i bioloških razloga", istaknuo je dr. Buković. Na kraju se osvrnuo i na posljedice i štetnost hormonskog nadomjesnog liječenja, koje liječnici dijele "šakom i kapom" kako bi ženama sačuvali zdravlje. No, u višestrukom je porastu rizik raka kod žena koje koriste, često i nekontrolirano, te lijekove, rekao je dr. Buković te se na kraju osvrnuo i na ekonomski aspekt ove problematike: "Zašto se uopće forsira izvantjelesna oplodnja? Naime, u Europi se godišnje stimulira više od 200.000 ciklusa, od kojih svaki stoji 3.000 eura. Hrvatsku to stoji od 7 do 20 milijuna eura godišnje. Dakle, u 25 godina izvrtilo se od 175 do 500 milijuna eura, a rođeno je, prema mojim saznanjima, od 2,5 do 3 tisuće djece, od kojih je svako stajalo od 60.000 do 170.000 eura. Zbog ekonomske isplativosti izvantjelesne oplodnje digao se i ovaj val napada na nas liječnike katolike. Molim vas da sami prosudite tko obmanjuje i laže, te tko iskorištava hrvatsku javnost i medije."

 

Jasminka Bakoš-Kocijan

 

Nakon završenoga predavanja,nazočni su saznali da je netom izabran novi Papa, Benedikt XVI. drugoga dana izbornoga postupka u Sikstinskoj kapeli u Vatikanu,19.travnja,2005.,pa i ovom natuknicom bilježimo sedam godina pontifikata Njegove Svetosti Benedikta XVI.

1813
Kategorije: Fenomeni
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.