Gluma je javna osamljenost
Intervju s Perom Kvrgicem
Autor: Bojan Munjin(Feral,ožujka,2008.)
U istoj domovini proživio sam u pet država, a da se nisam
pomakao s mjesta, i teško je ostati zdrave glave u svemu tome. Naše već povijesno iskustvo puno je i negativne
tradicije koja se i obnavlja po nekom obrascu. Jedino što
glumac može jest da, proizvodeći emocije na sceni, dopre do pojedinog gledaoca
i da u njemu izazove neki sentiment. To je neka mala slamka dobrog i u ime tog
nečeg krhkog pružamo gledaocu izbor, mogućnost za dobrotu. Ono što možemo jest
da u ta dva sata dopremo do boljeg dijela čovjeka
Od Ionescovih Stolica preko Beckettova Svršetka igre i
Držićeva Dunda Maroja do Calderonovog Život je san, Strindbergove Sablasne
sonate, Marinkovićeve Glorije i novijih predstava San Ivanjske noći i U posjeti
kod gospodina Greena, Pero Kvrgić je bez ikakve patetike jedan od
najznačajnijih glumaca hrvatskog i južnoslavenskog prostora. Lakoća njegove
glume, u kojoj se smjenjuju crnohumorna gesta, uvjerljivost glasa i izražajnost
lica, učinila ga je bez sumnje u našim okvirima kriterijem glumačke igre i
posvećenosti poslu. Samozatajan, bez pompe, Pero Kvrgić danas, u 82 godini,
igra dvadeset predstava mjesečno, Stilske vježbe u kojima nastupa četrdeset
godina ovih su dana proslavile rođendan, a počele su i probe za predstavu Skup
u Splitu u kojoj on igra naslovnu ulogu. Čini se da razloga za razgovor o
jednoj bogatoj karijeri i jednom čestitom životu ima više nego dovoljno...
Velika nepravda
- Jednom ste rekli da
niste postali glumac bili biste doktor.
- To je istina. Rekao
bih da je gluma na neki način lijek humanosti. Zato je upravo taj susret s
publikom za mene najodlučniji. Kada radim na ulozi, cijeli moj život, u
totalnoj sam neizvjesnosti do kraja i onda, u tom prvom susretu s publikom,
nešto se dogodi (ili se ne dogodi) i to čudesno prelijevanje emocija na jedan
unutarnji način – teško je objasniti. Nekad me sretnu neki ljudi – možda je to
samo izraz kurtoazije – pa mi kažu da sam im donio neku veliku radost ili
sreću. Bez publike mi glumci uopće ne bismo mogli biti. Konačno i ja sam dio
neke publike: u životu ja sam promatrač.
- Često govorite kako
ste morali neprestano i predano raditi na svojim ulogama, ali i to da je sreća
odredila vaš put.
- Zanat glumca jest
hirovita i nepredvidljiva stvar i ovisi o puno okolnosti. Da se ja, na primjer,
nisam našao te 1953. godine u društvu s mladim ljudima, mojim kolegama iz iste
generacije, da tu nije bio Branko Gavella pa, na primjer, sjajni redatelj
Mladen Škiljan, tko zna kako bi moj put tekao. Taj čovjek je inače potpuno
zaboravljen, ali on je otkrio mnoge stvari; otkrio je originalnog Dunda Maroja
(do tada smo imali samo preradbu Marka Foteza), on je prvi donio Becketta,
otkrio je koreodramu i sasvim neke apstraktne inscenacije, kao u Scapinovim
spletkama i velika je nepravda što danas nitko o Mladenu Škiljanu ne govori.
Zahvaljujući toj grupi oko Gavelle i uz moju generaciju ja sam imao priliku da
vrlo temeljito radim i da dobijem neke uloge koje su mi u ono vrijeme
odgovarale...
- Ali sam početak bio
je vrlo neizvjestan...
- Trebao sam dobiti
otkaz. Igrao sam nekog lopova u komadu Milijunaški Napulj i direktor Drame HNK
Mirko Božić rekao mi je da me ta uloga spasila izbacivanja iz ansambla. Prije
nego što je grupa mladih glumaca zajedno s Gavellom napustila HNK i osnovala
kazalište u Frankopanskoj, ja sam bio među starijim glumcima iz druge
generacije, nisam se snalazio, nije bilo uloga za mene. Zato je naš posao
nepredvidljiv jer nakon prvog bljeska možete se ugasiti i zato je točna
rečenica za nas glumce da nije teško uspjeti, ali je teško trajati. Zato je
svaka nova uloga za mene i novi početak i nova neizvjesnost. To me uznemiruje,
ali mi daje i snagu da izdržim.
- Vašeg učitelja
Branka Gavellu doživljavali ste kao neku vrstu blagonaklonog tiranina.
- To njegovo
tiranstvo i vanjsku grubost mi mladi ljudi tada smo prihvaćali jer smo shvaćali
da je to u našem interesu. Kada mu se nešto na sceni ne bi svidjelo, on bi
protestirao direktno i bez pardona: Kako to sjediš, kako to stojiš, izgledaš
kao koza, još samo treba da se popišaš na sceni. Znao je strašno iritirati
glumce, ali je budio emocije u nama i ta nas iritacija nije ostavljala
ravnodušnim. Na primjer, glumica Božena Kraljeva stalno je plakala nakon proba
s njim, a onda bi on došao kod nje u garderobu, kleknuo bi pred nju i rekao:
Kraljice moja, prosim te, daj me psuj. Premda je bio filozof po vokaciji, on je
imao jednu strašnu ludističku crtu, bio je odličan pedagog, sam je glumio
zajedno s glumcima na probama, uživljavao se u te uloge, bio je zaista
mnogostran čovjek.
On me je naučio
koncentraciji na jezik i osmišljenosti i preciznosti govora. Tražio je ne samo
vanjsku, logičnu formu govora nego i njegovu unutarnju gramatiku. On je bio
važan jer je destruirao taj oficijelni akademski stil u govorenju tražeći od
glumca da rečenicu oživljava i izgovara na svoj osobeni način. Bio je to mučan,
ali iznimno kreativan posao.
Nužni dril
- Takav dril omogućio
vam je kasnije igru riječima u mnogim vašim predstavama?
- Pa da. Riječi imaju
višesmjernu ulogu, i prema partneru i prema publici, i onda iz takve aktivne
rečenice proizlazi i govor tijela. Kada sam radio Pometa u Dundu Maroju,
kritičar Eli Finci je napisao da sam tu ulogu radio pred ogledalom, što nije
bilo točno jer to nisam činio, ali razigranost tih riječi animirala je spontanu
razigranost tijela, mimiku i gestu. Na kraju se postavlja pitanje mjere takve
geste, da se ne pretjera u izrazu ili, što bi rekao moj kolega glumac, treba
imati osjećaj za mjeru i za kajanje. Kada bi se na probama neke komedije mi
glumci smijali, Gavella nam je uvijek prigovarao: Ako netko treba da se smije,
onda je to publika, a ne vi. Vi budite ozbiljni. Komedija je ozbiljna stvar.
Taj obrat, da komediju smatramo ozbiljnom a tragediju smiješnom, važna je stvar
u glumi jer naš izraz tada postaje životniji.
Surađivali ste s
mnogim redateljima. Kakva su vaša iskustva u radu s njima?
- Nema unaprijed
zadane formule u radu: to je bila deviza mladog gavelijanskog teatra koja je do
danas ostala ucijepljena u meni. Sve su mogućnosti otvorene i nema pravila po
kojem će se raditi i teatar i praviti predstava. Radio sam s preko trideset
režisera, neki su bili kreativni, neki nemaštoviti, sa svakim režiserom je
drugačije. Recimo, Boško Violić ima jednu čudnu teatralnost, prvotno on je htio
postati glumac, ali su mu, kako je rekao, bile dosadne reprize, pa se prebacio
u režisere. Osim toga on posjeduje silnu maštu i tu ironičnost i cinizam po
kojima je poznat, i onda kada s takvim intelektualnim dijapazonom pogodi
predstavu, onda je to prava stvar.
Odnos glumca i
režisera vrlo je kompliciran i glumac je stalno u sukobu ili otporu
sporazumijevanja s režiserom. S obzirom da se gluma ne sastoji baš u svemu što
kaže režiser, za glumca je važno da u tom odnosu sačuva prostor slobode za sebe
kako bi imao mogućnost za vlastitu maštu i kreaciju. Na kraju se ispostavlja da
je gluma zapravo borba sa samim sobom.
- Uz mnoge druge,
igrali ste komade Čehova i Držića, dva ne baš slična dramska pisca.
- Čehova sam igrao na
početku, ali sam se puno njime bavio, a Držića sam igrao puno. Čehov je pisao
ozbiljne drame, ali kod njega, uz ironiju i glumstvenost njegovih komada,
postoji i neka komedijska zavrnutost pa se znalo često događati da on svoj
komad nazove dramom pa onda to prekriži i napiše u podnaslovu komedija. Ja
volim humornu stranu života pa onda volim i crni humor jer on predstavlja
svojevrsni humor na nesreći. Recimo, u Beckettovom Svršetku igre igram čovjeka
bez obje noge koji izgovara svoje rečenice iz kante za smeće i tu ulogu sam
cijelo vrijeme igrao u jednom ludom smijehu.
U toj kanti za smeće
pričam Beckettov crni vic kako je jedan Englez došao krojaču da mu ovaj sašije
hlače za novu godinu. Nakon nekog vremena krojač mu kaže da je pokvario
stražnji dio pa drugi put da je pokvario prednji dio, pa nakon tri mjeseca da
je pokvario rupice na šlicu. Na kraju, kada su hlače konačno bile gotove,
Englez kaže krojaču: Pa je li vi znate da je Bog za šest dana stvorio svijet, a
vama su trebala tri mjeseca da sašijete hlače. Krojač se s gađenjem osvrnu oko
sebe i odgovori: Gospodine, pogledajte ovaj svijet i onda pogledajte ove hlače.
Gospoda i drugovi
- Sjećam se one vaše
neprestane tužaljke Bogu u predstavi Patnje gospodina Mockinpotta i one
naročito duhovite rečenice: Bože, da li vi mene pratite? Za tu ulogu ste jednom
rekli da predstavlja sukus vaše glume.
- Puno toga sam u
životu doživio, da ne govorimo sada o detaljima, ali nakon svih tih iskustava
čovjek nužno ima osjećaj velikog ogorčenja u sebi. Ja ne želim nakon svega
potonuti, ali to se moje tragikomično osjećanje života vjerojatno osjeća u puno
mojih uloga, a naročito se osjeća u Mockinpottu. Mockinpott je mali izgubljeni
čovjek koji je pretvoren u lutku i klauna i mora igrati na žici da bi uopće
opstao, a stalno mu se događaju nesreće, od društva, politike do familije.
Mockinpott je hrpa nesreće, ali sam kroz njega mogao govoriti i o svom
vlastitom ogorčenju i iskustvu života u kojem se čovjek ne predaje, nego o
njemu govori s ironijom i smijehom nad samim sobom.
- Što, zapravo, znači
tragikomično osjećanje života iz vašeg osobnog iskustva?
- Jednom sam rekao,
iako to nije samo moje iskustvo, da sam u istoj domovini proživio u pet država,
a da se nisam pomakao s mjesta, i teško je ostati zdrave glave da u svemu tome
čovjek ne poludi. Naše već povijesno iskustvo puno je noževa, klanja i mržnje
koje je i sada prisutno i obnavlja se po istom obrascu. U tom smislu kod mene
postoji stalni očaj nad takvom situacijom, ali s druge strane i osjećaj da se
ne želim predati takvom očaju. Rodio sam se u kapitalizmu, veći dio života
proveo sam u socijalizmu da bi se opet vratio u ovaj divlji kapitalizam, sa
svim našim mentalitetima i popudbinama i negativnom tradicijom koja se prenosi
s koljena na koljeno – što je najgore – kao narodna priča.
Početkom pedesetih
godina, u vrijeme najvećeg optimizma i poleta, pokojni glumac Fahro Konjhodžić
mi je rekao: Tko kaže da u socijalizmu nema hijerarhije. Jučer sam u HNK igrao
predstavu i inspicijent nas je pozvao na scenu ovim riječima: Neka se za drugi
čin pripremi milostiva Bela Krleža, gospođa Elvira Dragman, drug Emil Kutijaro
i – Fahro.
- Što u takvom
tragikomičnom svijetu može glumac?
- Jedino što on može
jest da, proizvodeći emocije na sceni, dopre do pojedinog gledaoca i da u njemu
izazove neki sentiment. To je neka mala slamka dobrog i u ime tog nečeg krhkog
pružamo gledaocu izbor, mogućnost za dobrotu. Ono što možemo jest da u ta dva
sata dopremo do boljeg dijela čovjeka.
Posljednji pogled
- Izgubili ste oca
kao dječak od četrnaest godina...
- Njega su odveli
ustaše 1941. odmah na početku rata. Za mene je to bio strašan šok i udarac jer
sam gledao kako hapse i odvode mog oca i sav taj narod u vagonima za stoku,
sjećam se vriske žena okolo i tog pogleda mog oca. U cijeloj toj strahoti
dogodila se i jedna tragikomična sekvenca. Ja sam došao pred taj vagon i nekako
da odobrovoljim oca rekao sam mu: Tata, znaš li da nam je Pavelić svima
poklonio spomen svjedodžbe. Otac se naravno nije nasmijao, vlak je krenuo i to
je bio moj zadnji susret s ocem. Sjećam se da sam se poslije toga napio i
gledao tako pijan sebe u ogledalu. Umjesto sebe vidio sam stotinu iskreveljenih
i grotesknih lica. Poslije sam pokušao racionalizirati svoju potrebu prema
glumi i vrlo je vjerojatno da me je taj osjećaj duboke nesreće i izgubljenosti
ispunio nekom vrstom energije.
- Čini se da je
paradoks u tome što umjetnost često izrasta iz velike nesreće?
- Kada sam došao u
partizane, imao sam dva para cipela. Jedan par sam onako iz drugarstva nekom
poklonio i zato su me primili u SKOJ. Onda je stigao cijeli džip cipela
engleske pomoći pa je netko te cipele ukrao i onda su čitavu našu četu izbacili
iz SKOJ-a. Tako sam zbog cipela ušao i izašao iz SKOJ-a. Dvadeset godina
kasnije, kada sam igrao Mockinpotta, sjetio sam se ovih ratnih cipela jer
Mockinpott neprestano hoda bos i viče: Gdje su moje cipele. Charlie Chaplin je
napravio pravu fantaziju od one scene u kojoj on s užitkom jede kuhanu cipelu
zajedno s žnirancima, a malo ljudi zna da je on odrastao u strahovitoj bijedi i
da je njegova mnogočlana obitelj imala samo jedne drvene cipele.
- Mnogih sjajnih
glumaca među vašim kolegama više nema, a neki su i odustali od glume.
- Moguće da se kod
nekoga od njih radilo o pretjeranoj kritičnosti, nezadovoljstvu ili o nekoj
neispunjenosti pa je onda to završilo u alkoholu kao što se to, čini mi se,
dogodilo kod Jovana Ličine, ali za mene bi odustajanje od glume značilo
odustajanje od života. Svena Lastu, s kojim sam zajedno bio u partizanima,
poznavao sam jako dobro i on je odustao od glume u najzrelijim godinama. Za
njega bi se moglo reći da je u glumi bio perfekcionist, ali i egzibicionist kao
čovjek. Pred smrt sam ga posjetio u bolnici i tada mi je rekao: Jesi li vidio
što smo mi napravili? Što smo napravili, pitao sam. Bili smo u partizanima i
donijeli smo nesreću, rekao je, a meni se činilo da je to bio jedini pozitivan
i logičan potez koji smo tada mogli učiniti.
Govorio sam mu da je
on gardizan jer je u onom ratu bio partizan, a u ovom gardist, ali njegova
osobina bila je da nikada s ničim nije bio zadovoljan, ni na pozornici ni u
životu. Čovjek je mutan stvor i teško je objasniti sve njegove postupke.
Imati mladost
Predstava Stilske
vježbe u kojoj igrate s Lelom Margitić ovih je dana proslavila 40 godina
postojanja. Je li se u njoj nešto promijenilo kroz sve ovo vrijeme?
- Nevjerojatno je da
velike razlike u doživljaju predstave, naročito među mladima – nema. Današnja
mlada publika čak je opuštenija nego ona prije četrdeset godina koja je bila
nekako više zakopčana, ali dosta je važno da je Reymond Queneau pisao Stilske
vježbe iz neke mladalačke pobune. Queneau je bio nadrealist i kada su ga pitali
što je to nadrealizam, on je odgovorio da to znači imati mladost. Ova predstava
stoji na toj šašavosti igre riječima, stereotipima i ljudskim karakterima u
kojima smo svi zarobljeni, a takva vrsta ironije nikada ne može izgubiti svoju
mladost.
- Na početku
razgovora rekli ste da ste vi promatrač života, a zanat kojim se bavite traži
od vas da neprestano među ljudima budete u njegovom središtu.
- Gluma jest javna
osamljenost. Čak i kada je na sceni pred četristo ljudi, glumac je utoliko
osamljen jer su sve oči uprte u njega, a on se najviše mora koncentrirati sam
na sebe. To je glumački paradoks, ali i moj osobni pogled na život. Dosta sam
skeptičan prema onome što dolazi iz društvenog okoliša, naročito prema
utopijama, tako da ja funkcioniram usred svijeta kao promatrač, a opet imam
potrebu da budem s drugima.
- Kazališne estetike
i pristupi teatru jako su se promijenili u posljednjih 50 godina, a vi ste
ostali dosljedni vašem prepoznatljivom stilu glume.
- Mi smo kao mladi
dosta eksperimentirali s Beckettom, Ionescom i s drugima, ali, osobno govoreći,
ja ne mogu prihvatiti jedan način glume tek kao vanjsku formu, ako ga nisam
provario i usvojio jer to onda postaje falš. Čehovljev junak u Galebu, prije
nego što se ubije, kaže kako nisu važne nove forme, nego ono što čovjeku izlazi
iz duše, tako da se u teatru uvijek postavlja pitanje dosega određenih
promjena. Sredinom pedesetih igrao sam Moliereova Scapina kao dalmatinskog
frajera u tenisicama i u mornarskoj majici i zato nas je tadašnja kritika
razapela, ali bio sam uvjeren u to što radim. Krajnja konzekvenca intervencije
na pozornici bila bi ukidanje teatra, a krajnji rezultat uvlačenja publike kao
aktivnog sudionika bio bi terorizam nad njom, otprilike kao onaj upad terorista
u moskovsko kazalište, što jest bila jedna okrutna predstava.
- Kakav je vaš pogled
na domaći kazališni pejzaž koji mnogi vide – uz nešto iznimaka - blijedim i
nezanimljivim?
- Danas je teško
raditi neko novo kazalište, ali ja bih rekao da uvijek najzdraviji impulsi
dolaze odozdo, iz mlade grupe i zajedničkog osjećanja teatra. Kada smo se mi
mladi glumci pobunili protiv HNK-ovog repertoara i pod vodstvom Gavelle
osnovali dramsko kazalište u Frankopanskoj, onda su nas zvali nakot djece i
sitni goluždravci, ali mi smo vjerovali u nešto novo. Danas u našem teatru
vlada pasivnost, razbijenost i raštrkanost i svatko se bori za svoju golu
egzistencije, ali samo mladost, hrabrost i nezadovoljstvo u teatru mogu
napraviti neki kreativni pomak.