Autor: Prof.Zdravko Mršić
Datum objave: 24.06.2013
Share
Komentari:


DIGITALNO NASILJE

INDIVIDUALNI TERORIZAM I MREŽNI OTPOR

Minulih godina terorizmu se promijenio način, kojim se izvodi. Međunarodni terorizam, koji su dugo izvodile skupine, zamjenjuje se nacionalnim terorizmom osamljenih pojedinaca. Ranije su terorizam rabile skupine ili pokreti uglavnom protiv meta u tuđim zemljama ili tuđinaca.

Prvo ću pružiti odredbu ili definiciju terorizma. U Zakonu o sprječavanju terorizma donesenom u UK 1976. godine stoji, da je „terorizam uporaba nasilja u političke svrhe, uključujući bilo kakvu uporabu nasilja u nakani sijanja straha u javnosti ili u dijelu javnosti“. U korijenu riječi „terorizam“ je latinski glagol „terror, terrere“, strašiti ili straviti koga. Ta odredba plete dva pojma: uporabu nasilja u političke svrhe i sijanje strave ili straha u pučanstvo. Druga ideja je važna: nakana stvaranja straha te malodušnosti ili očaja i to naširoko, obično putem proizvoljnog i nasumičnog nasilja.

Prije su svjetski mir ugrožavali sukobi i ratovi među državama ili narodima, a sad svjetski mir ruše ili ugrožavaju napetosti, sukobi ili ratovi unutar mnogih jedinačnih država – od Filipina preko Pakistana do Kolumbije. Danas ne ratuje nijedan par susjednih, obližnjih ili razdaljenih zemalja, ali se ratuje unutar sedamdesetak članica UN. Pojava društvenih napetosti, sukoba i ratova unutar država rezultat je (1) globalnosti svijeta, u kojemu nositelji kapitala kao svjetska vlast štite svjetsko tržište sirovina, robe i usluga te kolanje kapitala kao vrijednosti i (2) slabljenje vlasti nacionalnih država putem liberalizacije, privatizacije i deregulacije gospodarstva. K tome, države su najveći dužnici na svijetu. Danas se ne glože narodi međusobno, nego ljudi unutar naroda. Stoga se i terorizam povukao s međunarodne pozornice na mjesnu ili lokalnu.

Međutim, to može objasniti naturalizaciju ili udomaćenje terorizma, ali ne objašnjava njegovu individualizaciju. Svi nedavni svjetski razglašeni slučajevi nasilja ili terorizma na Zapadu – jamačno oni koji su izvedeni poslije 11. rujna davne 2001. godine – izvedeni su  individualno. tako je bilo s eksplozijom u Oklahoma Cityju; nebrojenim smišljenim napadima automatskim oružjem u školama, sveučilišnim središtima i vojarnama ili s nasumičnim ubijanja na autocestama u SAD; sa slučajem Andersa Breivika u Norveškoj; nedavnim suludim ubojstvom vojnika Rigbyja u Londonu; napadima na maratonce u Bostonu ili opetovanim napadima u Francuskoj na vojnike ili škole. Slika postaje cjelovitom, istom ako se dodaju raniji slučaj „Wikileaks“ Juliana Assangea i sadašnji slučaj „Prizma“ vezan uz digitalnog američkog obavještajca Edwarda Snowdena. Organiziranog „nacionalnog“ terorizma ima još uvijek u zemljama u razvitku, u kojima se ratuje, ali u „razvijenim“, zapadnim zemljama razvijen je i terorizam pa je i on od skupnog prerastao u individualni. To je u skladu s povećanim raspršenjem društva i sve višom individualizacijom u vrsti homo sapiens, koja je tekla usporedo s ubrzanjem globalizacije.

Zašto se na Zapadu od „skupnog terorizma“ prešlo na pojedinačni ili osamljenički? Bitan razlog za tu preobrazbu je „novo“ ustrojavanje zaštite ili sigurnosti odnosno obavještajnog posla u zapadnim, „razvijenim zemljama“. Naime, nakon što su kapital i liberalizam uspjeli svijetu nametnuti „među–narodni mir“, zapadne obavještajne službe su svoju pozornost i brigu uperile u otkrivanje i sprječavanje djelovanja političkih skupina, koje rabe ili kane rabiti terorizam kao političko sredstvo. Po objavljenim podatcima danas se u UK za obavještavanje o djelovanju tuđih vlada rabi samo 10% obavještajnog vremena, ljudskih izvora i novca, a golemi ostatci svog troga za otkrivanje mogućeg neprijateljskog djelovanja skupina. U SAD omjer je 30%:70%, jer su SAD još uvijek prava svjetska velesila. Na Zapadu je postalo jalovim i opasnim organizirano suprotstavljanje vlastima putem terorizma „na malo“.

Individualnim terorističkim pokušajima odaju se uglavnom skorašnji ili novi useljenici, koji se ne uspijevaju ni uklopiti u novo društvo, a kamo li se u nj asimilirati; ili, pak, domaći, starosjedilački pojedinci, koji se ne mogu pomiriti s podjelom ili „multikulturalnošću“ svojega nacionalnog svijeta, izazvanima upravo odbijanjem ili nesposobnošću nebrojenih doseljenika da se integriraju, a kamoli da se asimiliraju.

Međutim, osim usamljeničkog terorizma, koji je nemoguće sprječavati i skupnog neisplatljivog i samorazornog organiziranog nasilja postoji i treći, miran način otpora uspostavljenom sustavu, koji tare i mori sve narode. To su mirni, mrežni prosvjedi, koji se upriličuju bez vidljivih priprema, koje bi bile upadne vlastima putem digitalnog motrenja građana. Raniji prosvjedi diljem arapskog svijeta, koji su se pokazali uspjelima te ovogodišnji prosvjedi u Grčkoj, na Cipru, u Turskoj ili u Brazilu su nova vrsta otpora umreženih građana, koji su oduvijek integriranu nacionalna društva. Takvi se prosvjedi učas upriličuju uporabom iste digitalne tehnologije, kojom vlasti nadziru ljude. Ti prosvjedi imaju masovnost, koja jamči uspjeh te crpi snagu i ruši moral nositelja vlasti.

Masovni ili mnoštveni prosvjedi nisu posebna ili endemna, nego opća ili svjetska pojava. Nije riječ o praškom, hrvatskom ili arapskom, nego o svjetskom proljeću. Naime, svi narodi svijeta su se našli u jednakom stanju i dovedeni su u isti položaj, tako da Hrvati smatraju brazilske prosvjede svojima, a Talijani turske svojima. Svi su narodi pritisnuti istim teretom i nevoljom svjetskog tržišta i svim se narodima svijeta vlada na jednak način. Raspršeni pojedinci nisu više robovi vidljivih, fizičkih, živih gospodara, nego su sluge i sredstva podružnica svjetskog tržišta. Međutim, narodi su živi, žilav, otporan i dugovječni organizmi, kojima su oduzete sposobnost i sloboda održavanja ustaljenih odnosa unutar njih samih. Tržište polako gasi život narodima pa se ljudi koji su jedini nositelji biološkog života dižu na otpor kao vrsta, a pokazuju snagu kao narodi. Vlasti uskoro više ne će moći nadzirati narode. Narodi će početi nadzirati vlasti, iako tako nikada dosad nije bilo.

Vlasti su za cijelog trajanja civilizacije trajno uspostavljale sve tješnji i učinkovitiji nadzor nad ljudima, kako su se sredstva nadzora i komunikacije usavršavali. Konjička policija je imala lakši i brži pristup prostoru i podanicima nego pješačka. Vlasti su u Europi pun nadzor nad ljudima i prostorom uspostavile istom uvođenjem željeznice, telegrafa i telefona. Vlasti sad slijede život svakog čovjeka, prate njegov dah i snimaju njegove misli. Svaki čovjek koji ima bilo kakav digitalni uređaj u kući ili pri sebi ima na sebi „policijski holter“.® Ljudi više ne mare za nadzor koji im se nameće i prestaju skrivati svoju namjeru da opet postanu ljudima – novom vrstom ljudi, koji će se obazirati jedni na druge, a ne na vlasti, koje će staviti pod svoj nadzor i stvoriti demokraciju. Vlasti prisiljavaju vrstu homo sapiens ne da se pokori novim okolnostima, nego da ih mijenja. Ljudi ne mogu živjeti, a da ne upravljaju sami sobom. Nisu ni robovi ni roboti. Dolazi vrijeme za ljude.

 

958
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.