Autor: admin
Datum objave: 24.12.2019
Share


Grad s privilegirane distance

Jean de Breyne MON ZAGREB

Jean de Breyne

MON ZAGREB

Predgovor Branko Cegec

Grad s privilegirane distance

Fragmenti o zagrebačkom ciklusu fotografija Jeana de Breynea

Možda izgleda jednostavno, no premostiti jaz između pisca koji fotografira i fotografa koji piše nije nimalo jednostavno. Samo rijetki uspiju. Jean de Breyne pjesnik je s kamerom, kojom vizualizira pjesničke situacije, a istodobno, pišući, on stihovima slaže mozaik od kadrova sa svim njihovim dubinama, ponekad preciznim i jasnim, ponekad zamućenim i neprozirnim, otvarajući nam i jednim i drugim kreativnim procesom prostore pored kojih bismo prošli, ne znajući ih prepoznati, otkriti njihovu ljepotu ili njihovu zapitanost, zakučastu pozadinu iza koje se otvara put uvijek u neke nove, bez njegova posredovanja nama nedokučive prostore, pitanja, svjetove. Umjetnički pogled (tom sintagmom pokušat ćemo premostiti dva autorova prilaza istim prostorima) Jeana de Breynea bazira se na prepoznavanju očitoga koje ne vidimo: njegovi stihovi, baš kao i njegove fotografije pokazuju nam svijet pred našim očima, za koji su one, naše oči, izgubile osjetljivost. Pritom Jean de Breyne, osobito kada je u svom vizualnom zapisu, svome „predmetu“, svome „objektu“ pristupa krajnje oprezno, obazrivo, nastojeći izbjegnuti svaku mogućnost uznemiravanja, potresa, halabuke, osim kada je riječ o svjesnom, namjernom potresu objektiva, kada, dakle, autor unosi nemir kao autorsku gestu iz koje fotografija dobiva novu, često nepredvidivu dimenziju. U ovom tekstu nastojat ćemo sagledati neke od autorskih gesta kojima se služi Jean de Breyne ispisujući osobnu vizualnu projekciju Zagreba, grada koji je najprije posjećivao, a onda je u njemu počeo i živjeti, u određenom smislu postao je njegovim stanovnikom, pri čemu se pogled drugoga sve više modificirao u drugi pogled (kako to već bilježe fotografske kronike i pregledi suvremene fotografije zemlje u kojoj se autor zatekao). Što, dakle, i kako fotografira Jean de Breyne? I kako to vidi pogled trećega, koji pritom nije kritičar umjetnosti niti kunsthistoričar?

Branko Čegec

129
Kategorije: Književnost
Developed by LELOO. All rights reserved.