Nepretenciozna
knjižica blagopokojne psihologinje Penelope Russianoff s kraja prošlog stoljeća
i danas je svježa i aktualna.
Autorica počinje s
time da su najčešće negativne emocionalne navike koje susreće u praksi
depresija, osjećaj krivnje, odbačenosti, tjeskobe, nedostatak samopoštovanja,
bijes, bespomoćnost, samokažnjavanje, histerija i razne fobije. Izgleda da je u
modi biti ciničan i pesimist. Kao da su se optimizam i vedrina ofucali.
Autorica tvrdi da je danas otmjeno biti mračan i ozbiljan.Naime, mi sami
stvaramo svoju emocionalnu situaciju u obiteljskom životu, na poslu, među
prijateljima, načinom na koji gledamo na stvari oko sebe. Možemo stvoriti
negativnu okolinu i u njoj se gušiti,
ili pak pozitivnu okolinu u kojoj ćemo biti uspješni i sretni. Izigravati
pozitivnost , a potiskivati negativne
osjećaje, s druge strane vrlo je opasan oblik samozavaravanja. Međutim postoji
i drugi ekstrem kojeg autorica naziva pesimističkim štitom, a tu ima i
elemenata magičnog mišljenja.
Trebali bismo biti
realni i oprezni optimisti. Ljudi s negativnim emocionalnim nav. ima na milijune. Znamo da za svoju muku
nismo isključivo mi krivi. Lomimo se pod teretom kulturnih klišeja kojima su
naša zajednička leđa opterećena već
stoljećima. Svakako postoje neke zajedničke crte koje se javljaju kod ljudi
sklonih negativnom emocionalnom ponašanju. Ima jedna vrlo česta značajka , a
psihologinja je naziva sindromom središta svijeta. Oni koji imaju znakove tog
sindroma sve vide samo u odnosu na sebe same. Oni su kao sunce u središtu
emocionalnog svemira, a osjećaji svih drugih kruže oko njih. I nama se može
desiti da se toliko orijentiramo na sebe
same da nam više ne preostaje energije za druge, osim ako gledamo kroz
iskrivljenu prizmu zaokupljenosti samim sobom. Mi smo središte svijeta. Drugi
sindrom su detektori pogrešaka: i u prekrasnoj jabuci oni čekaju da nađu crva,
a onda tu je još i Jobov kompleks. Ljudi s Jobovim kompleksom misle da su
pijuni zle kobi koja ih neprestano vreba. Na svim svečanostima njihova života
uvijek pada kiša. Oni su vječne žrtve. Međutim, sukobi, boli, pehovi ali i
sreća, s vremenom se prilično ravnomjerno rasporede. No, mnogi od nas u to ne
vjeruju, već misle da su pastorčad sudbine, poput Joba.
Neizliječene
negativne navike ubijaju jedan dio nas. Dugotrajni periodi krivnje, depresije,
opsesije i nemira mogu nepovratno uništiti dijelove naših života. Mogu nas
natjerati da počinimo socijalno samoubojstvo. Šteta koju negativne emocije
nanose našem duhovnom životu sasvim je očita. Depresije nam otimaju radost,
osjećaj krivnje muči nam savjest, strah od odbačenosti vodi ka ubijanju
vlastitog društvenog života. No ni naše fizičko zdravlje nije pošteđeno od
negativnih emocionalnih navika.Odbačenost, uznemirenost i bijes su stresne
situacije i one odista onemogućuju tijelu da se bori i oporavi od bolesti.
Psihoneuroimunologija je nova znanost koja istražuje vezu između mozga i
živčanog sustava gdje započinje obrana protiv bolesti.
Ukratko, kad
dopustimo negativnim emocijama da uzmu maha, to je kao da u svoj sustav
ubacujemo opasne stvari. Trujemo se. Ne bismo smjeli prepustiti negativnim
emocijama i tako uništiti svoje zdravlje i sreću. Autorica kaže da nas od
djetinjstva bombardiraju raznim moraš, trebao bi, ne smiješ. Kažu nam kako
treba misliti, što osjećati, kako se ponašati, čak i kako izgledati. Vrlo često
tu diktaturu prihvaćamo bez razmišljanja. Toleriramo krađu naše osobnosti. Ne
provjeravamo da li nam kulturni klišeji odgovaraju, tko smo i što želimo od
svoga života. Jednostavno prihvatimo sve: moraš, trebaš i ne smiješ, kao da su
oduvijek naši, kao da svi mi možemo nositi odjeću istog broja.
Početak zrelosti
našeg života je priznanje da ne postoji samo jedan, magičan put već da ima
bezbroj načina da se učini jedna te ista stvar.
Zrelost znači
preuzimanje odgovornosti za sebe i pronalaženje vlastitih rješenja. Da, mi
kažemo da želimo osobnu slobodu, no sloboda znači izbor, a izabrati je teško.
Nitko nam ne može dati gotov odgovor. Jedan od najsigurnijih znakova da smo se
zarazili negativnim načinom razmišljanja (a pogrešno razmišljanje je okosnica
većine loših emocionalnih navika) je ako se stalno pitamo:“Što će ljudi
misliti?“ Umjesto da čvrsto zastupamo vlastiti osjećaj za pravo i krivo, mi smo
pokleknuli pred mišljenjem grupe. Kulturna sredina nas mami u emocionalne
zamke, podmećući, kao mamac, lažna očekivanja. Negdje u nama postoji vjera da,
ako slijedimo pravila, ako se ponašamo na određeni način, imamo pravo na neku
nagradu.
Uvjerenje da nam
nešto predstoji ili da nam netko nešto duguje, siguran je put do razočaranja.
Ako ne dobijemo ono na što mislimo da imamo pravo, očito je da smo prevareni.
Ako mislimo da se pravo na sreću može kupiti, postavili smo zamku u koju ćemo,
vjerojatno sami upasti. Iz svoje prakse, autorica tvrdi da što je pacijent
manje krut glede vlastite sposobnosti da se promijeni, to ima više nade da će
uspjeti. Psihologinja je otkrila da je jedan od glavnih razloga zašto ljudi
odbijaju čak i pokušati nešto promijeniti taj što se osjećaju poraženima. Toliko
su preplavljeni svojim problemima da nisu u stanju preuzeti kontrolu nad svojim
životima. Oni su grančice koje odnosi bujica. Utapaju se u moru negativnosti i
osjećaju se bespomoćnima. Živa istina je, nastavlja dalje da „jedina osoba koja
nas može napustiti smo mi sami.“
Obaveze, teškoće,
dužnosti. To su najbolji lijekovi protiv emocionalne paralize. Priroda nas je
stvorila da budemo znatiželjni, zainteresirani za sve oko sebe i kreativni.
Stanje inercije je posve neprirodno, a isprike nam upravo to omogućuju. Kažu da
je put u pakao popločan dobrim namjerama, a isprike su kamenja za popločivanje.
Emerson je rekao:
„Čovjek je ono o čemu cijele dane razmišlja.“
Bez obzira ma našu
dob zanimanje, spol, religiozno opredjeljenje ili primanja, moć da se promijenimo
negdje je duboko u nama.
Da, možemo
promijeniti jedino sebe i ne možemo očekivati da ćemo riješiti vlastite
emocionalne probleme mijenjajući nekog drugog.
Bljesak spoznaje je
svijest u svom najdramatičnijem obliku. Obično puno sporije postajemo svjesni
svojih negativnih navika. Ipak, ta svijest je preduvjet za promjenu.
Autorica kaže da neki
njezini pacijenti pate od krajnje pasivnosti. Oni su toliko popustljivi i
toliko spremni ugađati drugima da ne znaju što osjećaju prema sebi. Sebe su
pretvorili u psihološke otirače.
Uvijek postoje
najmanje tri načina gledanja na iste činjenice. Nazivamo ih tri prozora
percepcije. Svaki prozor otkriva drukčiji pogled na identičnu situaciju.
Prvi prozor: gole
činjenice u vezi s događajem
Drugi prozor: naša
zapažanja o onome što se desilo
Treći prozor: sva
moguća objašnjenja o onome što se moglo desiti
Kada se priča o
odbacivanju nije cilj da izbjegnemo odbacivanje, već da ga naučimo prihvatiti
te da ono ne vrijeđa naše samopoštovanje.
Znači možemo slobodno
biti ono što jesmo. Tada ćemo bar biti sami zaslužni ako nas odbace.
Autorica kaže: „
Ništa ne radite za pljesak publike već isključivo radi vlastitog zadovoljstva
ili ponosa.“ Jer ipak je vrlina najveća nagrada.
PENELOPE
Autorica nadalje
analizira sindrom perfekcionističke analize. Pritom je društveno samoubojstvo
još jedan vrlo čest rezultat perfekcionističkog sindroma. Naime, osobe sklone
savršenstvu često su motivirane lažnim ciljevima. Žele biti savršeni da bi
impresionirali ili da bi se osjećali važnima ili imaju neki drugi jednako
varljiv razlog. Njihova motivacija nije čista. Razlozi zbog kojih žele biti
savršeni su „zagađeni“. Oni su toga svjesni i zato se radije opredjeljuju za
nedjelovanje. Na kraju ovog poglavlja veli se:“ Na situacije u kojima riskiramo
da budemo odbačeni trebali bismo gledati kao na lutriju života. Jednom nešto
dobijemo, a drugi put izgubimo. Jedno je sigurno da nećemo ništa dobiti ako ne
igramo.“
Autorica kaže: „
Budite blagi prema sebi. To je jedna od najdjelotvornijih tehnika pomoću koje
se možete osloboditi negativnih navika.“
Tehnika tebi-meni
omogućuje da objasnite kako vi, sa svoga stajališta, vidite situaciju, a drugoj
osobi dajete mogućnost da se „čista obraza“ izvuče iz neugodne situacije.
Pišući o krivnji ,
kaže se da je krivnja sivi duh naših emocija. Naime, krivnja je osjećaj koji je
stvorio čovjek sam. Još jedan snažan oblik krivnje su pitanja na koja se ne
može odgovoriti. Na taj način samo množimo osjećaj krivnje, ali mi možemo prestati
ga stvarati i ubacivati taj otrov u organizam. Razlika između agresivca i
samouvjerenog čovjeka je ta što agresivci mogu izazvati strah dok samouvjereni
izazivaju poštovanje. Samouvjerenost je stanje uma, nastavlja autorica. To je
držanje , ali i sama kvaliteta glasa. Ako govorimo jasno i odlučno, ljudi će
nam vjerovati. Zvučit ćemo nekim autoritetom, osjetit će da znamo što govorimo.
Melodija našeg glasa odaje odlučnost i samopouzdanje ili pak strah i
nesigurnost. Glas nudi
veliki prazni prostor
za autoritet ljudi, koji bar zvuče kao da znaju što žele reći, su oni koji
ispunjavaju taj prostor.
Samopouzdanje ne mora
biti napadno. Može se izraziti kroz humor i istančanost. Često ljudima
upućujemo krive signale o sebi. Dopuštamo da od nas rade što žele. Kula od
spužve najgori je dio skrušenosti i defenzivnog stava. Ljudi koji se oslanjaju
na svoju kičmu samopouzdanja su usklađeni u svom ponašanju. Kakvi su prema
sebi, takvi su i prema drugima. Ako želimo, možemo takav centar sami u sebi
izgraditi. Možemo se programirati da ostanemo emocionalno uspravni , a iz
takvog uspravnog položaja možemo lako otresti loše navike koje pritišću ramena.
Autorica piše i o bespomoćnosti te osjećaju manje vrijednosti. Psiholog
Seligman kaže da ljudi koji se osjećaju bespomoćno obično situacije shvaćaju
kao stabilne, globalne i unutarnje. Zanimljivo je da mnogi inteligentni,
sposobni i vrijedni ljudi žive u stalnom strahu da nisu dovoljno inteligentni,
sposobni i da se dovoljno ne trude. To je tzv. sindrom varalice. Taj sindrom nije
čest oblik nedostatka samopoštovanja, ali može biti vrlo sputavajući.
Može nam uskratiti
zadovoljstvo uspjeha, izazvati nepotrebnu brigu i dovesti do napetosti u
obitelji. Nedostatak samopoštovanja i sindrom
Varalice pogađaju i
slavne i sretne ljude. Slučaj Marilyn Monroe je tragično pogodan. Ona je uvijek bila enigma- božica
seksa , koja je izgledala kao da ima sve, na kraju se ipak ubila u 36. godini
života.
Ona je bila ljudska
žrtva na oltaru lažnih vrijednosti.M.M. je živjela u umjetnom svijetu koji su
joj nametnuli filmski moćnici i novinari.Jadna mala Norma Jean Baker , rođena u
bijedi postaje objektom masovnog dodvoravanja. Mega-zvijezda ili ranjivo
ljudsko biće a umrla je kao žrtva nedostižne perfekcije. Jedno jadno ljudsko
biće trebalo je 24 sata non-stop izigravati neodoljivu zavodnicu.
Autorica na kraju
veli da je trebalo M. Monroe pomoći da postane stvarna osoba koja bi uživala u
životu, a ne „božica seksa“ koja više nije mogla podnositi život.
Psihologinja
Russianoff kao umjerena feministica ističe da žene puno jasnije uočavaju da su
osnovne erogene zone um, imaginacija i srce.
Znat ćemo da
postajemo samouvjereni kada se počnemo ponašati na sljedeći način:- koristimo
dovoljno riječi i pravi ton
-govorimo jasno,
promišljeno, ali ne probijamo drugima uši te govorom pokazujmo samopouzdanje,
sjedimo uspravno, gledajmo postojano i opušteno, ravno u osobu s kojom
razgovaramo.
Nedostatak
samopoštovanja može imati više oblika : bespomoćnost, samoponiženje, pretjerana
revnost, strah od odbacivanja, pesimizam, sindrom varalice, zatočenost u braku
ili vezu koja predstavlja uzajamnu zamku, pretvaranje u svoj fizički
nedostatak.
Pišući o depresiji
autorica kaže da je depresija emocija koja je genetski upisana kao emocija za
opstanak. Međutim, depresija je nadvladala svoju prvobitnu ulogu. Ona je
slijepo crijevo emocija, no ipak postoji i kao takva može izazvati ozbiljnu
štetu. Kao što je filozof B. Russell rekao:“Zlovolja je beskorisna emocija.“
Klinički simptomi
depresije su tuga, nesanica, rano buđenje, samoubojstveni impulsi, nemir,
osjetljivost, gubitak apetita, umor, nemogućnost koncentracije, boljke koje ne
reagiraju na liječenje i nedostatak interesa
za uobičajene ugodne razonode kao što je seks.
Depresija je jedna od
najsloženijih negativnih emocija jer joj korijeni
mogu biti i
psihološki i biološki. Milijuni ljudi pate od depresije koja nije uzrokovana
kemijskom neravnotežom u tijelu niti šokovima u životu, već je emocionalni stav
koji se ugradio u njihove ličnosti.
Depresija je složeno
stanje:obično obuhvaća čitav paket negativnog ponašanja od čega su najčešće
kombinacije bespomoćnosti, pesimizma , nedostatka samopoštovanja, bijes i
strah.
Za borbu protiv
depresije autorica predlaže i fizičku aktivnost.
Tako zdrav umor
istisne nezdravu depresiju.
Dio tretmana
depresije predstavlja i samo odvraćanje od nje, skretanjem pažnje na nešto
drugo. Inertnost je ruka pomoću koje nas depresija drži u svom zagrljaju.
Povlačenje iz svijeta kad smo depresivni je velika pogreška. Koliko god to bilo
teško, možemo posegnuti za prijateljima. Pravi prijatelj, iskren i samilostan,
može imati veliku terapeutsku vrijednost, samo ako mu dopustimo da uđe u naš
život. Autorica kaže da su često žene odgojene u uvjerenju da je bespomoćnost
zavodnička poza koja će prisiliti muškarce da se o njima brinu.
Ingeniozno kaže
psihologinja Russianoff da postoji ogromna između pojma biti sam i biti
usamljen. Živa je istina da nam je svima potrebno
da smo povremeno
sami. Mahnita potreba da se stalno okružujemo ljudima ukazuje na to da nismo zadovoljni
osobom zvanom“ja“.
Seneka je kazao
sljedeće:“Kolikogod sam puta bio među ljudima, manji sam se čovjek vratio.“
Samački život možemo
uspješno uvježbavati baš kao i svaku drugu vještinu. Autorica naglašava da se
žene trebaju družiti sa ženama i predlaže: budite prijateljica sa svojim
sestrama!.Također neseksualno
prijateljstvo između
muškarca i žene ima puno dobrih strana.
Među lošim
emocionalnim navikama, bijes je ono što nas onesposobljava. Postoji i hladan
bijes. To je ona vrsta kojom obično raspolažu pasivno-agresivni ljudi. Izgleda
da se navika bijesa prenosi s generacije na generaciju. Na kraju, postoji i
bijes uzrokovan kemijskom neravnotežom. Anatomski talamus je sjedište naših
osjećaja , a veliki mozak je sjedište razuma. Osoba sklona bijesu prepušta
talamusu da rješava problem, donosi odluke naprečac, a poslije se dugo kaje.
Intelektualni dio mozga ignorira na račun onog dijela koji reagira bez
razmišljanja i činimo greške zbog kojih poslije žalimo. Pišući o tjeskobi
autorica veli da je tjeskoba naročito štetna negativna navika jer tjeskobno
srce nikada mira nema. Tjeskoba nije
samo emocionalno već i fizičko stanje a nju izazivaju neke negativne
emocije :odbačenost, bespomoćnost, sklonost strahu od katastrofa i osjećaj
krivnje. U srcu tjeskobe je strah, bezimena i bezoblična strava.
Tjeskoba izaziva
napetost i bursitis, vrlo bolno stanje.
Za borbu protiv
tjeskobe psihologinja Russianoff predlaže fizičko vježbanje i vođenje bilješki,
a i vježbanje tehnike opuštanja.
U korijenu gotovo
svake loše emocionalne navike leži pogrešno razmišljanje.Upravo se o tome radi
kada nas neprekidno , u mislima, proganja neka osoba ili situacija. Kod
opsesija, pogreška je u izobličavanju. Objekt naših opsesija preuveličavamo
preko svake mjere. Prvi korak u oslobađanju od ove loše navike je da objekt
opsesije vratimo na normalnu mjeru. Autorica predlaže da ograničimo opsesiju te
da joj nametnemo zakonski rok. Također veli iz svoga iskustva da terapija s
pacijentima može biti najuspješnija samo kada je pacijent odlučio da se
promijeni.
Na kraju psihologinja
Russianoff kaže da je prava poruka ove korisne knjige da imamo sposobnost da
mijenjamo sebe i svoju okolinu.
Naše negativne
emocije su albatrosi, čuvari nesigurnosti, gubitničke igre, no te terete ne
moramo vući sa sobom cijeli život.
Ova knjiga nam
pokušava pronaći put da se oslobodimo svojih loših emocionalnih navika te da se
naučimo živjeti sretnije i bezbrižnije.