Država i društvo
Najprije recimo da nije jednostavno definirati državu i društvo, odrediti vrijeme njihova nastanka Treba promatrati njihov odnos od Antike do suvremenosti
Analiza antičkoga polisa,aktualizira pitanje da li je on država, politička zajednica, te koliko je moguće govoriti o društvu, u njemu.U antičkom polisu se može govoriti o javnosti,a pritom se ne zaboravlja privatnost kao izraz subjektiviteta,temeljan za slobodu pojedinca, a time i postojanje društva, što u antici nije bilo.
Država je kao vrsta “zloduha”, jer nosi monopol represije. Njoj se ne može suprostaviti, jer nalazi opravdanje za sve, žrtvuje gradjane zbog općeg interesa, a to je pretežito interes moćnih.
Politička sociologija se mora vratiti svojim korjenima i uvrstiti u opseg svojih istraživanja ideje iz političkih teorija.Politička sociologija nije sterilizirana rasprava o strankama, sindikatima, izbornim vrijednostima u ustroju, već se u njoj zrcale pitanja interesa, sukoba interesa, konflikti…
Politička sociologija je temeljena na političkoj teoriji koja ukazuje da se u svakom povijesnom razdoblju misao sociologizira I pridonosi razvitku I jačanju političke sociologije.
Čovjek ne može opstojati sam,on je društveno biće,a društvenost se oslikava u onome što čovjek poduzima I postiže u prirodi I svijetu oko sebe.Imamo li kvalitetnu društvenost, nastajat će i kvalitetna država kao oblik društvenoga ustroja, okvira za društvena kretanja i postignuća.
Osvrt na renesansne korijene političke sociologije, čija je najznačajnija vrijednost u postojanju autonomije društva, treba dodati da je danas sudbina društva u rukama države.
.
Bez političkih institucija nema niti političkoga ustroja koji je potreban za čovjekov izraz stabilnosti,sigurnosti,a uz to što institucije, u temeljima državnoga ustroja, odražavaju društvo i njegove potrebe, one mogu to isto društvo i depresirati, pa je nužno pronalaziti mjeru u nastojanjima da se osnaže institucije, a da se istodobno ideje ne “zarobe”u njima..
Pitanjima kulture kao šireg pojma koji omogućava razinu i društvenu svijest u ime pristupa svemu vitalnom u životu društvenoga ustroja treba pripadati osobitom osjetljivošću, da bi se spoznavalo i postupno transformiralo, otklanjalo idolopokloničko gledanje na bogatstvo, nezahvalnost, ksenofobičnost i površnost inteligencije političkih elita koje toleriraju pojavu korupcije,strančarenja,suženoga morala pa i grabeža..
Treba se posvećivati logosu i etosu društva.Razaranje etosa nastaje ratovima koji su uvijek pogubni i za društvo i za državu , a rane ratova se vrlo dugo liječe,ponekad i u nekoliko naraštaja društva.
Nema savršene države i državni poslovi nikada nisu završeni ,pa se država može možda prispodobiti s opusom pisca. Čim j e jedno djelo završeno, mentalna snaga autora je već u koordinatama drugoga, nastajućeg djela, u duhu autora…..
Zakonodavstvo u
relaciji Država i društvo...
Naznačila bih
svoj osobit primjer koji je,vejrujem,blizak mnogim našim ljudima u svakodnevnim
suočavanjima s ovrhama.
Naime, posjedujem
zemljište,gradilište na kvalitetnom dijelu otoka Raba,iznmad grada čija se panorama s platforme mojega
gradilišta atraktivno vidi.
Tom gradilištu se
je pristupalo uskim putom s glavnoga prometnog.
No,susjed je
postupno i širio svoj vrt, svoj posjed,
i posve zatvorio prilazni put mojemu gradilištu,pa mi je postalo nemoguće
pristupiti posjedu i svaki dolazak na gradilište mi je registrirao kao „smetanje
posjeda“ jer sam nužno prolazila jedinim pristupom, nekdašnjim javnim prilazom,
uskim putom do gradilišta, koji je susjed prisvojio i organizirao ga kao svoju prostornu
cjelinu...naravno posve nedopustivo,divlje,bez ijednog valjanog dokumenta.
Počelo je
sudjenje, uz geometre na terenu, i od 1986. smo imali tri ročišta na Općinskom
sudu u Rabu, čije su odluke, prirodno i logično, bile u moju korist ali je
susjed otezao proces, ulagao priziv na svaku od odluka, pa je napokon predmet
prešao u riječki Županijski sud, čiju odluku od 2009.nisam ni do sada dobila.Dakle
ta temeljna tema je sudski usporavana,odlagana,od 1986.do danas nema konačnog
rješenja i prostor mojega posjeda, kao važnog za ekonomsku životnu bazu moje
obitelji nije normativno u funkciji s velikom štetom cijeloj obitelji i
egzistencijalnim mogućnostima djece.
Uz tu tromost,rekla
bih,nehaj pravno-normativnoga tretmana, uz posjed u Rabu,suočena sam s velikim
izazovom glede takodjer nekoliko prostora pašnjaka kod Novalje na Pagu.
Naime s nekoliko
članova moje šire obitelji,naslijedili smo nekoliko pašnjaka od predaka još od
prije 120 godina.
Na taj posjed mi
stiže ovrha zbog, kako je naznačeno, mojih nepodmirenih obveza spram MIORH i
HZZO.
Osobno sam uredno
uplaćivala mirovinski prinos da bih uredno ostvarila pravo na mirovinu i kada
sam se obratila službama MIORH dobila sam uvid u neke „prazne godine“ neizvršenih
urednih uplatnica u profil godina radnoga staža.
Srećom,pronašla
sam kronološki složene potvrde svojih urednih uplatnica, i o tome informirala
služnu u MIORHu,na što mi je rečeno da će sve ispraviti i dostaviti mi izračun
visine mirovine nakon uredne dokumentacije o svemu.
Ni do danas,ovoga
15.dana lipnja 2012.mi nije ništa stiglo, čekam strpljivo, kao i sve ostalo
naznačeno,a ovrhe prema normama Ovršnoga zakona –ne čekaju. Što je kod nas
Džava, a što društvo i pravo ... glede pravne sigurnosti gradjana pojedinaca.
Prijatelji me
podsjećaju na šire oblike predstavljanja ovih problema, od HHO, do Povjerenstva
u Bruxellesu, koje nadzire poglavlja pristupnog Ugovora RH u EU, osobito glede
poglavlja 23. koje se odnosi na osobito osjetljivo životno-normativno područje -pravosudje.
Ovoga puta tek,portalom Collegium Hergešić, informiram čitatelje, kao dio naše javnosti o
nanizanim apsurdima koje spominjem.....
Jadranka Domjan
Prpić