Miroslav Krleža ( 7. srpnja, 1893. – 29. prosinca,1981.)
( lirska slika )
Tajanstveno šuti, tajanstvom se krije.
O, ta žena toplog i mekanog tijela,
ta suzom briše brige s moga čela
i kantilena ta je glazba našeg sna.
http://hr.wikipedia.org/wiki/Miroslav_Krleža
uz tri desetljeća, 29. prosinca,1981.od smrti
kolosa umjetnosti riječi, spoznaje, misli…djela
Snježana
Matić
Krležin stil i njegova recepcija
Magistarski
rad
Mentor:
prof.
dr. sc. Krešimir Bagić
Filozofski
fakultet
Zagreb, 2011.
(
prigodni izbor ulomaka iz znanstveno - istraživačkoga štiva, magistarskoga
rada Snježane Matić )
………………………………..
Postavlja
se pitanje kako motivirati učenike za čitanje Krležinih djela i ozbiljniji pristup
autoru čije je stvaralaštvo svojom specifičnošću,kvalitetom i opsegom uvelike
odredilo hrvatsku književnost dvadesetog stoljeća.
U
tom smislu valja spomenuti da je K. Pranjić još davnih sedamdesetih godina
prošlog
stoljeća jasno uočio spomenuti problem čitanja i recepcije Krležinih djela, o
čemu
govori u članku S
Krležom – konflikt (?!),
podnaslovljenom Krleža
u našoj
školi.
Postavivši
pitanje: „Odakle, predavačko-nastavnom praksom potvrđeno, iskustvo o
relativno
slabijem, o prosjeku govoreći – slabijem afinitetu đaka i studenata prema
Krležinim
tekstovima?“ autor zaključuje da razlozi otežane recepcije Krležinih djela zapravo
leže u nedovoljnoj čitateljskoj angažiranosti, inerciji te manjkavoj edukaciji čitatelja
koji nije u stanju slijediti Krležu kao svestranog znalca, što se osobito
očituje kod mladog čitatelja, odnosno učenika.
Međutim,
Pranjić problem prepoznaje i u činjenici da je „Krležina stilistika razbila
sve
oklope naše tradirane štokavske (pučke) rečenice“ koja je teško prohodna“, kao I
u činjenici da je Krleža „…enciklopedist… prije svega po jednoj svojoj stilsko-
-kompozicijskoj
konstanti što se očituje u svim literarnim žanrovima u kojima se
okušao:
od esejističkoga do romanesknog, od poetskog do dramskog, pa i
dnevničkog(memoarskog). Ta se konstanta ogleda u nebrojenim njegovim, često
metaforiziranim asocijacijama,tematsko-stilskim ekskurzijama u najrazličitija
područja ljudskog iskustva i stečenih spoznaja: u područja povijesno povijesna,
likovno ili glazbeno povijesna, medicinska, geološko-paleontološka,
gnoseološka…“
Autor
nadalje napominje kako tehnički termini iz spomenutih znanstvenih područja
od
čitatelja svakog obrazovnog stupnja zahtijevaju pomaganje leksikonima,
enciklopedijama,
rječnicima stranih riječi; tomu se opire naša duhovna inercija, a to je pojava
s kojom se kod učenika često možemo susresti.
U
tom je smislu i Mate Lončar spomenuo kako se u svojoj fakultetskoj praksi
uvjerio da „studenti lakše i brže primaju intimnog Krležu, tj. pjesnika ličnih
stanja, subjektivnih raspoloženja, stišanog izraza“ te na temelju toga
ponajprije sugerira uvrštavanje spomenutih vrsta Krležinih tekstova u
osnovnoškolske i srednjoškolske udžbenike.
Međutim,
teško da bi svođenje upoznavanja Krležina opusa isključivo na njegov
lirski
segment moglo predstavljati rješenje ovog problema; stoga srednjoškolski
programi
ipak uključuju upoznavanje s Krležinim djelima svih žanrova, na standardnom i
dijalektalnom izričaju. Ne treba, međutim, izgubiti iz vida činjenicu da je
svojevrsni otpor čitanju Krležinih djela moguće zapaziti i u izgrađenih
čitatelja, pa čak i onih koji se ovom problematikom profesionalno bave, a
razlog je tomu upravo složenost i „neprohodnost“ Krležina jezika. Ovo potvrđuju
i riječi Vladimira Anića u članku Jutro
saznavanja
ili bilješke oko Krležina jezika:
„Za
to kako barijere jezika ne daju da postane prohodan svijet koji u mnogo čemu
živi kao cjelina, Krleža je najbolji primjer.“
Iz
do sada navedenih postavki proizlazi i središnji problem predstavljen u ovom
radu.
Naime, i danas su u nastavnoj praksi, kada je riječ o učeničkoj recepciji i
interpretaciji
Krležinih djela, prisutne iste poteškoće. Možda rješenje problema
motivacije
učenika za bavljenje spomenutim djelima leži doista u odabiru djela
„dinamičnije,
zanimljivije“ fabule i aktualnije teme, na što upućuju i rezultati ankete.
Također,
spomenuti rezultati potvrđuju da su učenicima Krležina djela teško razumljiva zbog
svog zahtjevnog jezično-stilskog konstrukta. Iako se ovaj problem u nastavnoj praksi
nastoji prevladati iscrpnim pojašnjenjima nastavnika te poticanjem učenika na dodatni
rad (korištenje rječnika stranih riječi, čitanje objašnjenja u „fusnotama“, informiranje
o povijesnim ličnostima i događajima koje Krleža spominje itd.), ipak moramo
zaključiti kako je spomenuti problem, koji je K. Pranjić uočio prije
četrdesetak godina, i dalje prisutan. Dapače, možda je i produbljen utjecajem
medija, sveopće krize čitanja te učeničke nezainteresiranosti i inercije.
Jedno
od djela relevantnih za upoznavanje Krležina života i rada su Matvejevićevi
Razgovori
s Miroslavom Krležom,
nastali 1969. godine. Razgovori
su zamišljeni kao
rezultat
Matvejevićeve suradnje u književnoj rubrici uglednog francuskog dnevnog lista „Le
Monde“ da bi kasnije prerasli zanimanje francuske čitalačke publike.
Krleža
u Razgovorima
iznosi svoje
shvaćanje pisanja i uloge pisca, kao i poglede na
našu
i europsku književnost. Također govori o našoj povijesti i suvremenosti, kao i
o
vlastitom
odnosu prema tradiciji. Razgovori
završavaju
razmatranjem tendencije u
umjetnosti
kao temom koja predstavlja Krležinu trajnu polemičku preokupaciju još od pojave
Predgovora
'Podravskim motivima' Krste Hegedušića.
Pogled
na Krležu i njegovo stvaralaštvo iz perspektive osamdesetih i devedesetih
godina
prošlog stoljeća ovako je komentirao P. Matvejević:
„Okolnosti
nisu bile sklone Krležinu djelu potkraj stoljeća koje je za nama. Piščeve
slutnje
su se potvrdile, njegova upozorenja su se obistinila. Slavljenik je skinut s
pijedestala,
kao što je to i predvidio. Djelo mu ipak nije prestalo izazivati. Moglo ga se zaobići,
ali ne i zanijekati. Izostavljalo se, nije ga se dalo izbrisati.“
Krleža
je bio zanimljiv i novoizabranoj hrvatskoj vlasti nakon 1990. godine. Javili
su
se pokušaji njegove rehabilitacije, iako ga je spomenuta vlast isprva
doživljavala kao„projugoslavenskog“ pisca s čijom se tezom o „balkanskoj krčmi“
i „prokletstvu malog naroda“ nije mogla niti željela pomiriti. Ne treba,
međutim, zaboraviti činjenicu da je Krleža još u Zastavama predvidio problem zajednice
južnoslavenskih naroda koji će,prije ili kasnije, biti primorani ratom
rješavati apsurd vlastite povijesti.
Današnjim
će proučavateljima Krležina djela svakako biti zanimljiva još jedna
činjenica
– naime, to da je Krleža dalekovidnošću umjetnika anticipirao buduću
problematiku
naših odnosa s Europom, nikada ne povjerovavši u iluziju o osloncu koji bi
Europa pružila hrvatskom narodu.
Krležin
je pjesnički opus bjelodan izuzetak od vlastite izreke: "Tko je propao na
svim životnim poljima, preostaje mu još bavljenje poezijom i politikom"
Krležina riječ :
Moje riječi sve mirišu slatko
ko breskve zlatne, ovijene svilom,
kad lahor treperi sa arijom milom
fontane bistre što žubori glatko,
jasna i sjajna, da joj može svatko
osjetiti ritam ritma svoga bilom.
Ljubavi očaran čudestvenom silom
klonuh, Beatriče, o, čudna, vječna gatko,
na sagu bajke što prekinu se kratko,
i usnuh u Ljepoti kao što se sniva
kad plamti srce kao vatra živa,
a na kraju konca tako biva,
u sumraku sivom iznad sivih njiva
zavjesa pada olovna i siva.
Jesenja samoća
Sve više sam, sve luđe sam, sve tuđe i sve tužnije,
sve tamnije, sve sramnije, sve biva ružnije.
Sve hladnije, sve gadnije, sve ledenije,
samoća prazna, jesenja, a biva sve jesenije.
Pijana novembarska noć
Memoarski zapis iz 1942. o događajima iz vremena uspostave Države Srba,
Hrvata i Slovenaca.
Prvi je put, pod naslovom Pijana noć, objavljen u časopisu Republika
(1952, 10–11). U posebnom otisku objavljen je pod naslovom Pijana noć
četrnaestog novembra 1918 (Zagreb 1952), a u
knjizi Davni dani (Zagreb
1956) pod naslovom Pijana novembarska noć 1918 (Fragmenat iz dnevnika, jeseni
1942).
Pijana novembarska noć 1918. memoaristička je rekonstrukcija jednoga
javnog skandala u kojem je Krleža sam sudjelovao.
Potkraj 1918. (13. XI.) u Zagrebu je, u zgradi Kola, održana čajanka u
počast časnicima, koji su upravo tih dana pristigli u Zagreb i u Hrvatsku na poziv privremene vlade
Narodnog vijeća Slovenaca, Hrvata i Srba. Organizator čajanke bilo je
rojalističko Demokratsko udruženje jugoslavenskih žena. Osim srpskih časnika i
mnogobrojnih civilnih uzvanika, čajanci su prisustvovali političari iz kruga
Vijeća SHS s M. Drinkovićem na čelu i nekoliko bivših austrijskih časnika, koji
su nakon rasformiranja Austro-Ugarske pristupili vojsci Vijeća, među kojima i
potpukovnik S. Kvaternik. Krleža, koji se, prema vlastitom svjedočenju, zatekao
na čajanci manje ili više slučajno, glasno je protestirao u času kad je S.
Kvaternik uzeo riječ u namjeri da izgovori zdravicu srpskim staleškim kolegama.
Krleži se činilo nepriličnim da Kvaternik kao »crno-žuta kreatura« i »šef
generalštaba beogradskoga Guvernmana 1916« nazdravlja »oficirima one iste
Srbije u kojoj je još jučer vješao ljude«. Isprva je Krleža svojim prosvjedom
podijelio prisutne i dio njih privukao na svoju stranu. Ipak, kad je dobio
riječ izazvao je nenaklonost sviju, spomenuvši u svojoj riječi rusku revoluciju
i Lenjina. Bio je prekinut u govoru, a zatim i izbačen na ulicu. O događaju je
sutradan izvijestio zagrebački tisak, bilježeći, iz različitih kutova gledanja,
i Krležin prosvjed (dio reakcija u tisku naveo je Krleža kao svojevrstan moto
Pijanoj noći).
Događaje u vezi s čajankom 13. XI. 1918. komentirao je Krleža u članku
Crno-žuti skandal (Sloboda, 21. XI. 1918), a u knjizi Moj obračun s njima (Zagreb 1932), posvetio mu
je samo dvadesetak redaka. Naprotiv, tekst Pijana noć iz 1942. vrlo je opsežan,
a odlikuje se i literarnom dorađenošću. U njemu je Krleža mnogo prostora
posvetio atmosferi čajanke, društvenom statusu i mentalitetu prisutnih, a jugonacionalistički
zanos sudionika postavio je na široku podlogu hrvatske političke povijesti i
suprotstavio mu dojučerašnju lojalnost hrvatskoga građanstva Beču i Habsburzima. U Epilogu, završnom dijelu
Pijane noći koji je izostavljen od
izdanja u knjizi Davni dani, Krleža se bavi posljedicama skandala 13. XI. 1918
(saslušanje u nekadašnjem garnizonskom zatvoru na Novoj Vesi), a završava ga
zanimljivim zapažanjima o sudbonosnoj ulozi što su je mnogi bivši austrougarski
časnici odigrali u raznim srednjoeuropskim sredinama pred početak II.
svjetskog. rata, stavljajući se na stranu fašističke i fašistoidne politike:
»Odlučni protivnici po svom odgoju i uvjerenju suvereniteta i građanskog
prosperiteta svojih vlastitih zemalja, oni su simulirali lojalnost republikama
i krunama sve do pojave Hitlera.« Pritom, dakako, Krleža ima na umu ponajprije
sudbinu S. Kvaternika, koji je u doba kad se »pijana noć« odigrala mijenjao
austrijsku uniformu jugoslavenskom, a u doba kad je nastajao Krležin tekst o
toj noći, imao status vojskovođe u vojsci NDH.
( tekst preuzet iz Enciklopedije o Miroslavu Krleži - Krležijana, II.
svezak)
Jesenja pjesma
Nepoznat Netko donio je Jesen
u Sjevernu Sobu.
O, sada,
kad sve je boja, berba i miris vina,
i kada se čuje pjesma Stvari i Živinâ,
i kad mrtvaci viču od čežnje u grobu,
Nepoznat Netko donio je Jesen
na srebrnom pladnju
u sobu:
grožđe i kruške, jabuke i smokve.
A vani se puše sunčanog soka lokve,
i čuje se kroz prozor
gdje u svili dana
pjeva negdje žena.
I cvrkuću ptice.
…..Ovaj ulomak Dnevnika objavljen je u Večernjem listu, 1983. godine.
Već nakon prvih par rečenica jasno se uviđa snaga Krležinog pisma;
- sam pod zvijezdama pisac se pita:
"Strahujem li pred nečim što se zove nečista savjest, da li sam
zločinac i da li sam bilo kada u životu načinio nešto što nije spojivo s boljim
običajima? Da li sam igrač u okviru ove opasne igre i mogu li što drugo
izgubiti nego glavu?"
"Čemu (...) taj neshvatljivi nemir pod zvijezdama? Da li strahujem
pred oklopnicima, pred onim istom oklopnicima koji su zadavili Balda Lupetinu
jer je bio protestant? Strepim li pred neminovnim i kobnim posljedicama ove
bezidejne parafraze svega što su kod nas doživljavala pokoljenja? Da li sam u
stravi pred vješalima ovih 'pogleda na svijet' koji danas predstavljaju
negaciju svake ljudske vrijednosti i svake ljudske pameti, a jedini im je
smisao da imaju topove? Ne.Postoje zakoni historijskih sredina. Tu smo se
rodili i tu treba da živimo. Da li me netko može spriječiti da ne gledam
zvijezde nad svojom glavom mirno i uzvišeno, i da isto tako mirno i uzvišeno
razmišljam o moru, o ribama, o ljudskim sudbinama, i o svom vlastitom životnom
iskustvu? Može li mi bilo tko na svijetu zapovjediti da o nečemu mislim što ne
mislim ili da mislim tako kako oko mene razmišljaju danas čitavi narodi koji
uopće ne misle? Strahujem li i bojim li se bilo kakve predrasude, da li sam
žrtvom bilo kakve halucinacije ili fanatizma, laži ili podvale? Strahujem li
pred nečim što se zove nečista savjest, da li sam zločinac i da li sam bilo
kada u životu načinio nešto što nije spojivo s boljim običajima? Da li sam
igrač u okviru ove opasne igre i mogu li što drugo izgubiti nego glavu?
Vjerujem li u bilo koju od ovih zastava koje danas pretendiraju na pobjedu
velikog, međunarodnog stila? Što me se, dakle, tiče ovo ludilo i zašto sam ove
noći tako nerazumno nemiran?"
Crveni suton
Suton je danas crveni akvarel
po kome lahor igra,
modar i žut i bijel,
i jato boja pijuče i leti
po božjoj paleti.
U tišini djetinji zvoni glas
o sutonu što gine u radostan čas:
Na brdu su kr’jesovi planuli,
oblaci tiho lete,
zvuci su večernji kanuli
i svijetla večernja svijete.
Suton je danas crveni akvarel
po kome lahor igra,
modar i žut i bijel.
Miroslav Krleža:Fragmenti dnevnika, iz 1967.
Što interesira svijet danas prije svega? Pod svijetom, podrazumijevamo
onog prosječnog čovjeka koji se zove ,,uomo qualunque‘‘. Hoće li se život
produžiti? Prosječni čovjek neobično je zainteresiran za dužinu svoga života,
jer se, ipak, u svemu tome neredu oko nas i u sebi, čini se, osjeća veoma
udobno i dobro. Anketirana gomila čovječanstva, koja životari po zapadnoevropskim
gradovima, dokazuje da spada pod pojam plastične mase i da se kao takva može
formirati kako ,,Oni‘‘ (koji su ,,gore‘‘) žele ili kako je ,,Onima — gore‘‘ to
u interesu. Prosječan čovjek nada se trajno i nepokolebljivo ,,boljoj
budućnosti‘‘, i u tom pogledu on je neobično lakovjerna publika za razne
hokus-pokuse poboljšanja svojih ličnih prilika, o čemu sanja u svojim
fantazijama dnevno. Prosječnom čovjeku se živi bez obzira na to što mu je način
života — samo prividno — sve udobniji, a zapravo sve naporniji i sve
enervantniji. Njegov život iz dana u dan sve je skuplji, a kako je prividno iz
dana u dan istodobno sve bolje plaćen, on misli da će stići brzinu kojom se
kreću cijene.
Međutim, upravo ovaj način kako
je on ,,bolje plaćen‘‘, prati skupoću kao pseto kad njuši trag kobasice u trci
za zalogajem. Prosječan čovjek, i sam bezglav, član je današnjeg obezglavljenog
društva, a kako ga u ovom obezglavljenom društvu obmanjuju jeftinim prevarama i
trikovima, on se zadovoljava nogometnom loptom, klađenjem na konjskim utrkama,
krvavom štampom. Život na taj način prestaje biti život, on se sve više
pretvara u društveno stanje, u despociju mašina i mašinerije. Malog, sitnog,
prosječnog čovjeka zanimaju dvije stvari: fudbal više, a politika kako kada,
konjunkturalno, manje strastveno, slijepo, jer on je pitomi dvopapkar, kreće se
bezidejno u bezidejnom stanju, spreman da svakog časa postane bezidejna
topovska hrana.
Na pitanje šta će biti s Evropom
u trećem mileniju, on ne zna da odgovori, a to ga pitanje zanima samo utoliko
ukoliko strepi pred socijalizmom á la casaque, a osim toga jedno od mračnih
pitanja nije jasno, šta ovaj čovjek uopće zamišlja pod Evropom? Treći milenij
počinje za trideset i sedam godina, što nije tako daleko, a pitanje šta će biti
s tim trećim milenijem nije tako zagonetno te se ne bi dalo riješiti na temelju
negativnog iskustva, kao da smo se godine 1937. zapitali kako će izgledati
Evropa 1967. To je interesiralo grofa Coudenhove-Calergija, a ni grof nije znao
o budućnosti reći ništa, a najmanje nešto što bi se obistinilo. Bit će Evrope
ili je neće biti, ,,glavno da ne bude socijalistička, to jest boljševička s
obzirom na Dunav, na Balkan, na Baltik ili na istočni Berlin‘‘. Iz svoje
metropolske umišljenosti šta ova prosječna evropska mularija uopće zna šta je
Evropa? 51% Francuza ne čita knjige, a Nijemac je upoznao zapadni i istočni
evropski svijet kao SS i kao Wehrmacht. Čudan način turizma. U prognozama, hoće
li biti rata ili ne, prosječan čovjek nije siguran. 37% misli da će ga biti, 44%
da ga neće biti, više se interesiraju za frižidere nego za
intelektualno-moralnu slobodu. Brigu brinu o djeci u protusmislu, više o
kontracepciji i o pilulama, a naročito o karcinomu, pred kojim strahuju više
nego pred H-bombom. Iz njihove perspektive apstraktni pojam ,,individualne
slobode‘‘ svodi se na psihologiju stada. Postoji li rat spolova, smiju li se
djeca ubijati u majčinoj utrobi, šta zapravo misle o svim tim više-manje
mračnim pitanjima ljudska bića razdvojena na muško — žensko, ne zna se, jer se
ljubav u posljednje vrijeme svela isključivo na slobodu spolnog općenja.
Predosjećaj o opadanju vjerskog utjecaja s obzirom ,,na strijelohitri razvoj
takozvanih pozitivnih znanosti‘‘ — uznemiruje samo staroga Morijaka.
Zaposlenost ili nezaposlenost za evropskog je proletera više-manje skinuta s
dnevnog reda, jer deset do petnaest milijuna robova iz istočne Evrope robuje po
evropskim rudnicima i livnicama. Odnos roditelja i djece kaotičan je, kriminal
je u porastu, predodžbe o kriminalu anarhoidno retorične, isto tako kao i sve
sociološke prognoze. Vladaju dućani, bazari, roba je još uvijek samo roba i kao
roba vlada ukusima, modom i literaturom, pa čak i politikom. Fotografiraju se
zvijezde elektronski, planiraju se izleti na Mjesec, klade se ljudi tko će se
prvi popeti jednoga dana na onu praznu mjesečinu — USA-Navy-ljudi ili
SSSR-Sputnikovci. Da živimo u vakuumu pod strašnim vatrama u tmini, da su ovi
ognjevi nebeski trajna prijetnja biološkoj supstanciji koja se zove čovjek, da
nema više ,,mile-lale-Weltschmerz-lirizama‘‘, da nema više zvjezdica koje
trepere kroz svilenu koprenu mjesečne noći, nema više milenih slavuja koji tiho
poju ,,da se naše zlato ne probudi‘‘, a naše zlato pije viski, drogira se i
abortira već u četrnaestoj godini, koga za to boli glava? Da čovjek bulji u
jezivu prazninu, da živi osamljen izvrgnut trajno kozmičkim smrtonosnim
prijetnjama, da osim njega u ovom vakuumu nema nikoga, ni boga ni vraga, ni
smisla ni svrhe, da je odgovoran isključivo samo sebi samome, da je ta uloga
najopasnija i najteža biti čovjek ,,ovdje dolje‘‘ i ,,tamo gore‘‘, na ovoj
blatnoj kori i pod zadimljenim zvijezdama kao najviši forum morala i pameti, da
nema nikoga kome se može obratiti za savjet i za pomoć, na ta pitanja nije
odgovorila do danas ni jedna religija. Baš je briga ovu družbu trgovačkih
putnika, generala, mešetara, demagoga, lajavaca, lažova, kuplera i
kupleraj-majstora što čovjek pod zvijezdama samotuje, kad mogu da ratuju, da
pobjeđ uju, da zarađuju, da uživaju. Njihovi užici svedeni su na najanimalnije
motive, a pitanje je neriješeno od početka, ima li i drugih užitaka osim
animalnih? Nema čovjeka koji sve ovo kontemplativno u sebi i oko sebe ne bi
žrtvovao bez razmišljanja za dva-tri orgazma (koje suvremeni hipokratovci zovu
,,ištrcajem‘‘), a oni koji su se tog ,,ištrcaja‘‘ odrekli, to su uškopljeni
hermafroditi, čovječuljci od gume za žvakanje ili marcipana.
31. XII 1967.
Silvestrovo, predvečerje.
,,Le Monde‘‘ od 24. XII 1967.
,,Vjernici Ortona, Boga nebeskih
prostora, očekuju konac svijeta ove godine 1967, 25. decembra, na dan Božića.‘‘
Apokaliptički izgled vijetnamskog pokolja samo je uvod u ,,posljednji sud‘‘,
koji stiže točno na Božić.
,,Orton, Bog nebeskih
prostora‘‘, ovu pogibiju čovječanstva ,,najavio je jednom taksišoferu u gradu
Roskildeu, glavnom gradu srednjovjekovne Danske.‘‘ Orton je jedna varijanta
otjelotvorenja Kristovog. Tri četvrtine zemaljske kugle bit će razorene u
božićnoj noći, a spasit će se samo vjernici ortonske sekte. Leteći tanjiri
pokupit će ove vjernike iz njihovih skloništa i prenijeti ih žive na druge
planete. ,,U Borupu, pokraj Kopenhagena, pedeset članova ove ortonske sekte
sagradili su na dobru jednog svog ortonca, bogatog sektaša, sklonište, gdje će
se skupiti u Badnjoj noći.‘‘ Apsolutno ortonska TV-emisija od Makedonije do
Srbije pa preko BiH do Ljubljane. Arsen Dedić, poznati ljubimac muza, pjeva
osobno svoju himnu ljubavi. ,,U ime ljubavi sudit ćemo njima mi svi, u ime
ljubavi…‘‘ ,,Vino i glas gitare, vrijeme neka stane, sve će pro-o-o-ći‘‘,
trala-lala-la.
Odbijaju satovi. Najnovije
vijesti: Tito u Sudanu, Nova Gorica, Čedad — Akvileja, Sajgon, rat je legao da
spava do 2. januara u šest sati ujutro, Hamfri u Monroviji, Žen Min Ži Bao, Mao
Ce-tung, Liu Šao-či, Božidar Grubišić proriče što nam donose dani, bilanca
Klare Dušanović: godina sazrevanja suprotnosti daje izglede za optimizam.
Gaudeamus igitur, juvenes dum sumus, pijme, pijme, pijme ga, sve do
dana belega, sretno Novo leto!
Nokturno
To noću biva:
očajna mrena svijesti ko velo prše
i stvari sve crne kao pocijepane strše,
i kad se spomeni krše,
kad predmeti lijeću ko fantomi,
o, onda se sve lomi.
O, osjeća se onda da sve gine i sve da trune,
i mumljanje se neko onda čuje,
to zemlja sama u praznini kune,
i njena kletva bolnu dušu truje.
To noću biva kada zemlja kune,
kada sve gine i sve kada trune,
i kada se spomeni krše,
a stvari kao pocijepane strše.
Miroslav Krleža
Kristofor Kolumbo,ulomak iz Krležine drame
,1973.Dubrovnik,Ljetne igre
http://www.youtube.com/watch?v=KxYnpC6UzzE&feature=related