Autor: Dr.Slobodan Elezović
Datum objave: 12.08.2013
Share
Komentari:


Eliza Gerner

dramska umjetnica i spisateljica

Nekoliko dana uoči svojega 93.rodjendana,dana 11.kolovoza,u Zagrebu je preminula gospodja Eliza Gerner,dugogodišnja supruga Tita Strozzija i kasnije Dr.Milana Arko, počasnoga konzula Kraljevine Danske u Zagrebu i tvorca stihova,te prepjeva Krležinih pjesama koje je i uglazbio.

 

Eliza Gerner rođena je 30.08.1920. u Somboru.

Srednjoškolsku naobrazbu stekla u somborskoj Gradskoj trgovačkoj akademiji.

Nakon mature studira u Zagrebu na Ekonomskom fakultetu,a po izbijanju rata 1941. nastavlja studij na budimpeštanskom Ekonomskom fakultetu, gdje i doktorira.

Poslije rata, u promijenjenom političkom sistemu,kritičnom spram režima madjarskog ratnog predsjednika Miklosa Horthyja, njena diploma nije priznata….

 

U rodnom  Somboru se počela baviti kazalištem, a u Zagrebu apsolvirala Dramski studio pri Hrvatskom narodnom kazalištu,koji vodi gospodin Tito Strozzi,intelektualac renesanskoga profila, prevoditelj s nekoliko europskih jezika, redatelj, glumac, pedagog,čovjek teatra,sin velike tragetkinje Marije Ružičke Strozzi,brat operne pjevačice Maje Strozzi i ujak skladatelja Borisa  Papandopula-----

 

Eliza Gerner dobija angažman u Dramskom studiju, djeluje u Drami HNK Ivan Pl Zajc, u Rijeci i od 1950. je u ansamblu Drame HNK Zagreb, gdje je kontinuirano do 1983..

 

Gospodja Gerner govori i igra u tetaru na hrvatskom,madjarskom i njemačkom jeziku,što joj omogućava gostovanja diljem europskoga prostora, sa suprugom Titom Strozzijem..

 

Gostovali su  u  kazalištima Rostocka,  Berlina, Beča, Graza .

 

Kreacija Karoline Riječke, Kleopatre u drami Cezar i Kleopatra, protagonistica u drami Autobusna stanica, Rina u Nušićevoj komediji Pokojnik,1961.u režiji Davora Šošića, Melita u Krležinoj drami Leda, u režiji Petra Šarčevića, Dama u kavani, u Marinković-Spaićevu Kiklopu, na sceni HNK.- ta velika minijatura, kreacija Elize Gerner u masovnoj sceni kavane, istakla je rafinirani smisao za detalje u ime profila lika i situacije u kojoj lik funkcionira.Sjajna igra taškom, pudrijerom, cigaretom, interakcija s likom uz susjedni stol, stvorili su akcentirane situacije i sceni u kavani dali osobitu draž skupine likova i  ugodjaja kavane u gradjanskom društvu.Zagreba uoči II.svjetskoga rata.

 

Relja Bašić,dramski,filmski i televizijski umjetnik,nam kaže, sjećajući se suradnje s gospodjom Elizom Gerner.

 

„Eliza Gerner,od milja zvana Gerika, bila je intelektualka,miniciozne osjtljivosti i pažnje koju spram svega što je u fokusu njezina pripadanja razvija i iskazuje osobitom slikovitošću kao ilustracijom doživljaja i odnosa.

 

Riječi su bile sredstvo za oslikavanje doživljaja i dogadjanja, koji se duboko dojmljivo otkrivaju na brojnim stranicama njezinih dragocjenih knjiga, složenih u značajan,veliki opus, koji gospodju Elizu čini jednako velikom glumicom i spisateljicom.

 

Naša suradnja na sceni HNK bila je u Krležinoj Ledi, u kojoj je Gerika tumačila Melitu, a ja sam bio u ulozi Olivera Urbana.

 

Uvijek me je iznova impresionirala brzinom svoje tansformacije u scenama iz I.čina Lede - Melita se objašnjava sa suprugom Klanfarom, kojega je u toj predstavi tumačio Jovan Ličina.

Ta njihova svadja gradira i ona, Melita, se furiozno,u kulminaciji naboja njihova odnosa otklanja od Klanfara, da bi, hipom, postala ljubazna, pažljiva gotovo zavodljiva u relaciji s pristiglim Oliverom Urbanom.Te paralelne linije dvaju odnosa i stanja koji ih tvori, su bili izraz velemajstorstva dramske umjetnice Elize Gerner.

 

S tom predstavom, u režiji Petra Šarčevića, smo bili i na gostovanju i u Gerikinu rodnom Somboru, s osobitim uzbudjenjem.

 

Znam da je Eliza Gerner tumačila i ulogu Melite u Beogradu,zamjenjujući tada oboljelu kolegicu Nedu Spasojević koja je bila na duljem liječenju u inozemstvu cijele sezone i Gerika je bar dva do tri puta mjesečno putovala i na tu predstavu.,osvojivši publiku  svojom kreacijom Melite!“.  

.

Niz godina je gospodja Eliza Gerner Arko,bila predsjednica Ocjenjivačkog odbora Nagrade hrvatskog glumišta.,a u Vinkovcima bila domaćica Festivala glumca 2001.

 

Objavila je veliki broj članaka u kazališnim časopisima.

 

Objavila je niz kapitalnih  knjiga,koje zavrijedjuju biti obveznom literaturom studenata Akademije dramke umjetnosti…

 

 - Osvrnuh se sjetno. Uspomene glumice. Hrvatsko društvo kazališnih kritičara i teatrologa, Teatrologijska biblioteka, urednik,Nikola Batušić, Zagreb 1980.

 - Oproštaj s Gvozdom. Razgovori s Krležom. Biblioteka: Posebna izdanja, urednik,. Božo Rudež, Birotisak, Zagreb 1993.

 - Oteto zaboravu, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, urednik,.Mladen Kuzmanović, Zagreb 1995.

 - U sjeni stoljeća koje odlazi, urednik, Seid Serdarević, Hena Com, Zagreb 1999.

 - Kazalište kao sudbina. hrvatske dramske dive.urednik,.Seid Serdarević, Hena Com, Zagreb 2001.

 - (koautor Milan Arko) Svjedoci Krležina odlaska; Biblioteka Liber memorabilium, urednik,Božo Rudež, Prometej, Zagreb 2002.

 - Tito Strozzi. Svjetla i sjene jednoga glumačkoga puta. Biblioteka Liber memorabilium, urednik,Božo Rudež, Prometej, Zagreb 2004.

 

 Nagrade:

 - Životna nagrada, Društva dramskih umjetnika, 2006.

 

 U pripremi:je gospodja Eliza Gerner imala i djela naslovljena:

 - Pisma – svjedoci jednog vremena

 - Šetnje po uspomenama

 

Photos,Eliza Gerner

http://www.google.hr/search?q=eliza+gerner&client=opera&hs=Pyy&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=YDIJUoG_AqbU4QS_64C4BQ&ved=0CDcQsAQ&biw=1024&bih=651

 

1358
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.