Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović
Datum objave: 09.08.2013
Share
Komentari:


Mira Župan

dramska umjetnica

Mira Župan, dramska umjetnica

 

U ponedjeljak,12.kolovoza se navršavaju  dva desetljeća od smrti velike dramske umjetnice,prvakinje Drame zagrebačkoga HNK, Mire Župan.

 

Svojim talentom,stjecanim znanjima i volumenima ostvarenih iskuatava na dramsko-umjetničkoj sceni, Mira Župan je stvorila široku podlogu za impresivanu galeriju dramskih likova koji su utjecajno živjeli na zagrebačkoj sceni HNK odredjujući smjernice i putokazne vrijednosti za razvitak psihološke vrijednosti tumačenoga lika, kao i socijalnih značajki u iskazu karakteroloških slojeva lika.

 

Mira Župan je ostvarila nekoliko antologijskih uloga,  pa je značajno prisjetiti se njezine Glorije u Marinkovićevoj drami, koju je preuzela od Mire Stupice u režiji Bojana Stupice, nakon što su Mira i Bojan Stupica bili otišli iz Zagreba,1958.

 

U prigodi obilježavanja stote obljetnice zagrebačkoga HNK, 24.studenoga 1960,bila je svečana izvedba Krležine drame Gospoda Glembajevi i u toj svečanoj, povijesnoj zgodi,Mira Župan je tumačila ulogu Barunice Zygtmuntowicz Beatrix, udovice Glembajeva sina Ivana, koja se zaredila, i u drami se pojavljuje kao Sestra Angelika, dominikanka, na Glembajevoj svečanosti....

 

Predstava u kojoj su nastupili Bela Krleža, Vanja Drach, Emil Kutijaro, Relja Bašić, Zvonko Strmac, Joso Martinčević, Zlatko Crnković, Dragan Milivojević...i koja je živjela na sceni HNK do 1964..  

 

Ulogom Olge u Čehovljevoj drami Tri sestre,23.svibnja,1962.u režiji Davora Šošića,Mira Župan je dala prinos spektru Čehovljevih junaka, a osobito ugodjaju odnosa sestara Maše i Irine, koje su u toj predstavi igrale Minja Nikolić i Marija Aljinović....


I Krležina Leda je imala medju protagonistima kreaciju Mire Župan, a u zagrebačkoj izvedbi Tko se boji Virginije Woolf ?, Mira Župan je velikim ekspresivnim volumenom tumačila glavnu ulogu.

 

Gospodin Relja Bašić, prvak Drame  HNK, od 1956.do 1968. se sjeća svoje suradnje s Mirom Župan i kaže:

 

S Mirom Župan sam imao dosta zajedničkih predstava, a to su pretežito bile velike ansambl-predstave u kojima nismo imali izravne scenske relacije.

Tri naše zajedničke velike predstave su bile ,svečana izvedba Gospode Glembajevih u režiji Prof.Mirka Perkovića, kojom je HNK obilježio stotu obljetnicu i u kojoj je Mira Župan emanirala otmjenošću kao Sestra Angelika.

Ta predstava je na scenu dovela provjerene velike glumce-krležijance, Belu Krležu, Emila Kutijara, Amanda Alligera, kojima smo se pridružili mi, tada mladi, u velikim ulogama djela. Vanja Drach, Jovan Ličina i ja. Mira Župan je tada bila u srednjoj generaciji, koja je već imala velike radove s redateljima Gavellom, Bojanom Stupicom, Vladom Habunekom, Georgijem Parom, Kostom Spaićem i umjeli smo, a i imali što učiti od nje. Tu smo predstavu izveli preko 40 puta na sceni HNK i na brojnim gostovanjima.

 

Druga moja suradnja s Mirom Župan je bila 1962.u Krležinoj Ledi, koju je na sceni HNK režirao Bojan Stupica. Bojan je angažirano skrbio o mladim glumcima i, primjerice, mene je tada bio doveo u HNK, dao mi poticaj za razvitak i stasavanje u teatru, iako još nisam bio završio Akademiju u doba prvih Bojanovih predstava od 1955.do 1957.Osjećao je ambicije mladih i osobito nas podržavao s velikim djelima velikih pisaca, kao što je bilo i s Krležinom Ledom.

 

Treća moja suradnja s Mirom Župan je bila  u izvedbi drame Edwarda Albeeja,Tko se boji Virginije Woolf? koju je kao svoj prvi kazališni rad ,ostvario veliki televizijski redatelj Ivan Hetrich, na sceni Komorne pozornice.Uvijek prepuno gledalište u 35 izvedaba djela u Zagrebu i na nizu gostovanja,bili su mi poticaj da u nailazeće dvije tri godine osnujem Teatar u gostima, i godinama proputujem sve moguće scenske destinacije u Hrvatskoj,a kasnije,postupno i šire i u inozemstvu.

 

Za snimanja filma Sutjeska, suradjivao sam s Richardom Burtonom, i u jednoj zgodi sam imao veliki razgovor za novine s tim magom glumačke umjetnosti.Taj razgovor je bio publiciran s naslovom: RB.(Relja Bašić) razgovara s RB.(Richardom Burtonom)

Taj razgovor je gospodin Burtom osobito naglasio kao sebi impresivan i nazvao me je u svojim dnevničkim zapisima svojim prijateljem,što držiom osobitim priznanjem i čašću.

 

U jednom momentu sam, za vrijeme razgovora,s velikom tremom pokazao Richardu Burtonu i Liz Taylor snimku naše predstave, Virginije Woolf, moje scene s Mirom Župan, u Hetrichovoj režiji,  na Komornoj pozornici, i oni su dugo diskutirali o tome, s divljenjem, da se na sceni tako slojevito složeno djelo može toliko uspješno ostvariti,u tako kratkom vremenu“  



Mirina kreacija Ane Andrejevne u Gogoljevu Revizoru, bila je poučkom profila komične uloge, koja je nastala spregom metafore i alegorije..


Svoju umjetničku obljetnicu na sceni HNK Mira Župan je bila obilježila kreacijom Majke Courage, Bertolta Brechta i suptilnom gradacijom u profiliranju lika, kroz mnoge izazovne situacije u dramaturškom slogu djela, postigla koncentrične krugove sve većega i utjecajnijega radijusa, koji afirmiraju Brechtovu junakinju kao jednu od najvećih u autorovu obilatom dramsko-umjetičkom opusu, s mottom” Ljubav je sila što dolazi s neba” i “Courage se, naredniče, zovem jer sam se bojala da će mi propasti posao pa sam se iz Rige provezla kroz zaštitnu vatru i 50 štruca kruha u kolima”



Posebno poglavlje u scenskom životu Krležine drame u U agoniji, pripada onom razdoblju u kojemu je ulogu Laure Lenbachove maestralno tumačila Mira Župan.

Laura Mire Župan je prototip dame koja se hitrinom svojega odgoja,društvene norme elitnoga kruga kojemu je rodjenjem i pretežitim životom pripadala, hipom prilagodila posve drugačijim socijalnim odrednicama novoga doba, u kojemu je njezina društvena  klasa nestala i trebalo je prihvatiti  nove parametre vremena, biti na usluzi novim „milostivama“novonastalim pripadnicima tzv “društvene kreme“ koja to ni po čemi nije mogla biti.......uvjerena to to - jeste.

 

Dok se njezin suprug, barun Lenbach, gubi u uvjetima novoga života i odrednica vremena, Laura, disciplinirano i samozatajno skrbi za elementarne uvjete egzistencije i otvara modni salon, da bi stvorila okrilje za egzistencijalno dostojanstvo u uvjetima diametralno različitim od svih odredica njezinih navika,odgoja,obrazovanja i društvene 

klime kojoj je pripadala kao kćerka austrougarskoga generala i supruga austougarskog potpukovnika, baruna Lenbacha.

 

Socijalna i psihološka pozicioniranost Laure u tumačenju Mire Župan, godinama nezamjenljive u toj ulozi na zagrebačkoj sceni HNK, označila je kreaciju koja je dragocjeni izvor analitičkih pristupa, znanstvenih studija i rasprava teatrologa, i danas kao i jučer, a nedvojbeno će to biti i –sutra!  Jer se velike kreacije pamte  i  kao narodna pjesma, prenose s generacije na generaciju.. ..

 


1542
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.