Cantus d.o.o.
http://www.cantus.hr/cantus.php
osnovalo je Hrvatsko
društvo skladatelja u veljači 2000. s ciljem predstavljanja i promicanja
hrvatske glazbene kulture na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
Temeljne su
djelatnosti diskografsko, notno i knjižno-publicističko nakladništvo, sve u
području glazbene umjetnosti te organizacija glazbenih manifestacija poput
Muzičkog biennala Zagreb, Glazbene tribine Pula, Zagrebfesta ili autorskih
koncerata hrvatskih skladatelja. Uz koncertnu djelatnost Cantus Ansambla,
jedinog hrvatskog ansambla specijaliziranog za izvedbe suvremene glazbe, Cantus
d.o.o. preuzima organizaciju i drugih priredbi, savjetovanja, izložbi i
konferencija te kontinuirano objavljuje novinu Cantus, glasilo Hrvatskog
društva skladatelja.
Kroz proteklih sedam
godina, Cantus d.o.o., uz podršku osnivača te državnih i gradskih ustanova u
kulturi postao je relevantan partner u kulturnim područjima specijalističkog
profila kojima se kroz različite programske vrste promoviraju djela suvremenih
hrvatskih skladatelja i hrvatskih klasika, mladi interpreti, hrvatska etno
glazba i nacionalna jazz produkcija.
Razvojni koncept
Catus d.o.o., osobito kad je u pitanju suvremena umjetnost, vodi prema
organiziranoj brzi o glazbenom proizvodima, jednako unutar nakladničke
djelatnosti, kao i u svim manifestacijskim oblicima kojima se predstavlja
glazbeno stvaralaštvo. Dosad objavljena dokumentacija svjedoči da je
postavljena strategija uistinu otvorila prostor sustavnoj promidžbi nacionalne
kulture.
Ime koje nosi Cantus
d.o.o. dolazi od latinske riječi cantus (na sanskrtu kanda) i znači pjesma,
nadasve epskoga značenja. Kao pojam koristi se u glazbi, ali
i u poeziji. Primjeri iz povijesti i suvremenosti govore koliko su obje
umjetnosti blisko povezane. Pjesma je u samome srcu glazbe i njezinih autora,
ona je, dakle simbol izazova, ali i simbol početka i kraja svakog stvaralačkog
puta.
http://www.cantus.hr/
Cantus Ansambl
http://www.cantus-ansambl.com/hrv/cantus_ensemble
"Cantus je i...
želja da suvremenoj glazbi pristupimo s visokim izvođačkim i profesionalnim
kriterijima, to je želja za otkrivanjem Novog i Nepoznatog, ona nas je i
sastavila u zajedništvo. I želimo da to Putovanje, koje upravo započinje, bude
koliko je moguće zanimljivo, da potraje što dulje i da uvijek bude ispunjeno
Znatiželjom i Čuđenje..."
Berislav Šipuš 2001.
u godini utemeljenja Cantus
Mnogi zagrebački ansambli dugi su niz godina pojedinačnim izvedbama, a
povremeno i praizvedbama djela hrvatskih autora, na svoj način popunjavali
višegodišnju prazninu između dva Muzička biennala Zagreb koji je za festivalske
potrebe uvijek nanovo osnivao rezidentni ansambl fleksibilna sastava pogodna za
različite zahtjeve suvremenih partitura. Kako se nekonvencionalni
instrumentalni postav nije dao izvesti iz postojećih ansambala, godine 2001.
inauguriran je Cantus Ansambl, a njihov tadašnji uspjeh na MBZ-u sa ciklusom od
četiri koncerta dan na dan s deset praizvedbi (24. – 27. travnja 2001.) tako je
odjeknuo da ih je matična strukovna udruga, Hrvatsko društvo skladatelja,
odlučilo podržati kao dugoročni projekt. Popunjavajući desetljećima prazni
prostor za izvedbe zamrle produkcije suvremene glazbe koja je uključivala rad
na novim opusima i njihovu promociju, odnosno interpretaciju skladateljske
ostavštine prošlog stoljeća (mahom od pedesetih godina nadalje), Cantus Ansambl
izborio se za vlastiti prostor i postao reprezentativni sudionik hrvatske
suvremene scene. Uobičajena je praksa da im sada hrvatski skladatelji, bez
očekivane institucije narudžbe, sami posvećuju nove skladbe.
Deset godina nakon prvog travanjskog koncerta 2001., ansambl djeluje
gotovo u istom postavu na čelu sa stalnim umjetničkim voditeljem i dirigentom
Berislavom Šipušem. U proteklom razdoblju, njihov repertoar narastao je na više
od 400 izvedenih opusa, među kojima je bilo gotovo 90 praizvedbi (od toga veći
broj nacionalne produkcije), a stilski pluralizam 20. i 21. stoljeća nesumnjivo
im osigurava dugu budućnost. U njihovoj interpretaciji, skladbe Sanjači Mladena
Tarbuka i Leptiri Olje Jelaske osvojile su Vjesnikovu nagradu Josip Štolcer
Slavenski za 2002. i 2005. godinu. U posebnosti Cantusa ide i vlastita ljetna
Radionica (Vis, Zagreb,
Grožnjan) pokrenuta 2003. godine, a koja se u ljeto 2008. organizirala u
suradnji s nizozemskom Gaudeamus fondacijom, festivalom Gaudeamus Musik Week i
Hrvatskom glazbenom mladeži. Godine 2006. s uspjehom su prvi puta gostovali na
Dubrovačkim ljetnim igrama, Osorskim glazbenim večerima i Omiškom kulturnom
ljetu te su od tada stalni protagonisti svih domaćih festivala i manifestacija.
Sezonu 2006./2007. obilježili su prvim samostalnim ciklusom Cantus &
Lisinski od šest koncerata u suradnji s Koncertnom dvoranom Vatroslava
Lisinskog.
Iako se zrelost jednog glazbenog tijela mjeri i godinama djelovanja,
oni su u proteklih deset sezona zabilježili intenzivnu koncertnu aktivnost u
Hrvatskoj, Austriji, Italiji, Sloveniji, BiH, Njemačkoj, Belgiji, Velikoj
Britaniji, Švedskoj (projekt Musical Links), Francuskoj, Nizozemskoj,
Švicarskoj, Turskoj, Meksiku, Kini i Kanadi. Također su uspostavili međunarodnu
interdisciplinarnu mrežu suradnje s austrijskim ansamblom Zeitfluss, slovenskim
MD7, talijanskim Icarusom, belgijskim ansamblom Musiques Nouvelles, bečkom
Fondacijom i Centrom Arnold Schönberg, Cromas udruženjem za novu glazbu iz
Trsta, sarajevskim ansamblom Sonemus. Sve su to skupine koje dijele sličnu
vrstu repertoara i zalažu se za kvalitetnu produkciju suvremene glazbene
prakse, a mogući model međunarodnog udruživanja ambiciozno su pokazali u
suradnji s Icarus ansamblom i to kroz njihovo gostovanje u Zagrebu, Cantusovo
gostovanje u Italiji i zajedničke projekte u Meksiku, Njemačkoj i Belgiji!
U značajnom projektu Hrvatskog radija Gradovi glazbe Europske radijske
unije (EBU) u studenom 2005., kada je ostvareno sedam izravnih koncertnih
prijenosa koji su bili emitirani u 74 europske države, Cantus Ansamblu pripala
je čast otvoriti ciklus. Na rasporedu koncerta bila su djela pet hrvatskih
skladatelja, od čega su im četiri bila posvećena (jedno je bila praizvedba). Pored
nacionalnog repertoara, predstavili su i treći dio antologijskog opusa P.
Hindemitha (Komorna glazba, op. 36, br. 2) sa solistom Enricom Dindom.
Programska orijentacija ansambla od početka je uključila kapitalna komorna
ostvarenja prošlog stoljeća, promociju suvremenog hrvatskog repertoara te
izvedbe djela inozemnih skladatelja.
Od gostovanja u inozemstvu svakako treba istaknuti gostovanje u
Švedskoj u jesen 2006. (međunarodni projekt Musical Links) te „put oko svijeta“
koji je Cantus Ansambl odveo u Peking i Toronto
gdje je iznimno uspješno predstavio desetak partitura hrvatskih skladatelja 20.
i 21. stoljeća. Ansambl je u 2008. proglašen službenim ansamblom ISCM-a te se
krajem listopada te godine predstavio na Svjetskim danima glazbe ISCM-a, čiji
je domaćin bio festival Gaida u Vilniusu.
U sezoni 2009./2010. ansambl je održao iznimno uspješan koncert u sklopu
festivala BEMUS u Beogradu i prvi put gostovao u Velikoj Britaniji nastupivši
na festivalu Sounds New u Canterburyju,
a ove sezone gostovao je u koncertnom ciklusu pariškog Doma invalida, u ciklusu
Tonhalle Düsseldorf, na festivalu Ensemblia u Mönchengladbachu te kao gost
Centra Paul Klee u Bernu. Od studenog 2008. do listopada 2010. Cantus Ansambl
je sudjelovao u projektu Re: New Music zajedno s 11 međunarodnih partnera i 21
ansamblom (Klangformun Wien, Ensemble Reconcil, Champ d'Action, Spectra
Ensemble, London
Sinfonietta i dr.), a projekt je bio potpomognut fondovima Europske Unije.
Takvu ekspanziju Cantus Ansambla, koji broji do 16 odabranih
glazbenika, omogućila je iznimno velika literatura prošlog i ovog stoljeća, a
prilagodljivost nekonvencionalnim instrumentalnim kombinacijama svaki put im
daje novu dimenziju na koju utječe vrsta sastava, veličina, zvuk i stilska
obilježja skladbe. Ta ideja o napuštanju standardnog izvedbenog korpusa i
pisanju za dotad neuobičajene instrumentalne formacije povijesno je vezana uz
Schönbergov Pierrot Lunair u kojemu se sastav mijenja u svakoj pjesmi (temelj
su instrumentalne skupine flauta, klarinet, bas klarinet, violina, viola,
violončelo, glasovir). Isto to, samo na drugoj razini, nalazi se i u Čekiću bez
gospodara Pierra Bouleza gdje se interpretima otvaraju nove mogućnosti kreacije
i sudioništva u oblikovanju skladbe. Nimalo slučajno, Boulez je još pedesetih
zapisao: “Skladba uvijek mora kriti iznenađenje i užitak unatoč svojoj
racionalnosti koju valja nametnuti kako bismo došli do određene postojanosti.
Je li moguće uskladiti djelo i glazbenika? Skladbu i vođu koji ga mora
usmjeravati? Svakako da – to su već dokazala djela koja najavljuju nov način
glazbenog bića…“
Da bi mogao odgovoriti svakom autorskom zahtjevu, pa i onom gdje se
unutar fiksiranih dijelova otvara, čak i nalaže forma improvizacije, Cantus je
već u početnoj fazi stvorio kvalitetne izvodilačke predispozicije. Njegovi su
članovi vrsni komorni glazbenici i solisti, ujedno koncertni majstori i vođe
dionica simfonijskih orkestara te profesori na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji.
Takvo individualiziranje jednog glazbenog kolektiva do solističke razine bilo
je nužno upravo zbog specifična repertoarnog profila i neprekidno otvorena
dijaloga unutar suvremene umjetničke polistilistike u najrazličitijim autorskim
konceptima. U proteklom razdoblju, Cantus Ansambl postao je za hrvatsku
glazbenu scenu isto ono što su Klang Forum za Austriju, Ansambl Modern za
Njemačku, L'Itinéraire, 2M2M i ansambl Rechercheza Francusku, Avantiza Finsku
ili Divertimento za Italiju. Svima njima otac je francuski skladatelj i
dirigent P. Boulez i njegov kapitalni projekt s ansamblom Entercontemporain,
odnosno IRCAM-om. Specijalizacija hrvatskog instrumentalnog sastava koji se
isključivo veže uz interpretacije moderne i suvremene glazbene umjetnosti, i to
njezina najosjetljivijeg komornog dijela, od samog početka ima svoja jedinstvena
načela – radi, stvaraj, postavi pravila i odredi vrijeme. Ovu obvezujuću
formulu postavili su već na prvoj Radionici na Visu unutar tri profilirane
koncertne situacije. Podjelom na instrumentalne skupine, prva je pripala glazbi
za puhače, druga glazbi za gudače, mjestimice nadopunjenim ostalim glazbalima,
a posljednja, najsloženija, nalagala je praizvedbu djela jednog hrvatskog i
jednog inozemnog skladatelja (osobno prisutnih u fazi interpretativnog
oblikovanja) te izvedbu skladbe iz hrvatske baštine prošlog stoljeća. To je bio
važan trenutak u stvaranju vlastitog konačnog identiteta i umjetničkog
samopouzdanja u oblikovanju svakoga repertoarnog naslova. Posebnost programskog
usmjerenja daje im i dodatno prosvjetiteljsko (edukativno) značenje. Bez njih,
novi naraštaji mladih glazbenika i mlade publike bili bi zakinuti za saznanja o
antologijskim ostvarenjima proteklog i ovog stoljeća, čime se potvrđuje još
jedna davna Boulezova misao „... da bi cjelokupni glazbeni život trebao biti
organiziran poput nekog velikog muzeja u kojemu bi bilo otvorenih galerija za
suvremenu glazbu, ali i posebnih odsjeka za retrospekcije, klasične galerije u
kojima se ljudi uvijek mogu diviti majstorskim ostvarenjima prošlosti, upravo
onako kao što u minhenskoj Pinakoteci mogu vidjeti svog Rembrandta kad god to
zažele“.
Cantus Ansambl dobitnik je Nagrade Vatroslav Lisinski Hrvatskog društva
skladatelja za doprinos suvremenoj hrvatskoj glazbi u 2005. godini te Diplome
Milka Trnina Hrvatskog društva glazbenih umjetnika za uspješnu petogodišnju
promociju hrvatske glazbe (2005.).
Announcements
SOLO - TUTTI
03.03.2014
3rd concert of the
Cantus & Lisinski Concert Cycle
Season 2013/2014
Vatroslav Lisinski Concert Hall
Small Hall
8.00 pm
Dian Tchobanov, conductor
Lidija Horvat, soprano
Srebrenka Poljak, piano
Nikša Bobetko, double bass
Vedran Kocelj, trumpet
Branko Mihanović, oboe
Žarko Perišić, bassoon
Enno Poppe, Holz, for bassoon
Zoltán Kodály, 7 Epigrams, for double bass and piano
György Ligeti, Mysteries of the Macabre, for trumpet and chamber orchestra
Ruben Radica, Three Melodies, for soprano and string trio
Tibor Szirovicza, new work, for oboe, electronics and ensemble, first
performance
Ansambl Cantus izvodi Ligetijeve mimodrame "Aventures”
http://www.youtube.com/watch?v=oUONFDqncYU
Vokalne solistice Lidija Horvat i Ivana Srbljan te njihov kolega Ivica
Trubić izvode naslovne Ligetijeve mimodrame uz pratnju Cantus Ansambla pod
ravnjanjem Berislava Šipuša. Mala dvorana "Lisinski", 26. 11. 2012.
Lidija
Horvat, Ivana Srbljan, Ivica Trubić (Ivica Trubic) and Ansambl Cantus perform
Ligeti's mimodramas "Aventures" and "Nouvelles Aventures".
Concert Hall "Vatroslav Lisinski", Zagreb,
Croatia,
11/26