Autor: Marija Biljak,dipl.bibl.
Datum objave: 25.02.2014
Share
Komentari:


DUHOVNI BOJ

remek djelo Lorenza Scupolija


 

Duhovni boj, remek djelo Lorenza Scupolija, poznati je duhovni klasik koji poučava o strategiji duhovne savršenosti. Prvi put objavljen 1589. godine, bio je omiljeno štivo svetog Franje Saleškog, crkvenog naučitelja i velikog poznavatelja duhovnoga života, koji je 18 godina nosio jedan primjerak ove knjige u džepu, čitao iz njega svaki dan i preporučivao ga svima koji su bili pod njegovim vodstvom.

 

Snažan, realističan i pun živog uvida u ljudsku narav, „Duhovni boj“ je zasnovan na maksimi  „ u duhovnom životu se  ili bori ili umire“, a u svojih 66 kratkih poglavlja poučava kako se inteligentno i sustavno boriti sa strastima i slabostima, kako usredotočiti snage da bi se postigao stalan napredak u postizavanju kreposti, te kako prevladati razne mane. Ovo djelo, za koje se s pravom tvrdi da „ostaje jedan od najdragocjenijih bisera katoličke duhovnosti“ će izuzetno koristiti svima onima koji žele napredovati u duhovnom životu.

 

Scupolijeva knjiga Duhovni boj manifest je čiste ljubavi prema Bogu.

Scupoli svoju knjigu posvećuje „vrhovnom Vođi i najslavnijem pobjedniku Isusu Kristu, sinu Marijinu“.

 

Po njemu, kršćansko savršenstvo se ne sastoji u izvanjskoj askezi (trapljenju, bičevanju, postu, dugom bdjenju i sl.) niti u dugim molitvama. Duhovni život, tj. kršćansko savršenstvo sastoji se u poznavanju Božje dobrote i veličine te naše ništavnosti i sklonosti

svakom zlu; u ljubavi prema njemu i mržnji prema nama samima; u podvrgavanju ne samo Njemu, nego svakom stvorenju - Njemu za ljubav; u nijekanju svake naše volje i u potpunu predanju njegovoj božanskoj dobrohotnosti; uz to, ono se sastoji u želji da se sve ovo čini jednostavno Bogu na slavu, sa željom da mu se ugodi.

 

Po običaju svoga vremena, Scupoli se u knjizi obraća kršćanskoj duši.

Nakon što je opisao u čemu se sastoji duhovni život, na kraju prvog poglavlja predlaže sredstva, tj. „oružja“ kojima se može osvojiti kršćansko savršenstvo.

Podjela knjige mogla bi se načiniti prema „oružjima“ koja predlaže: nepovjerenje u sebe;pouzdanje u Boga; vježbe/askeza i molitva. Posljednjih šest poglavlja posvećeno je pripravi za dobru smrt.Nepovjerenje u sebe je neophodno ako se želi doseći kršćansko savršenstvo. Ono je preduvjet duhovnog života.Scupoli predlaže četiri načina kako bi se ostvario ovaj preduvjet; prvi je da se razmatra i upozna vlastita ništavnost; drugi je da se poniznim molitvama izmoli od Gospodina; treći je da se vjernik navikne bojati samoga sebe i svoje sklonosti zlu; četvrti je da vjernik u svojem padu upozna svoju slabost te postane svjestan da bez Božje pomoći ne može ništa učiniti.

 

Pouzdanje u Boga također se stječe na četiri načina: da se isprosi u Boga , da se očima vjere upozna Božja svemogućnost i ljubav prema nama; da se u pamet prizovu svjedočanstva Svetoga pisma koja nam kažu da nikada nije ostao iznevjeren onaj tko se pouzdao u Boga; da se vjernik prije svakog čina sjeti vlastite slabosti i nemoći te Božje svemogućnosti, mudrosti i dobrote. U 4., 5. i 6. poglavlju Scupoli opisuje znakove po kojima se može prepoznati pouzdaje li se netko u sebe ili u Boga te nadodaje savjete kako zadobiti veće pouzdanje u Boga. Žalost i uznemirenost zbog pada znak je pouzdanja u sebe dok se onaj, koji se uzda u Boga, ne čudi, ne žalosti i ne tuži, znajući da mu se to dogodilo zbog njegove slabosti i  nedostatka pouzdanja u Boga. Što je, dakle, veće nepovjerenje u sebe, to je poniznije i veće pouzdanje u Boga. Treba se čuvati varke u koji mnogi upadnu, a po kojoj bi malodušnost i nemir, što se jave poslije grijeha, bili krepost.

U njima se, u stvari, krije oholost i preuzetost koje su utemeljene na pouzdanju u sebe same, a ne u Boga.

 

U trećem dijelu knjige, koji je i najrazrađeniji,Scupoli se  predstavlja kao vješt duhovni vođa i dobar poznavatelj ljudske duše. U ovom dijelu on sustavno razrađuje strategiju borbe i to na sljedeći način:

1. borba protiv nedostatka razuma; 2. borba protiv nedostatka volje ;

3. borba protiv strasti; 4. borba protiv nedostatka osjećaja; 5, borba protiv prijevara đavla;6. borba za stjecanje kreposti.

 

Nepovjerenje u sebe i povjerenje u Boga nisu dostatni u duhovnom boju. Oni moraju biti popraćeni vježbanjem , osobito razuma i volje.

Dvoje je što podjarmljuje razum: neznanje, koje ga zatamnjuje i sprječava u spoznanju istine, i radoznalost (znatiželja), koja ispunja razum štetnim , ispraznim i nepristojnim mislima. Sredstva koja Scupoli predlaže protiv neznanja i radoznalosti su molitva, trajno vježbanje duboka i vjernog poznavanja stvari, kako bi ih upoznali onakvima kakve jesu, trajno razmišljanje o nebeskim stvarima, a prema zemaljskim se ponašati kao da ne postoje, i ne željeti išta drugo osim Krista raspetoga. Vježbanje volje ima za cilj sve činiti s nakanom da se proslavi Bog i spozna njegova volja.

 

No, po Scupoliju , postoji opasnost da ljudska narav, koja je sklona uvijek tražiti sebe, a ne Boga, prikaže vlastite motive kao božanske.

Ovoj prijevari vjernik se može suprotstaviti čistoćom srca koja se sastoji u svlačenju starog čovjeka i oblačenju novog. Tko god djeluje kao potaknut od Boga i s nakanom da Bogu ugodi, ne želi jednu stvar više od druge, nego nešto želi samo ako će se to svidjeti Bogu.

 

Imao nešto ili nemao, svejedno mu je, jer mu je glavno vršiti volju Božju. U 12. poglavlju Scupoli se predstavlja kao dobar poznavatelj

ljudske duše i psiholog koji u čovjeku razlikuje dvije volje : razumsku, tj. višu, i osjetilnu, tj. nižu. Skoro cijeli duhovni boj sastoji se u činjenici da je razumska volja, koja je smještena između božanske i niže, napadana od jedne i druge i svaka je želi privući k sebi. Stoga velike neugodnosti i muke, osobito na početku ozbiljnijega duhovnog života, doživljavaju oni koji žele popraviti vlastiti iskvareni život i osloboditi se ružnih navika.

Naš autor upozorava da je nemoguće postići prave kršćanske kreposti ako se ne učini nasilje nad sobom i strpljivo podnosi kazna koja se osjeća u napuštanju ne samo velikih užitaka, nego i malih, a na koje smo bili navezani.

Zanimljiv je način na koji Scupoli predlaže kako se boriti protiv strasti. Savjetuje da se osjetilnim poticajima treba oštro oduprijeti kako viša, razumska volja ne bi pristala na te poticaje. No, kada su napasti prestale, treba ih ponovno izazvati da bi ih se pobijedilo s još većom žestinom i snagom. Potom ih- savjetuje Scupoli- treba izazvati na boj i treći put kako bi se osoba naviknula odbaciti ih od sebe s prezirom  i odvratnošću. Naravno, ponavlja i stoljetni savjet kršćanske duhovnosti da se određena mana ili porok iskorjenjuju vježbanjem u suprotnoj kreposti. Treba se boriti velikodušno te, usprkos svim zadobijenim ranama , nikada ne ostaviti oružje i pobjeći. Jer treba znati, upozorava Scupoli, da se ova bitka ne može izbjeći. Onaj tko se ne bori, već je pobijeđen i umire. Moramo se boriti s neprijateljem s kojim ne može biti ni mira ni primirja.

 

Borbu protiv mana tijela i osjećaja treba voditi na drugačiji način.

U ovoj borbi treba razlikovati tri vremena: prije nego što smo napastovani, kada smo napastovani i vrijeme poslije napasti. Prije

napasti treba se boriti protiv uzroka koji običavaju prouzročiti napasti.

 

Ponajprije, treba se boriti ne suočavajući se s manom , nego svim silama bježeći od svake prigode i osobe od kojih bi mogla doći i najmanja opasnost. Osobito na području spolnosti, Scupoli ponavlja savjet:“In fuga salus!“

 

Opisujući način kako dovesti u red izvanjske osjećaje, Scupoli nekoliko poglavlja posvećuje savjetima kako od izvanjskih osjećaja

prijeći na razmatranje  božanskih stvari.

 

Ova poglavlja su protkana prelijepim molitvama. Znati gospodariti

svojim jezikom znači biti na putu prema pobjedi u duhovnom boju.

 

Govorljivost je majka lijenosti, dokaz neznanja i ludosti, dovodi do odbojnosti te hladi žar pobožnosti. S druge strane, on hvali šutnju koja je velika utvrda u duhovnoj borbi te sigurna nada u pobjedu. Šutnja je prijatelj onome koji se ne uzda u sebe, nego u Boga; šutnja je čuvar svete molitve te izvanredna pomoć pri stjecanju kreposti.

 

U četvrtom dijelu knjige Scupoli tumači koja je uloga molitve , kao četvrtog oružja u kršćanskom životu. Molitva je sredstvo kojim se postižu sve milosti te se njome stavlja mač u Božju ruku kako bi se borio i pobijedio za molitelja.Nakon što je opisao različite vrste molitava (usmena, mislena, razmatranje…) i sadržaj razmatranja (Muka Kristova je u središtu razmatranja), Scupoli navodi da je presveti sakrament euharistije vrhunac molitvenog života te oružje

koje je iznad svih drugih. Za svetu pričest treba biti dostojan i dobro pripremljen. Posljednjih šest poglavlja Scupoli posvećuje pripravi na dobru smrt te opisuje način na koji đavao napada vjernu dušu u trenutku smrti, kao i druge duhovne opasnosti koje vrebaju čovjeka na samrtnoj postelji (opasnost za vjeru, očaj, isprazna slava, lažna ukazanja itd…)

 

Treba reći da postoje dva temeljna ključa za razumijevanje Scupolijeve duhovnosti: askeza čiste ljubavi i kristocentrizam.

I na kraju valja reći da čitajući Duhovni boj nije teško primijetiti utjecaj sv. Ignacija Loyole, a i Evanđelistar Marka Marulića s kojim se Scupoli susreo najvjerojatnije za vrijeme boravka u Veneciji.

Duhovni boj je izvršio tako golem utjecaj kako na talijansku tako i na francusku duhovnost svoga vremena, a i danas ima što reći!

 

 

1419
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.