HRVOJE HEGEDUŠIĆ:
Stariti počnete kad vam djeca odu od kuće
http://intervju.org/intervju.php?id_intervjua=357
Šansona danas?
Nije komercijalna,
ali ako pogledate neke balade kao što su „Moderato cantabile“ ili moja „Šansona
iz pregrađa“, one su bezvremenske. Bit će i dalje getoizirane, jer se
trenutačno glazba više gleda nego sluša, vlast ima televizija, nije važno što
se pjeva nego kako neka djevojčica izgleda. Šansona je minimalizirani teatar i
ona će uvijek živjeti. Ako bismo se mogli dogovoriti da se dio novca od
komercijalne glazbe pretoči u šansonu, onda će uvijek biti autora i novih
autorskih pjesama.
Što mislite o prepjevima
nekih starih autorskih pjesama?
Ako mladi čovjek,
tražeći nešto što mu odgovara nađe moju pjesmu, nemam ništa protiv. Ja sam
vlasnik tog djela i dopuštam obradu, neka ju netko drugi donese kako misli da
je najbolje. „Trešnjevačka balada“ će uvijek ostati Špišićeva. „Fantomi“ su
napravili moje „Momke iz kafića“ i to je bilo sjajno, jer su unijeli u pjesmu
mladenačku energiju.
Tekstovi su problem?
I to velik. Tekst je jednako važan kao i
glazba. Kad sam ja kretao bavili smo se skidanjem stranih hitova. Slušao se
Radio Luxemburg, pa su se talijanski i američki hitovi prepjevavali. Međutim,
talijanska glazba nastaje na zakonitosti njihova jezika, kao i u Engleskoj. Mi
smo zato morali melodiku i ritmiku malo prisiljavati, pa to nije bilo dobro.
Zato smo 1964. pokrenuli jednu vrst šansone na hrvatskom tekstu. U početku
nismo znali pisati dobre stihove, osim Arsena Dedića i Zvonimira Goloba. Bio
sam na jednom predavanju gdje je rečeno kako su Cesarićevi stihovi jako
muzikalni. Listao sam i našao „Baladu iz predgrađa“, uzeo gitaru i analizirao.
Činilo mi se preobičnim, stajala je dvije godine, dok ju nisam poslao na
festival gdje je uspjela zaživjeti do danas. Imamo nažalost malo suvremenih
tekstova koji bi govorili o problemima koji ih sada muče. Zato se razvio rap da
se u trominutnoj ritmičkoj podlozi izgovori tekst kao politički pamflet. To je
sve sjajno, npr. TBF koji uzme poznati glazbeni predložak. To je novi izričaj,
elektronika nudi nove uvjete, mnogo se može reći uz manje posla na stvaranju
pjesme.
Festivali danas?
Nekada su festivali bili jedino mjesto na
kojem se mladi glazbenik mogao pokazati publici. Danas tu ulogu festivali
nemaju, to su uglavnom revije pjevača, pokazivanje šušura i skandala. Bolje
funkcioniraju na lokalnoj razini. Zagreb je preveliki grad za svoj legendarni
Zagreb fest. Ovdje je previše događanja, od sportskih do kulturnih, pa je teško
uklopiti takav jedan festival. Ipak, Hrvatsko društvo skladatelja ima u statutu
održavanje Zagreb festa koji bi trebao ostati platforma za mlade autore da,
oslobođeni klanovskih pripadnosti, pokažu što znaju.
Može li svatko uspjeti ako ima dovoljno novca?
Ja sam tome svjedokom. Pola života radim kao
ton majstor, snimio sam bezbroj albuma još za „Jugoton“. Točno znam što se
događa. Dolazili su tate s torbama novaca, pjevačice su snimale. Ipak, svakoj
smo snimci pristupali profesionalno, jer je ona djelo ton majstora. Ali sam
vidio što se sve može napraviti u studiju i kako treba imati određenu svotu,
npr. tadašnjih 15 tisuća maraka. Bili su zvijezde, ali tjedan dana, dalje je
ovisilo o tim mladim ljudima. Posebno je s određenim iznosom gotovine, moguće
uspjeti u inozemstvu, to je danas prava industrija.
Je li pjevačima važno biti dobar s
političarima?
Svima godi fotografirati se. Meni je ovo
četvrta država, kralja su mi ubili ubrzo nakon što sam rođen. U Jugoslaviji
nisam osjećao politiku kao problem u umjetničkom razvoju. Kriteriji su bili
iznimno oštri, vraćali su nas iz studija ako se ne bi razumijele riječi pjesme,
nije bilo popusta. Vremena se mijenjaju. Išlo se tada pjevati Titu, dobivali su
se veliki honorari, jedanput sam uletio na mjesto jednog pjevača koji se
razbolio, a imao je novogodišnji nastup pred Brozom. Vidite, danas je slikanje
s političarima postalo kontraproduktivno. Idemo biti realni, ljudi pjevaju za
novac pomoću kojeg preživljavaju, pa ih ne treba odmah etiketirati ako pjevaju
za neku političku opciju.
Kako su vas promijenila djeca i unuci?
Uvijek sam bio djetinjast, imao sam dva braka,
dobru karijeru. U jednom sam trenutku poželio imati obitelj kako bih imao kome
žuriti kući. Sa Ksenijom Erker imam moje drage cure. Ja sam ih prematao, nije
mi ništa bilo teško. Kad su imale temperaturu prvo su zvale mene. Stariti
počnete kad vam djeca odu od kuće, a moje su cure otišle. Unuci vas vrate u
život, jer vas opet netko treba.
U Zagrebu, razgovarao: Toni Volarić
Dobriša Cesarić,
Hrvoje Hegedusic -
Balada iz predgradja
http://www.youtube.com/watch?v=F4ylUNd02wk
...I lije na uglu petrolejska lampa
Svjetlost
crvenkastožutu
Na debelo blato kraj
staroga plota
I dvije, tri cigle na
putu.
I uvijek ista
sirotinja uđe
U njezinu svjetlost
iz mraka,
I s licem na kojem su obično brige
Pređe je u par koraka.
A jedne večeri nekoga nema,
A moro bi proć;
I lampa gori,
I gori u magli,
I već je noć.
I nema ga sutra, ni prekosutra ne,
I vele da bolestan leži,
I nema ga mjesec,
I nema ga dva,
I zima je već,
I sniježi...
A prolaze kao i dosada ljudi
I maj već miriše---
A njega nema, i nema, i nema ,
I nema ga više
I lije na uglu petrolejska lampa
Svjetlost
crvenkastožutu
Na debelo blato kraj
staroga plota
I dvije, tri cigle na
putu.