KOMUNIKACIJSKI PENTAGON
Kakvoća u komunikaciji svakodnevice
Prispodoba s ring - scenom
U komunikacijskoj interakciji koja predmijeva šiljatelja poruke-govornika
i primatelja poruke-slušatelja, koji svojom reakcijom iskazuje koliko je i kako
poruku usvojio, najčešće nailazaimo na pet varijacija koje se kakvoćom i
opsegom razmijenjenoga sadržaja klasificiraju, kao što nam pokazuje shema:
Zamislimo li znakom „A“ opseg i volumen sadržaja informacije koja se
razmjenjuje u odnosima šiljatelja ( Š ) i primatelja ( P ), iskustveno
svrstavamo odnose kao što slijedi:
Šiljatelj ( Š ) Primatelj ( P )
1.) A = A
(znači da su šiljatelj i primatelj sličnoga obrazovnog i iskustvenog
standarda, možda slične dobi,generacijske srodnosti i znanja, pa je puni opseg
i značenje poruke od šiljatelja prešao k primatelju, a to znači da je
komunikacija vrlo kvalitetna.)
2.) A = +A
(ovaj odnos pokazuje da je sadržaj poruke šiljatelja primljen potpuno,
pa i više, s poticajem za dopunsko kreativno promišljanje potaknuto primljenim
sadržajem, pa je primatelj nadahnut i stvaralački pokrenut)
3.) A = - A
( rezultat pod 3. pokazuje da je primatelj usvojio manji opseg sadržaja
od onoga koji mu je šiljatelj želio usmjeriti i prenijeti, pa je komunikacija
takvoga ishoda slabijega značenja )
4.) A = 0
( primjer 4. pokazuje da je cio sadržaj koji je šiljatelj usmjerio
primatelju, posve izgubljen, propao, bilo da je primatelj indisponiran,
dekoncentriran ili je posve „isključen“ iz trenutka, a pažnjom je u posve
drugom smjeru ...različitom od bilo kakve veze sa sadržajem odaslane
poruke...možda je u odnosu šiljatelja i primatelja velika razlika u vrstama i
kakvoći znanja, obrazovanja, životne dobi i niza drugih iskustava)
5.) A - nije A
(komunikacijski odnos pod 5. pokazuje da je primatelj posve drugačijega
shvaćanja i odnosa prema sadržaju koji mu šiljatelj upućuje i posve ga odbacuje,
negira i time stvara podlogu za moguću polemiku ili raspravu.....)
Polemika je najsloženija vrsta komunikacije, kada se dva posve
različita stajališa glede nekoga subjekta, razmatraju širokim pristupom
sudionika i obilatom razmjenom argumenata, dokaza...
Sudionici nastoje braniti svoj stav, svoje poglede i odnose prema
subjektu, potiskujući stajalište i odnos suparnika, u polemici.
Stajališta se bruse snagom i brojem argumenata glede temeljnoga
subjekta polemike i izbjegava se osobno vrijedjanje supranika i nedolična
atribucija protivnika, izvan temeljnoga polja sadržaja polemike.
Složenost i delikatnost polemike pokazujke da je, općenito u javnom
prostoru, na javnoj sceni, vrlo malo vrsnih polemičara, erudita s naglašenom
etikom uz motive polemike, u profilu komunikatora, poglavito sudionika
polemike.
Polemika može imati stanovitu prispodobu s ring –scenom, u području
„duhovnih aktivnosti“, borbe umnika.
Es.