Kojeg je smjera novi
intendant HNK-a u Zagrebu
Slamka spasa, Author:
vitomira
Eh, u kako
turbulentnim vremenima živimo! Krenem pisati jednu temu, kad ono, iz prikrajka
– zaskoči me druga.
A gužva je svakim
danom sve veća.
Što možemo kad nam je
sustav tako divno ustrojen da bih Slamku mogla pisati dvaput dnevno.
Dakle, eto današnje,
svježe teme.
Kako prenosi
Teatar.hr, 11. travnja ove godine izašao je u Vjesniku natječaj za imenovanje
intendanta HNK-a u Zagrebu (Ž/M). Nakon samo dva dana, Kazališno vijeće naše
matične nacionalne kuće poništilo je objavljeni natječaj i objavilo novi.
Potpuno jednak, ali s razlikom u vremenu u kojem kandidati imaju pravo na uvid
u utvrđeni programski i financijski okvir, izvješće o poslovanju i ostvarenom
programu te kadrovskim i financijskim pokazateljima.
U prvom je natječaju
ta mogućnost uvida (bez koje nije moguće napraviti program koji bi imao glavu i
rep) bila od 12. do 20. travnja, a u drugom je uvid u materijale omogućen od
16. do 20. travnja.
Iliti, četiri dana
manje.
Dakle, ključni se
materijali mogu dobiti NA UVID (kako to piše i u natječaju i u Zakonu o
kazalištima) tijekom pet dana (od ponedjeljka do petka), i to od 11 do 14 sati.
Pet dana po tri sata.
Na uvid.
Programski i financijski
okvir, izvještaj o ostvarenom programu, kadrovski i financijski pokazatelji.
Za organizaciju koja
ima 500 zaposlenih.
Pih, sitnica.
Genijalno.
Sve da umjesto očiju
imate fotokopirni aparat teško da biste stigli sve te silne podatke kopirati
kako biste ih u miru svog doma mogli prvo analizirati, a onda osmisliti nešto
što se zove PROGRAM ZA ČETVEROGODIŠNJE RAZDOBLJE koji sadrži programski i
financijski plan.
I, eto nas kod
značenja termina: NA UVID.
Znači li to da dođete
na Trg maršala Tita 15 u ponedjeljak u 11 sati…
Kuc, kuc.
«Dobar dan.»
«Dobar dan, jesam li
u kadrovskoj službi?»
«Da. Izvolite.»
«Super. Ja sam
kandidatkinja koja se namjerava prijaviti na Natječaj za intendanta pa vas
molim NA UVID materijale.»
Onda neka ljubazna
djelatnica HNK-a donese tonu do dvije dokumentacije i kaže:
«Evo, izvolite sjesti
i pogledajte materijale.»
Je li to znači NA
UVID?
Ili možeš kopirati
materijale i odnijeti ih sa sobom?
Hm, bojim se
najgorega…
Da NA UVID doslovno
znači: sjedni i čitaj.
Hm, smije li se nešto
i zapisivati kad dobiješ materijale NA UVID?
Možda čak i da.
Postavljam si sada
nekoliko pitanja.
Zbog čega u našem
sustavu nisu JAVNO DOSTUPNI podatci o broju izvedaba i broju gledatelja,
recimo?
Pa i o financiranju.
Mislim, sve to
financiraju porezni obveznici i zbog čega bi takvi podatci trebali biti
poslovna tajna koja se zabranjuje iznositi u javnost?
Prijaviš se kao
kandidat i onda smiješ napisati program, a ono što si DOBIO NA UVID možeš samo
izreći u rupu u zemlji pa da na tom mjestu jednoga dana izađe ona biljka od
koje se rade svirale koje, kad zasviraš, počnu cvrkutati: CAR JE GOL.
Ma znate onu priču o
Carevu novom ruhu.
U Statutu HNK-a u
Članku 98 (nije dostupno na internetu pa nema ni poveznice) lijepo piše da je poslovna
tajna – ono što intendant proglasi poslovnom tajnom!
Super.
Ali to obvezuje samo
zaposlenike kazališta (i to čak pet godina od dana prestanka radnog odnosa!),
no ništa ne piše o kandidatima koji se prijave na natječaj.
Sankcije za
potencijalne brbljave kandidate nigdje nisu specificirane.
A kako sve to zajedno
izgleda u drugim zemljama?
Vrlo jednostavno.
Kliknite na poveznicu Metropolitan Opere, na primjer, i pogledajte njihov
godišnji izvještaj poslovanja. Imate unutra sve, od naslova koji su igrani,
svih podataka o angažiranim umjetnicima (hm, kadrovski izvještaj, prevedeno na
hrvatski), «torte» s prihodima, rashodima, specifikacije, što ti srce želi.
National Theatre u
Londonu pak na svojim internetskim stranicama ima sve izvještaje od početka
tisućljeća. U njima možete vidjeti svaki podatak koji vas zanima čak i ako ne
želite biti intendant.
Naravno da možete
pročitati i misiju i viziju i ciljeve ovog iznimnog kazališta.
E, a u Hrvatskoj –
sve to spada u najstrože čuvane tajne.
Pisneš li, slučajno,
koliko HNK ima izvedaba ili zaposlenih – ode glava! Sigurno bi se našao neki
zakonski akt po kojem bi čovjek koji bi «izdao» natječajnu dokumentaciju
završio na višegodišnjoj robiji.
Uopće, pokušaš li u
našoj maloj zemlji saznati bilo koji podatak o poslovanju javnih ustanova u
kulturi odmah te proglase narodnim neprijateljem broj 1 i Zoroom osvetnikom
koji živi i radi isključivo radi toga da bi mogao naškoditi genijalnom i
nedodirljivom sustavu kaosa.
A cijela ta procedura
oko natječaja baš je zanimljiva.
Natječaj je izašao
13. travnja u petak. Tijekom ovoga vikenda, dakle, planirate termin odlaska u
HNK da dobijete NA UVID dokumentaciju jer bez toga ne možete, zapravo, raditi
ništa.
Sljedećeg tjedan od
11 do 14 sati pregledavate dokumentaciju.
Ode tjedan.
Najmanje vam treba
tjedan dana za analizu.
I onda imate još
otprilike dva tjedna da napravite četverogodišnji plan za najveću ustanovu u
kulturi u Hrvatskoj.
Na temelju UVIDA u
dokumentaciju.
Do koje mjere takav
plan, a u sustavu u kojem ustanove NEMAJU STRATEŠKE PLANOVE (kao što vidim,
Ministrica ih je najavila kao dio «obveznih likova» već od ove godine), može
biti OZBILJAN PLAN RESTRUKTURIRANJA I RADA jednog složenog organizma kao što je
HNK u Zagrebu?
Iskreno, ne vjerujem
u mogućnost izrade kvalitetnog plana u ovakvim okvirima ni za jednog kandidata
koji već nije UNUTAR sustava.
Međutim, zaboravlja
se ključna stvar, a to je da u svim uređenim sustavima kandidat koji je izabran
za intendanta dobiva u kazalištu SVOJU SOBU i razrađuje GODINU DANA, zajedno sa
svojom EKIPOM, ono što je predložio u programu, a usporedno s time upoznaje se
sa (složenim) sustavom funkcioniranja organizacije.
Možete li zamisliti
situaciju da na natječaju za intendanta HNK-a u Zagrebu prođe dr. Snježana
Banović, na primjer, i da joj dr. Ana Lederer godinu dana «predaje» kazalište?
Ajme, umirem od
smijeha pri samoj pomisli na tu sliku!
Možete li vi
zamisliti kako bi izgledalo tih godinu dana? Kakav zanimljiv suživot bi to bio.
Osobita je
zanimljivost natječaja za intendanta (odnosno, Zakona o kazalištima) ta što
obvezno treba priložiti DOKAZ O HRVATSKOM DRŽAVLJANSTVU.
E, ako ni zbog čega
drugog, zbog ovog treba mijenjati Zakon o kazalištima.
Postoji li neki poseban
i suvisao razlog radi kojeg bi intendant nužno morao imati domovnicu?
Ako je netko uistinu
iznimno okrenut svojem nacionalnom identitetu i očuvanju vrijednosti vlastite
zemlje, onda je to Francuska. Pa opet, kada se jedno od njihovih nacionalnih
kazališta (Odeon) doslovno raspalo u umjetničkom i financijskom pogledu,
doveden je menadžment iz – Španjolske. Koji je ponudio najbolje rješenje
restrukturiranja.
I?
Vjerujte mi, nije se
srušio francuski nacionalni interes, pa ni identitet. A nije ni svijet propao.
No, da ne duljim, lov
na intendantsko mjesto HNK-a u Zagrebu je otvoren!
Moglo bi biti jako
zanimljivo.
Osobito kad se uzme u
obzir da je od 16. travnja Vesna Kusin, ravnateljica Klovićevih dvora koja je
aplicirala za treći mandat, «ispala iz igre» jer je – Biškupićev kadar (kako
prenose mediji).
Znači li to da je
intendantica Lederer već u startu eliminirana jer je ona također – Biškupićev
kadar?
E, to ćemo tek
vidjeti.
To koliko je naša
nova vlast dosljedna u svojim stavovima.
A za kraj, ima još
jedna mala nedoumica u cijeloj ovoj priči oko natječaja.
Pročitala sam
famozni, dvaput objavljeni natječaj nekoliko puta i nešto mi «ne sjeda» kako
treba, a ne mogu odgonetnuti što.
I, evo ga!
Heureka!
Piše da za intendanta
može biti imenovana osoba koja ispunjava sljedeći uvjet:
• VSS društvenog
smjera.
Hm, društvenog
smjera.
DRUŠTVENOG SMJERA.
I odem na PRAVILNIK O
ZNANSTVENIM I UMJETNIČKIM PODRUČJIMA, POLJIMA I GRANAMA (NN 118/2009) koji
određuje upravo to, te SMJEROVE, kako arhaično piše u natječaju, ali i u
Statutu HNK-a (Članak 21).
Da ne kopate po
Narodnim novinama, evo kako izgleda službena podjela PODRUČJA (Članak 2):
Znanstvena i
umjetnička područja su: 1. PRIRODNE ZNANOSTI 2. TEHNIČKE ZNANOSTI 3.
BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO 4. BIOTEHNIČKE ZNANOSTI 5. DRUŠTVENE ZNANOSTI 6.
HUMANISTIČKE ZNANOSTI 7. UMJETNIČKO PODRUČJE 8. INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA
ZNANOSTI 9. INTERDISCIPLINARNA PODRUČJA UMJETNOSTI
Kao što vidite,
društvene znanosti NISU ISTO što i humanističke i umjetničke.
Idemo dalje:
5. PODRUČJE
DRUŠTVENIH ZNANOSTI
Polja: 5.01.
Ekonomija 5.02. Pravo 5.03. Politologija 5.04. Informacijske i komunikacijske
znanosti 5.05. Sociologija 5.06. Psihologija 5.07. Pedagogija 5.08.
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti 5.09. Logopedija 5.10. Kineziologija
5.11. Demografija 5.12. Socijalne djelatnosti 5.13. Sigurnosne i obrambene
znanosti 5.14. Interdisciplinarne društvene znanosti
6. PODRUČJE
HUMANISTIČKIH ZNANOSTI Polja: 6.01. Filozofija 6.02. Teologija 6.03. Filologija
6.04. Povijest 6.05. Povijest umjetnosti 6.06. Znanost o umjetnosti 6.07.
Arheologija 6.08. Etnologija i antropologija 6.09. Religijske znanosti
(interdisciplinarno polje) 6.10. Interdisciplinarne humanističke znanosti
7. UMJETNIČKO
PODRUČJE Polja: 7.01. Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti) 7.02.
Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)
7.03. Glazbena umjetnost 7.04. Likovne umjetnosti 7.05. Primijenjena umjetnost
7.06. Plesna umjetnost 7.07. Interdisciplinarno umjetnicčko polje
Prema pozitivnim
zakonima Republike Hrvatske, a prema ovom natječaju, intendantom ne može
postati čak niti Ana Lederer (koja je doktorica teatrologije i njen profil
spada pod HUMANISTIČKE ZNANOSTI, znanost o umjetnosti), ALI I NI JEDAN UMJETNIK,
jer se u natječaju ne spominje ni HUMANISTIČKO, a ni UMJETNIČKO PODRUČJE, samo
DRUŠTVENO! Može intendantom postati profesor tjelesnog odgoja, recimo, ili teta
u vrtiću, ili netko tko se bavi sigurnosnim ili obrambenim znanostima, ali
nitko tko je završio umjetničku akademiju ili Filozofski fakultet, na primjer –
ne zadovoljava PRVI uvjet natječaja.
Ajoj, ajoj, što ćemo
sad? Ponovno poništiti natječaj?
Ili je natječaj pripremljen ipak za nekog
profesora tjelesnog odgoja kojega još ne poznajemo?
Ili će se svi praviti
da je DRUŠTVENO, HUMANISTIČKO I UMJETNIČKO zapravo – jedno te isto i pitati se
u čemu je problem i o čemu ova ponovno piše?
Može li mala
kladionica o tome kako će završiti ova priča?
NASTAVLJA SE… sljedećeg tjedna o natječaju u
kazalištu Trešnja.