Ocjena stanja i položaja Europske Unije (EU) ne smije
se pružiti bez spomena i ocjene trajanja Europske Ekonomske Zajednice (EEZ) i
usporedbe tih dvaju projekata. EEZ je bio svestrano uspio projekt, koji je bio
plod europske kontinentalne političke misli. EU je nedvojbeno neuspio projekt,
koji je plod transatlantske anglo-saksonske političke misli, koja je ranije
proizvela otvoreno društvo.
Na upit, „Zašto je prvi projekt uspio, a drugi nije?“ ne može se odgovoriti
prije nego što se pruži zadovoljavajući odgovor na pitanje, „Čija je politička zajednica EU?“
Međutim, prije pokušaja pružanja odgovora na taj upit, podsjetit ću čitatelja
na neke pojmove i ideje.
Politička
zajednica
EU je neosporno politička tvorevina
koja ima određenu mjeru vlasti nad prostorom svojih članica i nad njihovim
ljudima. Stoga se EU može smatrati nekom vrstom političke zajednice. Izraz „politička zajednica“ pripada teoriji
vladanja, u kojoj su još bitni pojmovi politički
sustav i nositelji vlasti.
Dosad se smatralo, da je politička zajednica određena slijedećim
značajkama: (1) da se sastoji od pučanstva koje nastanjuje određeno područje i
koje priznaje isto vrhovno tijelo vlasti; (2) da vrhovnom tijelu države služi
posebno osoblje: državna administracija, koja provodi odluke vrhovnog tijela i
vojna služba, koja podupire provođenje odluka gdje je potrebno silom te koja
štiti zajednicu od drugih uspostavljenih političkih zajednica; te (3) da tako sazdanu državu druge slično sazdane
političke jedinice priznaju kao neovisnu u njezinu djelovanju na pučanstvo
nastanjeno u njezinu području, tj. na njezine podanike; to priznanje čini ono
što se dosad nazivalo međunarodnom suverenošću.
Idealno bi bilo kad bi države
imale još dvije karakteristike i da se one očituju u praksi: (4) da pučanstvo
skupno osjeća da čini zajednicu utemeljenu na svijesti o pripadnosti zajedničkoj
narodnosti; te (5) da pučanstvo čini zajednicu u kojoj članovi sudjeluju u razdiobi
i obavljanju dužnosti te u razdiobi i uživanju dobrobiti. Pretpostavljalo se da
bi država trebala štititi svoje ljude i narod, prostor i prirodno blago, rad i
vrijednost rada te, ako se rabe današnji izrazi, okoliš i klimu.
Politički sustav ili poredak je
poredak ili ustaljen način uređenja političkih odnosa. On je i više od mogućeg
pisanog ustava, jer uključuje svrhe zajednice i potrebne granice snošljivosti,
mjerila ponašanja, prihvaćene procedure, izborni sustav te formalnu i
neformalnu strukturu vlasti. Jasno je da se politička zajednica može raspasti,
a da više novonastalih zajednica zadrži raniji politički poredak. Europska
povijest vladanja je pokazala, da se politički poredak može brzo i radikalno
mijenjati, a da pri tome politička zajednica ostane netaknuta: od rimske autokracije,
došlo je do Mračnog doba, pa do
feudalizma, pa preko apsolutizma i teritorijalne države do predstavničke
stranačke demokracije. Europa je jedno kratko vrijeme bila i gnijezdom
jednostranačkih totalitarnih režima. Brojne europske nacionalne ili klasne
revolucije u biti su bile nagle promjene političkog sustava, pri čemu se obično
nije mijenjala politička zajednica. Kineski narod je 1911. uklonio carevinu,
kako bi republikanskim političkim sustavom spasio i ojačao kinesku političku
zajednicu.
Državne vlasti čine ljudi koji u određenom vremenu obavljaju ulogu vladanja.
Govori se i o nositeljima vlasti. Vlasti koje donose (i možda provode) odluke
vrlo se često mijenjaju. Uklanjanje sultana, cara, kralja ili predsjednika
države ne vodi nužno nestabilnosti ni političke zajednice ni promjeni poretka.
Smatralo se da nositelji vlasti – tako su postupali drevni Grci u svojim
državicama – trebaju od vremena do vremena predlagati izmjene u političkom
sustavu, kako bi on u promijenjenim okolnostima prikladnije omogućivao
zadovoljenje životnih potreba podanika ili građana i ispunjenje ljudskih svrha.
Među pitanjima koja su se
redovito javljala u trajanju i djelovanju države, a koja su bila rješavana i
riješena, svakako su (1) državotvornost, (2) način držanja i financiranja vojne
sile te oblik vlasti, (3) religija i religijske ustanove, (4) sustav općeg
uvjerenja i (5) trajnost države.
Trajnost ili
moguće vrijeme trajanja države nije nevažno pitanje. Ono je bilo posebice važno
za Hrvate, koji su silom prilika – budući da su trajno živjeli u škripcu dvaju
velikih i različitih svjetova – mijenjali političke zajednice u kojima su
prisilno živjeli, upravo zato što su države u kojima su živjeli kratko trajale
na hrvatskom stalnom povijesnom prostoru. Valja spomenuti dugotrajnost Kineskog
carstva, koje je u dvadeset dva stoljeća trajanja promijenilo dvadeset četiri
carske loze ili dinastije. U Kini je kratkotrajnost dinastija bila uvjet stabilnosti
političkog poretka i dugovječnosti kineske političke zajednice.
Glede
državotvornosti valja naglasiti da je iznimno u drevnoj Ateni polis pripadao
narodu, a da su za gotovo cijelog trajanja razdoblja civilizacije vrste homo sapiens države ili političke zajednice
pripadale vladarima ili vladarskim obiteljima. Danas je teško zamisliti da su
nebrojene povijesne države pripadale pojedinačnim obiteljima, kao što im
pripada primjerice portret utemeljitelja vladarske loze. Međutim, u francuskom republikanskom
revolucionarnom ustavu od 1793. godine stoji:
„Suverenost pripada narodu; ona je jedna
i nedjeljiva, neprenošljiva i neotuđiva“. Takvo
stajalište prihvatili su Napoléon Bonaparte, Adolf Hitler, Benito Mussolini,
Josif Staljin i Mustafa Kemal Ataturk. Takvo gledanje je ranije zastupao Oliver
Cromwell. To je, dakako, bilo u oštroj protivštini s ograničenom vladavinom
koju trajno zagovara liberalizam.
Mreže društvenog utjecaja
U svakom društvu ili političkoj
zajednici postoje četiri isprepletene mreže društvenog utjecaja, kojima se
zadovoljavaju životne potrebe pučanstva i ostvaruju ljudske svrhe. Riječ je o politici
ili državi, gospodarstvu, obrani, sigurnosti ili zaštiti te o ideologiji ili javnom sustavu uvjerenja.
Politički utjecaj se odvija putem
usredištenog i prostornog uređenja
društvenog života. Temeljna zadaća države je održavanje reda u svojem prostoru,
u kojemu se ljudi moraju držati reda ili će biti kažnjeni. Država je kaznena
ustanova, koja je vezana uz prostor. Vlast može biti despotska ili
infrastrukturna. U prvom slučaju nositelji vlasti donose odluke proizvoljno,
bez dogovora s predstavničkim tijelima: parlamentom, plemenima ili velikašima.
U drugom načinu vladavine vlast je u stanju putem državne infrastrukture i
logistike prožeti cijelo društvo i širiti svoj utjecaj cijelim prostorom. U
prvom slučaju vlada se nad društvom, u drugom kroz društvo. Danas države
vladaju prostorom i ljudima putem središnjih zakona uz najmanju moguću uporabu
sile, ali uz prijetnju silom, koja je uvijek u pričuvi i koja rijetko biva
smrtonosnom. Vlada se postupcima, koji se odvijaju u sudovima, parlamentu i
ministarstvima. Politička vlast ima svoje obrede, ponaša se poput programiranog
stroja, kao „pravna država“ s prisilnim, a ne nasilnim ograničenjima za građane.
Gospodarski
utjecaj dolazi od potrebe čovjeka da iz prirode izlučuje tvari, prerađuje ih,
raspačava i rabi. Ekonomski utjecaj je neobično snažan – Marx je mislio da je
presudan i isključljiv – jer naširoko mobilizira ljude uz uporabu rasprostrtih
lanaca kapitala, trgovine i proizvodnje. Gospodarstvo nije ograničeno državnim
prostorom, a djeluje intenzivno i autoritativno putem proizvodnje te naširoko i
raspršeno putem tržišta. Društvene promjene koji stvara gospodarstvo nisu nagle
kao kod djelovanja vojne sile, nego su postupne, kumulativne, ali i duboke.
Najtrajniji i
najsnažniji sustav organiziranja gospodarstva već dugo je kapitalizam. On je
označen: (1) vlasništvom sitne manjine ljudi nad gospodarskim izvorima, (2)
odvajanjem rada od vlasništva, pri čemu golema većina radnika vlada samo svojim
radom i to na nadziranom (svjetskom) tržištu rada, i (3) poimanjem, da sva
sredstva proizvodnje, uključujući rad, čine robu koja se razmjenjuje na
tržištima kapitala, rada, proizvodnje i potrošnje. Kapitalizam je evoluirao od
industrijskog preko korporacijskog do današnjeg potrošačkog kapitalizma.
Vojna snaga
države je društvena ustanova za usredotočeno ubojito nasilje. Ona je utemeljena
i ustrojena za uporabu nasilja. Ubojita je, jer nanosi smrt ljudima i razara imovinu.
Pod nasiljem se smatra snažna, silovita i žestoka uporaba sile s nakanom da
nanese povredu ili zlostavljanje. Vojna sila je usredotočena, fizička, žestoka,
razorna i ubojita sila, a ne „infrastrukturno“ djelovanje, kakvo zna biti
političko djelovanje.
Vojna doktrina počiva na načelu,
po kojemu svakoga tko se odupre čeka smrt. S obzirom na zastrašujuće djelovanje
prijetnje smrću, vojna sila stvara posebna psihička stanja u ljudima i znakove
straha. Vojska je uvijek bila posebnom organizacijom mimo državne politike pa
je izazivala strah i kod zakonitih
nositelja vlasti, koji su pokušavali sprječavati državne udare, koji bi ih mogli ukloniti. Oni su uspostavljali
posebne „policijske“ borbene postrojbe kao svoje „tjelesne straže“.
Vojska je prvobitno uperena na
vanjske mete, koje se smatraju neprijateljskim silama, ali se vojna sila rabi i
unutar zemalja, kako je pokazala praksa fašizma ili nacionalnog socijalizma te
u najnovije vrijeme postupci jugoslavenske vojske, koja se bila okrenula protiv
naroda u vlastitoj zemlji.
Javni
sustav uvjerenja
Snaga ideologija počiva na čovjekovoj nesposobnosti da dosegne izvjesnost
u znanju o svijetu. Ranije se čovjek suočavao s nepoznanicama u prirodi, a
danas sve više s neizvjesnostima u društvu, koje čovjek stalno mijenja svojim
djelovanjem. Čovjek popunjava praznine u stvarnom znaju i uklanja neizvjesnost
u poznavanju svijeta i društva umetanjem vjerovanja, koja se ne mogu znanstveno
i javno provjeriti, ali koja iskazuju ljudski strah i nadanje. Ideologije
postaju posebno utjecajnima u presudnim vremenima, u kojima uvriježena
ideologija više ne služi, a ponuđene stare inačice još manje. U takvim vremenima pismoznanci ili ideolozi
naveliko nude privlačne, ali neprovjerljive doktrine svijeta i društva.
Ideologije bitno označuje (1)
svojatanje sposobnosti da potpuno
objasne društvene odnose i da predvide budućnost te (2) nastojanje da ljudima
kao društvenim ulogama nametnu poimanje ljudskih vrline i poroka. Sudvojenje
tih dviju značajki otvara mogućnost i požrtvovnosti i nasilja. Transcendentne
ideologije nastoje prodrijeti preko svojih granica u ostale društvene mreže, a imanentne ojačati postojeću društvenu sljubljenost
i solidarnost u ostalim mrežama utjecaja. Obje su snažno sredstvo u rukama
avangardnih pokreta, koje predvode nadahnuti pojedinci, a nose zadojeni i
odlučni aktivisti.
Nove snažne ideologije stvaraju
nagle društvene promjene, koje vode uspostavi novih političkih sustava ili čak
novih političkih zajednica. Iako su postupne gospodarske promjene stvorile
potrebu preinake sustava, ideologije dovrše posao reskim revolucionarnim
učinkom, kakav stvara i vojna sila.
Snaga javnih sustava uvjerenja
(ideologija, mitova, religija i drugih doktrina različita podrijetla) dolazi od
potrebe utemeljenja ljudskih vrijednosti odnosno određivanja značajki, koje
ljudi kao dio društva ili pripadnici političke zajednice trebaju imati, kako bi
politička zajednica mogla djelovati, služiti ljudima i opstati. Oduvijek se
smatralo da ljudi trebaju imati potrebne vrline, a da se ne smiju odavati
porocima. Sveza između sustava uvjerenja i sustava ljudskih vrijednosti dolazi
od toga, što ljudsko ponašanje nije urođeno ili naslijeđeno. U ljudskom ponašanju nema automatizma, nego se svi
vanjski poticaju usklađuju s načelima, aksiomima, predodžbama, znanjem,
vjerovanjima. Istom nakon toga slijedi društveno poželjan ili nepoželjan potez
čovjeka. Javni sustav uvjerenja omogućuje predvidljivo ponašanje ljudi i
usklađivanje ljudskih postupaka. Sustav uvjerenja je bitna sastavnica
političkog sustava političke zajednice.
Isprepletenost četiriju
društvenih mreža očituje se u tome, što se gospodarske nevolje pretvaraju u
političke, ako ih politika na vrijeme ne ukloni. Politika se ne može ugnuti od gospodarstva
ili odvojiti od njega. Smisao i svrha politike je da vodi račun o ukupnosti
društvenih, a ne samo političkih odnosa u jednoj političkoj zajednici. Međutim,
ako se politika ne uključi u uklanjanje gospodarskih nevolja, one će se iz
političkih s vremenom pretvoriti u ljudske. Ako se, pak, nevolje toliko dugo
sručuju na ljude da oni počinju gubiti nadu da će moći zadovoljavati životne
potrebe i ostvarivati ljudske svrhe, nastaju ozbiljni problemi zaštite
političkog poretka pa čak i političke zajednice. Primjeri sloma političke
zajednice su nestanak Zapadnoga rimskog carstva, koje se rasulo u obiteljske
posjede te rasapi Jugoslavije i SSSR-a u njihove nekadašnje republike, koje su
postale samostalnim političkim zajednicama.
Nedvojbeno je to, da su
gospodarski problemi EU već prerasli u političke te da su političke nevolje prerasle
u ozbiljne ljudske i obiteljske nevolje. Neka čitatelj sam prosudi to, u kojoj
mjeri ljudski problemi ugrožavaju neobičan, pokusni politički sustav EU, koja je jedincata, neprovjerena vrsta
političke zajednice.
Otvoreno
društvo
Prvo povijesno značajno otvoreno društvo pojavilo se poslije
1588. godine u Nizozemskoj. Sastavljalo ga je sedam pokrajina, koje su se bile
oslobodile španjolske vlasti. One se nisu ustrojile kao prostorna država, nego su stvorile vojno-poslovni pothvat osvajanja
tuđih prostora na drugim krajevima oceanskih pučina, jer se nakupljeni
nizozemski kapital nije mogao ploditi širenjem obližnjim prostorom, koji su
zauzimale velike europske sile. Otvorenost društva sastojala se u novačenju
svih sposobnih snaga u postojećoj zajednici i u priključenju tuđih voljnih
bogatih i sposobnih ljudi (kalvinaca, puritanaca, hugenota i Židova) da na svoj
rizik traže vlast i bogatstvo na tuđem prostoru, pri čemu je nizozemski prostor
služio samo kao uporište pothvata. Narodno
zajedništvo je izvan namisli nositelja otvorenog društva, a podjela vlastitih
žitelja na priključene i isključene te otvoreni militarizam bitne su njegove oznake.
Bitna značajka otvorenog društva je i fanatična vjera nositelja pothvata da
imaju posebno civilizacijsko poslanje, iako se to poslanje provodi vojnom silom,
industrijskim nasiljem ili terorizmom kapitala.
Snažan
svjetski utjecaj Nizozemaca nakon jednog stoljeća bio je zamijenjen globalnim
utjecajem Engleske odnosno Britanije, koja je svoje svjetsko predvodništvo otvorenog
društva predala SAD na prijelazu u dvadeseto stoljeće. Od sloma komunizma počeo
se stvarati otvoreni svijet. Međutim,
postupak otvaranja svijeta tekao je usporedo s još nekoliko sastavnih postupaka, a to su (1) ubrzana globalizacija, (2) djelovanje Svjetske trgovinske organizacije (WTO) i
liberalizacija međunarodne trgovine, (3) stvaranje jedinstvenog svjetskog tržišta
svega što ljudi tvore, (4) postupak tranzicije na istoku Europe, (5)
deindustrijalizacija Zapada i Japana te (6) pretvaranje EEZ u EU, koja je
postala instrumentom svjetskog otvorenog društva za prelazak europskih prostornih
zapadnih nacionalnih država ili
istočnih država narodne demokracije u
otvorena društva. Otvoreno društvo je nijekanje prostorne države.
Globalizaciju je predvodio kapital rabeći kao sredstva
transnacionalne korporacije i tehnologiju, uz potpunu uzdržanost nacionalnih
(prostornih) država, koje su bile imobilizirane
liberalizacijom, privatizacijom i deregulacijom. Urugvajsko kolo pregovora u
GATT-u donijelo je odustajanje od dogovora u Bretton Woodsu glede kolanja
slobodnog kapitala, omogućilo ulaganja kapitala u uslužne djelatnosti i u nacionalnu
i komunalnu infrastrukturu zemalja u razvitku te stvorilo slobodno svjetsko
tržište rada, što je postalo pravom pošasti za narode. Postupak tranzicije na istoku Europe nije
prvobitno bio prelazak zemalja iz diktature u demokraciju ili iz sustava
socijalističkih proizvodnih odnosa u kapitalistički, nego prisilno pretvaranje
prostornih nacionalnih država u otvorena društva.
Razvijene zapadne zemlje su se
naglo i temeljito deindustrijalizirale, dok su se stari, posebice azijski,
narodi industrijalizirali. (Te nekad prvoklasne industrijske sile bile su prisilno
deindustrijalizirane kao kolonije zapadnih sila. Početkom devetnaestog stoljeća
Kina je davala 32% svjetske industrijske proizvodnje, Indija 16%, a SAD 2%. Sredinom
dvadesetog stoljeća SAD su davale 27% svjetske industrijske proizvodnje, a Kina
i Indija zajedno 8%.) EEZ je političkom revolucijom, koju je izveo svjetski
kapital, naglo pretvorena u unitarnu političku tvorevinu EU, jer se slobodna
asocijacija nacionalnih država nikad ne bi mogla pretvoriti u otvoreno društvo.
Unija je degradirala suverenost svojih naroda, nije sama stekla međunarodnu
suverenost, ali se sama pretvorila u otvoreno društvo u kojemu suverenost ima
kapital.
Otvoreni
svijet – imperij kapitala
Tijekom dvaju stoljeća na
Zapadu se nakupio golem slobodan kapital (1) burnim razvitkom tehnologije, koji
su zahtijevali i ostvarili britanski kolonijalni sustav i osvajanje američkog
kontinenta od SAD; (2) Industrijskom
revolucijom; (3) potpunom industrijskom i financijskom kolonizacijom
zemalja bogatim prostorom i prirodnim blagom; te (4) revolucionarnim širenjem digitalne
tehnologije i pojavom biotehnologije. Taj kapital već dugo daleko nadilazi godišnju
vrijednost rada i proizvodnje u nacionalnim državama. Slomom komunističkog sustava
nestala je opasnost za kapitalizam kao sustav proizvodnih odnosa pa je kapital
pokazao svoju pravu narav i proglasio se planetarnom
političkom zajednicom. Kapital – kao država nad sputanim nacionalnim
državama – suvereno vlada svijetom bez želje i potrebe i za čijim priznanjem
To je bila politička slika
svijeta do izbijanja financijske krize 2007./2008. godine, koja je pokazala da
kapital-država nije u stanju upravljati novcem kao tvari, a kamoli da upravlja političkim odnosima u svijetu. Kapital je bio postao političkom
zajednicom, a politički sustav kapitala-države bio je utemeljen na svjetskom
slobodnom tržištu i njegovim zakonima koje je čuvala WTO. Nositelje vlasti
činio je klub nositelja kapitala kao tvari. Za bitnu sastavnicu političkog
sustava uzet je liberalizam kao javni obvezujući sustav uvjerenja, ideologija
ili svjetovna (profana) religija. Tako je jedan proizvod ljudskog uma, kapital, postao vladarom svijeta, za
razliku od povijesnog, civilizacijskog stanja, kad su nacionalne države ili
imperiji pripadali fizičkim osobama ili obiteljima.
Planetarna kapital-država ili
imperij proizvod je transatlantske političke misli, koja je razvijana i
njegovana među doseljenicima u Engleskoj i SAD: Za SAD se zna da je zemlja doseljenika,
ali se ne vodi račun o tome, da je i Engleska povijesno zemlja useljenika, koji
su doseljavali u valovima od Iberijaca pa zatim Sasa iz Njemačke i Normana iz
današnje Francuske do novovjekog naseljavanja hugenota, kalvinaca i Židova. Zamisao
o stvaranju kapitala-države plod je duha nomada ili lutača bez domovine, kojima
je domovinom postao kapital kao tvar. Njima je zajedništvo u kapitalu.
Suvremena sociologija povijesti
klasificirala je imperije koji su se pojavili u povijesti. Postojali su izravni
imperiji, u kojima su „izravnu vlast u
osvojenim područjima zajednički imali vojni zapovjednik i sudac“, koje je
imenovala središnja vlast. Tako je vladao Rim. U posrednoj vrsti imperija
područna vlast se oslanjala na domaću elitu, koja je pomagala središnjoj vlasti
da vlada uz čim manju uporabu vojne sile, od čije uporabe se nije ustezalo kad
je bilo potrebno. Tako su vladali Britanci u Indiji. U namjesničkim imperijima
središnja vlast imenuje mjesnog vladara, koji u njezino ime vlada prostorom. Tako
je vladao Bonaparte u svojem kratkovječnom Kontinentalnom
sustavu, Sovjetski imperij u brojnim komunističkim zemljama Europe i Azije
ili SAD u nebrojenim zemljama svijeta poslije Drugoga svjetskog rata. Konačno,
postojale su hegemonije, kao uvriježeno i uhodano gospodstvo predvodničke sile
nad drugim državama, koje je smatrano zakonitim i prihvatljivim. Tako su SAD
vladale „slobodnim svijetom“ za Hladnog
rata ili gotovo cijelim kratkotrajnim „jednostožernim“ svijetom nakon sloma
komunizma. Za Hladnog rata postojala je „ograničena
suverenost“ i na Zapadu i na Istoku, a politiku su vodile samo dvije sile –
ili tri kad se Kina politički oglasila u svijetu – i to uglavnom obavještajnim
sredstvima i načinom. Sociolozi povijesti naglašavaju da je kapital kao
planetarni imperij kombinacija posrednog i namjesničkog carstva te hegemonije.
Lutalački nagon naveo je tvorce
otvorenog svijeta na veliku nevjerojatnu i poraznu zabludu, a to je ujednačenje
političkog sustava za cijeli svijet, što je povijesnim nacionalnim državama nametnulo
isti politički sustav. Iako je suverenost naroda i njihovih nacionalnih država
srozana na „bočnu suverenost“ u
odnosu tih političkih jedinica jednih na druge, ali ne i na planetarnu
naddržavu kapitala, ipak se u postavljanju „mjesnih“ političkih sustava mora
uvažiti povijest i politička tradicija naroda, koji su pravi organizmi te koji
su plod kulturne evolucije čovjeka kao vrste. Usto, narodi su mnogo otporniji
od političkih sustava, ali i od političkih zajednica. Drugi urođeni nedostatak
otvorene planetarne kapitala-države je izostanak bilo kakve zaštite toga, što
su nacionalne ili prostorne države uvijek štitile: ljude i narod, rad i
vrijednost rada, hranu i imovinu, prostor i prirodno blago, okoliš i klimu. Svjetska
kapital-država nema vanjski svijet pa se ona može smatrati civilizacijskom
„krletkom“, kakve su bile drevni Sumer ili Egipat. Stoga ona ne treba
postavljati zaštitu. Kapital kao novac koji se prometnuo u državu po svojoj
biti štiti samo sebe i svoj neobuzdan rast. Kapital ne može trajno vladati pa
je njegova uzurpacija svjetske vlasti kratkovječna.
Financijska kriza 2007./2008.
godine prenula je narode i dovela u ozbiljnu, samrtnu sumnju sposobnost
kapitala da stvori održljiv politički poredak u svijetu. Otad je počeo prikriti
rat naroda i kapitala za nadzor,
upravljanje i vladanje političkim sustavom.
EU – provincija
carstva kapitala
Pitanje političkog sustava
temeljno je svjetsko pitanje
današnjice. Tako je uvijek i bilo, iako je to pitanje bilo manje upadno kad je
politički sustav bio tako dobro postavljen, da je dugo služio i političku
zajednicu i narod, kao što je bilo u carskoj Kini. To je ključno pitanje
demokracije, kako se ona sad shvaća u svijetu, a posebice u zapadnim zemljama
„zrele“ demokracije. Otkad je Alexander Hamilton, prvi tajnik riznice SAD,
1794. godine utemeljio Federalističku
stranku demokracija se temelji na narodnom izboru stranaka ili stranačkih
izbornih kandidata da određeno vrijeme upravljaju zemljom. Stranke upravljaju
zemljom putem političkog sustava, koji
one ne samo nadziru i rabe, nego i modificiraju. Narod je putem političkih stranaka
koje je dovodio na vlast rabio i određivao politički sustav svoje političke
zajednice, primjerice SAD, Luksemburga
ili Hrvatske.
Ako se promatraju položaj i uloga
EU u svijetu te njezino značenje za narode koji su u nju stupili, EU je
nesuverena politička tvorevina, kojoj je politički sustav određen izvan nje – u
središtu imperija kapitala putem ideologije, sustava uvjerenja ili svjetovne
vjere liberalizma. Stoga su i tradicionalne (demokršćanstvo ili
socijaldemokracija) i novije (zeleni, regionalni pokreti) stranke nemoćne da ostvare
svoj poseban pristup vođenju državnih poslova i da tako pomažu narodu. Time je
narod ostao i bez političkih stranaka i bez demokracije ili narodovlašća. Danas
su sve stranke liberalne stranke. Sad između pojedinačnih naroda EU i
političkog sustava u njihovim imenom suverenim „državama“ nema političkih
stranaka. One su prešle na stranu svjetskog carstva kapitala, tako da se kapital
i narodi izravno suočavaju i sučeljavaju u borbi za nadzor nad političkim
sustavom.
U EEZ države su same određivale i
ugađale svoje političke sustave, iako su bile u neprestanom izravnom međusobnom
doticaju glede pitanja narodnog života. Svaka zemlja imala je svoj politički
sustav, koji nije bio domišljan u političkim zakladama, nego je bio plod
nacionalne prošlosti i uviđanja tekućih domaćih prilika i mogućnosti te
vanjskih okolnosti. EEZ je bila utemeljena u vrijeme Hladnoga rata, kad su
cijeli narodi trebali braniti sustav kapitalističkih proizvodnih odnosa, pa su
demokršćanstvo i socijaldemokracija gotovo konsenzualno rabile isti politički
sustav koji je bio primjeren okolnostima. Tad nitko ni u obnovljenoj i jakoj
Zapadnoj Njemačkoj, koja je usporedo s Japanom bila napravila gospodarsko čudo,
nije ni pokušavao nametnuti politički sustav, primjerice, malom
Luksemburgu ili temeljito podijeljenoj
umjetnoj državi Belgiji. EEZ je bila uspio projekt europskih naroda.
Provalom Berlinskog zida
okolnosti u Europi su se promijenile. „Kontrarevolucija“ na Istoku oslobodila
je nositelje kapitala straha od nestanka kapitalizma, pa je liberalizam – koji
se na mahove pritajivao, kao za Velike depresije i New Deala ili za Hladnoga
rata – počeo svoj misionarski pohod na svijet. Došlo je do državnog udara i
uzurpacije vlasti u EEZ, iz koje su uklonjeni raznorodni nacionalni politički
sustavi i kojoj je propisan i nametnut unitaran, jedincat liberalistički
politički sustav, kojim su nacionalne države EEZ trebale biti pretvorene u
otvorena društva i slobodna tržišta. Svi ljude, sve obitelji, sva proizvodna i
uslužna poduzeća i sve dotad nacionalne države pretvoreni su u nadmetatelje na
svjetskom slobodnom tržištu, a da im nitko ne pruža nikakvu vrstu ili mjeru
zaštite.
Kapital je izveo državni udar u ustanovama
EEZ, jer se znalo da EEZ kao slobodna asocijacija suverenih država ne bi mogla
biti sredstvom stvaranja otvorenih društava i biti silom „tranzicije“, koja je
buduće članice EU na istoku Europe od prostornih država „narodne demokracije“
pretvorila u otvorena društva potpuno prohodna za kapital.
Ako se na uspostavu novog
političkog sustava, koji nikome nije nudio nikakvu zaštitu, dodaju deindustrijalizacija
europskih zemalja osim ujedinjene Njemačke i stabilne Pete francuske republike te žestoka industrijalizacija nekadašnjeg Trećeg svijeta, bilo je neizbježno
propadanje europskih naroda i njihovih država, koji sad žive na dug i time
dalje omogućuju bezobzirno gomilanje kapitala. Ljudi, poduzetnici i zemlje EU
su u dugovima i bez nade u oporavak, a u vrijeme EEZ ti isti ljudi, poduzetnici
i zemlje imali su viškove vrijednosti i nadu usprkos „komunističke opasnosti“,
kojoj su bili izloženi.
Državni i ustavni udar u EEZ,
koji je izveden u Maastrichtu u veljači 1992. godine, imao je kao svrhu da
stavi pod nadzor kapitala-države oslobođenu i nepodijeljenu Europu te da je
zauvijek otrgne utjecaju uvijek velike Rusije, koju je kapital pokušao slomiti
za vladavine Boris Jeljcina, koji je bio „namjesnik“ svjetskog kapitala. Europa
je izabrana kao pokusni projekt i zbog toga, što je bila drugo po veličini
tržište svijeta, a postala je i prvim nakon pristupa EU dvanaest zemalja 2005.
i 2007. godine. Pridruženje EU otvorenom svijetu trebalo je ubrzati njegovo daljnje
širenje, jer se pretpostavljalo da će EU ponoviti uspjeh EEZ.
Međutim, projekt je pošao
naopako. I SAD i EU postale su ugrožene od ostatka svijeta upravo u postupku
stvaranja slobodnog svjetskog tržišta, jer (1) one kao poslijeindustrijska
društva nemaju dovoljno tvarnih proizvoda za izvoz, (2) usluge su uglavnom ograničene
na mjesno tržište, ako se ne računaju određene financijske „usluge“, i (3)
usiljena prodaja financijskih „proizvoda“ svjetskih banaka slomila je 2008.
godine nezaštićene nositelje kapitala
i tvarnu podlogu imperija kapitala. Ona je navela narode svijeta na preispitivanje
političkih zamisli o otvorenom svijetu, o apsolutnoj slobodi svjetskih tržišta
svega te o liberalističkoj svjetovnoj vjeri u dobru budućnost bez rada te bez
služenja kapitala radu i narodima.
Europska Unija kao pokusna
provincija imperija kapitala zapala je u neuklonljive nevolje, koje su se prvo
očitovale kao gospodarske, ali su ubrzo prerasle u političke, ljudske i konačno
sigurnosne. EU može ukloniti te nevolje i poći putem oporavka jedino ako uporabi
ozbiljno političko sredstvo, a to je rekonstituiranje Unije u Zajednicu. Sad Unija
treba „kontrarevoluciju“ nakon revolucije 1992./93. godine.
Hrvatska i
EU
Hrvatski narod traje na svojemu
povijesnom prostoru punih trinaest stoljeća. To je jedini sjeverni narod koji
se u Velikoj seobi naroda probio do
toplog mora i opstao uza nj. Ostali narodi kojima je to bilo uspjelo ne
postoje. Položaj hrvatskog narodnog prostora nametnuo je Hrvatima gotovo
neizdržljive geopolitičke okolnosti. Neprekidno je bio u procjepu između dvaju
svjetova: Istočnog i Zapadnog rimskog carstva; Bizanta i Franačke države;
Normanske kraljevine, Njemačkog Reicha i Bizanta odnosno Mletaka; Osmanske
Turske i Mađarske pa habsburške Austrije; sila Osi i sila Antante; fašizma, komunizma
i kapitalizma; istoka i zapada Europe.
U takvim okolnostima Hrvati su
trajali na svojem povijesnom prostoru često razdijeljeni u više tuđih političkih
zajednica, a jednom u pet političkih jedinica. Oni su na tom prostoru razvili
svoju političku misao, koja počiva na zasadama zajedništva, samouprave i nesvrstavanja, a uvijek su se nastojali
dokopati svoje samostalne države. S takvom zrelom pouzdanom političkom mišlju
Hrvati su se 1990. godine, nakon provale Berlinskog zida prvi put našli u
nepodijeljenoj Europi. (Na natjecanju za
Pjesmu Eurovizije u Zagrebu u svibnju
1990. godine pobijedila je pjesma „Europe,
Unite! Europe, Unite!“) To je bila zlatna prigoda da Hrvatska slobodno bira
zajedništvo, u kojem će postojati i živjeti. Hrvati su se veselili
osamostaljenju od Jugoslavije i oslobođenju od komunizma, ali i stupanju u slobodnu
zajednicu slobodnih naroda, Europsku Ekonomsku Zajednicu.
Međutim,
mjesec dana nakon priznanja Hrvatske od dvanaest zemalja EEZ u siječnju 1992.
godine, Sporazumom u Maastrichtu
određeno je, da se EEZ u studenome 1993. godine pretvori u unitarnu političku
tvorevinu EU. Hrvatska se ponovo našla na rubu jednog dijela ponovo podijeljene
Europe. Kao što je Crvenkapica u bakinoj
postelji umjesto svoje omiljene bake našla opasnog i nasrtljivog vuka, tako će
Hrvati u „svojoj europskoj kući“ umjesto EEZ naći EU.
U strogom prijepristupnom
postupku nepovjerljive EU Hrvatska je nakon strašnog, ali uspjelog Domovinskog rata, nakon kojega je
trebala punu zaštitu, godinama bila izložena preuzimanju „pravnih stečevina“
EU, primala svjetovnu vjeru liberalizma, pretvarala se u nezaštićeno otvoreno
društvo i propadala. Udarac koji je cijelom svijetu zadala financijska kriza
2007./2008. godine ubrzala je propadanje Hrvatske i prouzročila zaustavljanje hrvatskoga
prisilno otvorenog gospodarstva. Sa zemljom je propadao i narod, koji nema
primjereno znanje i tehnologiju te koji je izgubio organizacijsku sposobnost i
kapital. Narod se mora obnoviti vlastitim snagama, ali za vrijeme te obnove
mora imati zaštitu, koju mu ne će pružiti EU, jer je ni ona nema. Ta mu zaštita
prvobitno treba da počne raditi, jer narod koji ne radi ne može ni opstati, a
kamoli se obnoviti.
Rješenje za
Uniju
Europska Unija nedvojbeno
propada, jer ne radi i ne proizvodi
dovoljno. Njemačka je po tome poseban izuzetak, jer njezina industrija stvara
čak 27% BDP-a. Rade i proizvode još neke zemlje, ali to za EU nije dosta. Kako
bi izgledala Njemačka i s njom EU, da njemačka industrija stvara samo 11% BDP-a
kao što čini američka? Spas EU je u tome, da opet počne raditi i proizvoditi.
EU se mora reindustrijalizirati, a reindustrijalizacija traži zaštitu novih industrijskih
grana i nove proizvodnje. Tako je, jer se ne može očekivati da moguća nova europska
tehnologija i europski proizvodi budu daleko, daleko bolji i domišljeniji od
tehnologije i proizvoda ostatka svijeta, kao što je bilo za Industrijske revolucije. Tad Europi nije
trebala zaštita jer je imala silnu tehnološku, industrijsku i organizacijsku
prednost. Zaštita je tad bila potrebna drugima, primjerice Kini. U postupku
reindustrijalizacije cijele EU jedne
će zemlje morati tehnički pomagati druge. Hrvatska će od nekih zemalja EU prvobitno
trebati tehničku pomoć, a ne kapital, koji bi mogla početno stvoriti i sama.
Kako bi izvela
sve što joj je potrebno učiniti, EU mora dopustiti svojim članicama da svoj sadašnji
unitarni politički sustav zamijene nacionalnim političkim sustavima, koji će
biti primjereni okolnostima, usklađeni s mogućnostima naroda i u duhu njihove
povijesne političke misli. Narodi EU svoje zajedništvo trebaju temeljiti i na
suradnji, a ne samo na povezanosti istim tržištem.
Nedavni američki oportunistički prijedlog
o stvaranju zajedničkog tržišta SAD i EU, nazvanog TAFTA (Transatlantic Free
Trade Agreement), koji su oportunistički prihvatili i prvaci EU, vodit će
daljnjem otvaranju, a ne zatvaranju EU i podizanju stupnja zaštite u njoj. Čini
se, da tvorcima zamisli o združenom tržištu SAD i EU ta dva tržišta dosad nisu
bila dovoljno otvorena za trgovinu i kolanje kapitala. S obzirom da su
gospodarstva dvaju kontinenata gotovo identična, a da oba imaju nedostatak
izvora energije i deficit u robnoj razmjeni s trećim zemljama, spajanje tržišta
imat će kao posljedicu povećano gloženje ili konkurenciju među zapadnim
kućanstvima, korporacijama i državama. Posljedicama spajanja „tržišta“ mogli bi
biti integracija poduzeća s kresanjem osoblja, smanjenje konkurentnosti na
trećim tržištima te povećanje nezaposlenosti, koja je suvremena trajna pošast.
Rješenje za ugroženi Zapad nije u
većoj otvorenosti tržišta, nego u više industrijske proizvodnje. TAFTA bi mogla
privremeno ojačati nestabilnu vladavinu kapitala, a mogla bi predstavljati
kolonizaciju Europe, koja je prije pet stoljeća počela kolonizirati Ameriku.
Europskoj Uniji i Sjedinjenim
Američkim Državama treba više posla, a ne šira trgovina. Oboma kontinentima
potrebno je više domovine, a manje lutanja. Oba kontinenta trebaju vjeru u
tržište zamijeniti vjerom u rad. Rad je stvorio čovjeka pa može i obnoviti Europu.