Čitajući biografije umjetnika svih umjetničkih područja i profila,lako je
zamjetljivo isticanje nagrada i priznanja na različitim medjunarodnim
natejcanjima i naglasci na osvojenim nagradama,osobiito rangiranih prvih triju
vrhunskih pozicija na rang - listama .
U sumi,tako koncipirane biografije umjetnika odjekuju kao da susrećemo
gotovo vanzemaljske vrijednosti umjetnika čiji profili i radijusi utjecaja
djelatnosti gotovo i nemaju pravu cijenu za svaki od nastupa i
programsko-izvedbenih značajki,u svakoj od ponuda, priredaba.....
Težište pozornosti ovom prigodom stavljam na glazbu, jer je
glazba najšire komunikacijsko područje, ona ne poznaje granice i predstavlja vrstu
univerzalnog komunikacijsko-izričajnog sustava, u interpersonalnim i
interkulturalnim odnosima, u suvremenom svijetu brzih prijenosa, ponuda,
spoznaja,poticaja i utjecaja....
U jednom razgovoru s uglednim japanskim skladateljem Mo Shin Ichiro Ikebe, koji
je bio skladateljem glazbe u filmovima iz opusa legendarnog redaetlja Kurosawe,
od filma Kagemusha nadalje, do završnoga djela u opusu velikoga redatelja, Profesor
Ikebe je bio rekao:
“Natjecanja u glazbenom području držim tek
izazovom mladosti,vrijednošću u ime okupljanja i druženja, razmjenu iskustava, kao
višednevni život u „mini-kampusu“, dok mladi čovjek, posvećem umjetnosti, ne
trasira svoj put i ne počne sustavni osobni razvitak na svom izabranom putu i
usmjerenju svoje kreativne energije i djelatnosti, u svakom svojem nastupu,
glede afirmacije izabranoga smjera i staze.
Često se osvojene nagrade tumače kao „univerzalna vrijednosna kategorija“ a
uistinu izražavaju tek izbor jednoga iz grupe sudjelujućih, bez spoznaje da su
možda oni najbolji bili izvan sudjelovanja u natjecateljskoj priredbi.
Nagrade treba viskofrekventnim pristupom relativizirati smislom i ukupnim
značenjem.“
Kada je veliki svjetski filozof i književnisk Jean Paul Sartre,bio
odbio Nobelovu nagradu za literarturu, izazvao je iznenadjenje svjetske
javnosti, a umjetnik je bio tada rekao: „Isksutvo me je poučilo da oni
koji žude i teže za nagradama,često ih ne zaslužuju,a oni koji ih svojim djelom
u svojoj djelatnosti zaslužuju, njima nagrade nisu potrebne – kao simboli koje
nadvisuju supstrat njihova djela,umjetničke ponude.“
Veličina kreacije se mjeri učestalošću dosega koji umjetnik može postići svojim djelovanjem,
razinom - često nedostupnom mnogim drugima iz područja srodne ili istovrsne
djelatnosti.A genijalnost se sudi po visini dosega, često i izvan spoznajnog
opsega većine sudionika i njihova motrišta.
Stoga i jeste ekskluzivna.
Ad vocem motrišta,često svjedočimo u programima umjetničkoga klizanja ponudjenoj
umjetničkoj izvedbi pred „povjerenstvom od destak članova“ koje, često s
nevjericom spoznajemo rasponom prosudbe
i ocjene istovjetnoga sadržaja i istodobno ponudjene izvedbe umjetničkoga
programa. Zar je moguće
(a pragmatično jeste!) da se i za vrijednosti punoga stupnja, pa i više,
razilaze prosudbene spoznaje članova toga Povjerenstva ?!
To se medjutim zbiva na svakom od tih natjecanja i ustrajno potvrdjuje
potrebe relativizacije svakog člana svakoga od prosudbenih povjerenstava.
Suditi o umjetnosti je vrlo nezahvalno, a osobito se izjašnjavati u slučaju
da je član prosudbenog Povjerenstva osobno nižega ranga i razine,osobno
različitoga senzibiliteta od izvodjača kojega se „odlučuje“prosudjivati i
ocjenjivati..... tih i takvih fenomena je u izobilju i treba ih
svrstati u mnoge „zagrade“, od – vitičastih, uglatih, do oblih .... uz spoznaje
da se umjetnost ne prosudjuje „plošnošću“ prosudbenog tima.....koji često,kao
takav,polučuje slojevite štete...!
A umjetničke škole ?
Njima pristupaju nadareni mladi ljudi koji se nadaju da će taj „višak“
njihove energije i svojstava nazvanih –talentom,biti prepoznat i
pažljivo,biranim razvojnim programom i suptilijom voditelja - profesora moći biti usmjereni uzlaznom kretanju i cvatu
samospoznaje potrebne, uz znanja, za djelovanje u području umjetnosti kojoj se
mlada talentirana osoba posvećuje.....
Često se, medjutim, zbiva da se u programu umjetničke škole, mlada osoba s
pratećim oblicima i vrstom nadarenosti koja ju je snagom unutarnjeg imperativa,
dovela u program škole i u krug profesora, puna nade u sustavan i pažljiv
razvitak,suočava s iskustvima deficita broja sati i ritmova izvedbenih programa,odsustva
profesora koji ( i sami umjetnici - nastupaju urbi et orbi ) pa im je često
pedagogija i program škole u kojoj djeluju tek jedna od „vrijednosti“ na rang -
listi prioriteta i posvemašnjeg pripadanja....a to „prikraćuje“ nadarene
polaznike školskih programa umjetničke škola, za potrebna znanja,vještine i
razinu uvježbanosti primjene svih vrijednosti tih osobitih programa, kojima se
treba i osobitom skrbi pristupati, s naglascima na individualitetu i uvjetima
optimuma u procesu razvitka nadarenoga polaznika......što je, u
pragmatično-iskustvenom promatranju, nerijetko oscilirajuće s vrlo kolebljivom
krivuljom na „grafikonu“
Suvremena tehnika i tehnologija omogućavaju kvalitativan zamah inovacija u
programima umjetničkih škola svih profila ,čiji profesori moraju biti
istraživači i adekvatni mentori svakoga od nadarenih polaznika,posebnih učenika,talentiranih
pojedinaca, umjetničkih škola,osobito u sadržaju s razlogom njegovane
individualne nastave.
Umjetnike treba umjeti sustavno podržavati i razvijati ih potporama
dostojnim svakoj vrsti vrijednosti iz
vrste nacionalnoga ponosa, kapitala u kategoriji ljudskog resursa u ime
kvalitetne široke platforme proliferacije duhovnih postignuća i kretaivnosti
umjetnika, kao i znanstvenika svih vrsta znanstvenih profiliranosti,a osobito
delikatne i suptilno mjerene i mjerljive u području humanističkih i društvenih
znanstvenih vrsta i tvoračkih dosega.
Posla i iskustvenih izazova je mnogo,osobito uz jasnu ,izoštrenu i pravodobnu
viziju o kompleksima iz spletova vrijednosti spomenutih širokih,vrijednostima
obilatih područja.
Možda je u suvremenosti, s vrhunskim tehničko-tehnološkim ponudama i širini
mogućnosti pristupa, osobito glazbenoj umjetnosti, potrebno reafirmirati
iskustvenu istinu da je glazbu najbolje slušati i osobno je primati u samoći i
tišini noći,jer je u tim uvjetima najsnažnijega odjeka i najvećega pokretačkog
utjecaja snagom svoje kreativne sadržajne supstance i utjecaja na duhovnu sferu
primatelja.