MSU
Muzej suvremene
umjetnosti, Avenija Dubrovnik 17, Zagreb,
.
Program kolokvija
Petak, 13. prosinca
2013.
10.00 – 10.15
uvodna riječ
Radmila Iva Janković i
Ivan Molek
10.15 – 11.00
Muriel Pic: Ključevi sličnosti.
Dokumentarne fikcije W. G. Sebalda
11.00 – 11.15
diskusija / discussion
moderator: Ivan Molek
11:15 – 11.30 Ivan
Molek: Intermedijalni paratekst Saturnovih prstena
11:30 – 11.45 Aleksandar
Mijatović: Fotoliteralna ekfraza: Učinak irealnog i infinintenziteta
sjećanja u romanima W. G. Sebalda
11:45 – 12:00 Tatjana
Jukić: Anatomija melankolije: Sebald za Agambena i Kofman
12:00 – 12:10 diskusija
12: 10 – 12: 25. pauza
moderatorica: Leonida
Kovač
12: 25 – 12:40 Leonida
Kovač: Malte i Austerlitz u slici vremena
12. 40 – 12:55 Žarko Paić:
Tehnosfera i digitalni zaborav: Bilješka o estetskome kodu komunikacije na
rubovima teksta W. G. Sebalda
12:55 – 13:10 Tomislav
Brlek: Schwindelgefühl – ili, sljeparski diskurs figurā u prozi W.G.
Sebalda
13: 10 – 13: 20
diskusija
13: 20 – 13: 35 pauza
moderatorica: Radmila
Iva Janković
13:35 – 13:50 Radmila
Iva Janković: Između melankolije i aktivizma
13:50 – 14:05 Ana
Peraica: Fotografije bez anotacija
14:05 – 14:20 Renata
Jambrešić Kirin: Fotografske potvrde propusnih granica između života i smrti
14:20 – 14:30 diskusija
14:30 – 14:45 pauza
14:50 – 16:10 projekcija filma: G. Gee Patience
(After Sebald)
Kolokvij:
(Ne)vjerodostojni dokumenti. Intermedijalni prostori W.G.Sebalda
Školica, petak, 13. 12. 2013.
Pozivamo vas na izlaganja o ulozi fotografija, melankolije, svjedočenja,
kulture pamćenja, povijesti kao zaborava i destrukcije, inspirirana djelima njemačkog književnika
W.G. Sebalda (1944. – 2001.) te projekciju dokumentarnog filma Patience
(After Sebald) snimljenog prema motivma iz
Saturnovih prstena.
Djela W. G. Sebalda već puna
dva desetljeća privlače pozornost čitatelja različitih profila i interesa. Ona
su se pokazala višestruko poticajna u razmatranjima prethodno slabije
zastupljenih intermedijalnih pripovjednih tehnika, mehanizama međugeneracijskog
prijenosa pamćenja i kulture pamćenja, sposobnosti slika da se odupiru svojoj
povijesnoj deaktualizaciji i padu u (nepovratan) zaborav. Posrijedi je,
općenito govoreći, odnos tekstualnog i slikovnog, dokumentarnog i fikcionalnog.
Kolokvij (Ne)vjerodostojni dokumenti. Intermedijalni prostori W. G. Sebalda iz
tog će razloga okupiti povjesničare umjetnosti i književne teoretičare s ciljem
raspravljanja o navedenim izazovima i ujedno biti svojevrstan priključak na još
donedavno vrlo živa i plodna istraživanja Zagrebačke škole intermedijalnosti i
intertekstualnosti koja su na istim poslovima (Pojmovnik ruske avangarde,
Intertekstualnost & intermedijalnost) uspješno okupljala hrvatske i
europske stručnjake te stjecala prepoznatljivost u međunarodnim razmjerima.
Povijesni se kontekst, naravno, u međuvremenu
promijenio pa otuda i dodatan povod ovome kolokviju.
Kolokvij je posebno
zaokupljen slikom (post)moderne povijesti i kulture kod W. G. Sebalda te
njegovom inačicom intermedijalnog umjetničkog djela za koju dio kritičke
recepcije rabi oznaku photo-fiction ili récit-photo. Između ta dva aspekta,
vjerujemo, mogu se uspostaviti određene poveznice. Povijest nalazi put u
Sebaldova djela u vidu melankoličnog pogleda, nekoga tko na svijet kojim je
okružen gleda kao na nakupinu ruševina i fragmenata izloženih trajnim procesima
razaranja, osipanja i erozije, nekoga tko “uspijeva prisvojiti svoj objekt
jedino u mjeri u kojoj potvrđuje njegov gubitak” (G. Agamben). Otuda i potreba
za (fotografski vjerodostojnim) dokumentiranjem predmeta, osoba, događaja i
situacija, pronalaženje dokaza postojanja nekog (prethodnog) poželjnijeg i
uljuđenijeg stanja stvari, ali isto tako i potreba za posve neizvjesnim
“hodočašćem”, tj. kretanjem prema mjestu “ozdravljenja, odriješenje ili samospoznaje”.
To je “hodočašće” neizvjesno u nekoliko
smislova i zapreke na
njegovu su putu mnogovrsne. Tamo gdje nije na djelu kakva obiteljska zavjera
šutnje ili obuhvatnije zatajeni dijelovi prošlosti (brutalnost kolonijalne
politike, Holokaust, “zračni rat” protiv Hitlerove Njemačke), Sebaldov
promatrač povijesti učestalo se suočava s time da “vjerojatno želi biti na
mjestu na kojemu mu je svijet iza leđa, a pred njime nema ničega osim
praznine”. Od nekadašnjih golemih i naizgled neiscrpnih prirodnih bogatstava,
preko noći sagrađenih palača kakve “ni Coleridge u opijumskom polusnu ne bi bio
kadar zamisliti” te ideje nezaustavljivog prosperiteta preostalo je vrlo malo,
ponajviše sjećanja. Sebaldova djela prožeta su heterogenim Bildmaterialom
stavljenim u funkciju “učinka zbiljskog” (R. Barthes). Međutim, Sebald nema
ambiciju slijediti historiografski ideal utvrđivanja jednom i za svagda
kolektivno važeće istine – “onako kako je doista bilo” (L. Ranke). Fotografija
je možda manje podložna postupcima krivotvorenja, uljepšavanja (ili
nagrđivanja) kao i arbitrarnim stilizacijama i uokvirivanjima, ali jednačenje
fotografskog prikaza s povijesnom istinom ne može uživati bezrezervno jamstvo.
Ako ni zbog čega drugoga, onda zbog toga što mora računati na nepouzdano ljudsko
sjećanje svojih vlasnika, ponekad i na zloupotrebe. Otuda i Sebaldovo
nastojanje da im ne pridaje teret dokazivanja istine; njima je, namjesto toga,
dodijeljen nešto prizemljeniji status (ne)vjerodostojnih dokumenata.
Kolokvij započinje
predavanjem gošće kolokvija Muriel Pic, znanstvenice na sveučilištu Neuchâtel,
autorice knjige W.G. Sebaldu, L'image papillon
(2009). , a završava projekcijom filma Granta Geeja Patience/After Sebald.
Autor
koncepcije: Ivan Molek
Kustosica:
Radmila Iva Janković
Sudionici: Tomislav
Brlek, Radmila Iva Janković, Tatjana Jukić, Renata Jambrešić Kirin, Leonida Kovač,
Aleksandar Mijatović, Ivan Molek, Žarko Paić,
Ana Peraica, Muriel Pic.
Simpozij je realiziran uz financijsku potporu Gradskog ureda za obrazovanje
kulturu i sport Grada Zagreba, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i
Goethe- Instituta Hrvatska.
Hvala vam što
ćete ovu obavijest proslijediti prijateljima.
Veselimo se
Vašem dolasku u MSU!
MSU, Avenija Dubrovnik
17, Zagreb / www.msu.hr/
msu@msu.hr,
01 6052 700
Ukoliko ne želite primati
obavijesti o događanjima u Muzeju suvremene umjetnosti, Avenija Dubrovnik 17,
Zagreb, molimo vas da nas o tome obavijestiti na msu@msu.hr .