Autor: redakcija
Datum objave: 11.04.2012
Share
Komentari:


Munchenski krug utemeljuje hrvatsku modernu

hrvatski slikari munchenskog kruga

OSKAR HERMAN

 

Oskar Herman, Zagreb, 17. ožujka 1886. – Zagreb, 18. siječnja 1974.,hrvatski slikar židovskog podrijetla. Jedan od slavne četvorice naših slikara, Kraljević, Račić, Becić, Herman, koje zovemo slikarima munchenskog kruga, i utemeljiteljima hrvatske moderne.

 

Poput ostale trojice i Herman se školovao u Münchenu, najprije privatno uči crtanje u atelieru Antona Azbéa 1904., a potom upisuje Akademiju, slikarska klasa Huga Habermanna. Još u toku studija, 1908. prvi puta izlaže u Zagrebu, studira do 1910. god. Nakon prvog svjetskoga rata ponovno odlazi u München gdje je, uz kraće boravke u Parizu i Berlinu, živio sve do eskalacije nacizma, 1933. , kad se vraća u Zagreb i priređuje samostalnu izložbu u Umjetničkim pavljonu. U minhenskom razdoblju redovito je i zapaženo izlagao samostalno i na izložbama minhenske nove secesije.

 

1942.- 44. boravi u izbjegličkom logoru Ferramonti-Tarsia, na jugu Italije. 1944. vraća se u Hrvatsku, u partizane a 1945. u Zagreb. Zapošljava se kao kustos u Modernoj galeriji Zagreb, u kojoj radi do umirovljenja 1954., dobio je atelje u  Martićeva ulica 14 b, Zagreb. 1954. priređena mu je retrospektivna izložba u Muzeju za umjetnost i obrt, a 1971. velika retrospektivna izložba u Umjetničkom paviljonu. Herman je bio samozatajan umjetnik izvan svih klanova, tako da je vrlo kasno prihvaćen i shvaćen, on je samotnjački krenuo novim umjetničkim stazama moderne. Redovito izlagao u Munchenu 1914.-27. Samostalno izlagao u Zagrebu, Splitu, Osijeku, Somboru, Beogradu i Parizu.

 

Fotosi i štiva….

http://www.google.com/search?q=oskar+herman&hl=en&client=opera&hs=Zpf&rls=en&channel=suggest&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UaGFT_iFNubP4QTajIm3Bw&ved=0CDwQsAQ&biw=991&bih=637

 



MIROSLAV KRALJEVIĆ

 

Miroslav Kraljević rođen je u Gospiću 14. prosinca 1885., kao potomak stare slavenske plemićke obitelji i loze Kraljevića iz sela Drage kraj Požege, mjesta koje će u njegovu kratkom, ali stvaralački ispunjenom životu zauzeti važno mjesto.

Već kao zagrebački srednjoškolac radi crteže olovkom i pastelom i male akvarele, no 1904. odlučuje se za studij prava u Beču. Ipak, već dvije godine kasnije slikarstvo izabire kao svoj životni poziv, a na muenchenskoj će akademiji, u klasi Huga Habermanna, sresti Josipa Račića i Vladimira Becića. Zbog oporbenih stajališta prema akademizmu ta će trojka hrvatskih slikarskih velikana ubrzo dobiti popularni naziv Hrvatska škola.

 Svoj istančani grafizam Kraljević obogaćuje tonom i izvanrednim osjećajem za odnose svjetla i sjene, što savršeno odgovara njegovu osjetljivom temperamentu, sposobnome osjetiti i iskazati iznimnu radost, ali se ubrzo preobraziti i u najdublju melankoliju. Svake praznike provodi u Požegi, u koju su se u međuvremenu preselili njegovi roditelji. Tamo nastaju neke od najzrelijih slika toga Kraljevićeva stvaralačkog razdoblja - Krave na paši, Bik, U staji. Ostvarene širokim potezima i oštrim kolorističkim kontrastima, one govore o Kraljevićevu slikarskom rukopisu te o mladoj osobi sklonijoj da bude slikar vlastitog podneblja, prirode i životinja negoli građanske salonske atmosfere. U Požegi nastaje i jedan od njegovih najboljih autoportreta. Tada stvara i antologijska djela hrvatskoga slikarstva, kao što su Portret tete Luike, Djevojčica s lutkom i portreti majke i oca, te požeški krajolik slikan u plenerističkom ugođaju pod impresionističkim utjecajem.

 Želja za upoznavanjem impresionista odvodi mladog Kraljevića 1911. u Pariz, gdje najprije pomno istražuje crtež, a potom radi brojne skice pariških ulica, kavana i baletnih predstava. Osjećaj za grotesku i ekspresionistički iskaz doći će do izražaja upravo na tim slikama. Kasnije, u vlastitom pariškom radnom prostoru, stvara svoja najbolja djela: Autoportret s lulom te Mali autoportret s paletom. Te slike svjedoče o Kraljevićevoj slikarskoj zrelosti, ali i o bolesti zbog koje se 1912. godine vraća u domovinu. Tu priređuje svoju jedinu samostalnu izložbu, u galeriji Ulrich u studenome 1912., a zatim odlazi na liječenje u sanatorij Brestovac. Upravo na tim posljednjim djelima uočljiva je cezannovska razrada motiva i bavljenje konstrukcijom i kubističkim istraživanjem, u čemu ga prekida smrt.

S nenavršenih 28 godina umro je u Zagrebu 16. travnja 1913. od sušice. Miroslav Kraljević, jedan od začetnika hrvatskoga modernog slikarstva te gotovo najsvestraniji umjetnik s početka našeg stoljeća pokopan je u obiteljskoj grobnici u Požegi.

 

Fotosi i štiva

http://www.google.com/search?q=miroslav+kraljevi%C4%87&hl=en&client=opera&hs=ESg&rls=en&channel=suggest&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=rqqFT7eaJZTc4QTLs73HBw&ved=0CDIQsAQ&biw=991&bih=637

 

 

 

 

VLADIMIR BECIĆ - HRVATSKI SLIKAR

( 1. lipnja 1886. u Slavonskom Brodu -  24.svibnja 1954. u Zagrebu )

Počeo je slikati od najranije mladosti, a upisujući studij prava u Zagrebu istodobno pohađa i privatnu slikarsku školu Mencija Klementa Crnčića i Bele Čikoša. Ubrzo je nagon za slikarstvom prekinuo njegove pravne nauke i doveo ga na muenchensku likovnu akademiju.  Bogatim kolorističkim izrazom, tonskim oblikovanjem jakih volumena, udaljujući se od akademizma, nastaju tih prvih godina ovog stoljeća poznati Becićev Portret Miroslava Kraljevića, Autoportret s polucilindrom, Akt pred ogledalom i brojna druga djela. Zagreb, Osijek, Pariz, u kojem radi kao crtač za L'Illustration, boravak na solunskoj fronti, gdje nastaju serije motiva s vojnicima i ranjenicima, ocrtavaju Becićevu biografiju do privremenoga smiraja u Blažuju. U tom će mjestu kraj Sarajeva nastati cijeli niz ulja i akvarela s motivima krajolika, seljaka i pastira koji u Becićevu opusu označavaju dozrijevanje slikarskoga koncepta tonskog kolorističkog oblikovanja volumena i prostora. Grupa trojice, što je nakon prelaska u Zagreb osniva zajedno s Ljubom Babićem i Jerolimom Mišeom 1930., važna je odrednica ne samo Becićeva, već i cijelog hrvatskog slikarstva prve polovice 20. stoljeća koje obilježava realistička umjetnička vizija.

 U takvom će se umjetničkom ozračju i Becićeva paleta rasvijetliti, volumeni omekšati, a slike postati izraz intimnih emotivnih doživljaja u nizu portreta, krajolika i figuralnih kompozicija, kao primjerice na Portretu moje žene, potom na slici Djevojčica s lutkom, Dječak s kukuruzom, te mnogobrojnim mrtvim prirodama. Od tada do kraja svog života Vladimir Becić ostaje vjeran isključivo samostalnim vrijednostima slike, viđenog motiva i osobnog doživljaja čistog slikarstva.

fotosi i štiva

http://www.google.com/search?q=vladimir+beci%C4%87&hl=en&client=opera&hs=TD1&rls=en&channel=suggest&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=HqyFT5fdMPH54QTKwsmvBw&ved=0CEAQsAQ&biw=991&bih=637

 

JOSIP RAČIĆ

( 22. ožujka 1885. u Zagrebu - 19. lipnja 1908. u Parizu )

 

 19. lipnja 1908. godine u siromašnoj sobi jednog pariškog hotela pronađen je ustrijeljen 23-ogodišnji hrvatski slikar  Josip Račić. Bila je to za uzavrelo pariško okružje tek jedna od bezbrojnih nesretnih umjetničkih sudbina, no za umjetnost i kulturu maloga hrvatskog naroda gubitak jednog od najvećih slikarskih majstora s početka stoljeća.

Zagrebački su Horvati, naselje uz Savu na rubu grada u kojem je 22. ožujka 1885. godine rođen Josip Račić, obilježili cijeli njegov život siromaštvom i neimaštinom, što će ga pratiti sve do smrti unatoč snažnom slikarskom daru koji pokazuje već od djetinjstva.  Otac, nadglednik stare zagrebačke tržnice, osim litografskog zanata nije sinu mogao pružiti nikakva drugog slikarskog obrazovanja pa 19-godišnji Račić od svoje skromne ušteđevine preko Beča kreće u Muenchen, te se tamo upisuje na muenchensku Akademiju. Tamo pronalazi ugljen, meki crtački materijal koji osjeća ne samo svojim slikarskim senzibilitetom već i svojom dušom, u dubini nesretnom, mračnom i ispunjenom gorčinom. I upravo će ta crnina ugljena poslije na Račićevoj paleti prerasti u nebrojene gradacije mrkoga toplog tona, koji će unutar hrvatske povijesti umjetnosti Račića obilježiti kao jednoga od najvećih virtuoza tonskoga slikarstva.

Majka i dijete, Djevojka pred ogledalom, Portret gospođe u crnom, Autoportret - tek su neka od njegovih antologijskih ulja nastalih za vrijeme školskih praznika u Horvatima i za studija u Muenchenu gdje se u nastajanju takozvane Hrvatske škole Račić priključuje Vladimiru Beciću i Miroslavu Kraljeviću . Slikarski Račićev poriv bio je presnažan da ga ne bi tjerao i dalje od Muenchena, do svjetske umjetničke Meke i središta svih događanja - Pariza. Onamo stiže u vrijeme pojave fovizma i kubizma, no Račić proučava Goyu i njegovu rafiniranu tonsku skalu temeljenu na uporabi crnog.

Crno kao da je bilo zaštitna boja ne samo njegove palete, već i cijeloga njegova kratkog života koji u hrvatskom slikarstvu ostaje zabilježen antologijskim djelima velikog i tihog umjetnika što su mu nesretan život i tajanstvena smrt uspjeli zamesti grob, no ne i slikarsku viziju jedne iznimne umjetničke ličnosti.

 

fotosi i štiva

http://www.google.com/search?q=josip+Ra%C4%8Di%C4%87&hl=en&client=opera&hs=qbg&rls=en&channel=suggest&prmd=imvnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Aq2FT_-wIc_O4QSMyvDQBw&ved=0CEkQsAQ&biw=991&bih=637

 



2141
Kategorije: Vizualne umjetnosti
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.