Autor: redakcija
Datum objave: 17.08.2012
Share
Komentari:


Iz Dvorca

izložbe i koncerti

Iz Dvorca.......

 

Dvorac Sveti  Križ  Začretje

 

Kulturna baština Hrvatske

 

Prikaz prostora 

http://www.sveti-kriz-zacretje.hr/dvorac/ 

 

Fotosi http://www.google.com/search?q=dvorac+sv+kri%C5%BE+za%C4%8Dretje&hl=en&client=opera&hs=Vxk&rls=en&channel=suggest&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MTssT97sL8_Qsgbag_mYDQ&ved=0CHMQsAQ&biw=991&bih=637

 

Dvorac Sv. Križ Začretje,subota,25.kolovoza,2012.                               u 19,30  sati

   Pozivate se nazočiti otvorenju IZLOŽBE 

 

SlavkO Kopač

hrvatski slikar, kipar, pjesnik, muzealac i domoljub

u povodu 100-te obljetnice rođenja

 

Slavko Kopač, rodio se u Vinkovcima i umro u Parizu. Nakon školovanja na zagrebačkoj ALU i iskustava stečenih tijekom studijskih boravaka u Parizu i Firenci osjetio je potrebu i snagu da u svom likovnom stvaralaštvu pođe neutrtim, vlastitim putem. U tišini svog pariškog ateliera prebirao je po riznici srca i stvarao djela da svoje skriveno blago bojom, sadrom i stihom zaštiti od nevremena i prolaznosti.

U svojoj likovnoj ekspresiji Kopač je odbacio sve naučeno i počeo od početka, od praskozorja života na zemlji, da bi postupno izgradio svoj poetičan skriveni svijet i pokazao jednu novu umjetnost prožetu novim sadržajima, iskazanu na nov način nekonvencionalno kombininiranim tehnikama i materijalima.

Takav je postao svijetlo ime hrvatskog i svjetskog slikarstva.

U Parizu se družio s nadrealistima i u suradnji s Jeanom Dubuffet okupljao eksponate za Muzej sirove umjetnosti.

Bez obzira na prihvaćenost i vrijeme provedeno u Parizu, Kopač je bio domoljub i na tuđem tlu uvijek se osjećao kao „presađena biljka“. Ne čudi stoga da je domovini tijekom posljednjih desetljeća života i posmrtno darovao svoja brojna djela.

Kopača slikara mogli smo upoznati na izložbama, čitati o njegovu djelu u mnogim stranim i domaćim napisima, no manje je poznato da je u sjeni Kopača slikara živio Kopač pjesnik, možda nevelika opusa, ali istančana smisla za poetsko koje združuje muziku, sliku i misao da slobodnim  stihom ispovijeda svoja uzbuđenja i tuge, otkrića i istine, čežnje i moltve, svoj vrijedan i osebujni život.

Još od školskih dana Kopač je bio prijateljski vezan s obitelji današnjeg vlasnika svetokriškog dvorca.  Ilustrirao je Cesarićeve pjesme, M. Flögel je prevodila Kopačevu poeziju, a Kopač je likovno oplemenio njezine stihove. Uz mnoga sjajna Kopačeva djela čuvana u obiteljskoj zbirci u dvorcu će se tijekom ovogodišnje izložbe dokumentirati i ta likovno-poetska suradnja .

 

Slavko Kopač,Vinkovci, 21. listopada 1913. - Pariz, 23. studenog 1995., hrvatski slikar i kipar.Zanimaju ga novi materijali-guma, pijesak, kovina, a u skulpturi drvo, kamen, papir, staklo. Radio je i u keramici. Izlagao u Zagrebu, Firenci, Rimu i Parizu.

Fotosi,štiva

http://www.google.com/search?q=slavko+kopa%C4%8D&hl=en&client=opera&hs=JPi&rls=en&channel=suggest&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=cUUuUNWBKISxyQHEzYCwBA&ved=0CE8QsAQ&biw=991&bih=637

 

 

 

 



Krapinsko-zagorska županija

 

Dominantno smješten na povišenom zaravanku usred mjesta kojem je okrenut stražnjim zapadnim, pročeljem, dvorac u Svetom Križu Začretje glavnim, istočnim, pročeljem gleda na dolinu rijeke Krapine i zagorsku magistralu odakle se doima poput svečane kulise. Nastao na izmaku baroka, nosi obilježja kasnobaroknog klasicizma. Građen je u nekoliko etapa tijekom 18. stoljeća. Pripada prvoj spomeničkoj kategoriji. Trenutno se dvorac obnavlja.

 

Povijest

Početkom 18. stoljeća Sveti Križ Začretje je pripadao obitelji Keglević čiji su članovi vjerojatno izgradili stari dvorac, koji je kasnije uklopljen u sjeverno krilo novoga dvorca. Pri diobi imanja 1743. godine dvorac je od brata Aleksandra otkupio Petar Keglević koji je, umrijevši mlad, ostavio posjed ženi Mariji Ani Walpurgi, kćerki grofa Janka Draškovića te kćerkama Katarini i Josipi. Udajom Marije za Petra Troilla, vlasnik dvorca Sveti Križ Začretje postaje obitelj Sermage. U Svetom Križu Začretju su živjele tri generacije Sermagea i dogradivši u nekoliko etapa staru Keglevićevu kuriju, potkraj 18. stoljeća dovršili su novi velebni dvorac dostojan njihova položaja i bogatstva. Grofici Henrieti Sermage priženio se 1832. godine grof Ernest Schlippenbach. Njihov najstariji sin Artur obnovio je Maruševec. Godine 1887. Henrieta je prodala dvorac barunu Janku Vranyczany-Dobrinoviću. Janko Vranyczany, oženjen Franjicom Sladović iz Velike Erpenje, formirao je u Sv. Križu Začretje veće vlastelinstvo na kojem je uspješno vodio gospodarstvo. Vlastelinstvu je pripojio dobra Šenjugovo i Puhakovec. Šenjugovo, nekoliko kilometara istočno od Začretja, nekad je pripadalo vlastelinstvu Sveti Križ Začretje, ali je prilikom diobe imanja pripalo barunici Antoniji Rauch rođ. grofici Sermage koja je živjela u Stubičkom Golubovcu.

Poslije Drugoga svjetskog rata dvorac se koristio za raznovrsne namjene kao što su kino, osnovna škola, prostor za stanovanje i dr. Godine 2001. dvorac je prešao u privatno vlasništvo i u tijeku je obnova dvorca kao kulturnog i društvenog središta - Institut za informatičke inovacije, kongresni centar i dr.

 

Arhitetonska obilježja

Tlocrtni V oblik jedinstven je slučaj za dvokrilne dvorce u Zagorju. Gradnja dvorca tijekom 18. stoljeća pokazuje dvije glavne etape. Ipak njegova tlocrtna organizacija i arhitektonska kompozicija pokazuju prostornu cjelovitost i vješto osmišljenu kompoziciju dvorca i neposrednog okoliša. Starijem, sjevernom krilu, koje se pruža u smjeru sjever-jug, dodano je novije krilo zakrenuto u smjeru sjeveroistok-jugozapad, a između njih ostavljen je polutoranj koji završava kupolastim krovom.

Dvorac s gospodarskim zgradama, od kojih su se još očuvali barokna jednokatna žitnica i prizemna staja, određuje povijesnu aglomeraciju naselja. Dvorac i crkva u Svetom Križu Začretje predstavljaju arhitektonsku okosnicu, dva kraja trga, uz koju su se okupile i ostale značajne građevine.

 

Tlocrtna organizacija dvorca u obje etaže vrlo je jednostavna: uzduž začelnog (zapadnog) pročelja proteže se hodnik iz kojeg se ulazi u prostorije koje se nižu uzduž glavnog pročelja. Dvanaesteroosno starije i osmeroosno novije krilo jedinstveno su oblikovanih pročelja. Ritam dvorišnoj fasadi daju polukružni prozori u prizemlju i pravokutni na katu, isti kao i oni na pročelnoj fasadi. Glavno pročelje jednostavno je i kruto. Glavni prostorni akcent je polutoranj kojim je riješeno povezivanje obaju krila dvorca. Prizemni dio polutornja je kvadratična osnova čija gornja površina služi kao balkon.

U dvorac se ulazi s dvorišne strane, u osi polutornja. Iz dvoetažnog predvorja nepravilnog oblika, nadsvođeno nizom čeških svodova, uspinje se dvokrako stubište u obliku slova L. Predvorje, kao i cijeli dvorac, danas su znatno pregrađeni zbog raznovrsnih namjena poslije Drugoga svjetskog rata kao što su kino, osnovna škola, prostor za stanovanje i dr. Do ulaza u dvorac vodi dvostruka, šezdeset metara duga aleja divljih kestena. Početak aleje obilježava veliki vrtni portal udvojenih stupova različite visine ukrašenih kvadrima dijamantnog oblika. Ulazni portal predstavlja istočnu točku uskog, a dugačkoga mjesnog trga kojemu je nasuprotna zapadna točka ulaz u Crkvu sv. Križa.

Perivoj

Vrijednost i osobitost dvorca u Svetom Križu Začretje bio je njegov perivoj. Nastao je vjerojatno potkraj 18. stoljeća kada je dvorac arhitektonski dovršen i kada su konačno oblikovana sva pročelja. Raskošno oblikovani barokni vrtovi karakteristični su za većinu dvoraca koji su pripadali obitelji Sermage. Perivoj uz dvorac u doba Sermagea zauzimao je samo 0,35 hektara i obuhvaćao samo uski pojas uzduž istočnog i južnog pročelja dvorca. Atraktivnost i arhitektonsko obilježje perivoju daje vrtna terasa ispred polukružne kule. S terase se na dvije strane, padinom brežuljka, spuštaju stube na nižu razinu perivoja. Terasa i stubišta ograđeni su s vanjske strane balusterima od umjetnog kamena. Balusteri se ponavljaju i na ogradi balkona. Vrtna terasa sa stubama izvedena je mnogo kasnije od dovršena dvorca, vjerojatno nakon 1860. godine, jer se ne vidi na staroj katastarskoj karti. Po svoj prilici perivoj je dotjeran i proširen za vrijeme Henriete i grofa Ernesta Schlippenbacha. Tada se protezao i u ravnici podno dvorca, a obuhvaćao je i jezero južno od glavnog puta. Potkraj 19. stoljeća barun Janko Vranyczany-Dobrinović nije više uspijevao održavati perivoj oko jezera i ispod ceste, ali se trudio da barem oko dvorca sve ostane kao što je bilo. Jedan od glavnih razloga zapuštanja donjeg dijela perivoja bila je tada neasfaltirana glavna cesta Krapina -Zabok koja je, s danas nestalom dvostrukom alejom kestena, prolazila tik uz perivoj. Povećanjem prometa i prašine, osobito za vrijeme sajmova i proštenja, donji dio perivoja pomalo je stradavao i nestajao. Još je očuvano nekoliko klupa s lavljim glavama, istih kao i u Oroslavju gornjem, koje je u perivoj postavio Janko Vranyczany. Sjeverozapadno od dvorca bio je veliki povrtnjak (Gemüsegarten) gdje se uzgajalo povrće, voće i cvijeće za rezanje. Povrće iz vrta baruna Vranyczanya moglo se naći na stolovima vodećih hotela u Zagrebu i u Krapinskim Toplicama.

Zanimljivosti i legende

U blizini dvorca, u naselju Šenjugovo, svoje djetinjstvo i mladost provela je književnica Marija Jurić Zagorka jer joj je otac bio upravitelj barunskog imanja. U blizini se nalazila i drvena kurija Puhakovec u kojoj je umro Ivan

pl. Kukuljević Sakcinski. Nažalost ta je kurija odavno nestala. Širom sjeverne Hrvatske, a i izvan nje, bila je poznata paradna konjušnica baruna Janka Vranyczany-Dobrinovića s brojnim i lijepim domaćim, engleskim i francuskim kočijama i sedlima te brižljivo odabranim i njegovanim konjima za zapregu i jahanje.

 

izložba,24.srpnja - 10.kolovoza,2012.



F R A NJ O    K L O P O T A N

 

U SVOJOJ JUBILARNOJ ŽIVOTNOJ SEDAMDESETPETOJ GODINI I U GODINI U KOJOJ BILJEŽIMO 5O. OBLJETNICU PRVE SAMOSTALNE IZLOŽBE GOSPODINA FRANJE KLOPOTANA, SUREĆEMO SE PRIGODNO S DIJELOM OPUSA KOJI NOSI  BILJEG HRVATSKE  NAIVNE UMJETNOSTI, PREDSTAVLJENIM U GALERIJI DVORCA SV. KRIŽ ZAČRETJE - JANKOVDVOR

U VREMENU SMO PUNE POLOVINE STOLJEĆA PRIPADANJA FRANJE KLOPOTANA  LIKOVNOJ UMJETNOSTI, KOJU OSTVARUJE TEHNIKAMA AKVARELA, PASTELA, ULJA NA STAKLU I ULJA NA PLATNU,CRTEŽA,GRAFIKE....

 

TEMATSKI JE FRANJO KLOPOTAN POSVEĆEN NEPRESUŠNOM VRELU RODNOGA KRAJA, HRVATSKOGA ZAGORJA I UGODJAJA PODRUČJA UZ STARU HRVATSKU METROPOLU, ARISTOKRATSKI VARAŽDIN.

 

SLIKAR FRANJO KLOPOTAN IMA VJEŠTINU PRIMJENE  ZNANJA I ZANATSKU DOMIŠLJATOST UPORABE OBILATE PONUDE IZRAŽAJNIH SREDSTAVA, U JEDINSTVENOJ FUNKCIJI SUPTILNE REALIZACIJE BUJNIH, SMIONIH, RAZIGRANIH, SNOVA KOJI AUTORA  PREDSTAVLJAJU KAO UMJETNIKA KOJI NJEGUJE NADREALISTIČKU EKSPRESIJU BLISKU DUHU UGODJAJA  ESTETSKIH ZASADA VELIKANA EUROPSKOGA SLIKARSTVA POPUT MARCA CHAGALLA, ALI I IVANA GENERALIĆA, IVANA VEČENAJA, IVANA LACKOVIĆA CROATE,...

 

KLOPOTAN JE STVARALAC GOTOVO KOŠMARNIH SNOVA ČIJI SE SADRŽAJI SUGESTIVNOM SPONTANOŠĆU PRETAPAJU U MATERIJALIZACIJU  TEME NA SLICI KOJA ZADIVLJUJE SVJEŽINOM INTENZITETA DOŽIVLJAJA I NEPOSREDNOŠĆU SLOGOVA MOTIVA I TEMA.

ONI SE, NA KRILIMA IMAGINACIJE, ZBIVAJU OSOBITOM INVENTIVNOM VIZIJOM KOJA ODOLJEVA  ETAPNOM  I  PAŽLJIVOM RITMU REALIZACIJE U ATELIERU.

 

U TOME JE I JEDAN OD VELIKIH FENOMENA SLIKARSKOGA DJELA FRANJE KLOPOTANA KOJI, SPONTANOST RASKOŠNIH, INTENCIONALNO IZAZVANIH KOŠMARA, OSTVARUJE RITMOM I ZAKONOMJERNOŠĆU POSTUPNOSTI U REALIZACIJI TEME, IZBOROM BOJA I NJIHOVIM NAČINIMA PRIMJENE, A POGLAVITO NJEGOVANOM UPORABOM POETSKOG IZBORA HIPERBOLE, ROMANTIČARSKO ARTIKULIRANE LITOTE, METAFORE I ALEGORIJE,  SIMBOLA,  DO RAZINE RAZIGRANO - MAŠTOVITOG  CJELOVITOGA  RADA.

A KLOPOTANOVI  SNOVI SU RASKOŠNI, SOČNI PLODOVI NJEGOVIH VOLUMENA SPOZNAJA, NASTALIH OSJEĆANJA I SNAGE DOŽIVLJAJA KOJI UNUTARNJIM IMPERATIVOM TRAŽE SVOJ IZRAZ, SVOJ PROBOJ, IZ GOTOVO PODSVJESNOGA U SVJESNO,  A  TADA I OSMIŠLJENO, U KOORDINATAMA KLASIČNIH ZAKONITOSTI SUPTILNO OSTVARIVANOGA LIKOVNOGA DJELA.

 

KLOPOTAN JE MATEMATIČAR I SANJAR, KONTEMPLATOR I SMIONI NESTAŠKO, PJESNIK I LOGIČAR, DUŠA OPIJENA ŽIVOTOM KAO IZRAZOM NADE U KOJOJ JE ISHODIŠTE  AUTOROVA OPTIMIZMA I SLOJEVITO DUBOKE I RAZNOVRSNE VJERE U ŽIVOT.  A NJEMU, ŽIVOTU, SE PRIPADA SVAKIM ATOMOM DUHA I TIJELA, UKUPNIM OPSEGOM SPIRITUALNOGA I MATERIJALNOGA, U OPOJNIM OVOJNICAMA BUJAJUĆE MAŠTE I NJEZINIH ZAČUDJUJUĆIH I ZAPANJUJUĆIH OBLIKA U OSOBITOJ, GOTOVO EKSTRAVAGANTNOJ SHEMI PRISTUPA SVAKOJ TEMI, NA SVAKOJ POJEDINOJ SLICI KAO DJELU IZ IZNIMNO BOGATOGA LIKOVNO-UMJETNIČKOFA OPUSA.

 

 Sv.Križ Začretje,srpanj-kolovoz,2012.       Dr. sc. Slobodan Elezović, prof.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






izložba

 

Ambient Light akademske kiparice Ive Mihanović

 

Od 28. svibnja do 24. lipnja '11. u dvorcu je bila postavljena izložba Ambient Light akademske kiparice Ive Mihanović. Iva je kao mlada likovno visoko obrazovana zagrebačka kiparica ušla u umjetnički svijet s iskrenom željom da djelom svjedoči prisutnost i smisao vlastitog stvaranja. U vrijeme globalizacije, koje putem nadmetanja i proizvoljnih interesa razara odnose u društvu i biosferi, Iva nastoji likovno iskazati svoju percepciju opreka i raznolikosti, gustoće i rastresitosti, valova i strujanja svjetla u tami da uporabom različitih materijala sjedini doživljeno u sveobuhvatni sklad koji čuva cjelinu, puninu i opstojnost slojevite i krhke, usjecima izranjene kulge da novim svjetlom obasja okoliš. Nabujala čežnja za svjetlom i održivim skladom nadahnjuje kreativnost kiparice Ive. Strogom preciznošću gradi naoko jednostavne skulpturalne oblike kojima diskretno domeće funkcionalnost ambijentalnog svjetla. Izložene skulpture malih dimenzija u simboličnoj su opreci s velikom izložbenom dvoranom dvorca koji pamti velebnost davnog sklada, no upravo u tom prostoru Ivina je poruka silna i jasna: „I malo svjetlo pobjeđuje veliku tamu.“

http://www.sveti-kriz-zacretje.hr/2011/07/izlozba-ambient-light-akademske-kiparice-ive-mihanovic/  

 

glazba

 

U dvorcu Sveti Križ Začretje u nedjelju, 24. srpnja'11. gostuju vrhunski glazbenici iz Japana i Hrvatske, Masatoshi Hirano i Maria Mikulić Štimac, koji zajedno nastupaju od 2002. godine. Masatoshi Hirano diplomirao je na tokijskome Državnom fakultetu lijepih umjetnosti i glazbe, a karijeru solista započeo je 1993. godine. Pijanistica Maria Mikulić Štimac diplomirala je na petrogradskom Konzervatoriju Rimski-Korsakov a naslov magistre umjetnosti potvrdila je u Grazu i na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Kao članica Hrvatskog društva glazbenih umjetnika i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika nastupala je u Rusiji, Mađarskoj, Njemačkoj, Italiji, Austriji, kao i u mnogim hrvatskim gradovima, solistički i u komornim sastavima. Koncert počinje u 19 sati.

http://www.rmb.hr/index.php?kat=vijesti&podkat=glazbene_vijesti&opsirnije=1933

 

 

izložba

 

U dvorcu Sveti Križ Začretje, do 23. lipnja,2012. se mogla razgledati Izložba studentskih radova Tekstilno – tehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zavoda za dizajn tekstila i odjeće. Eksponati su djelo studenata u okviru programa kreiranja tekstila, kostimografije i kreiranja odjeće. Otvorenje izložbe probudilo je i sjećanje na doba Sermagea koji su otvaranjem škola poticali razvitak i korisnu primjenu znanja. (RHZK)

http://www.radio-krapina.hr/46505/vijesti/izlozba-studentskih-radova

1273
Kategorije: Ostalo
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.