Autor: Slobodan Elezović
Datum objave: 21.01.2014
Share
Komentari:


Krešo Dolenčić o Ludjakinji iz Chaillota

.....Jeana Giraudouxa

Gospodin Krešimir Krešo Dolenčić režira za veliku scenu zagrebačkog HNK dramu Ludjakinja iz Chaillota, francuskoga pisca i jednog od najvećih intelektualaca XX. stoljeća, Jeana Giraudouxa.

Premijera je 31.siječnja, 2014.u 19,30 sati, na dan sedamdesete obljetnice piščeve smrti.

Za portal Collegium Hergešić, gospodin Dolenčić je zamoljen za riječ o svojemu vidjenju djela danas i kod nas.

U očekivanju Vaše najnovije režije, na sceni zagrebačkoga HNK,starija kazališna publika se sjeća nekadašnjeg susreta s djelom, u sezoni  1963./64. u režiji Prof. Georgija Paro, s  gospodjom Belom Krležom u naslovnoj ulozi i najjačim snagama tadašnjega sastava Drame HNK.

Bela Krleža se tada sjećala da je “model” za svoj lik Aurelie, bila našla u slučajnom susretu s likom jedne deklasirane grofice u Veneciji, čija je otmjenost oslonjena na odgoj, bila u vertikali, a sve ostalo je koreliralo s klošarstvom i vizualnim oblikom protesta, pobune spram novostvorenih bogatuna kao društvene snage skorojevićskih kretanja i ambicija mnogih vrsta zlorabe..

Prof. Paro je tada sve dao kao veliku društvenu satiru i osobitu vrstu alegorije, kao prikaz neke moguće vizije apsurdnih socijalnih devijacija, kakve su tada bile izvan sfere i najsmionije imaginacije….snažna i smiona vizija na rubu mogućega čak i u mašti….

U medjuvremenu,za pola stoljeća od te interpretacije slavnoga djela na sceni HNK, u koordinatama društvenih pojava suvremene Europe, djelo Ludjakinja iz Chaillota ima gotovo zrelu mogućnost skoro naturalističke prezentacije....



Gdje ste, molim Vas, gospodine Dolenčić, odlučili polazišno biti u razvitku te drame i kako je intonirate interpretacijom koju ćemo susresti u najnovijem životu slavnoga djela na sceni HNK? 



- Kao prvo treba reći da je tekst napisan u još okupiranom Parizu 1942. godine, a praizveden sa ogromnim uspjehom 1945. Već tada je tekst imao snagu posve aktualnog trenutka. Parižani su u nekim likovima prepoznavali ratne profitere, zelenaše i uopće cijelu tu bulumentu ljudi koji su se ratom okoristili na najgori mogući način, bez ikakvog obzira.

Sam autor vizionarski još 1942. na raznim mjestima govori o tome da se za "mir treba dobro pripremiti", upravo zato da nakon što se rat završi (a on je bez ikakve sumnje bio da će se rat završiti upravo kako se i završio), ne smije se dopustiti takvom soju ljudi koji će se pohlepno i bahato okoristiti tuđom patnjom. S druge strane on je i veliki zagovornik određenog konzerviranja (mada ne i konzervativnog) tradicionalnih vrijednosti malog čovjeka, drži do očuvanja prirode i boljeg odnosa prema životinjama. I sve to zaodijeva u poetsko ruho rekao bih "aktivističke bajke", prekrasnog jezika i duboke simbolike koja se uzdiže u svoju kazališnu svevremenost. I tako smo došli u vrijeme naše, 2014. godinu kada se čini da su junaci "Luđakinje iz Chailotta" oživjeli u dramskom pismu prije najviše dvije - tri godine. Groteskna stvarnost koju živimo, prepuna dokaza kako svijetom doista upravlja elita koja prodaje hranu i energiju, bolesti, glad, ratove, oružje, lijekove i manipulira ljudima kao stokom za klaonicu. 

-         Zar nije fantastično da se u zadnje vrijeme pojavio i izraz "fracking", tj. kopanje u potrazi za plinom posvuda, pa i ispod naseljenih mjesta, što uzrokuje zagađenja voda, bolesti i propadanje usjeva, a o tome se tek nagađa u "Luđakinji iz Chailotta"  prije 72 godine.

-          

-         Danas sve to zvuči kao dramatizacija nekoliko aktualnih skandala, bilo kod nas, ili u Europi. I da, nemamo snage, a tako bismo htjeli da svi oni jednom, odjednom i zauvijek nestanu!

-          

-         Svi ti pohlepom zaslijepljeni upravitelji ljudskih života da uđu u neku rupu i da ih više nikada ne vidimo. No, gdje završavaju dobre namjere, plemenite ideje, pravedna borba, a gdje započinje pak drugo zlo, ono što se naziva "diktatura proletarijata", mašina koja je u svom pravednom gnjevu, ideološki podržavana, pobila milijune ljudi u raznim revolucijama? Imamo li pravo na to?

"Luđakinja iz Chailotta" je tekst kojega bi svatko trebao pogledati i razmisliti o svojoj vlastitoj mogućoj ulozi u ovom svijetu.

Jer "Svijet je lijep i dobar, Bog je tako htio. Čovjek tu ne može ništa" kaže Aurelie, glavna junakinja naše predstave.

 

Hvala Vam na pažnji gospodine Dolenčić i na riječi čitateljstvu e-portala Collegium Hergešić....

 

 Jean Giraudoux

 Luđakinja iz Chaillota

http://www.hnk.hr/drama/ludakinja_iz_chaillota


 

 

1309
Kategorije: Razgovor
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.