Autor: Slobodan Elezović
Datum objave: 02.10.2011
Share
Komentari:


Cynthia Hansell - Bakić,prvakinja Opere i pedagoginja

Slavna splitska Tosca

Cynthia Hansell Bakić, prvakinja Opere HNK,Split i vokalna pedagoginja

U obljetničkom razdoblju vokalne umjetnice, Cynthie Hansell Bakić, prvakinje Opere HNK u Splitu, čiji je scensko-umjetnički repertoar, kao i programi namijenjeni koncertnim podijima, markantno obilježio glazbeno-stvaralački život Hrvatske u četiri puna destljeća, izdvojimo za prigodu ponude čitateljima portala EHO sjećanje na vrijeme u kojemu je splitsku „Toscu“ režirao kazališni mag Prof.Kosta Spaić,uvodeći tada mladog dirigenta Vjekoslava Djidjija Šuteja u splitski umjetnički život.
Prihvativši režiju slavne Puccinijeve opere „Tosca“ za HNK u Splitu, Kosta Spaić je odmah odlučio da mu protagonistica djela bude popularna i voljena „splitska Amerikanka“ Cynthia Hansell Bakić.
Gospodja Hansell je naime rodjena Amerikanka, u obitelji stare europsko-američke tradicije, gdje je odrasla, školovala se i na putu u program umjetničkoga usavršvanja bila jednoga ljeta stigla u Salzburg.
U klasi zagrebačkog Profesora Lava Vrbanića sudjeluje u Ljetnoj vokalno-umjetničkoj školi u Salzburgu i rezultati rada i postignuća je vode k Profesoru Vrbaniću u Zagreb.
Počinje sezona obilatih pjevačkih programa, u žanrovima i stilovima koji su gospodju Cynthiu Hansell učinili traženom vokalnom umjetnicom. Postupno joj je scena splitske Opere postala matičnom scenom, nastaje galerija opernih likova, sluša je Kosta Spaić, impresioniran odlučuje da za Split predloži „Toscu“ s Cynthiom Hansell,u medjuvremenu i Bakić,(čime naznačuje da je splitska umjetnica i splitska snaha), u naslovnoj ulozi.
Kosta Spaić za svoju splitsku „Toscu“ poziva dirigenta Vjekoslava Djidjija Šuteja, sina riječkog i zagrebačkog tenora Josipa Jože Šuteja. Piscu ovih redova je Josip Šutej s Nadom Tončić u Smetatinoj „Prodanoj nevjesti“ na zagrebačkoj sceni HNK, 1946. bio prvi operni pjevač kojega je vidio i slušao“uživo“. To je, dopustimo reći, stanoviti izvor sentimentalnosti prema kasnijem ukupnom djelovanju i postignućima Josipa Šuteja, a postupno i njegova sina dirigenta Djidjija.
Vjekoslav Djidji Šutej je vrsnim rezultatima zavšio studij dirigiranja i ubrzo se istakao prvim profesionalnim umjetničkim dostignućima.
Započeo je suradnjom s Baletom zagrebačkoga HNK, počeo ravnati sve većim brojem djela s repertoara i gotovo spontano izabran ravnateljem Baleta HNK.
Istodobno Djidji nije mogao dobiti u tom istom HNK-u opernu izvedbu. Apsurd koji i do danas iznenadjuje i zbunjuje. Kao dirigent i ravnatelj Baleta, ostvaruje partiture velikih baleta s istim orkestrom koji izvodi i opere, ali mu Opera u Zagrebu ne omogućava da ima i neku opernu izvedbu u kući čijim Baletom ravna. Zašto, zašto, zaštooooo ?!
Nastojanja da se to promijeni, nisu bila dala rezultate. A Kosta Spaić se priprema za svoju režiju, sada možemo reći, ingeniozne, antologijske splitske„Tosce“. Uzbudjenje, za sve vrijeme rada, stvaranja predstave, bilo je nemjerljivo. Djidji Šutej se sprema dati svoj umjetničko-izvedbeni optimum za svoj debut u Splitu. Cynthia Hansell Bakić ponosna izborom sebe za protagonisticu djela, u režiji tada najvećeg hrvatskog kazališnog, dramskog i opernog redatelja, erudtita, koji kreira i istodobno poučava sve svoje suradnike, cizelira svaku frazu, traži psihološku potku svakoj situaciji s namjerom da bogato, pouzdano, snažno, profilira lik slavne Tosce. K tomu, sceni se vraća, nakon dulje odsutnosti, popularni splitski operni tenor Attilio Planinšek kao Cavaradossi.
A velemajstorica kostimografije Marija Maca Žarak, u punom volumenu ravnoteže ideja s polja svoje velike imaginacije i istodobno izvedbene snage kojom ideju odmah pretvara u materijalne pune i zadivljuće dimenzije scenskih vrijednosti, znače jamstvo uspjeha i dugoga života te osobite splitske Tosce koja je postala velikom umjetničkom podlogom s koje su se vinuli u svijet i protagonistica Cynthia Hansell Bakić i Vjekoslav Djidji Šutej. Djidji je naime za izvedbe „Tosce“ u programu Splitskoga ljeta, upoznao jednog američkog managera koji ga je pozvao u SAD gdje započinje dinamična, sadržajno obilata, utjecajna umjetnička karijera našega dirigenta.
Prigoda je čuti i sjećanje na tu osobitu i postignućem veliku predstavu, od gospodje Cynthie Hansell Bakić, te izabrane Kostine Tosce.
Mrs Cynthia kaže: "The thrill of being entrusted with the awesome role of Tosca was for me perhaps the highlight of my years on the stage in the Split Opera. Although I had done the role in Ljubljana and in Pula, still I was frightened of doing it before the very demanding Split public!
I had complete confidence in my conductor, Vjekosla ĐiĐi Šutej, and was amazed that a veteran like Attilio Planinšek would be my Cavaradossi. Well, there was nothing to do but to get ready for the rehearsals and I am a perfectionist so I wanted to be "perfect"... then I met the famous Kosta Spaić, and lost all fear that I would not "fill the bill", so to speak. Maestro Spaić talked to me very little during stage rehearsals, he was very busy with the smaller roles, giving them wonderful insight into the people they were portraying. I honestly, was so surprised to see him just sit in the dark auditorium and watch during my scenes. I believe he was trying to let me create a different Tosca, someone with so much more femininity and honest love for her Cavaradossi instead of the usual headstrong, histerical version so often performed on European stages. One thing I should say is that I had never seen a production of Tosca that I wasn't singing in. My vocal idol was Zinka Milanov Kunc, so I felt that I could "act" with my singing and not use or depend on so many histrionics and gesticulations. I truely loved the weeks of preparation and when the final night came I was completely at home with this marvelous PrimaDonna!
Through the years Split's Tosca became the epitome of opera theare in Croatia. Our production which was stripped of glamourous scenary and tradition, was accepted as the top!
As a very young singer I didn't know that many singers wait for the "right time" to sing roles like Tosca...thinking that the voice should be heavier and more dramatic to soar through those Puccinian orchestral moments...but I felt naturally drawn to this role. Tosca is a young village girl brought up in the nunnery where she is taught music and singing. She isn't very complicated, only desperately in love and loyal to her man. He is the political heretic and has to fight for his views on life.
Tosca is honest, even when deciding to murder Scarpia, she is terribly frightened and determined to get Cavaradossi out of prison and Rome.
Điđi was a great support, he was energetic and tireless at rehearsals and loved it when I used unusually dramatic sounds when killing Scarpia"Muori, Muooooori!" were just what he was looking for at that moment. We always worked well together, even when we were in affect we were in sync!
I remember someone from the audience asking my husband if he” weren't afraid to sleep with me!” He answered that” when she gets home she's too worn out !”

Uredio: Slobodan Elezović
1619
Kategorije: Glazba
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.