Autor: prof.Zdravko Mršić
Datum objave: 19.04.2013
Share
Komentari:


Izbor hrvatskih zastupnika za Europski parlament

Skori pristup Hrvatske EU

Nedavni izbor hrvatskih zastupnika za Europski parlament vjerojatno je uz skori pristup Hrvatske EU najvažniji događaj na hrvatskom političkom prostoru od prestanka prve vladavine HDZ-a odnosno od pobjede Koalicije na općim izborima u siječnju 2000. godine.

Izbor je bio obilježen (1) očekivano niskim, ali neočekivano dobrim odzivom birača te (2) zapanjujućom pobjedom ne HDZ-a, nego saborske zastupnice Ruže Tomašić i punim porazom ne SDP-a, nego osobno njegova predsjednika Zorana Milanovića, od kakvoga se političar teško oporavlja.

Nizak odziv birača posljedica je toga, što golema većina građana ništa ne očekuje od politike, jer u Hrvatskoj politike kao postupka uređivanja javnih odnosa nema. Mjesto politike zauzele su administrativni postupci unutar političkog sustava, koji je glavninom odredila EU. To su glasači pokazali i četvrtim mjestom „liste nevažećih listića“. Ozbiljan dio građana, koji su pristupili izborima za zastupnike u Europskom parlamentu, svojim je izborom pokazao da želi povratak politike u Hrvatsku. To je, a ne odabir zastupnika pravi rezultat izbora, jer će se novi zastupnici za parlament EU birati već 2014. godine.

Izbori su donijeli dobar rezultat Hrvatskoj, a ne njezinim političkim strankama, koje su uništile i hrvatsku politiku i same sebe. Da su se izbori odvili po hrvatskim političkim običajima, a ne po pravilima koje je odredila EU, nastavilo bi se monotono propadanje hrvatske politike. Način izbora zastupnika za Europski parlament donio je političko osvježenje Hrvatskoj i dao upozorenje strankama, da i za dobrobit naroda, ali i za svoj opstanak vrate Hrvatima ukradenu politiku. Međutim, najvažniji smisao održanih izbora je u tome, što je postalo očitim da se hrvatski izborni sustav mora hitno promijeniti, u mjeri koja će u Hrvatskoj obnoviti politički postupak.

S golemim dijelom hrvatskih građana smatram, da bi predsjednik RH po svojoj dužnosti, po svojem nadstrnačju i po svojem domoljublju bio najpozvaniji dužno predložiti i zajamčiti uspostavu novog, većinskog izbornog sustava, koji bi putem izravnog izbora zastupnika za sva predstavnička tijela vratio povjerenje građana u politiku te omogućio i osnažio utjecaj građana na politički postupak i na sadržaj politike u Hrvatskoj.

Postavljanjem novog izbornog sustava omogućila bi se demokratizacija stranaka i time jamčio nadzor članstva i aktivista stranaka nad stranačkim vodstvima. Ljudi koji su izravno birani u predstavnička tijela imali bi oslonac u povjerenju birača pa bi mogli slobodno zastupati svoja stajališta, koja bi se unutarstranačkom političkom borbom te dogovorom sažimala u politiku stranaka.

Drugo, demokratizacija stranaka otvorila bi stranke za širok krug sposobnih, neovisnih i samostojnih ljudi, koji su dosad izbjegavali članstvo u strankama, da se putem stranaka uključe u politiku i da budu prvobitno odgovorni građanima. To bi bilo i izvrsno te učinkovito sredstvo sprječavanja korupcije u političkom životu Hrvatske, jer su stranke moguća gnijezda političke korupcije. Naime, uska vodstva stranaka, koja nemaju uporište u svojem članstvu i koja nisu odgovorna svojim aktivistima, mogu pri odlučivanju podlegnuti utjecaju posebnih interesa, a uz sadašnji izborni sustav aktivni pripadnici stranka slijede volju vodstava stranaka, jer ne uživaju povjerenje birača i jer su ovisni o stranačkim predvodnicima. Tako stranke mogu postati sluškinje posebnih interesa, a ne organizmi ostvarenja dobrobiti za narod i zaštite zemlje. Uz sadašnji izborni sustav ni opći izbori nisu sredstvo nadziranja stranačkih vodstava.

Treće, oslanjajući se na dosadašnji izborni sustav stranke su upropastile ne samo hrvatsku politiku, nego i same sebe. Što je ostalo od HSLS-a, HSS-a i HSP-a, koji su na izborima 2000. godine osvojili 27, 17 odnosno 8 saborskih mjesta ili ukupno 52 mjesta, dok je Račanov SDP imao samo 37 mjesta? Danas ostatci ili krhotine triju stranaka sjede na samo dva saborska sjedala: jedno zauzima Ruža Tomašić u ime odcijepljene pravaške stranke, a drugo Branko Hrg, koji je svoje mjesto putem Damira Bajsa preuzeo od Josipa Friščića. U što su se pretvorili veliki HDZ i otporni SDP? Uvriježena pristupa vođenju stranaka, koji je pokazao porazne posljedice za sve spomenute stranke, nisu se okanili ni Laburisti, koji su napredovali zbog nazatka drugih stranaka pa i njih uz sadašnji izborni sustav ne čeka bolja sudbina od te, koje su doživjele ili koje proživljavaju sve dosad značajne hrvatske političke stranke.

Minuli izbori za Europski parlament pokazali su, da je i naoko sitna izmjena izbornog postupka, koja se sastojala u mogućnosti davanja prvenstva jednom kandidatu, unijela potrebno osvježenje u hrvatsku politiku. Takozvano preferencijalno glasovanje omogućilo je neobično i neviđeno suočavanje kandidata i sučeljavanje ideja. Nekorisne opaske jedne kandidatkinje s izbornog popisa HDZ-ove koalicije i ideološka zagriženost predsjednika Socijaldemokratske partije, koji se osobno nije ni natjecao na izborima, doveli su do sučeljavanje dvoje ljudi, koje su „disciplinirani“ glasači i „odgovorni“ građani koji su pristupili izborima iskoristili kao da se glasovalo po pravom većinskom izbornom sustavu.

Nužna zamjena sadašnjeg razmjernog izbornog sustava većinskim sustavom unijela bi preokret u vođenje i sadržaj hrvatske politike. Ta bi zamjena pomogla sadašnjim strankama da se obnove i da ojačaju, ali bez nje ni nove stranke, koje se javljaju umjesto umirućih stranaka, ne će moći pomoći narodu da uređuje javne odnose. Iako se čini, da stranačka parlamentarna demokracija ostaje najboljim načinom kojim narod upravlja svojom državom, tako ne mora biti. Stoga je vrijedno i potrebno ojačati taj sustav upravo kako bi se spasila demokracija, koja se može spasiti. Stranke bi za svoj opstanak i za svoje dobro trebale (1) korjenito izmijeniti izborni sustav, ali i (2) početi se oslanjati na referendum kao pouzdan sustav narodnog odlučivanja.

Zamjenu izbornog sustava valja hitno izvesti, jer je opće stanje naroda i zemlje uzbunjujuće i eksplozivno. U protivnom slučaju – ako se nastavi dosadašnje potkopavanje i sabotiranje političkog postupka putem neprimjernog izbornog sustava – građani bi mogli pokušati tražiti mogućnost uklanjanja hrvatskih gospodarskih, političkih, ljudskih i sigurnosnih nevolja izvan demokratskog političkog postupka. U Hrvatskoj je stvoreno hitno političko stanje.

Stoga – kao politički pisac, koji piše i govori to što ljudi misle – smatram s golemom većinom građana, da predsjednik republike treba odmah početi nastojati da se promijeni izborni sustav u RH, čime bi pomogao narodu i zemlji, ali i političkim strankama, bez kojih se – kako se sad čini – državni poslovi ne mogu voditi. Novi izborni sustav mora jamčiti da će političke stranke biti sredstvom naroda, a ne sila koje su izvan naroda ili koje se stavljaju nad narod. Narod je i iznad predsjednika RH. Od vođa stranaka bilo bi mudro i odgovorno da sami odmah počnu postupak izmjene izbornog sustava ne čekajući akciju predsjednika RH ili zbivanje naroda.

 

1255
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.