FRANÇOIS-MARIE AROUET VOLTAIRE:
CANDIDE
http://sjedi5.hr/content/335-candide-francois-marie-arouet-voltaire
francuska književnost
http://proleksis.lzmk.hr/54537/
KNJIŽEVNOST I KAZALIŠTE
Premijera u Gavelli: Okrutnost, glupost i licemjerje s
lakoćom su preskočili stoljeća
Objavljeno od Kultura
dana Ožujak 29, 2013 u Kultura,
Teatar
http://tacno.net/kultura/premijera-u-gavelli-okrutnost-glupost-i-licemjerje-s-lakocom-su-preskocili-stoljeca/
Premijera kazališne predstave Candide ili Optimizam po
Volterovom romanu, u režiji Krešimira Dolenčića, biti će izvedena u petak, 5.
travnja, u 19,30 sati u zagrebačkom kazalištu Gavella. Riječ je o posljednjoj
ovosezonskoj premijeri kazališta u Frankopanskoj u čijoj produkciji učestvuje
brojni glumački ansambl i stalna autorska ekipa koju predvode Krešimir Dolenčić
i Dubravko Mihanović.
Priča o Candideu i njegovom (ne)snalaženju u okrutnom
svijetu iskušava čuvenu Leibnizova parolu kako je ovo ”najbolji od svih mogućih
svjetova”. Volterov junak, pomalo nalik na biografske crtice francuskoga pisca,
pokušava pronaći svoj najbolji svijet što tematski danas može biti vrlo
aktualno. ,,Ljudi, a s njima i vremena, se – i Voltaire je jedan od dokaza – ne
mijenjaju u svojoj biti. Candide ili Optimizam, stoga nema problema s
vremenskom distancom, jer okrutnost, glupost i licemjerje s lakoćom su
preskočili stoljeća i ukotvili se u sadašnjosti. ‘Prosvijetliti ljude,
razjasniti stvari, osloboditi duh nepotrebnih stega i braniti pravo čovjeka na
vlastito mišljenje.’, što je francuski spisatelj i mislitelj pokušao činiti
svojim bestsellerom (samo za autorova života roman je izišao više od četrdeset
puta) u 18. stoljeću, jednako ima smisla činiti i danas’’, stoji u najavi predstave.
Komad se može čitati i kao svojevrsna filozofska rasprava pa
autori predstave ističu da je pred nama svojevrsni bastard filozofske rasprave,
satirične rugalice i pikarske avanture, gdje se ne štedi nikoga, a ponajmanje
državne i crkvene autoritete. Je li optimizam uopće moguć kao vjerodostojan
pogled na život, pita sebe i nas Voltaire, ili je posrijedi naivna zabluda, u
kojoj “netko strastveno tvrdi da je sve dobro, iako mu ide zlo?
,, Ljudska je priroda nepostojana i prevrtljiva, tvrdi
Voltaire, stalna nam je tek potreba da preživimo i spoznamo, a put kojim ćemo
se kretati sve je, samo ne pravocrtan. Zalažući se za slobodu i snošljivost,
svestrani francuski književnik posebno se oštro obrušavao na sve dogme i
fanatizme, crkvi nimalo bezazleno poručujući: “Smrvite bestidnicu!”… Takav
sadržaj u slučaju Candidea ili Optimizma prati i eklektičnost forme, gdje
nevjerojatne scene izviru jedna iz druge, nerijetko ne mareći ni za kakva
jedinstva, zbog čega je o kazališnosti ovoga teksta suvišno govoriti.’’
Enes Vejzović igra naslovnu ulogu. Uz njega nastupaju i
Nataša Janjić Lokas, Duško Valentić, Jelena Miholjević, Siniša Ružić, Franjo
Dijak, Janko Rakoš, Ankica Dobrić, Mirjana Majurec, Đorđe Kukuljica i Barbara
Nola. Dramatizaciju i adaptaciju, uz Dolenčića, potpisuje još i Dubravko
Mihanović, scenografkinja i kostimografkinja je Valentina Crnković, a glazbu je
skladao Willem Miličević.