Autor: Marija Živković
Datum objave: 21.11.2019
Share


Kineski plesni krasopis

Kritika plesne predstave

Kineski plesni krasopis


Kritika plesne predstave ''From In'' Xie Xin Dance Theatrea


na 65. Splitskom ljetu


Glavna plesna atrakcija – a ako je suditi prema reakcijama publike, i senzacija –
ovogodišnjega Splitskog ljeta bila je suvremena plesna predstava ''From In'' Xie Xin Dance
Theatrea iz Šangaja. Suvremeni ples u Kini nema dugu povijest i bogatu tradiciju – za razliku od
tradicionalnog, narodnog i folklornog stila – no posljednjih mu se godina popularnost rapidno širi,
pa je tako danas samo u Pekingu više od 30 plesnih kompanija, a svako sveučilište, primjerice, ima i
smjer plesnog studija(!).
Xie Xin Dance Theatre također nema davni datum utemeljenja – postoji svega pet godina –
no one su obilježene velikim uspjesima, na više kontinenata, a osobito s predstavom ''From In'', koja
je na europskoj mini turneji prije Splita i Šibenika na nepodijeljeno oduševljenje publike naišla i u
Stuttgartu i Parizu.
Utemeljiteljica Trupe, ujedno i koreografkinja i plesačica u predstavi, Xie Xin, za odabrani
naslov ističe da je to engleski naziv koji bi lakše bilo objasniti kineskim znakom sa značenjem
''čovjek'': „Taj znak ima različito značenje kad su mu lijevi i desni dio spojeni, odnosno razdvojeni.
Uglavnom, čovjekom se postaje u kontaktu s drugima. Dodirom stvaraš s nekim sjećanja, svaki
dodir stvara nova sjećanja koja te čine onim tko jesi... Riječ je zapravo o ljubavi prema drugima.“
U predstavi je 27. srpnja na Sustipanu nastupilo devet plesača; osim već spomenute Xie Xin,
ansambl su činili Hu Shengyuan, Liu Xue, Wang Qi, Zhang Yin, Ma Siyuan, Tu Yu Zhen, Liu
Xuefang i Qian Min. U punom su sastavu, međutim, rijetko na sceni, kao što su rijetko i sami.
Predstavu otvara i zatvara lirski duet, a u međuvremenu su plesači uglavnom u paru, te manjoj ili
većoj grupi – uvijek besprijekorno sinkronizirani, i usto s gotovo identičnim osjećajem za zadanu
gestu.
Kretnje su, kao i gibanje cijelog tijela, najčešće valoviti, s tim da je kod tijela naglasak na
elasticitetu i širenju u svim smjerovima – pri čemu se uporišta neprestano izmjenjuju – dok je kod
rada ruku naglasak većinom na sâmom trajanju kretnje, a tek kad se želi naglasiti nova promjena u
dinamici zbivanja, na njezinom početku ili kraju; tada ih često karakterizira eksplozivan početak i
smirujući završetak. Na sličan su način inkorporirani i centralni i periferni padovi.
Autorica konstantno pazi na simetriju prostornog rasporeda plesača, koji to također
konstantno pedantno i disciplinirano poštuju, tvoreći neprestanim fluidnim i maštovitim
transformacijama figura kompaktnu cjelinu, odnosno svojevrsni puzzle, u kojem se međusobno
nadopunjuju kao djelomično ili potpuno kompatibilne suprotnosti, u položajima tijela i/ili
smjerovima kretanja. Naglašavanjem dihotomije tjelesnih i prostornih zona, jednako kao i delikatne
figuralne međuovisnosti i komplementarnosti, Xie Xin kroz nevjerojatno domišljata i vizualno
atraktivna rješenja donosi suodnos, konstantnu mijenu i neodvojivost svih dijelova cjeline, kojima
na pertinentan način integrira doslovno, simboličko i univerzalno čitanje sadržaja.
Predstava je čvrsto koncipirana, i bez ikakvog manjka ili viška u bilo kojem segmentu, a
generalnoj čistoći i preciznosti pridonose i minimalistički, sivi uniseks kostimi (Li Kun), ogoljena
pozornica, čiju scenografiju čine tek reflektori, te glazba koja idealno odgovara apstraktnoj gesti,
kao i cjelokupnom sadržaju, a izvode ju The Brambles, Ivan Pavlov, Pan Sonic, Anonymity,
Worrytrain, Shaofeng Jiang, Yi Ying i Ludovico Einaudi.
Predvođen u svakom pogledu superiornom Xie Xin, kompletan se ansambl pokazao prije
svega vrlo kvalitetno školovanim, te mentalno, tjelesno i ekspresivno doraslim izrazito


kompleksnom koreografskom predlošku. Xie Xin Dance Theatre, koji se deklarira kao avangardni
plesni ansambl sklon eksperimentu, u trajnoj potrazi za novim plesnim jezikom i posebnim
govorom tijela, takvu je orijentaciju, pomalo paradoksalno, prezentirao ljepotom kretnji, figura i
formacija, kao i općenitom harmonijom scenskog totaliteta, koji s jedne strane plastično donose
azijski duh i tradiciju, a s druge strane kao takvi doista predstavljaju ako već ne nešto novo, onda
svakako davno zaboravljeno ili slabo vrednovano na suvremenoj zapadnjačkoj plesnoj sceni.
Publika je naposljetku izvođače ispratila desetominutnim stojećim ovacijama, što je vrlo
rijetka reakcija na suvremenim plesnim predstavama; no nije i iznenađujuća, s obzirom da vrhunski
plesni interpreti, nevjerojatno imaginativan vokabular koreografkinje i originalnost djela u cjelini,
''From In'' čine uistinu prvoklasnim plesnim ostvarenjem.


Marija Živković
524
Kategorije: Kazalište
Developed by LELOO. All rights reserved.