Autor: redakcija
Datum objave: 23.04.2012
Share
Komentari:


Branka Cvitković

dramska nacionalna prvakinja

                                       OSTALA SAM SVOJA

Treba znati smiriti samoljublje, obuzdati taštinu i ne zaboraviti bit bavljenja umjetnošću, osluškivati istinu u sebi i oko sebe; treba vjerovati, ne odustajati, biti smiren i slobodan, biti ponekad lud, a ostati normalan

razgovarao:

Želimir Ciglar

 

stvaralački raspon Branke Cvitković iznimno je širok i proteže se od urnebesne kabaretske komičarke i pjevačice do glumice koja tumači najveće heroine, i to u svim razdobljima njezine karijere.

 

Napravili ste neočekivani glumački lûk, od nastupanja u Hadžićevu kabaretu prije Akademije do nacionalne prvakinje HNK-a u Zagre­bu. Kako se stvara tako širok glumački lûk?

Ne znam odgovor na to pitanje, ali znam da se glumački posao treba raditi u skromnosti a ne samodopadnosti. Treba znati smiriti samolju­blje, obuzdati taštinu i ne zaboraviti bit bavljenja umjetnošću, nikad prestati istraživati, osluškivati istinu u sebi i oko sebe; treba vjero­vati, ne odustajati, biti smiren i slobodan, biti ponekad lud, a ostati normalan, biti hrabar i ne dati se lošim uvjetima, ne dati se slomiti i, što je najvažnije, ne prodati svoju dušu. Mijenjati likove, a ostati svoj! I upravo to – treba ostati svoj!

To je tajna koju svaki umjetnik sam za sebe gradi tijekom čitavog svoga života. Pokazivati se, a ostati svoj! Ne doreći se! Biti nacionalnom prvakinjom za mene je prije svega čast, odgovornost i obveza da predano i vrhunski obavljam svoj posao kako u HNK-u tako i drugdje. Nastojim opravdati taj naslov i status cjelokupnim svojim profesionalnim i privatnim životom.

Imate pravo. Napravila sam neočekivani glumački lûk koji je iznenadio i mene samu. Nadam se da ispod toga luka ima još poneki glumački zadatak.

Usporedo ste s velikim ulogama u HNK-u glumili i u Histrionima (Kavana Torso, Dnevnik malog Perice, Krležijada) i niste se bojali eksperimenata. Najveći je zacijelo Zagrepčanka Branislava Glumca u režiji Vjekoslava Vidoševića.

 

Nikad se nisam bojala suočiti se s novim, neistraženim, drukčijim. Dapače! Izazovi pokreću naše potencijale, golicaju maštu, pomiču naše granice, bude nas, mijenjaju nas tako da uznemirimo sami sebe. Volim skakutati iz žanra u žanr. To me čini glumački vitalnom, tako održavam kondiciju i izazivam samu sebe. Kad ste spomenuli Zagrepčanku, ne mogu a da s ljubavlju ne izgovorim imena svojih prijatelja Božidara Oreškovića i Boška Petrovića. Nas smo troje živjeli tu predstavu godinama, istinski, do kraja, duboko ljudski, umjetnički, mladenački. Bila je to kultna predstava.

Glumica ste za koju je i po kojoj je domaći pisac Miro Gavran napisao čak dvije velike uloge: ulogu Marte Washington u Ljubavima Georgea Washingtona i Sofije u Čehov je Tolstoju rekao zbogom. Čujem da se za Vas piše još jedan komad. Kakva je to interakcija glumice i pisca?

Čini se da se nekad češće pisalo za određene glumce. To je pomalo odumrlo, ali ipak se ponekad eto događa. To znači da sam pisca glumački uzrujala. Kritičari su ponekad u svojim osvrtima pisali da tumačim neku ulogu kao da je pisana za mene, a u ta dva slučaja uistinu je to bilo tako. Pjesnici su mi pisali pjesme, slikari me slikali, kipari me modelirali, ali to da sam kao glumica nadahnula pisce za mene je nešto posebno. Miri Gavranu mogu se odužiti prijateljstvom i odanošću! Uloge Marte Washington i Sofije Tolstoj ubrajam među svoje najdraže.

„Mladena Gavran u privatnom je životu Miri Gavranu supruga, a u predstavi je ljubavnica Georga Washingtona. Ja sam Washingtonu u predstavi supruga. Što sam onda Miri Gavranu u privatnom životu?“ To sam pitanje kao nagradno smislila u jednoj radijskoj emisiji. Zamislite, nitko nije pogodio! Ali ja ću eto rado odgovoriti nakon mnogo godina. Prijateljica!

„Poslušan glumac je dosadan glumac, a ja to nisam!“ – kazali ste jednom prilikom. No, nije li teško raditi s neposlušnom glumicom?

Glumac se neprestano bavi sobom, gradi sebe, muku muči sa svojim samopouzdanjem, nalazi ili tek traži svoje mjesto u ansamblu, u podjeli... Jedno je sigurno! Glumac ne smije nikada biti bez reakcije jer bi to govorilo o njegovoj praznini, a to je uvijek dosadno i nezanimljivo i to nikome ne treba. Naša reakcija je znak da smo tu, da mislimo i da smo spremni mijenjati i pokretati svojom energijom sve što je ustajalo, dosadno i mrtvo. Nadam se da je raditi s neposlušnom glumicom dinamično i uzbudljivo jer u tom kreativnom neposluhu ima puno prostora za istraživanje.

Debitirali ste u Ledi Miroslava Krleže kao stipendistica zagrebačkog HNK-a u režiji Petra Šarčevića 1973. Je li Vas Krleža gledao?

Kad je Petar Šarčević došao na moj ispit na Akademiju i ponudio mi stipendiju HNK-a, to je za mene bilo to. Bila sam tada na drugoj godini. Rekao je: „E, sad možeš za tu stipendiju nešto i odraditi“. I tako sam ušla u ansambl gdje su me dočekali sami velikani kojima sam se dotad samo divila. Vrlo sam brzo bila uključena u repertoar i do kraja studija odigrala zaista lijep broj uloga, tako da je moj rad ozbiljno provjeren, a moj stalni angažman došao je kao nešto posve prirodno. „Te stipendije su dobra stvar“ – rekao je, sjećam se, tadašnji intendant Kosta Spaić – „pa ne bumo valjda primali mačke u vreći.“ Ne, Krleža me nije gledao, ali me gledala Bela, prvi put u Putu u raj kao Amaliju i zadnji put u Gospođi ministarki kao Židovku. Rekla je kako je jako podsjećam na nju samu.

Znalci kažu da ste „realizirana karakterna glumica“. Slažete li se?

Kad se čovjek prisjeti odigranih uloga, uistinu ih je mnogo. Je li moguće sve to nositi u sebi i još nalaziti prostora za nove? Vjerujem da ima prostora jer još mi nije tijesno u meni. Čitav život učiš, skupljaš i stvaraš svoj fundus iz kojega upotrebljavaš stečena znanja i iskustva. Jer – sve je u nama pa i sve ono izvanjsko nosimo u sebi kao projekciju toga. Zato čuvajmo sebe i jedni druge i dajmo ono najbolje od sebe.

Nikad se niste vezali uz jednoga redatelja. Habunek, Spaić, Brezovec, Frey... „Odlikuje Vas osjećaj zajedništva, pripadnosti i služenju predstavi, uplašene oči, unikatni pohrapavljeni glas moguće jazz pjevačice i buduće prvakinje“, napisao je Zvonimir Majdak. Je li se njegovo proročanstvo obistinilo?

Vašem bih nizu dodala i Radojevića, Škiljana, Juvančića, Gerića, Violića, Para, Svibena, Kicu... Nisam se vezala jer bi me to na neki način ograničilo, zaustavilo ili osiromašilo za nova iskustva. Ali sam im se uvijek rado vraćala i hrabrije ulazila u novu suradnju i bila sretna ako su me izabrali. Osjećaj zajedništva, pripadnosti i služenja predstavi usadili su mi ti veliki ljudi, moji profesori, kolege glumci s kojima sam proživljavala uzbudljive umjetničke trenutke na sceni. Učila sam i učim od najboljih jer u društvu najboljih i dajete najbolje od sebe. Uplašene su oči ostale, unikatni je glas ostao, nešto od toga što spominjete ostvarila sam, a ponešto još moram napraviti. U ovom poslu ništa se ne dobiva na dar! Sve moramo zaslužiti: pa i uloge! Naš rad piše našu biografiju!

 

 


 

 

1790
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.