Ignacio Larragana
rođen je u Španjolskoj, a gotovo čitav svećenički život je proživio u Latinskoj Americi gdje se u
posljednjim godinama preobrazio u moćno oruđe u Božjim rukama za preobrazbu vjerskih
zajednica u zemljama Latinske Amerike. Njegove knjige imaju veliki uspjeh u
mnogim zemljama i jezicima a nose pečat vitalnosti: jasnoću, dubinu i realizam.
Takva je i knjiga „Marijina šutnja“.
Evanđelist Luka
naglašava one pobude koje označuju Marijinu osobu i život kao npr. poniznost,
strpljivost, krotkost.
Također Luka je htio
označiti da je Marijina nazočnost u prvim palestinskim zajednicama bila ne samo
animatorska, ohrabriteljska, nego se posvetila izrazito misijskoj djelatnosti.
Nakon vazmenog otajstva, u velikom prostranstvu šutnje koja obavijaše Gospodina
Isusa, ne bijaše drugog očevica osim Marije. Ona se preobrazila u evanđelistu
onih vijesti koje nitko drugi nije poznavao.
Poniznost i skromnost
postojano obavijaju, poput ozračja, Gospin život. Ona nikad ne usredotočuje
pažnju. Marija uvijek naviješta i upućuje Drugome. Samo Bog je važan.
Marija, kako se jasno
vidi u Evanđelju, nikada ne bijaše otuđena ili pasivna žena. Ona raspravlja s
anđelom o njegovu prijedlogu. Sama uzima inicijativu i u žurbi hiti, prevaljuje
brda i doline da bi mogla pomoći Elizabeti, svojoj rodici u posljednjim
mjesecima trudnoće i danima rađanja Ivana Krstitelja. U Betlehemskoj spilji,
ona, ona sama se snalazi, brani i obrani u mučnom času rađanja.
Kad se izgubilo dijete,
Majka ne ostaje ukočena u boli ni skrštenih ruku. Brzo se ona prvom karavanom
penje u Jeruzalem. Pretrčala je i premetnula sve i sva, kroz tri duga dana
tražeći svoga sina. Na svadbi
u Kani , dok se
svijet lijepo zabavlja, sva ona bijaše budna i pažljiva.
Primijetila je da
nedostaje vina, pokreće pitanje, uzima inicijativu, i ne smetajući nikome, ona
sama hoće sve riješiti, nježno i tiho. I postiže rješenje. Drugom zgodom, kad
se govorilo da je Isus obolio, da mu zdravlje hramlje, pojavi se u kući u Kafarnaumu
da ga odvede kući ili barem da ga liječi. Na Kalvariji , kad se već sve svršilo
i ništa se više nije dalo učiniti, onda, ona, osta mirna, nijema.
Ona bijaše
savjetnica, tješiteljica, jednom riječju, duša Crkve koja se rađala u
progonstvu.
Marija i apostol Ivan
ostadoše nakon Isusova Uskrsnuća skupa. To im odredi Krist. Između Marije i
Ivana bijaše ljubav, nježnost, skrb, štovanje… Sve ovo i mnogo više , tkalo je
intimnu klimu koja ih je obavijala, u kojoj je živjelo ovo dvoje povlaštenih
bića. Bijaše to nešto neizrecivo. Ivan bijaše, jamačno , prvi koji je iskusio
onu, kako je mi nazivamo, pobožnost prema Mariji : sinovsku ljubav, udivljenje,
raspoloživost, vjeru…
Povijesno
istraživanje nam kaže sljedeće:
-Marija je ostavila u
duši prvotne Crkve neizbrisiv pečat
- Crkva je osjećala
već od prvog trena živu simpatiju, ljubav prema Majci Mariji i obasipala je
ljubavlju i štovanjem
- Štovanje i
pobožnost prema Mariji seže sve do prvih srčanih kucaja Crkve u rađanju. Još se
kaže i ovo: „ Egzegeza koja vidi, čuje i shvaća početke, svjedoči nam o
štovanju i radosti koja postojano raste za Mariju.
Do jasnoće Otajstva
potrebno je prijeći šumu pomutnje, more rastresenosti i neprobojnu tamu noći.
Sve riječi koje primjenjujemo za Gospodina da bismo ga shvatili, bolje rečeno,
da bismo razumjeli kada govorimo o Bogu, to su sličnosti, slike, analogije,
natuknice.
Bog je, dakle, dublje
i više od naših dijalektika, razglabanja
, umskih procesa, razumskih predodžbi, indukcija i dedukcija. Zato je naša
vjera jedno hodočašće jer moramo nastaviti tražeći lice Očevo u dubokim
sjenama. Čovjek je zapravo „hodočasnik Apsolutnog“. Živjeti vjeru znači naporno
i mučno hodočastiti kao što se krstari kroz tamnu noć. Marijin život nije bio
turistička „turneja“. Na turističko putovanje znamo u koji ćemo restoran jesti
danas, u kojem ćemo hotelu spavati noćas, koje ćemo muzeje posjetiti sutra. Sve
je predviđeno i nema mjesta za iznenađenja.
Marija u svim
delikatnim situacijama bijaše ganutljivo ponizna. Marija bi u osnovi-poniznost.
Marijin život nije bio turizam. Poput svih nas i ona je pomalo otkrivala
otajstva Isusa Krista onim tipičnim stavom Božjih siromaha:predanošću, poniznim
traženjem, pouzdanom raspoloživošću. I Majka je hodočastila praznim putovima i
tamnim dolinama tražeći polako lice i volju očevu. Zapravo , Marija je prešla
hod naše vjere. I ona je tražila među sjenama pravo Isusovo lice. Marija
vjeruje da živi u zajedništvu sa svojim sinom, ali osjeća se usamljenom.
Promatrajući brižno
evanđeoske tekstove saznajemo što je bio Marijin život:krstarenje morem
svijetla i sjene.
Marijina veličina nije u tome što svi
zamišljamo da je nikada nije spopala smetenost, zbunjenost. Njezina veličina je
u tome što ona, kada ništa ne shvaća , ne postupa tjeskobno, nestrpljivo,
razdraženo, ljutito ili uplašeno.
Majka je poput
cvijeća koje, kad ugasi sunčev sjaj, zatvara svoje čašice. Tako se i ona sabire
u svojoj nutrini i, puno može, prilagođuje se i poistovjećuje se sa zbunjujućom
voljom Božjom prihvaćajući misterij života. Vjerovati znači „hodati u Božjoj
nazočnosti“. Vjera je, u isto vrijeme, jedan čin i jedan stav, uvjerenje koje
zahvaća, grabi, obuzima i prodire u sve pore ljudske osobe: njegovo ufanje,
njegova vjernost, njegov razumski pristanak i čuvstvena privrženost. Obavezuje cijelu
povijest jedne osobe s njezinim kriterijima, postupcima, vladanjem i životnim
nadahnućem. Vjera je prvenstveno životni stav. Tu se radi o pristanku, bitnom
prianjanju uz Božju osobu i njegovu volju. Kada postaje to odanost i
posvemašnja privola Božjem otajstvu, istine i dogme o Bogu prihvaćaju se s
takvom jednostavnošću i prirodnošću te nema više umskih sudara.
Po autorovom
mišljenju, najdragocjenije su riječi Svetog pisma ove: „Evo službenice
Gospodnje, neka mi bude po tvojoj riječi!“ Ovo je izjava s druge strane ključ
za razumijevanje Marijine duše i primanje njezinih najdubljih titraja.
Svi mi nosimo u
svojoj osobnoj strukturi komadić samoće u kojoj i po kojoj smo različiti jedni
od drugih. Do ove samoće ne stiže i ne može doći nitko. U odlučnim trenucima mi
smo sami. Ljudska bića „mogu biti s nama“ do neke mjere, mogu stići do neke
dubine. Ali u konačnoj dubini mi smo posve sami. Kad je Mariju posjetio Anđeo
da joj dade blagovijest, pred njom se uzdizala golema, visoka poput planine,
povijesna odgovornost.
Marija, svjesna
veličine časa i svjesna svoje odluke, puna mira, stojeći, sama, ne savjetujući
se ni s kime, bez ljudske potpore, izlazi iz sebe same, čini velik skok, ufa
se, dopušta i…predaje se. Marijina vjera bijaše jedinstvena. Ona je prauzor vjernika.
Svojim „Neka“ Gospa je rekla amen za Betlehemsku noć- bez doma, bez kolijevke-
iako ona nije bila svjesna svih potankosti-amen za bijeg u Egipat, nepoznat i
neprijateljski, amen za Božju šutnju kroz trideset godina, amen za
neprijateljstva Sinedrija (velikog vijeća) Židovskih starješina i Velikih svećenika. Amen kada političke
sile, vjerske i vojničke zgrabiše Isusa i povukoše ga u rijeku razapinjanja i
okrutne smrti, amen na sve što Otac odredi ili dopusti, a ona ne može
promijeniti.
Jednom riječju, Majka
svojim „Neka“ posve ulazi u bujicu , u bujnu i duboku rijeku Božjih siromaha,
onih koji nikada ne pitaju, ne istražuju, niti se bune, već se prepuštaju tiho
i polažu svoje nade u svemoguće i preljubazne ruke svoga ljubljenog Gospodina i
Oca. Njezin FIAT dat će joj vječno čudesnu unutarnju moć mira, vedrine, finoće,
dostojanstva, jedno unutarnje izvanredno svojstvo. Ne postoji na svijetu bolni
događaji ni izvanredni slučajevi koji bi mogli poremetiti čuvstvenu stabilnost
u Majke Marije. Prije nego što je postala naša Gospa, bila je gospodarica sebe
same. Dva su povijesna razloga po kojim se Isus rodio u špilji:siromaštvo i
čistoća. Siromaštvo, jer novac otvara sva vrata ovog svijeta. I čistoća: u ovom
slučaju nazivamo čistoćom onaj dah finoće, dostojanstva i stidljivosti s kojima
se uvijek objavljuje Gospođa kao okrunjena. Nježna majka voljela je više mirni
kutić, pa makar neudoban, samo da izbjegne opću radoznalost u času poroda. Čini
se da je najteža kušnja bila za Marijinu vjeru na Kalvariji, ali najpogibeljnija
bijaše onih trideset godina pod nebom Božje šutnje.
Samo život velikog
povjerenja i prisne intimnosti s Ocem i
neslomljivo predanje u njegove ruke oslobodilo je Mariju od pogibeljnog grebena
na njezinu hodočašću. Tako je Marija ostvarila put od trideset godina ploveći
lađom zrele vjere.
Marija je bila tako
siromašna i tako čista (kao staklo), tako nesebična i tako ponizna, koja nam je
ponazočila, učinila providnim cijeli Božji misterij, a ona je ostala u tišini
te jedva netko može primijetiti njezinu nazočnost u Bibliji. Ploveći morem
anonimnosti, izgubljena u noći šutnje, uvijek uz žrtvu i nadu, lik Majke nije
osobnost dorečena vlastitim obrisima. Ona je uvijek u pozadini. Majka bijaše
„očaravajuća šutnja“. Marija je bila ona Majka koja se tiho izgubila u Sinu.
Zovemo je DJEVICOM . Djevičanstvo ima svoje duboke korijene u otajstvu
siromaštva. Možda je najradikalniji vid siromaštva.
Djevičanstvo znači
potpuni pristanak posvemašnjem gospodstvu Božjem, potpunoj i isključivoj
nazočnosti Božjoj. Sam Bog konačni je misterij i cjelovito razjašnjenje
Djevičanstva. Srce prave djevičanske osobe u biti je sloboda. Marija je puna
milosti jer je potpuna djevica. Tako je djevičanstvo uz slobodu i punina.
Cijeli“Magnificat“ Gospin može se sažeti u ovo: „ O Elizabeto, kako je
veličanstven naš Bog!“
Zadivljenoj ženi kao
što je Marija, nisu važna osobna pitanja niti je ona pokreću. Jedino što ima
vrijednost, jest Božja volja, Božji stav.
Živi daleko od svake
koristoljubivosti. Ono što misle drugi o njoj , vijesti izvana, ne mogu je
ganuti ni potresti njezin duhovni život. Nalazi se izvan i iznad čuvstvene
labilnosti (prevrtljivosti). Ne obaraju je protivnosti, ne uznose je pohvalne
riječi. Odatle proizlazi Marijina jaka duševna stalnost. Nijedna žena nije nikada
u svjetskoj povijesti proživljavala sličnu životnu puninu ni toliku suštinsku
jakost.
U Božićnoj noći Majka
se zaodjela milinom i šutnja se popela do najvišeg vrhunca. Na Kalvariji Majka je
ganutljiva slika šutnje. Ondje na Kalvariji Marijina šutnja pretvorila se u
klanjanje. Nikada šutnja nije značila toliko kao u ovome času:predanje,
spremnost, snagu, vjernost, puninu, finoću, plodnost, mir…
Nikada nije nijedno
stvorenje proživljavalo svoj čas s tolike životne napetosti kao Marija na
Kalvariji.
Marijino otajstvo
baca svijetlo na vječnu majku, ona koja nikada ne umire i uvijek preživi… Lik
Majke Marije prima u sebe i sadrži bol, borbu i nadu bezbrojnih majki koje su
ovjekovječila život na zemlji.
Djevica je samotni
putnik koji prolazi kroz hladnu noć. Ona je samotni lik koji očarava. Njezina
samoća ima prikriveni sjaj. Ona je zemlja Božja, isključiva baština Gospodnja,
samo Bog ima pristup i vlasništvo nad njom. To je bila Marija Djevica, i to
mora biti Crkva djevica: putevi vjere, poniznost, siromaštvo, služenje,
pripravnost (raspoloživost), usred progona, borbi i nada. Sve to znači
djevičanstvo. Isusov odnos prema Majci je hladan jer Isus usvaja posebnu
pedagogiju i podvrgava svoju Majku potpunom preobraženju, a svako je
preobraženje bolno. Isus preuzima trnovit i samotan put proroka:samo Bog. U
Marijinom slučaju majčinstvo nije bilo samo nešto radosno , bez sukoba. Marija
je bila i Žalosna Majka od dana Navještenja , a ne samo na podnožju križa.
Isus je izabrao
Ivana, najosjećajnijeg učenika da se skrbi o njegovoj majci, jer Ivan kao takav
predstavlja, simbolizira savršeno osjećajnu vezu između Majke i sina. Autor
tvrdi da je čovjek kao izgnanik. Izvan je i iznad prirode, a razum je za čovjeka-kaže
Fromm- u isto vrijeme njegov blagoslov i njegovo prokletstvo. Upravo je
Samoljublje pretvorilo čovjeka u beskrajno samotno i žalosno biće.
Konačni je čovjekov
zadatak u razvoju povijesti: pobijediti egoizam ili još bolje:osloboditi svoje
velike snage, usredotočene danas na sebičnost i prenijeti ih u službi sviju, u
dobroti i ljubavi.
Čovjek je, dakle,
zatočenik, izgnanik i pustinjak. Potrebni su mu Otkupitelj, Domovina i Majka.
Marija je za svaku
zgodu utjeha i mir. Ona pretvara oporost u slast, borbu u nježnost. Ona je
blaga i mila. Trpi s onim koji trpi, ostaje s onim koji ostaje i odlazi s onima
koji odlaze. Majka je strpljivost i sigurnost. Ona je naše veselje, naša radost
i naš pokoj. Majka je beskrajna slatkoća i nepobjediva jakost. Marija nije
vladarica, nego služavka. Nije svrha nego put. Nije poluboginja nego „Božja
sirota“.
Nije svemoguća, nego
posrednica. I povrh svega, ona je Majka koja rađa Isusa Krista u nama. I za sami kraj pjesma od blagopokojnog patera
Ignacia Larranage: Majko šutnje i Poniznosti
Ti živiš izgubljena i
nađen
U moru bez dna
Otajstva Gospodnjeg
Ti si raspoloživost i
prihvatljivost
Ti si plodnost i
punina
Ti si pažnja i skrb
za braću….
Daj da shvatimo
Da šutnja nije nehaj
za ljude,
Već vrelo snage i
zračenja;
Nije zatvaranje, nego
otvaranje srca,
Razvijanje krila;i da
uzmognemo
Rasipati bogatstva,
moramo ih prije zgrnuti
Svijet se davi u moru
rastresenosti
A nije moguće ljubiti
braću rastresenim srce
Učini da shvatimo
Da je apostolat bez
šutnje, otuđenje
I da je šutnja bez
apostolata:udobnost
Ogrni nas plaštem
šutnje
I udijeli nam snagu
Tvoje Vjere
Visinu Tvoje Nade
I dubinu tvoje
ljubavi.
O divna Majko šutnje!