GLAS KONCILA
Tomislav Vuković
INTERVJU:
Dr. Ivan Kešina,
profesor na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu
Bog stvara evolucijom
Stara se dvojba
»stvaranje ili evolucija« u kojoj je jedno uvijek isključivalo drugo (kako bi
htio ateistički evolucionizam ili kreacionistički fundamentalizam) pokazuje
neprikladnom i kao takva može se odbaciti.
»Ova je knjiga
rezultat višegodišnjeg bavljenja problematikom odnosa prirodnih znanosti,
filozofije i teologije te osobito odnosa između vjere u Božje stvaranje svijeta
i teorije evolucije, s teološko-filozofskog i prirodoslovnog stajališta« - u
najkraćim je crtama u uvodu sažeta nadasve zanimljiva i aktualna nedavno
objavljena knjiga, u domaćim i inozemnim znanstvenim krugovima, poznatog
profesora na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu dr. Ivana
Kešine »Stvaranje evolucijom«. Doista je svojevrsni
filozofsko-teološko-prirodoslovni kompendij koji će zasigurno zaintrigirati sve
one koji proučavaju i promišljaju odnose između znanosti i vjere. To su, dakle,
sasvim dovoljni razlozi za razgovor s njime.
Međusobna povezanost
i isprepletenost
- Dr. Kešina, odmah
na početku razgovora da svima bude jasno: sugerira li sam naslov knjige bez
upitnika - »Stvaranje evolucijom« - Vaš jasan stav i mišljenje o odnosu Božjega
stvaranja i evolucije?
DR. KEŠINA: Mogao bih
reći da je naslov moje knjige »Stvaranje evolucijom« imao svoju »evoluciju«.
Naime, kao rezultat moga višegodišnjeg bavljenja tom problematikom bili su
nastupi na znanstvenim skupovima na kojima je obrađivana tematika odnosa
teologije i prirodnih znanosti, a u tom kontekstu i odnosa Božjega stvaranja i
teorije evolucije. Naslovi mojih radova bili su npr. »Stvaranje i evolucija«,
»Stvaranje ili evolucija«, itd. Konačno, učinilo mi se da je vrijeme iznijeti
već u naslovu knjige svoje mišljenje ili ako hoćete svoj osobni stav o odnosu
vjere u stvaranje i teorije evolucije. Zbog toga je naslov knjige »Stvaranje
evolucijom«. Jasno, ovdje je riječ o Božjem stvaranju evolucijom.
- Možete li onda
ukratko reći kako bi trebalo, po Vašem mišljenju, gledati na odnos stvaranja i
evolucije?
DR. KEŠINA: U knjizi
dolazi do izražaja stajalište da između teoloških i filozofskih te
prirodoslovnih promišljanja o odnosu Božjega stvaranja i evolucije ne postoji
suprotstavljenost, nego da oni svi zajedno pružaju ukupnu sliku stvarnosti.
Mi kao vjernici u
prvoj rečenici apostolskog vjerovanja ispovijedamo svoju vjeru i kažemo:
»Vjerujem u Boga Oca, svemogućega, stvoritelja neba i zemlje, svega vidljivoga
i nevidljivoga.«
Ono što vjerujemo
filozofija nam potvrđuje govoreći o odnosu konačnih, ograničenih
(kontingentnih), stvorenih bića koja mogu biti i ne biti i koja su u svojoj
egzistenciji i svome djelovanju labilna i Boga kao bića koje egzistira na
temelju i snagom vlastite biti i neovisno o drugome, pa se za njega kaže da je
apsolutni bitak. Bog kao apsolutni bitak je uvjet da konačna, stvorena bića uopće
mogu egzistirati i djelovati. U onom dijelu koji se odnosi na egzistenciju
filozofija govori o »creatio continua«, a u dijelu koji se odnosi na djelovanje
kontingentnih bića govori se o »concursus divinus«. Sa strane Božje oboje je
jedan te isti čin Božji. Pojmovno ga možemo odijeliti zato što se ograničeno,
stvoreno biće može razlikovati u svojoj egzistenciji i u svome djelovanju.
Zbog toga možemo reći
da Bog trajno stvara, a evolucija se odvija pomoću njegova podržavanja živih
bića u njihovoj bićevitosti i pomoću njegova sudjelovanja s njima. Drugim
riječima, živa su bića trajno u evoluciji jer je Bog uvjet mogućnosti njihove
egzistencije i njihova djelovanja. Mogli bismo reći da se stvaranje događa u
evoluciji. Na taj se način stara dvojba »stvaranje ili evolucija« u kojoj je
jedno uvijek isključivalo drugo (kako bi htio ateistički evolucionizam ili
kreacionistički fundamentalizam) pokazuje neprikladnom i kao takva može se
odbaciti. Čini mi se da bi ispravno bilo reći: »stvaranje u evoluciji«, »stvaranje
kroz evoluciju«, »stvaranje evolucijom«, čime se izražava međusobna povezanost
i isprepletenost jednoga i dugoga.
Crkva nije bila
spremna
- Znači li to da je
Katolička Crkva definitivno odbacila fiksizam ili statički kreacionizam, koji
je u potpunoj suprotnosti s teorijom evolucije?
DR. KEŠINA: Prije
odgovora na ovo pitanje, potrebno je reći da se od grčke antike sve do početka
19. stoljeća ustrajavalo na fiksizmu, tj. na stalnosti i nepromjenjivosti
biljnih i životinjskih vrsta. Kršćansko poimanje smatralo je da svijet ima svoj
početak, jer ga tako Biblija opisuje. Sve pojedine vrste živih bića stvorene su
u početku stvaranja takvima kakve su danas te su nepromjenjive, što nam
potvrđuje i svakodnevno iskustvo. Najveći prirodoslovci od 16. do početka 19.
stoljeća, kao npr. Isaac Newton, Carl von Linne i George Cuvier, kao i mnogi
drugi, ustrajavaju na stalnosti i nepromjenjivosti živih oblika. Želim reći da
se tisućljetna slika svijeta nije dala tek tako lako promijeniti.
Objavljivanjem
Darwinova djela »Postanak vrsta« (1859), događa se zaokret na području
bioloških istraživanja. Naime, Darwinova selekcijska teorija evolucije govori
da su biljne i životinjske vrste nastale jedne iz drugih te u gotovo četiri
milijarde godina razvitka života na Zemlji, od jednostavnijih postajale sve kompleksnije
i raznovrsnije. Čini se da smo blizu istini ako kažemo da Crkva u to vrijeme
nije bila spremna za otvoreni dijalog o novim spoznajama i novonastaloj
situaciji, boreći se sa stajališta tradicionalne vjere protiv »pogubnog
evolucionizma«, a za fiksizam koji se slagao s Biblijom i tradicijom. Ipak,
poradi istine, potrebno je reći da je i u to vrijeme postojao jedan, doduše
manji, broj teologa koji su pristajali uz rezultate znanstvenih istraživanja,
kao što bili npr. George Jackson Miwart, biolog i obraćenik s anglikanizma,
Aubrey Lackington Moore, svećenik i botaničar, Frederick Robert Tennant,
britanski filozof i teolog, te osobito u prvoj polovici 20. stoljeća Pierre
Teilhard de Chardin.
Prošlo je gotovo
stotinu godina od objavljivanja djela »Postanak vrsta«, kad je Crkva
objavljivanjem enciklike pape Pija XII. »Humani generis« (1950) napustila
fiksizam i prihvatila evoluciju kao znanstvenu teoriju, te je danas vidljiv
pozitivan odnos Crkve prema teoriji evolucije.
Na djelu je
ateistički rasizam
- U kontekstu
zloporaba darvinizma u naše vrijeme posebnu pozornost zavređuje Richard
Dawkins, fanatični ateist kojega ste obradili u poglavlju znakovitog naslova:
»Dawkinsove iluzije o 'iluziji Boga'«.
DR. KEŠINA: U naše
vrijeme svijetom kruži val novog ateizma koji iskazuje patološku zloupotrebu
prirodnih znanosti, a osobito Darwinove teorije u ideološke svrhe s ciljem
definitivnog obračuna s Bogom, vjerom, kršćanstvom, koje je prema tvrdnjama
novoateista najrazornije, najštetnije i najnazadnije. Glavni predstavnik toga
ateističkog rasizma je spomenuti Richard Dawkins, kojega se zbog žestine kojom
brani darvinizam i napada one koji drugačije misle o Darwinovoj teoriji naziva
»Darwinov rotvajler«. Kao što je Haeckel, na temelju rezultata prirodnih
znanosti, želio odbaciti Boga, Tako Dawkins u svom djelu »Iluzija o bogu«
jednostavno odbacuje Boga, koji je za njega opasna i pogubna iluzija. Na
temelju znanstvene paradigme Darwinove teorije evolucije on odbacuje svako
vjerovanje u nadnaravno, koje se ne može znanstveno potvrditi, a insistira na
ateizmu.
Uostalom, njegovo
poslanje u svijetu je, kako on misli, naviještanje i širenje ateizma koji je
sljedeća stepenica evolucije čovjeka, a glavna smetnja u tom razvitku je vjera.
Zbog toga, čovjekovo napredovanje na putu evolucije nužno zahtijeva oslobađanje
od vjerovanja i religije. Na tom putu Dawkins se pokazuje kao rasist koji
vjernicima želi oduzeti dostojanstvo, vrijeđajući ih da su glupi, nemoralni i
opasni po društvo. Može se reći da su kod njega na djelu predrasude i ideološka
mržnja na sve što imalo miriše na religiju i nadnaravno.
Međutim, sam Dawkins
pokazuje nepoznavanje Boga kao filozofskog problema, kao i potpuno nepoznavanje
teološkog shvaćanja Boga. Usprkos tolikoj mržnji, u jednom je razgovoru morao priznati
da nije uspio u svojoj misiji uklanjanja Boga iz svijeta. Čini se da bi se na
njega, kao i na mnoge slične njemu mogla primijeniti ironična primjedba Alfreda
Northa Whiteheada: »Oni koji se posvete svrsi da dokažu kako nema nikakve
svrhe, zanimljiv su predmet proučavanja.«
Od Pija XII. do
Benedikta XVI.
- Kada smo već kod
službenog katoličkog nauka, navedite ukratko, koliko je to uopće moguće, barem
neke ključne dokumente crkvenog učiteljstva o stvaranju i evoluciji i njihove
bitne poruke.
DR. KEŠINA: Istinski
zaokret u odnosu između vjere u stvaranje i evolucije dogodio se objavljivanjem
enciklike pape Pija XII. »Humani generis« 12. kolovoza 1950. godine, u kojoj se
dopušta rasprava o podrijetlu ljudskog tijela »iz već postojeće žive tvari«, što
znači da je moguća hipoteza kako je ljudsko tijelo genetički, tj. evolucijom
vezano uz neku davnu životinjsku vrstu. To osjetljivo područje trebaju
proučavati stručnjaci s obaju područja. Ni teologija ni prirodne znanosti nisu
dovršene znanosti, već su pred njima mnoga otvorena pitanja, koja bi trebalo
dalje istraživati u međusobnoj slozi i toleranciji. Što se tiče ljudske duše,
ostaje nepromijenjen nauk Crkve da Bog izravno stvara svaku pojedinu dušu. Na
kraju recimo i to da Crkva sebi pridržava posljednji sud na području na kojemu
je kompetentna. Novost enciklike »Humani generis« je u tome što je to prvi
crkveni dokument koji o teoriji evolucije govori bez odbijanja i osude. I ne
samo to. Teoriji evolucije priznaje se karakter ozbiljne znanstvene hipoteze, a
papa poziva i prirodoslovce i teologe da se angažiraju u istraživanju o toj
temi.
Drugi vatikanski
koncil u pastoralnoj konstituciji o Crkvi u suvremenom svijetu »Gaudium et
spes« izražava žaljenje zbog rasprava i polemika koje su se u bližoj i daljoj
povijesti pojavljivale zbog toga što je vjera odricala znanosti pravo na
legitimnu autonomiju. Koncil ističe da metodičko istraživanje ni u jednoj
struci, ako se provodi doista znanstveno i po moralnim načelima, nikada se ne
će stvarno protiviti vjeri, »jer profane i vjerske realnosti imaju svoj izvor u
istome Bogu«.
Papa Ivan Pavao II.
je, uviđajući važnost odnosa znanosti i vjere općenito te ostajući na tragu
Koncila, napisao mnoge dokumente i održao mnoge govore i na temu odnosa
stvaranja i evolucije. Tako papa smatra da se ispravno shvaćeno vjera u
stvaranje i ispravno shvaćeno evolucionističko naučavanje ne suprotstavljaju
jedno drugome. Evolucija pretpostavlja stvaranje, a stvaranje se u svjetlu
evolucije predstavlja kao vremenski produženo događanje (proces) - kao »creatio
continua« - u kojemu Bog kao stvoritelj neba i Zemlje biva očima vjere vidljiv.
Ako je papa Pio XII. naučavanje evolucionizma smatrao »ozbiljnom hipotezom«
koju treba pobliže istražiti, Ivan Pavao II, kaže da »nove spoznaje daju povoda
da u teoriji evolucije vidimo više od hipoteze«. Kad je riječ o čovjeku i Ivan
Pavao II. podsjeća na ono što je zapisano i u enciklici »Humani generis«, da
ljudsko tijelo ima svoje porijeklo u oživljenoj materiji koja je prije njega
egzistirala, tj. da je tijelo nastalo u evolucijskom procesu, a duhovna duša da
je nastala neposrednim Božjim stvaralačkim činom. Stoga se za čovjeka može reći
da je utjelovljeni duh, duh u materiji.
I papa Benedikt XVI,
još kao kardinal Joseph Razinger, a i kao papa, iznosio je svoja stajališta o
pitanjima odnosa vjere u Božje stvaranje i evolucije. Ako bismo htjeli koncizno
izraziti stajalište pape Benedikta XVI. o odnosu vjere u stvaranje i teorije
evolucije onda bismo mogli to učiniti njegovim riječima: »Kršćanska slika
svijeta kazuje nam da je svijet u svojim pojedinostima nastao u veoma zamršenu
evolucijskom procesu, no da on u svojoj srži ipak proizlazi iz Logosa.« Naime,
kako Papa kaže: »In principio erat verbum - u početku sviju stvari stoji
stvarateljska moć razuma.«
Promišljanje
hrvatskih (anti)darvinista
- Možete li kratko
reći kakva je bila recepcija darvinizma u Hrvatskoj?
DR. KEŠINA: Kad je
riječ o recepciji darvinizma u Hrvatskoj može se reći da je već u drugoj
polovici 19. stoljeća kod nas bilo i darvinista, kao što su npr. Živko
Vukasović, Spiridion Brusina, Ljudevit Farkaš Vukotinović, Dragutin
Gorjanović-Kramberger, Bogoslav Šulek, itd., ali i antidarvinista kao što su
bili Luka Turčić, Andrija Stipić, Juraj Žerjavić, Cvjetko Gruber, itd. No, u to
vrijeme bilo je i više teologa koji bi se mogli nazvati kršćanskim (umjerenim)
evolucionistima kao npr. Antun Kržan, Josip Torbar, Juraj Dočkal, Urban Talija,
Josip Juraj Strossmayer, itd. U prvoj polovici 20. stoljeća osjeća se neka
odbojnost ili barem suzdržanost prema darvinizmu što je vidljivo iz tekstova
Grgura Galovića, Stjepana Bakšića i Marijana Blažića. U drugoj polovici 20.
stoljeća u nastojanju kritičkog prihvaćanja Darwinove teorije prirodnog odabira
osobito se ističe Vjekoslav Bajsić, koji je, kao genijalan filozof i teolog,
obrađivao granična pitanja između religije i znanosti, te nije čudo da je došao
do izvornih filozofskih uvida i doprinosa, osobito kada je riječ o filozofskom
promišljanju Darwinove teorije selekcije te o teoriji evolucije promatranoj s
teološkog vidika.
- Kako tumačite
činjenicu da je Darwin, iako je iz temelja uzdrmao dotadašnju tradicionalnu kršćansku
sliku svijeta bio prema obrazovanju zapravo teolog, što nameće pitanje: Može li
se jednoznačno odgovoriti na pitanje da li je bio on, zapravo, bio teist ili
ateist?
DR. KEŠINA: Istina, Darwin je rođen i odgajan
u tradicionalnom religioznom uvjerenju Anglikanske Crkve. Nakon što je prekinuo
studij medicine upisao je studij teologije, što je i završio, pa neki smatraju
da je igra sudbine da je ustvari jedan teolog, kako vi kažete, »iz temelja
uzdrmao kršćansku sliku svijeta«. U svom djelu »Postanak vrsta« na jednom
mjestu on govori da ne vidi razloga zašto bi pogledi izneseni u knjizi
vrijeđali ičije vjerske osjećaje, a na drugom mjestu izražava mišljenje da je
za stvaranje prvog života Bog neophodno potreban. Usprkos tome, Ernst Mayr
smatra da je Darwin
izgubio svoju vjeru između 1836. i 1839. godine. Prema mišljenju Rainera
Koltermanna Darwin je izgubio svoju vjeru jer je počinio pogrešku u mišljenju.
Naime, u njegovo vrijeme u biologiji i teologiji neograničeno se prihvaćala
nepromjenjivost vrsta što je bilo povezano s vjerom u Božje stvaranje. Kad je
otkrio da su vrste promjenjive, mislio je da mora napustiti i pojam stvaranja.
Josip Balabanić, po mom mišljenju najbolji poznavatelj Darwina i darvinizma u
Hrvatskoj, smatra da Darwin nije prestao vjerovati u Boga nego u način njegova
stvaranja kako je opisan u Bibliji. Po njegovom mišljenju Darwin sigurno nije
bio ateist, nego teist razapet između deizma i teističkog agnosticizma.
Biti stvoren - odnos
ovisnosti o Bogu
- Nadovezujući se na
prethodno pitanje, bilo bi dobro nešto reći i o ideološkoj zlouporabi Darwinove
teorije.
DR. KEŠINA: Činjenica
je da se svaka velika ideja može ideološki zloupotrijebiti. To se dogodilo i s
Darwinovom teorijom selekcije. Dok se sam Darwin držao postrance od bilo koje
vrste rasprava i polemika o principu prirodnog odabira, smatrajući da je
antikršćanska ili ateistička promidžba šteti duhovnoj slobodi, njegova teorija,
kao znanstvena teorija, poslužila je kao moćno sredstvo i potpora ideologijama,
socijalizma, rasizma, eugenike, ateizma, komunizma, nacizma, fašizma, itd.
Tako se npr. Ernst
Heinrich Haeckel poslužio darvinizmom u širenju materijalizma tvrdeći da iz te
znanstvene teorije logički slijedi ateizam. On je smatrao da darvinizam treba
razviti u takav znanstveni pogled na svijet koji bi jednako zadovoljio
znanstvene, političke, socijalne i religiozne potrebe čovjeka. Prema njegovom
mišljenju, najviši intelektualni napredak ostvario bi se »uklanjanjem« Boga i
ostalih metafizičkih dogma. Tu su i ostali veliki pobornici ateizma i
antiteizma: Ludwig Feuerbach, Karl Marx, Friedrich Engels te je darvinizam ušao
u temelje marksističko-materijalističkog svjetonazora, a veličanje borbe za
opstanak i prirodnog odabira pretvorilo se u političkom svijetu u tri najveća zla
20. stoljeća: nacizam, fašizam i komunizam.
- U biti svih
rasprava o teoriji evolucije je pojam stvaranja, tj. postanka svega stvorenog,
pa recite: što u katoličkom poimanju znači biti stvoren, i kako se on
razumijeva u odnosu na teoriju evolucije.
DR. KEŠINA: Teologija
promatra prirodu i čovjeka u njoj, ali pod vidom stvaranja, tj. pod vidom
njihove ovisnosti o Bogu kao svom stvoritelju. Budući je ljudsko stvaralaštvo
takve naravi da samo iz nečega stvaramo nešto drugo, teško nam je shvatiti
Božje stvaranje za koje se kaže da je »proizvodnja stvari iz ništa nje same i
podloge«. Bog stvara iz ništa. To znači da Bog stvarajući proizvodi stvari bez
promjene. Stvaranje ili biti stvoren u stvorenju je egzistencijalni odnos
ovisnosti o Bogu kao svom stvoritelju, kao počelu svoga bitka, tako da
stvaranje ne znači stavljanje u bitak gdje bi, zatim stvar mogla i dalje
postojati. S druge strane, prirodne znanosti promatraju prirodu pod vidom
promjena. To su dvije različite razine gledanja, ali se ovi iskazi jedne i
druge znanosti ne isključuju.
Biblijska poruka -
Bog je stvoritelj
- U više je već
navrata istaknuta potreba ispravnog poimanja biblijske slike stvaranja, ali
nije zgorega da nam i Vi još jednom ponovite: Kako čitati i nadasve
razumijevati stranice Biblije o stvaranju svijeta, svega stvorenog i čovjeka?
DR. KEŠINA: Kad
Biblija govori o stvaranju svijeta, svega stvorenoga, pa i čovjeka, ona nije
znanstvena knjiga u modernom smislu riječi. Riječi u prvoj i drugoj glavi
Knjige Postanka nisu reportaža nekog dopisnika koji je prisustvovao izgradnji
svemira i svega u njemu. Biblija je u prvom redu govor o Bogu, dakle, o nečem
neizrecivom, ali i govor ljudima, i to svima, te se odijeva i u stil, u
književne oblike, usporedbe, metafore, slike svijeta, razumljive ljudima
vremena i podneblja u kojemu su živjeli... Svrha je Biblije voditi čovjeka do
spasenja. I Crkvi je kao sakramentu, sredstvu spasenja, zajamčena istina u
granicama njezine zadaće, tj. upravo u usmjeravanju i vođenju ljudi k spasenju.
Za vjernike je važna poruka koja proizlazi iz biblijskih izvješća o stvaranju,
a to je, da je Bog stvoritelj svijeta i čovjeka. Biblija ne govori o tome kako
je Bog sve tvorio, već daje svjedočanstva vjere o zadnjem otkud svijeta, svega
stvorenoga i čovjeka. Ako bismo pokušali odgovoriti na ono kako Bog stvara,
mogli bismo reći da Bog stvara na način evolucije, tj. evolucijom u kojoj
djeluju prirodni zakoni ili Stvoriteljevi drugotni uzroci.