Autor: prof.Zdravko Mršić
Datum objave: 03.08.2013
Share
Komentari:


DIGITALIZACIJA I PROIZVODNJA UMJETNOSTI

Ulomak neobjavljene studije Digitalizaciji Homo sapiensa


 

To što je općenito izneseno za kulturu posebice vrijedi za umjetnost. Umjetnost je danas odvojena od ljudskog duha. Umjetnost je digitalizirana, a stvaranje umjetnosti je postalo industrijskom granom, iako se za pojavu duha kao ploda biološke evolucije života i čovjekove kulturne evolucije zna upravo po materijalnim ostatcima plodova umjetnosti. Umjetnost je plod ljudskog duha, koji nadzire i ocjenjuje život. Umjetnost je način izražavanja ljudskog duha, kojim se uspostavlja duhovna komunikacija među ljudima, od kojih jedni pružaju plodove ljudskog duha drugima, koji u pruženim djelima prepoznaju vrijednost i uparuju sa svojim doživljavanjem svijeta, društva i drugih ljudi, koje oni ne umiju lijepo iskazati. Stoga je umjetnost dugo stavljana u isti razred s mudrošću i vjerom, jer njih sve tri promiču zajedništvo i jačaju društvenu sljubljenost.

Pod umjetnošću se smatra i posebno ljudsko nastojanje i plodovi tog nastojanja. Ima mnogo vrsta umjetnosti: vidne umjetnosti (slikarstvo, kiparstvo, tisak, fotografija i druga sredstva); arhitektura i ukrasne umjetnosti, koje imaju i praktične nakane; glazba, kazalište, film, ples i druge izvedbene umjetnosti; ili književnost. Od 17. stoljeća spominju se lijepe umjetnosti za razliku od zanata i znanosti, iako umjetnost za pravo služenje duhu i odgoju ljudi mora imati primjerenu vještinu izražavanja. Umjetnost su resile maštovitost i tehnička vještina, a uz nju su vezane kreativnost i interpretacija. Smisao umjetnosti je uvijek bio privlačenje čovjeka „ljepšim“ stvarima, koje umjetnik zna izraziti, a primatelj zna interpretirati, jer nije riječ o preslici stvarnosti i društvenih odnosa, nego o simboličkom prikazu dubinskih zapažanja i shvaćanja pojavnosti. Umjetnost uključuje proučavanje stvarateljskih sposobnosti, nastojanje uporabe stvarateljskih sposobnosti, plodove umjetničkog stvaranja i doživljaj javnosti iskazanih stvarateljskih sposobnosti. Umjetnost je korisna i potrebna čovjeku, jer potiče razmišljanje, osjećaje, vjerovanja, nicanje ideja i duh jedinačnih ljudi.

Međutim, umjetnost često ima kao svrhe to, da priopćuje ideje i da se rabi u političke, filozofska i ideološke svrhe; da stvara osjećaj ljepote; da razbuđuje osjećaje i stvara ugodu; a može biti bez ikakva smisla. U naše vrijeme umjetnost je postala industrijskom granom za stvaranje umjetnina uglavnom za široka tržišta. Pravi smisao proizvodnje umjetnosti nije u kreativnom izražavanju autora te u prepoznanju i interpretaciji javnosti, nego upravo u stvaranju proizvoda za tržište, koji trebaju biti posebni, drukčiji, novi, upadni, izazovni, hrabri u pobijanju uvriježenih pravila ponašanja, probojni te da ostavljaju čovjeka bez zaštite. Oni ne smiju biti obični, ujednačujući, redoviti, pomirujući, baštinjeni, oprezni, poudani, duhovni i zaštićujući.

Danas je umjetnost sračunata na stvaranje utiska na potrošače umjetnosti, a nije način iskazivanja unutarnjeg života umjetnika. Umjetničke vrste i načini se naručuju za tržište, koje se istražuje kako bi se ustanovila nestašica proizvoda, koje ukroćena javnost očekuje kao slijedeću novost. Industrija umjetnosti tako uzgaja, razvija i razjaruje psihološke potrebe ljudi, kako bi oni pripravno prihvatili slijedeći val ili naraštaj proizvoda po umjetničkim vrstama. Naručitelji umjetnosti nisu više Crkva i sloj bogatih ljudi, koji su pribavljali umjetnine na duhovnu korist vjernicima ili za ures domova, nego „producenti“ koji smišljaju, određuju i naručuju robu za istraženo tržište. Najbolji primjer za to je filmska industrija, američka ili indijska. Naručivana tržna umjetnost ugrozila je tehnički i intelektualno zahtjevniju visoku umjetnost, kojoj je vrijednost u nezavisnosti, prirodnosti te u pružanju duhovnog i životnog zadovoljstva.

Svrhe nove, otržištene umjetnosti nisu poboljšanje i napredak čovjeka kao vrste, nego stvaranje kod ljudi posluha tržištu i tržišnim interesima. Nagomilani kapital gladuje za novim proizvodima, kojima bi se oplodio i namnožio na tržištu, a digitalizirana umjetnost ima neograničenu sposobnost stvaranja proizvoda. Današnji kapitalizam i njegovo svjetsko tržište teško je zamisliti bez industrije kupovnih iskustava, koja uključuje i novu umjetnost. Ljudi troše golem novac na zabavu, u koju uz ostalo spadaju nova umjetnost, sport i estrada. U svijetu je stvoreno ponudbeno, a ne potražno tržište „umjetnina“. Ono „povezuje ljude odozgo“ kao kakvo božanstvo te potkopava, mrvi i digitalizira čovjeka kao cjelinu, koju čine život, tijelo, mozak kao poseban tjelesni organ, um i duh.[1] Današnja „producentska“ umjetnost trpa ljude skupa s njihovim duhom u tržne „koncentracijske logore“, za koje se smatra da „čovjeka prave slobodnim“ njegovim prianjanjem uz fizičku zbilju i društvenu sadašnjost. Prikivanje ljudi uz sadašnjost veliko je zlo za vrstu, koja bi trebala i dalje evoluirati. Umjetnost je pitanje vrste.

Posebno bih kao vrstu umjetnosti istaknuo televizijske i radijske informativne emisije, u kojima kao gosti sudjeluju nositelji političke misli. Riječ je o tribinama, okruglim stolovima, sudištima, brbljanjima (chat shows), suprotstavljanjima ili tematskim razgovorima. (Danas nema javnih predavanja kao književne vrste, u kojima bi govornici sustavno iznijeli svoj pogled na određena pitanja, pri čemu bi se prihvaćanje i tumačenje iznesenih zamisli prepustilo slušateljstvu.) Voditelji programa najčešće su programirani „automati za postavljanje pitanja“. Malo novinara danas zna i smije voditi pravi razgovor s gostom, ali će velika većina njih, potaknuta „producentima“ izvan studija, pripravno relativizirati ili pobijati vjerodostojnost odgovora ili mišljenja gosta.

U svijetu i dalje postoji prava lijepa umjetnost, koja je sama sebi svrhom i koja nije tržišno usmjerena te koja unapređuje čovjekovu maštovitost i iznosi mogućnost i sposobnost čovjeka da se sam mijenja, a ne da ga oblikuje tržište. Međutim, na stvaratelje prave umjetnosti ne svraća se pozornost javnosti, a ukoliko se i svrati to se čini necjelovito i kasno u životu umjetnika. Umjetnička proizvodnja i „producenti“ umjetnosti traže robu za tržište, a ne autentične umjetnike, koji bi mogli utjecati na mlade umjetnike, da se ne odaju djelovanju u tržišnim nišama ili udubinama. Danas je korisno stvarati proizvode za tržište umjetnosti, ali je zahvalno biti pravim umjetnikom.

Nebrojeni umjetnici, koji su na nadziranom tržištu umjetnina prisiljeni stvarati umjetnost po narudžbi ili u njemu sami pronalaziti udubine, i sami su odrasli u svijetu razgrađenih i izmrvljenih ljudi, koji žive izvan sebe. Snaga duha pravih umjetnika, njihovo naduhnuće te njihova sposobnost kreativnog zapažanja i izražavanja neizbježno će ih voditi da ocijene današnji svijet, koji zaostaje u slobodi i snazi duha te da svoje iskustvo ili doživljaj svijeta ponude drugim obezdušenim ljudima na prepoznanje i ravnanje. Umjetnost će biti snažna sila nastavka evolucije čovjeka po duhu, kojega su, kako je rekao Isus, „ljudi gladni“.

Kapital je gladan proizvoda, a ljudi su gladni duha. Umjetnost će prestati raditi za tržište sitnih ljudskih iskustava i početi umnožavati ljudski duh.

 

 



[1] Georg Lucacs je govorio o utvarenju ili reifikaciji svijesti.

924
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.