Autor: Lj.G.
Datum objave: 14.05.2018
Share


Ljubavni par u baletu na visini je zadatka

trebate pogledati 'Gusara' u splitskom HNK

Ljubavni par u baletu na visini je zadatka, priča je uzbudljiva, kostimografija raskošna: evo zašto sve trebate pogledati 'Gusara' u splitskom HNK

https://www.slobodnadalmacija.hr/scena/kultura/clanak/id/546194/ljubavni-par-u-baletu-na-visini-je-zadatka-prica-je-uzbudljiva-kostimografija-raskosna-evo-zasto-sve-trebate-pogledati-39gusara39-u-splitskom-hnk

Prvi hrvatski ansambl koji se prihvatio izvedbe baleta "Gusar", Adolphea Adama, Balet je splitskog HNK, koji je uz potporu orkestra matične kuće skladnim i virtuoznim nastupom iznio premijeru 12. svibnja.

Na spomen francuskog skladatelja Adolphea Adama zasigurno se prvo javlja asocijacija na njegov balet "Giselle", koji je skladatelju već za života omogućio slavu, vinuvši se u jedne od najboljih "bijelih" baleta devetnaestog stoljeća.

Unatoč bogatom opusu Adolphea Adama, koji broji desetak baletnih djela te više od sedamdeset komičnih opera, "Giselle" je dugo bilo jedino njegovo glazbeno-scensko djelo koje je postalo standardnim repertoarom kazališnih kuća.

Posljednjih desetljeća Adamov "Gusar" doživljava renesansum, vraćajući stari sjaj ovom zaboravljenom biseru baletne literarature. Balet "Gusar", pod naslovom "Le Corsaire", praizveden je u Parizu 1856. te je odmah prepoznat po originalnosti i dramatičnom intenzitetu što dokazuje i 46 izvedbi samo te godine.

Zahvaljujući carici Eugeniji, zagriženoj pokroviteljici pariške opere, nije se štedjelo na kostimografiji i scenografiji, što je od posebne važnosti za prikaz egzotičnog istoka u kojem je radnja smještena. Nažalost, bio je to posljednji Adamov balet, jer je iste godine skladatelj preminuo.

Inspiraciju za "Gusara", Adam je crpio iz istoimene herojske poeme Georgea Gordona Byrona s kojom, doduše, balet ima malo sličnosti.

Gusari su u Adamovom baletu pozitivci, barem djelomično, koji zbog ljubavi kreću u spašavanje dvije djevojke prodane razvratnom Paši Seidu za njegov harem.

Plodno tlo "Gusar" je dugo godina imao u Rusiji zahvaljujući cijenjenom koreografu Mariusu Petipau, a od kraja dvadesetog stoljeća nadalje nižu se izvedbe u SAD-u, Velikoj Britaniji, Latviji, Njemačkoj, Sloveniji i Austriji kojima s ponosom sada možemo pribrojati i Hrvatsku.

Splitski "Gusar" koreografski je potpis latvijskog baletnog prvaka i umjetničkog ravnatelja Baleta Latvijske nacionalne opere Aivarsa Leimanisa, čiji koreografski rad splitska publika pamti po gostovanju Latvijskog nacionalnog baleta s "Gusarom" na Splitskom ljetu 2006. te uspješno postavljenoj koreografiji "Giselle" 2010. u izvedbu splitskog baletnog ansambla.

Spretniji i kompaktniji ansambl

Oslanjajući se na Petipaovu koreografiju, Leimanis je u "Gusaru" pokazao smisao za aranžiranje živih slika, koje su često služile i kao čvrsti okvir za solističke točke. Smisleno i efektno Leimanis rukovodi i rekvizitima, poput cvjetnih vijenaca koji su podigli estetski dojam, ali i mačevima u rukama gusara koji su pružili zanimljiv ritamski efekt uz precizne naglaske na glazbenu podlogu.

Vizualnom dojmu svakako je pridonijela i prikladna scenografija Juana Gulierma Nova, usklađena oblikovanjem svjetla Srđana Barbića koje je posebno dojmljivo bilo za vrijeme oluje i potopa gusarskog broda na samom kraju baleta.

Scenografija i kostimografija stigla je iz Slovenskog narodnog gledišča Maribor, koji je velikodušno posudio opremu svoje postave baleta. Luca Dall' Alpi kostimima je vjerno prikazao pirate, ali i raskošan istočnjački modni izričaj koji je obilovao detaljima prikladnim bogatom okruženju harema.

ako se "Gusar" cjelovito nije dugo izvodio, ljubiteljima baleta poznat je bio po samostalno izvođenim scenama poput "Le jardin animé", "Pas d'esclave", "Pa de trois de odalisques", kao i takozvanom "Le Corsaire pas de deux", koji su iznimno spretno i usklađeno na premijeri izveli Iryna Chaban Bilandžić kao grčka ljepotica Medora i Artem Zhusov kao vođa gusara Conrad.

Ovaj ljubavni par u baletu tijekom sva tri čina bio je na visi zadatka, a jednako kvalitetnu izvedbu imali su i Eva Karpilovska kao turska ljepotica Gulnare te Remus Dimache kao gusar Bibanto. Tehnička zahtjevnost baleta nije ležala samo na ovim istaknutim ulogama, jer Gusar nudi solističke nastupe i velikom broj sporednih uloga tražeći prvi izvedbi dobro potkovan ansambl.

Igor Kirov zna što radi

Svakako u ovom kontekstu treba pohvaliti Aarona Koka, koji se istakao u drugom činu kao rob ispunivši spretno i virtuozno zahtijeve koreografije. Zahtjevnih plesnih pasaža bili su pošteđeni Nikša De Marchi kao Seid Paša i Igor Glushkov kao lukavi trgovac Isaac, koji su bili glumački najjača okosnica baleta obogaćujući izvedbu simpatičnim komičnim elementima.

"Gusar" nam je još jednom dokazao da je osvježenje Baleta splitskog HNK rezultiralo spretnijim i kompaktnijim ansamblom, koji se jednako dobro snalazi u klasičnim i suvremenim plesnim izričajima. Iako glazbena podloga Adamovog Gusara nema upečatljivih glazbenih brojeva, poput Čajkovskijevih uspješnica, pruža protočnu, mjestimično prozračnu i nenametljivu, ali smislenu potporu radnji.

Srećom, imali smo priliku uživati u živom glazbenom tkivu, za razliku od nekih upečatljivih baletnih naslova koji je postavljao Balet HNK Split, što je bio slučaj s Trnoružicom P. I. Čajkovskog. U sigurnoj i lijepo oblikovanoj cjelini iznio ju je Orkestar HNK pod vodstvom Harija Zlodre, koji nije imao nikakvih poteškoća u čitanju nove partiture.

Osvrnemo li se na tekuću sezonu, publika svakako može biti zadovoljna raznovrsnom ponudom Baleta HNK Split: od postavljanja klasičnih, "bijelih" baleta do suvremenih plesnih poslastica uz hrabru pustolovinu u koju su se upustili postavljanjem romantičkog baleta "Gusar". Igor Kirov očito zna što radi, jer ravnateljskim vodama pliva jednako fluidno kao u koreografskim, kojim nas je već odavno osvojio.

104
Kategorije: Kazalište
Developed by LELOO. All rights reserved.