Autor: prof.Zdravko Mršić
Datum objave: 13.08.2013
Share
Komentari:


HRVATSKA U UNIJI

Podloga za razgovor s Majom Savić,

HRVATSKA U UNIJI

Podloga za razgovor s Majom Savić,

obavljen na Prvom programu HR 12. kolovoza 2013. godine

 

 

1.   Hrvatska prije pristupa EU

H

rvatska je nova članica EU i od njezina pristupa Uniji ona se još nije promijenila. Stanje u Hrvatskoj će se postupno mijenjati, ali promjene još nisu uočljive. Stoga se isplati razgovarati o Hrvatskoj kakva je bila do danas.

Stanje u Hrvatsko je slabo i svakim danom bilo je slabije. Razlozi za to su nesvakidašnji: rasap Istočnog bloka; slabljenje i raspad Jugoslavije; globalizacija i stvaranje svjetskog slobodnog tržišta; pojava Svjetske trgovinske organizacije; sahnjenje Pokreta nesvrstanih; prijelaz od samoupravnog socijalizma do liberalnog kapitalizma; srbijanska agresija na Hrvatsku, pobuna domaćih Srba i Domovinski rat; snažna obnova srušenih i oštećenih kuća i javnih objekata; privatizacija društvenih i prodaja državnih poduzeća; i vladavina političke korupcije u Hrvatskoj. To su kapitalne promjene koje su dovele do ozbiljnog tehnološkog zaostajanja, gubitka kapitala, drastičnog slabljenja proizvodnih snaga, gubitak organizacijskih sposobnosti i gubitak uporabljivog znanja. Sve je to dovelo do smanjenja gospodarskih aktivnosti; smanjenja, iseljavanja i starenja pučanstva; stvaranje vojske nezaposlenih radnika i stručnjaka; smanjenja broja zaposlenih radnika i pojave prijetećeg nacionalnog siromaštva.

Hrvatska je tijekom prijepristupnih pregovora postupno mijenjala svoj politički sustav, kako bi ga uskladila s „političkim sustavom“ Unije, bez obzira na mali smisao uspostave gotovo istog političkog sustava u 27 ili 28 zemalja, koje imaju različitu povijest, veličinu prostora, veličinu i sastav pučanstva, sastav gospodarstva, zemljopisni položaj i klimatske uvjete.

U složenim i teškim uvjetima života ljudi i poslovanja poduzeća nakupili su se gospodarski problemi, koji su se pretvorili u političke i ljudske. Hrvatska kao politička zajednica nije bila izabrala državnu politiku, kojom je mogla zaustaviti propadanje hrvatskog društva u svim njegovim vidicima: politici, gospodarstvu, zaštiti i kulturi.

Ako žele zaustaviti daljnje propadanje društva i siromašenje naroda, hrvatske vlasti moraju bar sad formulirati novu politiku i voditi drugu vrstu politike. Međutim, taj politički preokret odvijat će se u nešto težim uvjetima, jer je RH mnoge ovlasti suverene države prepustila Europskoj komisiji. Takav preokret bi bio potreban i da RH nije pristupila EU.

 

2.   EU s Hrvatskom ili bez nje

H

rvatska ima svoje nevolje, ali i Unija ima svoje, koje su takve da Hrvatska ne može od Unije očekivati ozbiljnu pomoć, posebice ne u razvitku i jačanju svojih proizvodnih snaga.

Ako se uspoređuje sa svojom majkom, Europskom ekonomskom zajednicom, EU je izrazito neuspjela i problematična politička tvorevina. Budući da nije preuzela suverenost svojih članica, da sama nema suverenost, da nema svoje vojne snage te da nema skupnu monetarnu politiku, EU nije ni mogla imati svoju politiku kao politiku, geopolitiku i vojnu silu. EU je od EEZ baštinila dinamično gospodarstvo te primjeren sustav ljudskih vrijednosti i sustav ljudskih prava. Međutim, buđenje i snažan rast gospodarstava velikih starih naroda u razvitku, oslabilo je položaj europskog gospodarstva, a slabo stanje gospodarstva i visoka nezaposlenost ugrozili su ostvarenje mnogih „ljudskih prava“, kao što je pravo na rad. Usto, gotovo sve članice EU kao suverene države su u velikim dugovima, jer slabo gospodarstvo nije u stanju financirati velikodušnu socijalnu politiku. Uza sve to postoji unutar Unije velika razlika u stanju gospodarstava i posebice industrije između sredozemnih i istočnih članica s jedne te sjevernih članica s druge strane. EU je u vanjskom svijetu izrazito nemoćna politička tvorevina.

Razlog slabljenja stanja Unije i njezinih članica je to, što je presudnu ulogu u društvima Unije preuzeo kapital, odnosno bankari i veletrgovci i to na štetu proizvodnje i rada. Za razliku od toga u poslijeratnoj EEZ je vladala politika uz pomoć tehnokrata. Postojao je ne samo konsenzus kapitala i rada, nego i dviju temeljnih političkih opcija: kršćanske demokracije i socijalne demokracije. Rezultat takve vladavine bili su tehnološki napredak, gotovo potpuna zaposlenost usprkos zapošljavanju stranih radnika i snažan razvitak kulture. Još prije toga, između dva rata Europom je vladala vojna sila.

Vladavina kapitala zanemarila je dobrobiti europskih ljudi, naroda i poduzetnika, a nositelji kapitala odlučili su se za financijska i industrijska ulaganja u zemlje jeftina rada, koje su počele akumulirati i tehnologiju i kapital. Europska Unija je žrtva liberalističkog pristupa društvu, po kojemu su probitci kapitala važniji od dobrobiti radnika, razvitka proizvodnje i zaštitničke uloge država. EU u velikome ima slične probleme kao RH u malome. EU ima kao i Hrvatska potrebu određivanja i provedbe nove ukupne politike.

 

3.   Preobrazba EU i hrvatsko povijesno iskustvo

E

U je razmjerno mlada višenarodna politička tvorevina, a zapadnoeuropske politička baština ne sadrži iskustvo upravljanja takvim tvorevinama. Takve tvorevine ranije su postojale na istoku Europe (Rusija, Austrija, Turska), a u nekima od njih živjeli su Hrvati kao povijesni narod, ali su zapadne sile nastojale razgraditi te tvorevine. Tako se dogodilo sa sve tri navedene zemlje.

Međutim, Hrvati kao povijesni narod, koji je trajno prebivao na rubovima velikih carstva ili kolonijalnih sustava (Bizant, Mletci, Turska, Austrija, Sovjetski blok), stekao je iskustvo života u tim velikim nepostojanim političkim tvorevinama, koje su s vremenom rasule same od sebe (SSSR i SFRJ u novije vrijeme) samo zato što se nisu brinule za svoje narode i što nisu štitile njihove ljude.

EU i HR predstoji formulacija nove političke doktrine i provedba nove političke strategije. U tom bi postupku i hrvatskim i europskim vlastima mogli pomoći hrvatska povijesna politička misao zajedništva, samouprave i nesvrstavanja te milenijsko iskustvo hrvatskog naroda, koji se održao na svojem povijesnom prostoru.

Za Uniju kao i za Hrvatsku, koja sad s Unijom dijeli i sudbinu i probleme, bitno je da umjesto vladavine kapitala odnosno bankara i veletrgovaca zavedu vladavinu politike uz pomoć industrijskih tehnokrata. U protivnome, moglo bi se dogoditi da se ljudski problemi koji potresaju Uniju pretvore po običaju u sigurnosne, a tad bi na društvenu pozornicu mogle stupiti sigurnosne snage. Ionako se ratuje unutar sedamdesetak zemalja članica UN, a nema ratova među državama. U smjenjivanju na vlasti političara, veletrgovaca i vojnika protekla je cijela europske novovjeka povijest.

 

4.   Hrvatska u EU

I

pak, Hrvatska je danas, a bit će i sutra u Uniji. U obje političke zajednice vladaju uglavnom isti zadani zakoni i propisi. Međutim, u Hrvatskoj još uvijek postoje politički i poslovni običaji, koji nisu prihvatljivi Uniji pa će i hrvatska državna uprava i hrvatska trgovačka društva nailaziti na zapreke u djelovanju ili poslovanju dok ih ne usklade s europskom zbiljom. U tome je privremeno slaba strana hrvatskog pristupa Uniji.

Na dobroj strani je obilna pomoć, koja će iz raznih europskih fondova stizati ponajviše, ali ne jedino do jedinica mjesna i područne uprave. Ne može se očekivati da iz europskih fondova pristižu  izravna industrijska ulaganja, što bi nama bilo najpotrebnije. Na toj dobroj strani vidljiv je snažan postupak natjecanja jedinica uprave za priskrbu sredstva za poboljšanje fizičke, komunalne i društvene infrastrukture. Jedan od poželjnih projekata, koji bi se mogao ostvariti uz europsku pomoć bio bi Pelješki most. Hrvatske jedinice uprave nakupile su silno praktično znanje, koje im pomaže da priprave projekte, koje bi EU prihvatila za financiranje svojim sredstvima. Naši ljudi znaju europska mjerila u tom području.

Međutim, slično znanje trebaju prikupiti i upravni i poslovni subjekti, koji žele poslovati ne samo u drugim zemljama Unije, nego i u Hrvatskoj, posebice u području javnih ulaganja te javne nabave ili priskrbe. U tom području više nema domaćih natječaja. Svi su natječaji europski. Za sudjelovanje u takvim natječajima naše privatne i državne poslovne organizacije trebaju biti unaprijed „europski licencirane“, trebaju imati dopusnice ili potvrdnice, za obavljanje određenih poslova u slučaju javne priskrbe ili ulaganja. Primjerice, rekonstrukciju željezničke pruge između Novske i Okučana izvodi talijansko trgovačko društvo, jer je pobijedilo na natječaju kao unaprijed licencirano. Projekt upravljanja prometom na zagrebačkom kolodvoru pripravili su i izveli tuđi konzultanti i projektanti, dakako s opremom koju su oni birali. Za projektiranje željezničkog „centra za teret“ u Zagrebu nitko u Hrvatskoj još nije ovlašten. To su samo neki primjeri poslovanja u području željeznica. Tako je i u ostalim područjima. Hrvati više ne će moći računati na dobivanje poslova, posebice u projektiranju, industrijskom inženjerstvu i graditeljstvu, kakve su običavali dobivati. Za vojnu priskrbu vrijede „standardi“ Atlantskog saveza.

Stoga se, bez obzira na postavljenje ukupne političke strategija, Hrvatska mora zbiljski uhvatiti u koštac s novim uvjetima poslovanja, kako hrvatska trgovačka društva ne bi dugo propuštala poslove, na kakve su bila naviknuta da ih dobivaju u zemlji. U tom poslu bila bi dragocjena pomoć države. Državna uprava bi bar mogla učiniti to, da se brzo ustanovi što se mora mijenjati u hrvatskoj upravnoj i poslovnoj praksi, kako bi se izbjegnula velika iznenađenja, od kojih je jedno bilo traženje izručenja određenih osoba za sudski postupak u jednoj europskoj zemlji. Hrvatskim poduzetnicima i poslodavateljima pristupom RH Uniji otvorena su nova tržišta, ali su mnogima od njih uvjeti poslovanja pogoršani. To pokazuje nedavna zabrana uvoza u BiH hrvatskih prehrambenih proizvoda, koji nisu „licencirani“ ili koji nemaju europsku dopusnicu ili potvrdnicu.

Ukratko, Hrvatska se mora „pokrenuti za Europu“. Nakon pristupa Uniji Hrvatska mora napraviti pravi „pokret za Uniju“. Nijemci su pripravni za život u Uniji. Hrvati nisu. Oni samo prihvatili „pravne stečevine“ Europske Unije. EU je za Hrvate i prigoda i prijetnja. Oni se trebaju pokrenuti za iskorištenje prigoda i za suzbijanje prijetnji.

971
Kategorije: Razgovor
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.