Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović
Datum objave: 17.08.2013
Share
Komentari:


Mira Stupica – svjetionik veličine

Uz 90.rodjendan velike svećenice Talijina hrama,17.kolovoza, 2013.

Uz 90.rodjendan velike svećenice Talijina hrama,17.kolovoza, 2013.

 

Mira Stupica – svjetionik veličine

 

Dragocjeno je živjeti u vreijme velikog, moćnog, kreativno utjecajnog i poletnoga doba stvaranja galerije velikih scensko-umjetničkih likova iz antologijske svjetske i domaće dramske literature, koje je raskošima svoje ličnosti, svojih talenata, oblikovala  dramska umjetnica par excellence, Mira Stupica.

 

Gluma Mire Stupice nastaje u koordinatama suptilne racionalne spoznaje i logične analitičnosti svake situacije u kojoj se nositeljica lika, velika glumica nalazi, pa sve prožima s masivom emocionalne inteligencije i razvitka spektra emocionalnih boja, kao podloge stanjima i izrazu svakoga od njih, u svakoj ulozi – kreaciji,  koju umjetnica stvara.

 

A izražajni spektar, od glasa u iznimno velikom broju modulacija i sugestivne snage koja izostavlja enfazu, uzlete s rizikom hiperbole, već  sve lako, osmišljeno, s izrazom neposredne, prirodne reakcije i iskaza lika u svakom trenu akcije i utjecaja na dramsko - scensko zbivanje, „ klizi površinom situacije“ koja potiče nastajanje reljefa lika, protagonista, sa slojevitim rasponima u dramskoj radnji.

 

Mimika i gesta, lice kao izraz odraza svakoga doživljenog trena, oko – spektar vrsta i izraza pogleda, kao jedno od najrječitijih izričajnih sredstava Mire Stupice, stvarali su   desetljećima,  na sceni,  ali i na filmu i televiziji,  kapitale vrijednosti za pun smisao epiteta jedne od najvećih glumica jugositočne Europe XX.stoljeća.

 

Uz bogatu galeriju stvorenih junakinja na dramsko-umjetničkoj sceni, treba podsjetiti starije koji su sve, desetljećima doživjeli na sceni ili ukazati mladjima. na neke antologijske putokazno velike uloge u tumačenju Mire Stupice kao lučonoše u umjetnosti glume i snage izraza temeljenog na logično-emocionalnoj podlozi za  najviše razine izražajnih dometa i utjecaja s trajnim ugledom velikih kreativnih postignuća.

 

Mirina Petrunjela u komediji Dundo Maroje,živjela je od premijere 4.veljače, 1949.u JDP-u, do 6.kolovoza, 1970.kada je posljednji put izvedena na ljetnjoj pozornici Festivala u Herceg Novom.U medjuvremenu je tu kreaciju, na gostovanjima još 1949., doživjela i publika Zagreba, Ljubljane, Maribora, Rijeke, Pule, Zadra, Splita, Dubrovnika...

 

Književnik Milan Bogdanović i kasniji ravnatelj  beogradskog Narodnog pozorišta, pisao je o Mirinoj Petrunjeli ovo:

 

„Mira  Stupica je u Petrunjeli dala tako razigran tip nestašne i lukave sluškinje,sa toliko prirodne neobuzdanosti,da se u trenucima činilo da se zatvorene granice scene proširuju i da taj živi vedri lik vibrira u slobodnom prostoru.Krupna mjera njenoga talenta ovdje se osjetila bez ijedne sjenke koja bi bila izazvana željom za efektom“

 

Mira je, svojom Petrunjelom, u djelu koje je „žilište renesansne komedije“, koje je režirao Bojan Stupica, u dramatizaciji Dr.Marka Foteza,  bila  8.i 9.rujna ,1950.otvorila Festival dalmatinske renesansne dramske književnosti u Dubrovniku, što je bio temelj početka života i razvitka  Dubrovačkih ljetnih igara, kao jednog od najpoznatijih suvremenih teatarskih festivala u svijetu.

 

Lucijeta u Ribarskim svadjama, kojom je jednako osvajala publiku JDP.-a ,1948. i kazališnu javnost Zagreba na sceni HNK, od premijere 22.studenoga,1956. pripada jednoj iz impresivno velikoga niza antologijskih ostvarenja Mire Stupice, a i na prvom gostovanju nakon II.svjetskog rata, na tadašnjem europskom Zapadu, s ansamblom HNK iz Zagreba, u Veneciji, na Festivalu Goldonijevih djela, srpnja, 1957.povodom 250. obljetnice Goldonijeva  rodjenja.

 

Spomenimo neke od najčešće vidjenih Mirinih uloga:

 

Dunjka u drami Ljubov Jarovaja, snažna ekspresija junakinje u drami Krvava svadba,s Jovanom Milićevićem, Tanja Njegina u Talentima i obožavateljima, Mirandolina, u JDP-u, Madam San Gene, sa Severinom Bijelićem, u beogradskom Narodnom pozorištu, Živka u Gospodji ministarki,JDP, Ana Karenjina, Barunica  Castelli Glembay,NP, Danica u Djokovićevj drami Ljubav, na beogradskoj sceni i posebno velikoga odjeka na sceni zagrebačkog tetara ITD., s Marijom Crnobori, Jovanom Milićevićem i Brankom Plešom,...... kreacija uloge Sveta Ivana, na sceni HNK u Zagrebu, listopada,1955. Glorija, u praizvedbi djela Ranka Marinkovića, prosinca,1955.na sceni zagrebačkoga HNK,  Colombe, travnja, 1956.u HNK s Belom Krležom, Ademom Čejvanom i Juricom Dijakovićem,  Gruša Vahandze u Kavkaskom krugu kredom, siječnja,1957.,s Emilom Kutjarom, Nadom Gregorić,Matom Grkovićem, Jozom Petričićem, Milom Dimitrijević, na sceni HNK, pa ....Kohoutova. Marija se bori s andjelima,  Tetovirane duše, u Zvezdara teatru i na zagrebačkoj sceni RANS-a 1986., protagonistički lik Klauna, u Kinterovoj drami Nagrada, posljednjoj režiji Bojana Stupie, ranog proljeća,1970., a u toj je ulozi Mira Stupica nastupila i prvi put nakon Bojanove smrti,  krajem lipnja, 1970. i dobila gromoglasne stojeće ovacije prepunoga gledališta koje je frenetičnim pozdravom iskazalo  privrženu ljubav Miri i Bojanu Stupici.

 

Od svojega filmskog debija, ulogom Maše u djelu Bakonja fra Brne,1950.u režiji Fedora Hanžekovića, prema djelu Sime Matavulja, Mira Stupica njeguje i slojevito bogate mogućnosti filmske glume, pa su njezine kreacije u filmovima Stojan Mutikaša, takodjer u režiji Fedora Hanžekovića,1954. prema djelu Svetozara Ćorovića, Ajkune u djelu Hanka, koju je 1955  režirao Slavko Vorkapić, prema djelu Isaka Samokovlije, glavna junakinja u filmu U mreži, koju je 1956.režirao Bojan Stupica, pa uloge u filmu Bila sam jača,  Dan Četrnaesti,  Narodni poslanik, 1964.prema djelu Branislava Nušića, Roj,  Prije rata, adaptacija Nušićevih komedija Pokojnik i Ožalošćena porodica,  Sablazan, 1982., Sedam i po, 2006., Parada.,2011...primjeri  snažne veličine koja nalazi suptilne putove za respekt zakonomjernosti svakoga od suvremenijih medija, filma, a i televizije na čijim se ekranima pamti serija o Kiki Bibić, u edukativno-didaktičnom opusu  TV- bukvar,  Vuka Babića,  koji je tim djelom s  Mirom Stupicom kao Kikom Bibić,  sezonama oduševljavao milijunsko tv-gledateljstvo.

 

Mira Stupica je svojim stvaralačkim „fonom“ i plejadom velikih umjetničkih likova koje je podarila teatru i generacijama publike, od Bleda do Ohrida.....od Novoga Sada do Pule  i Nagradom već  na 1. filmskom festivalu, za ulogu u filmu Stojan Mutikaša,1954.kao i kasnije za postignuća u filmskim ulogama,  ostvarila svojim jedinstvenim opusom osobitu scensko-umjetničku poetiku, koja bi zasluživala i znanstvenu kategorizaciju i trebala biti  podlogom vrijednostima doktorske disertacije u području teatrologije. 

 

A prožimanje znanosti  i umjetnosti, nove spoznaje i uzlazni putovi sa širokim vidicima, su platforma znanja za pobjede i naparedak, za ispravan smijer djelovanja i razvitka i u  koordinatama novoga vremena, duha u doba suvremenosti---

 

 

Mira Stupica, zagrebačka epoha s Bojanom.....video...

http://www.youtube.com/watch?v=J1zV70vXiT8&feature=youtu.be

 

1147
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.