VANIŠTA I RUSKI PUNK U MUZEJU
LUDWIGOVIH Mjesto na kojem je hrvatska kultura veća nego što u stvarnosti jest
http://www.jutarnji.hr/vanista-i-ruski-punk-u-muzeju-ludwigovih/1169997/
MUZEJ AVANGARDE Vaniština
žestoka i potresna kritika Tuđmanovih 90-ih
http://www.jutarnji.hr/vanistina-zestoka--i-potresna-kritika-tudmanovih-90-ih/1162530/
Josip Vaništa: Sedam desetljeća velikog umjetnika
http://www.jutarnji.hr/josip-vanista--sedam-desetljeca-velikog-umjetnika/1099250/
“RUKOVET' JOSIPA VANIŠTE
Estetika šutnje obilježila je Vaništino djelo
http://www.jutarnji.hr/izlozba--quot-rukovet-quot--josipa-vaniste/1171203/
U Akademijinoj palači će biti
izložen sažet presjek crteža, kolaža i slika, od nekoliko ranih Vaništinih
ostvarenja do niza recentnih radova, ali i knjige i publikacije, pisma i
dokumentacija
VANIŠTA Moja pisma Tartagli,
Juneku, Račiću i Steineru govore mnogo toga o meni
http://www.jutarnji.hr/moja-pisma-tartagli--juneku---racicu-i-steineru-govore-mnogo-toga-o-meni-/1171510/
Moja je žena bila mrtva. Zvao me kustos Milovac u likovnu koloniju u
Portorož. Odlučio sam otići. Bio sam desperatan, nisam se mogao uklopiti. Išao
sam svaki dan do Pirana, vraćao sam se istim putem”, ovako Josip Vaništa
opisuje nastanak dvije slike, “Portorož, more, 14 sati” i “Portorož, more, 16
sati” koje su nastale sredinom devedesetih.
Slike su, sada, izložene kao diptih. Horizont je na pola slike, opisuje
ga tanka linija, sve je minimalističko, i sve je opisano bojom. Na prvoj slici
nebo je skoro pa ružičasto, more svijetlo, na drugoj su se slici nad morem
nadvili tamni, tmurni, teški oblaci.
Specifičan pogled
Izložba koja se danas u podne otvara u Palači Hrvatske akademije
znanosti i umjetnosti zove se “Rukovet”, izlažu se eksponati, projekti, crteži,
kolaži, edicije, dokumentacija, a iako su obuhvaćeni mnogi segmenti Vaniština
rada, nema pretenzije retrospektive, već je specifičan pogled na jedan raznolik
opus, ona je u stvari poput dnevnika, emotivnog i intelektualnog, dnevnika koji
ovaj umjetnik vodi desetljećima. Dobar dio radova ovom se prigodom prvi put
izlaže. Izložba je podijeljena u dva dijela, u predvorju Palače, u obliku križa
postavljene su vitrine s dokumentacijom. U dvorani broj deset Strossmayerove
galerije, pak, izloženo je 29 radova, koji godinom počinju u 1944., do danas. Predgovor
piše Tonko Maroević, postav je radio arhitekt Nenad Fabijanić.
I ovdje ima društvenoangažiranih radova, kolaža, kakvi su trenutačno i
na izložbi u Budimpešti, u Ludwig muzeju. Takav je primjer sljedeći
kolaž: Livno u mraku, prizor izrezan iz novina, iznad kojeg je Dürerov šišmiš
kojim se poziva na jedan koncert ozbiljne glazbe: “Izgleda da nije povezano,
ali jest. Moja je fiksna ideja da se dogodilo nešto nečuveno, da je došla
zvijer u liku Ratka Mladića. No, ako beštija drijema od umora, ne znači da ne
želi nastaviti dalje svoj posao. U tom sam očajanju napravio ovaj kolaž”, kaže
Vaništa. U neposrednoj blizini jedna gorgonaška, nihilistička misao, piše: “Ne
izlagati/Treba samo isprazniti prostor”, priča je to, kaže dalje umjetnik, o
“egzistiranju u nemogućim prilikama u kojima smo živjeli i u kojima živimo”.
Mnogo stariji rad “Srebrna linija”, neutralna, horizontalna crta, do
koje je platno na kojemu piše: “Zanimanje za nešto što je s one strane
slikarstva”, također govore o gorgonaškom duhu, duhu grupe koja je odredila
umjetnost šezdesetih godina.
Među novijim je radovima “Golgota”: “Golgotu sam napravio inspiriran
Krležom, to je njegova tema, on je često spominje, interpretira ju kao
agnostik, on vidi ljudsku patnju i nepravdu koja je učinjena jednom čovjeku.
Može se vidjeti kamena kuća, brdo, a raspelo je gore, na vrhu, kolaž papirića
je naznaka mjesta gdje se mogla dogoditi nesreća. Drago mi je da ste zapazili
ovaj rad.”
Lijepa glava Isusa
Noviji je rad i “Isus iz Perpignana u Hrvatskoj”, izduženo, zabrinuto
lice koje kao da izranja iz sive boje; “Nikada nisam vidio potresniju, ljepšu
glavu kao na skulpturi ‘Isus iz Perpignana’ iz 12. stoljeća koja se nalazi u
Musee de l'Homme. Više sam ju puta pokušao interpretirati. U ovoj je
interpretaciji ona glava zabrinutosti nad Hrvatskom.”
Iz ove je godine projekt “Lanterna Magica. In memoriam”; riječ je o
slici iz pedesetih godina, preko koje sada, dijelom, stoji prebačena tamna
tkanina. “Nastala je 1954. godine u malom ateljeu u Barčićevoj 6, u kući
sazidanom dobrotvornim radom stanovnika Martićeve ulice 6, na šestom katu bez
lifta.
Sliku je kupio Ivo Steiner, predsjednik Komisije Ministarstva za otkup
likovnih djela, a Komisija ju je dodijelila Modernoj galeriji u Rijeci u
osnivanju. Tamo je nikada jnisam vidio u stalnom postavu. Leži u podrumu galerije
više od šezdeset godina. Počiva u miru.”
A u donjem prostoru, u Palači, korespondencija, 600 listova, svaki od
njih govori o ljudima koji su Vaništi značili i znače, Marinu Tartagli, Josipu
Račiću, Milanu Steineru, Leu Juneku..., u umjetnikovoj interpretaciji gotovo
mitskih likova, kojima se često, i pisanom riječi, vraća.
Tajanstvena novčanica
Među ostalim, tu je i priča o tajanstvenoj novčanici koja je bila kod
Račića u trenutku njegove smrti, u jeftinoj hotelskoj sobi, gdje je pronađen
ustrijeljen; na novčanici je policijskom istragom otkriven zapisan nepoznat
telefonski broj. Također, i snimka kuće Vidrić na Gornjem Prekrižju, u kojoj je
Babićeva “Crna zastava” bila pohranjena šezdesetih godina. Pa priča o Milanu
Steineru: “Zahvaljujući skromnosti Ive, opus njegova brata Milana nije rastepen
nego sačuvan unatoč skromnom životu, u kojem je živio s Odette Masson, koja
prezime nosi od svog prvog supruga, velikog francuskog slikara. Prijateljevali
smo, bio sam njegov skrbnik.”
Kurioziotet su pisma Lea Juneka barunici Nikolić, te prepiska Juneka i
Vanište: “Barunica je Juneku bila pokroviteljica, fantazirala je i da će biti
slikarica. Kada je Junek otišao u Pariz, pisao joj je o slikarstvu. Pisma je
čuvala do svoje smrti, zatim ih je poklonila meni. ” Kod Vanište je čak 450
pisama.
Inspiracija? Ja ne znam što je to
Kada smo, u povodu izložbe Josipa Vanište, pokušali napraviti veći
razgovor na temu profesorova stvaralaštva, pokazalo se da to, kako je objasnio,
nije moguće jer na dio pitanja “ne mogu iskreno odgovoriti zbog osjetljivosti
moga položaja u kojem sam ovoga časa”. No, akademik Vaništa ipak se pobrinuo da
ne odemo neobavljena posla. Odabrao je i odgovorio na nekoliko pitanja i to na
način koji karakterizira njegovo pisanje, kratko, sažeto, vaništinski. A
razgovor je, naravno ne bez razloga, naslovio kao “Krnji intervju”.
Jeste li zadovoljni onim što ste postigli, karijerom koju ste
ostvarili?
- Nisam uspio, nisam stvorio karijeru.
Koliko je za uspjeh u životu važan faktor sreće?
- Moja je majka znala reći, nije bio sretan, nije imao sreće. Vjerovala
je da je sreća nešto izuzetno i da je mogu steći samo pojedinci rođenjem.
Slušate li kao većina drugih umjetnika glazbu dok slikate?
- Glazba se sluša samo noću, nije za dan i ne sluša se u društvu.
Koliko pratite televiziju ili radio?
- Radio je monolog, nešto nepodnošljivo. Volim monolog, ako je dobar.
Razgovor dvoje ljudi najljepši je oblik komuniciranja.
Kada najradije slikate?
- U bilo koje vrijeme i danju i noću, ako je mir, trenutak kada se oko
vas sve čini savršenim.
Gdje nalazite inspiraciju za svoje stvaralaštvo, kako dolazite na ideju
što ćete slikati?
- Inspiracija? Ne znam što je
to. Slika nastaje u radu.
Koja je svjetlost
najpogodnija za slikanje?
-Hladna sjeverna svjetlost je najbolja svjetlost za slikara. Slikati na
suncu nije pogodno.( Mladen Pleše)
Otvorenje izložbe Josipa Vanište u HAZU
http://www.jutarnji.hr/kultura/www.jutarnji.hr/1171766