Autor: dr.sc.Ana Ištaković
Datum objave: 05.06.2012
Share
Komentari:


Božanstveni orkestar u službi mira

Nije lako prići temi o izraelsko-palestinskom sukobu

                          Božanstveni orkestar u službi mira

Nije lako prići temi o izraelsko-palestinskom sukobu koji je po svojoj dugovječnosti nadmašio sve jubileje i otvorio političke rane koje desetljećima ne zacjeljuju. Taj sukob je aktualan, aktivan i ne zastarijeva, ali bez putokaza prema miru. Natopljen je krvlju koja se prelila izvan umjetnih granica i uprljala sve koji su u njega upetljani, od velikih svjetskih sila, arapskih susjeda pa sve do brojnih međunarodnih i mirotvornih organizacija. Iako svi imaju zajednički cilj izlaska iz začaranog pakla krize, put do cilja je različit i krivudav, pa često zbog vlastitih interesa ulazi u slijepu ulicu čije se posljedice odražavaju na cijeli svijet. Dovoljno je pogledati geografsku kartu na kojoj se vide neprirodne granice teritorija  koji dijeli dva naroda te dodatno nameće probleme i usporava kraj krize.

Ako je Kineski zid najveća turistička atrakcija satkan od ljudskih patnji, a Berlinski zid povijesna sramota, onda je betonski zid između Izraelaca i Palestinaca „Zid tužne sudbine Abrahamovih potomaka“. Bez obzira na prave razloge gradnje, putanja ovog zida u glavi idejnog kreatora isprekidala je palestinski teritoriji na Zapadnoj obali na nekoliko mjesta i nagrizla dijelove teritorija predviđenog za palestinski državu. Takav pristup pokrenuo je lavinu pitanja oko mogućnosti uspostave trajnog mira između Izraelaca i Palestinaca. Mir podrazumijeva spremnost na komunikaciju s bivšim neprijateljima na koje obje strane nisu spremne.

Poziv na mir kako bi se odbacila netrpeljivost, poštovao život i ljudsko dostojanstvo do sada nije urodila plodom. Političko natezanje i popuštanje moguće je samo ukoliko se nađe pravedno rješenje za stvaranje dvije države na bliskoistočnom političkom horizontu. Pa čak i  rezultati provedenih anketa su porazni, ne idu u prilog pomirenju sukobljenih strana. U međuvremenu dok se gradi zid i izazivaju novi sukobi, odrasla je nova generacija ljudi koja se treba izboriti za bolji suživot i okončati neprijateljstva, a samim tim i pokrenuti gospodarski prosperitet. Ali okruženi zidom nepovjerenja koji svojom betonskom konstrukcijom produbljuje i umanjuje interakciju između ljudi, šanse su minimalne. Palestince ovaj Zid podsjeća na izraelsku okupaciju i izgubljenu domovinu, dok za Izrael on predstavlja zaštitni zid od palestinskog provociranja. Za Palestince to je Zid okupacije, a za Izraelce Zid zaštite. Zajedničko im je desetljećima dugo bezuspješno tapkanje na istom mjestu, koje je stranama u sukobu narušilo kredibilitet u javnosti.

U atmosferi začaranog kruga sukoba u kojem pregovarači odustaju od pregovora, gube nadu, pa opet se vraćaju za pregovarački stol i traže rješenje, dvije plemenite osobe svoje su prijateljstvo pretočile u veliko djelo. Amerikanac palestinskog podrijetla, profesor Sveučilišta Columbia, Edward Said i argentinski Židov, ravnatelj berlinske Državne Opere, Daniel Barenboim, osjetili su da se mir ne dobiva na ratnoj fronti i u političkim kuhinjama za čijim stolom sjede odabrane elite istrošene političke kvalitete. Iskoristili su svoje pravo i mogućnost podizanjem glasa protiv nasilja i promijenili neprijateljski stereotip o Izraelcima i Palestincima, oni su pretvorili svađu u komunikaciju, a zvuk oružja u glazbene taktove. Odlučili su pozvati na zajedničku glazbenu radionicu u njemački Weimar, mlade glazbenike iz Izraela i Palestine te osnovali 1999. godine u Goetheovom gradu, "West-Eastern Divan Orchestra". Orkestar je zadivio mnoge,  zajednički zvuci izraelsko-palestinskih  glazbenika koji sjede jedan do drugoga i svojim taktovima šalju poruku mira i zajedništva. Glazba sama po sebi, kaže Barenboim ne rješava sukob, ali ohrabruje ljude da slušaju jedni druge i to bi trebali znati u prvom redu političari.

Ovaj orkestar pokrenut je u namjeri promicanja  prijateljstva, mira i sigurnosti između dva naroda koje desetljećima razdire neprijateljstvo.Glavna funkcija"West-Eastern Divan Orchestar" je otvoriti put i postepeno rušiti barijere dosadašnjih razlika. Srce orkestra su jednak broj izraelskih i palestinskih glazbenika koji zajedno sa skupinom španjolskih glazbenika predstavljaju alternativni model za trenutnu situaciju na Bliskom istoku. Orkestar je pronašao stalni dom 2002. godine u Sevilli, u Španjolskoj, gdje je sa simpatijama podržan od strane regionalnih vlasti Andaluzije. Dinamika njihovih susreta kalendarski se preklapa sa ljetom, tada je atmosfera opuštenija i često probe nadopunjuju predavanja i rasprave koje ih još više približavaju. Koncerte su izveli u većini europskih zemalja, Sjevernoj i Južnoj Americi i na Bliskom istoku. Orkestar se također redovito pojavljuje na prestižnom festivalu u Luzernu i Salzburgu.

U međuvremenu, preminuli profesor, Edward Said, nije dočekao koncert povijesnog značenja u palestinskom gradu, Ramallah, u ljeto, 2005. godine. Ali je zato njegov izraelski prijatelj, Daniel Barenboim, u čast sjećanja na palestinskog prijatelja,  pokrenuo projekt glazbene naobrazbe palestinskih teritorija, od glazbenih vrtića do stvaranja orkestra mladih palestinaca. Barenboim i Said otvorili su put novom načinu razmišljanja i ponašanja, pokazali su da je moguća suradnja Izraelaca i Palestinaca, samo ako im se pruži šansa. „West-Eastern Divan Orchestar“ nije samo glazbeni projekt nego i forum za dijalog i promišljanje izraelsko-palestinskih problema. On je dobar primjer kako se u ritmu glazbe otvaraju prostori koji pobjeđuju predrasude. I zato ne treba zaboraviti životnu poruku dvojice prijatelja "da ne treba gledati unatrag, treba se okrenuti budućnosti i usmjeriti prema kvalitetnijim odnosima“. Hvala, profesore Said. Bravo, maestro Baernboim! 


 

 

 

1071
Kategorije: Fenomeni
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.