KOMUNIKACIJSKI PENTAGON
Kakvoća u komunikaciji svakodnevice
U komunikacijskoj interakciji koja predmijeva šiljatelja poruke - govornika i primatelja poruke - slušatelja, koji svojom reakcijom iskazuje koliko je i kako poruku usvojio, najčešće nailazaimo na pet varijacija koje se kakvoćom i opsegom razmijenjenoga sadržaja klasificiraju, kao što nam pokazuje shema:
Zamislimo li znakom 'A' opseg i volumen sadržaja informacije koja se razmjenjuje u odnosima šiljatelja ( Š ) i primatelja ( P ), iskustveno svrstavamo odnose kao što slijedi:
Šiljatelj ( Š ) Primatelj ( P )
1. A = A
(znači da su šiljatelj i primatelj sličnoga obrazovnog i iskustvenog standarda, možda slične dobi,generacijske srodnosti i znanja, pa je puni opseg i značenje poruke od šiljatelja prešao k primatelju, a to znači da je komunikacija vrlo kvalitetna.)
2. A = +A
(ovaj odnos pokazuje da je sadržaj poruke šiljatelja primljen potpuno, pa i više, s poticajem za dopunsko kreativno promišljanje potaknuto primljenim sadržajem, pa je primatelj nadahnut i stvaralački pokrenut)
3. A = - A
( rezultat pod 3. pokazuje da je primatelj usvojio manji opseg sadržaja od onoga koji mu je šiljatelj želio usmjeriti i prenijeti, pa je komunikacija takvoga ishoda slabijega značenja )
4. A = 0
( primjer 4. pokazuje da je cio sadržaj koji je šiljatelj usmjerio primatelju, posve izgubljen, propao, bilo da je primatelj indisponiran, dekoncentriran ili je posve 'isključen' iz trenutka, a pažnjom je u posve drugom smjeru ...različitom od bilo kakve veze sa sadržajem odaslane poruke.......možda je u odnosu šiljatelja i primatelja velika razlika u vrstama i kakvoći znanja, obrazovanja, životne dobi i niza drugih iskustava)
5. A - nije A
(komunikacijski odnos pod 5. pokazuje da je primatelj posve drugačijega shvaćanja i odnosa prema sadržaju koji mu šiljatelj upućuje i posve ga odbacuje, negira i time stvara podlogu za moguću polemiku ili raspravu.....)
Polemika…..
Polemika je najsloženija vrsta komunikacije, kada se dva posve različita stajališa glede nekoga subjekta, razmatraju širokim pristupom sudionika i obilatom razmjenom argumenata, dokaza...
Sudionici nastoje braniti svoj stav, svoje poglede i odnose prema subjektu, potiskujući stajalište i odnos suparnika, u polemici.
Stajališta se bruse snagom i brojem argumenata glede temeljnoga subjekta polemike i izbjegava se osobno vrijedjanje supranika i nedolična atribucija protivnika, izvan temeljnoga polja sadržaja polemike.
Složenost i delikatnost polemike pokazuje da je, općenito u javnom prostoru, na javnoj sceni, vrlo malo vrsnih polemičara, erudita s naglašenom etikom uz motive polemike, u profilu komunikatora, poglavito sudionika polemike.
Polemika može imati stanovitu prispodobu s ring – scenom, u području 'duhovnih aktivnosti', borbe umnika.