Autor: Ljiljana Gvozdenović
Datum objave: 22.05.2019
Share


Derviš i balet

Rijetka su gostovanja Baleta HNK iz Splita, u Zagrebu

Derviš i balet

http://www.balet.com.hr/dervis-i-balet/

ZAGREB – Rijetka su gostovanja Baleta HNK iz Splita, u Zagrebu. Obradovala nas je najava njihova dolaska i razočarala činjenica da nastupaju u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski. Zagrepčani vole svoju dvoranu no ona za baletnu predstavu nije najpogodnije rješenje. Stoga odmah na početku čestitke tehnici splitskog HNK a na postavljanju goleme scenografije Slavena Raosa, baletne predstave Derviš i smrt na koncertni podij na kojemu normalno, nema potrebnih kazališnih uvjeta ni za stabilnost te scenografije niti njezino neometano pokretanje kao što naravno nema dovoljno rasvjetnih tijela koji bi pomogli atmosferi cijele predstave. Kazališne predstave treba dovoditi u kazališne prostore. Zašto nije tako, ne znam i nisam ni tražila odgovor, smo ga naslućujem.

Najavljivana na vrijeme i na privlačan način, predstava je bila prodana i gledalište popunjeno do posljednjeg mjesta. Susreti gradova trebali bi biti brojniji, suradnja kazališta češća a razmjena umjetnika redovita. Možda se jednom i ostvari takvo gledanje na kazalište u jednoj maloj zemlji koja ima čak pet nacionalnih kuća, možda se dramski i glazbeni umjetnici međusobno bolje poznaju ali baletni na žalost ne. Rijetko se vide, još rjeđe izmjenjuju iskustva. Šteta.

Kada je Igor Kirov izabrao kultni roman Meše Selimovića Derviš i smrt, za svoju baletnu predstavu učinio je smion, hrabar potez koji naravno nosi sobom i veliki rizik. Sav onaj svijet jedne zatvorene sredine koja teži duhovnom savršenstvu, koja odbacuje svaki ego, koja svakoga časa ispituje svoje postupke, koja želi pravedno razlučiti dobro od zla, dostići slobodu dajući a ne uzimajući, razumjeti ljudske postupke i ne suditi o njima a uletjeti u zamku životne stvarnosti i okrutnosti, stavlja njegovog glavnog heroja, Ahmeda Nurudina u borbu s vlastitom dušom koja bi da kazni, osveti i oprosti u isti čas jer…ništa nemam osim uvjerenja da sam častan i ako to izgubim bit ću ruševina..

 Ispričati plesnim jezikom tako složenu radnju nije lako, dostići ljepotu Selimovićeve rečenice gotovo nemoguće. To koreograf ostvaruje samo povremeno u plesu Ahmedove duše u izvrsnom tumačenju Ajle Kadrić koja je krhkom figurom i dobrom tehnikom osobito u završnim scenama predstave kada ulazi u konačni obračun sa svim dilemama i patnjama bila vrhunac predstave.

Ahmed Nurudin slijedi rečenicu s početka romana ..Pozivam za svjedoka vrijeme, početak i svršetak svega, da je svaki čovjek uvijek na gubitku.. mnogobrojnim solo dionicama nosio se tumač njegova lika Nacionalni prvak HNK u Zagrebu i gost splitske predstave, Tomislav Petranović snažno i predano, te u duetima sa standardno dobrom Irinom Čaban Bilandžić bio siguran i izražajan partner. Njegov susret s Hasanom,Salvatore Cerulli, prijateljem, čovjekom potpuno suprotnih životnih opredjeljenja, koji je sve ono što Ahmed Nurudin nije, čovjek koji uživa u svim radostima života, riješio je koreograf na dopadljiv način koji su oba plesača donijela čitko uživajući pri tom u međusobnoj igri.

Splitski balet obiluje odličnim solistima koji su svaku datu im zadaću ostvarili odlično. Neki su u Splitu i duže vremena a tek sada smo vidjeli njihov mogući potencijal drugi su možda u prolazu ali su nas obradovali sigurnim skokovima i vrteškama po kojima ćemo pamtiti Aarona Koka i Salvatora Cerullia. Uvijek dobar i zanimljiv Ivan Boiko vrstan plesač klasičnog baleta odlično se izražava i u pokretu Igora Kirova. Mali ali efektni solo ostvario je Ashatbek Yusuphanov kao Karazim. Nešto manji zadatak imao je ansambl baleta kojemu široki a plitki podij dvorane nije išao na ruku.

Sporednih uloga u ovom baletu nema, kao što ih nema niti u romanu. Svatko je dio tkanja priče, koju na žalost mnogi nisu razumjeli jer roman nisu čitali a programski listić nisu kupili. To je svakako potvrda onoj tvrdnji s početka teksta da je posezanje za ovo djelo Selimovićevo doista hrabrost. Vrlo težak posao za libretistu Sašu Dimoskog nije doprlo do svakog gledatelja. Nedostatak dobre rasvjete razlog je što su kostimi Aleksandra Noshpala ostali bez potrebnog efekta.

Posljednjih sezona svjedoci smo mnogim baletnim uprizorenjima znamenitih književnih djela u kojima dio publike ostaje uskraćen za sadržaj koji im nije poznat. Dakako to nije razlog da se od takve prakse odustane. Prije poziv mladeži da poradi na sebi.

Splitski balet ostvario je uspješno gostovanje u teškim tehničkim uvjetima, publika je izvođače nagradila toplim aplauzom kojega su doista i zaslužili.

Igor Kirov je koreograf s puno iskustva, neke od zahtjevnosti Selimovićevog romana riješio je efektno, osobito mnogobrojne scene koje su zahtijevale agresivan, brz pokret precizno izveden što je sa svojim plesačima, koje dobro poznaje, uspješno ostvario. Glazbena podloga koju je Kirov odabrao,kompozitora Gorana Bojčevskog u tim je scenama odlično funkcionirala dok je u ostalim dijelovima izgubila očekivani sjetni zvuk sredine u kojoj se radnja događa.


Derviš i smrt - balet Igora Kirova i Baleta HNK Split

https://www.youtube.com/watch?v=9Lv4-JTWOOI

462
Kategorije: Kazalište
Developed by LELOO. All rights reserved.