Autor: Maja Bezjak
Datum objave: 06.03.2014
Share
Komentari:


HRVATI NE VOLE BALET ! ?

Dramatična izjava ili dramatičan apel


Dramatična izjava ili dramatičan apel v.d. ravnatelja baleta HNK u Zagrebu...

 

Pred sam kraj središnjeg dnevnika na HRT 1 pred nekoliko dana,kad ponekad kapne poneka vijest o događajima iz kulturnog života,pojavljuje se snimka vježbi na „štangi“ iz baletne dvorane HNK u Zagrebu, u koju ušeta sadašnji v.d.ravnatelja Baleta Svebor Sečak i počinje predstavljeti jednog po jednog vježbača gledateljstvu.Ima ih iz Turske,Azejbeđana,Ukrajine,Japana a ponajviše iz Rumunjske ili možda još poneke bliže ili dalje zemlje,gdje  klasičan balet producira dobro školovane kadrove za izvoz,a mi smo već četrdeset godina zemlja uvoznica,i gotovo 90% naših nacionalnih baletnih ansambala su strani baletni umjetnici, što govori samo za sebe o dugogodišnjoj krizi na polju produkcije vlastitih baletnih kadrova.

 

Svebor Sečak je iznio u javnost tvrdnju,koja proističe kao logična konstatacija iz sadašnjeg stanja baletne umjetnosti u Hrvatskoj,o kojoj on kao dugogodišnji predsjednik Udruženja baletnih umjetnika Hrvatske mora imati najviše saznanja,pa taj njegov istup u javnost,shvaćam kao dramatičan apel za pomoć šire javnosti u rješavanju već davno goručeg pitanja pomlađivanja klasične baletne umjetnosti našim vlastitim snagama.

              

Tko je zakazao na putu poticanja,razvoja i stručnog školovanja mladog umjetničkog kadra a još više na širenju interesa za tu prelijepu umjetnost,koja je već dala vrhunska imena na našoj i svjetskoj baletnoj sceni?Tko to nije imao sluha i savjesti da nastavi na njenom već mukotrpno trasiranom putu i prekine s diletatskim i neznalačkim tretiranjem ove vrlo osjetljive struke,koja u svijetu ima već davno zacrtane usavršene sisteme školovanja, a još više sisteme prikupljanja i animacije sve zainteresirane djece i mladeži?

 

Šta su do sada radila sva naša ministarstva kulture i obrazovanja,svi silni pročelnici kulture na gradskim razinama?Gdje je nestala kulturna politika i je li ona uopće ikada postojala i pratila našu sveukupnu plesnu umjetnost,njenu kadrovsku i pedagošku problematiku i pružala joj adekvatnu podršku i šansu kakvu zaslužuje? Je su li ti činovnici u kulturi zaista mislili,da se talenti rađaju samo u Zagrebu, pa će Srednje baletna škola na Gornjem gradu,već samim svojim postojanjem izvršiti svoju misiju spram klasične baletne umjetnosti?.To nije bilo moguće niti njenim položajem a niti kadrovskim ustrojstvom onako kako je zamišljena i vođena.Na čelu joj  nikad nije mogla biti niti jedna zaslužna baletna ličnost,jer niti jedan hrvatski baletni umjetnik nije imao akademsku diplomu,što je bio uvjet za ravnateljsko mjesto jedine Škole za klasični balet,koja školuje baletne kadrove sa srednjom stručnom spremom,jer o akademskom statusu baletnih plesača se do sada nije razmišljalo,pa je to jedina umjetnička struka u Hrvatskoj čije velike zvijezde su ostale na  nivou srednje stručne spreme,jer uz više nego naporan rad tokom baletne karijere,nitko nije mogao završiti još poneki fakultet ili Akademiju.          

Taj diskriminirajući faktor se danas uz silne napore nekih plesnih i baletnih trudbenika pokušava ukloniti osnivanjem Akademije za ples i klasičan balet u sastavu Akademije za kazališnu umjetnost,u kojoj će zainteresirani (uglavnom već dokazani umjetnici na baletnoj sceni) kroz dvogodišnje školovanje postići diplomu baletnog pedagoga na akademskom nivou!!

 

A što je s baletnim plesačima koji su odavno položili svoje fakultete na našim pozornicama,a danas su ostali i bez beneficiranog staža?              

 

Što se događa sa Školom za klasični balet,koja je nakon 63godine raseljena i čeka novi prostor!!?

Ta je škola uz svu anomaličnost svog ustrojatva,uz svu svoju statičnost i inertnost, odgojila nekoliko generacija baletnih umjetnika, ali sve manji priliv učenika, a pogotovo izostanak muškog kadra,trebao je već odavno zabrinuti „ideologe“naše kulturne politike još prije više od četrdesetak godina,kad je počeo uvoz inostranih baletnih plesača.Na to je bilo pravodobno upozoravano, kao i na teške posljedice koje prijete u skoroj budućnosti našoj baletnoj umjetnosti ne promijenimo li praksu,ne pružimo li mogućnosti obrazovanja klasičnog baleta širom zemlje, šireći područne škole i animirajući mlade, kako su to činili muzičari,ali po prokušanom nastavnom programu i po stručnim kadrovima.

Da se tako postupilo u to vrijeme,danas bi selekcijom već došli do mladih baletnih snaga naše zemlje,ne samo plesača već i do pedagoškog i koreografskog potencijala.

 Međutim su sveopća svjetska politička i ekonomska kretanja,ubrzana minorizacija duhovnih vrijednosti spram onih materjalnih, obezvrijedila je mnoge do sada cijenjene profesije u korist onih, koje brzo donose uspjeh i materjalnu dobit,a na našem se području još jače odrazila.

 

Estradizacija života,sportomanija,blještavilo pop vrijednosti došlo je u prvi plan i postalo uzorom uspjeha i života o kojem sanja današnja mladež.

Pa ipak,još uvijek klasična glazba se studira i oduševljava mladež širom svijeta,klasičan balet se njeguje i ima svoje poklonike tamo, gdje su mu stvoreni uvjeti za razvoj jednako kao i svim ostalim umjetnostima.

 

Po rasprodanosti ulaznica za baletne predstave u sve četiri naše kazališne kuće,ne bi se moglo reči da Hrvati ne vole balet,upravo suprotno,ali su zakazali mnogi koji su se trebali brinuti za nastavak svoje profesije i njeno zdravo pomlađivanje,za očuvanje onih umjetničkih iskustava koje smo već stekli, a neotuđivi su dio naše kulturne baštine..          

 

 

 

         

 

1088
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.