Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović
Datum objave: 08.02.2014
Share
Komentari:


Komunikacijska polja... i pravila....

Tri temeljna polja u iskustvu čovjeka, kao komunikatora.....


Tri temeljna polja u iskustvu čovjeka, kao komunikatora, odredjuju njegov odnos, riječju i gestom, prema onima s kojima komunicira, ovisno o kategorijama odnosa i odrednica.

 

Čovjekovo intimno polje je, od tijela, u radiusu oko 50 cm. Taj prvi krug najbliži tijelu, je tzv „intimno polje“,

....od 50 cm do 120 cm, od tijela, je „privatno polje“

..... a sve dalje i dulje od toga je „javno polje“

 

Dakle, u javnom polju, su svi ljudi koje susreće, kraj kojih prolazi, koji ga okružuju i s kojima uopćeno komunicira, pa je u tom polju i izbor riječi i način njihova kazivanja, osobito biran i pažljiv smijerom, značenjem, ukupnim smislom...Primjerice, susret s direktorom, istupanje na seminaru , izlaganje teme u grupi koja  sluša ili kojoj se obraća idejom i programom koji se nudi itd. Sve pripada javnom polju – biranih i pažljivih riječi...

 

Drugo –privatno polje, je ono u kojemu su prijatelji i dobri znanci s kojima se pretežito dijeli vrijeme, zajednička zanimanja i zabave, često razgovara, pa su i riječi opuštenije, manje pažljivo birane, spontanije, izravnije, često je rečenica tek u naznaci, bez pune strukture s mjestom subjekta , predikata, priloških oznaka i svih vrijednosti normativno-govornih odrednica.

 

Treće –intimno polje je „samo za posebno izabrane“..

Koga i u kojim uvjetima se prepušta u taj  prostor –„intimnog polja“....?

To je draga,osoba,ljubav kojoj je posve blizu, kojoj je uz uho, koju dodiruje i šapće joj,  a tada su i riječi osobito birane i svaka od riječi kazana tada, u tim uvjetima, u prostoru intimoga polja,najintimnijega, ima i osobito značenje......čak i neka posebna, skoro vulgarna riječ, u intimnom polju dobija značenje uzbudjenja i snažnoga poticaja...

 

Recimo – riječ  „p..“, "k"... "j"....  kazana u intimnom polju , u milovanju, je poticaj za žar strasti a , ista riječ,  prebačena u drugo polje, recimo u „javno  polje“ ima značenje prijetnje, psovke, svadje, sukoba..

 

A ta riječ u „privatnom polju“ znači brže objašnjenje ideje koja slobodno,spontano, prijateljski razmjenjuje s prijateljima, s kojima se često  susreće,—i u mnogim smjerovima razgovora i priča sličnih afiniteta i svjetonazora

 

Zato je potrebno sve shvatiti i diferencirano, osjetljivo njegovati, jer –kriva riječ u krivom smjeru, u pogrešnom polju, ima posve druge efekte i izaziva mnogo vrsta nesporazuma.....a nastali nesporazumi se uvijek složenije ispravljaju nego što nastaju....

 

 

 KOMUNIKACIJSKI PENTAGON

 

Kakvoća u komunikaciji svakodnevice

 

 

U komunikacijskoj interakciji koja predmijeva šiljatelja poruke-govornika i primatelja poruke-slušatelja, koji svojom reakcijom iskazuje koliko je i kako poruku usvojio, najčešće nailazaimo na pet varijacija koje se kakvoćom i opsegom razmijenjenoga sadržaja klasificiraju, kao što nam pokazuje shema:

 

Zamislimo li znakom „A“ opseg i volumen sadržaja informacije koja se razmjenjuje u odnosima šiljatelja ( Š ) i primatelja ( P ), iskustveno svrstavamo odnose kao što slijedi:

 

Šiljatelj ( Š ) Primatelj ( P )

 

1.) A = A

 

(znači da su šiljatelj i primatelj sličnoga obrazovnog i iskustvenog standarda, možda slične dobi,generacijske srodnosti i znanja, pa je puni opseg i značenje poruke od šiljatelja prešao k primatelju, a to znači da je komunikacija vrlo kvalitetna.)

 

 

2.) A = +A

 

(ovaj odnos pokazuje da je sadržaj poruke šiljatelja primljen potpuno, pa i više, s poticajem za dopunsko kreativno promišljanje potaknuto primljenim sadržajem, pa je primatelj nadahnut i stvaralački pokrenut)

 

 

3.) A = - A

 

( rezultat pod 3. pokazuje da je primatelj usvojio manji opseg sadržaja od onoga koji mu je šiljatelj želio usmjeriti i prenijeti, pa je komunikacija takvoga ishoda slabijega značenja )

 

 

4.) A = 0

 

( primjer 4. pokazuje da je cio sadržaj koji je šiljatelj usmjerio primatelju, posve izgubljen, propao, bilo da je primatelj indisponiran, dekoncentriran ili je posve „isključen“ iz trenutka, a pažnjom je u posve drugom smjeru ...različitom od bilo kakve veze sa sadržajem odaslane poruke...možda je u odnosu šiljatelja i primatelja velika razlika u vrstama i kakvoći znanja, obrazovanja, životne dobi i niza drugih iskustava)

 

 

5.) A - nije A

 

(komunikacijski odnos pod 5. pokazuje da je primatelj posve drugačijega shvaćanja i odnosa prema sadržaju koji mu šiljatelj upućuje i posve ga odbacuje, negira i time stvara podlogu za moguću polemiku ili raspravu.....)

 

Polemika je najsloženija vrsta komunikacije, kada se dva posve različita stajališa glede nekoga subjekta, razmatraju širokim pristupom sudionika i obilatom razmjenom argumenata, dokaza...

 

Sudionici nastoje braniti svoj stav, svoje poglede i odnose prema subjektu, potiskujući stajalište i odnos suparnika, u polemici.

 

Stajališta se bruse snagom i brojem argumenata glede temeljnoga subjekta polemike i izbjegava se osobno vrijedjanje supranika i nedolična atribucija protivnika, izvan temeljnoga polja sadržaja polemike.

 

Složenost i delikatnost polemike pokazujke da je, općenito u javnom prostoru, na javnoj sceni, vrlo malo vrsnih polemičara, erudita s naglašenom etikom uz motive polemike, u profilu komunikatora, poglavito sudionika polemike.

 

Polemika može imati stanovitu prispodobu s ring –scenom, u području „duhovnih aktivnosti“,  borbe umnika.

 

 

 

853
Kategorije: Fenomeni
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.