Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović,prof.
Datum objave: 30.04.2014
Share
Komentari:


Natjecanja u umjetničkim djelatnostima......

Čitajući biografije umjetnika svih umjetničkih područja i profila.....


 

Čitajući biografije umjetnika svih umjetničkih područja i profila,lako je zamjetljivo isticanje nagrada i priznanja na različitim medjunarodnim natejcanjima i naglasci na osvojenim nagradama,osobiito rangiranih prvih triju vrhunskih pozicija na rang - listama .

U sumi,tako koncipirane biografije umjetnika odjekuju kao da susrećemo gotovo vanzemaljske vrijednosti umjetnika čiji profili i radijusi utjecaja djelatnosti gotovo i nemaju pravu cijenu za svaki od nastupa i  programsko-izvedbenih značajki,u svakoj od ponuda, priredaba.....

Težište pozornosti ovom prigodom stavljam na glazbu, jer je glazba najšire komunikacijsko područje, ona ne poznaje granice i predstavlja vrstu univerzalnog komunikacijsko-izričajnog sustava, u interpersonalnim i interkulturalnim odnosima, u suvremenom svijetu brzih prijenosa, ponuda, spoznaja,poticaja i utjecaja....


U jednom razgovoru s uglednim japanskim skladateljem Mo Shin Ichiro Ikebe, koji je bio skladateljem glazbe u filmovima iz opusa legendarnog redaetlja Kurosawe, od filma Kagemusha nadalje, do završnoga djela u opusu velikoga redatelja, Profesor Ikebe je bio rekao:

Natjecanja u glazbenom području držim tek izazovom mladosti,vrijednošću u ime okupljanja i druženja, razmjenu iskustava, kao višednevni život u „mini-kampusu“, dok mladi čovjek, posvećem umjetnosti, ne trasira svoj put i ne počne sustavni osobni razvitak na svom izabranom putu i usmjerenju svoje kreativne energije i djelatnosti, u svakom svojem nastupu, glede afirmacije izabranoga smjera i staze.

Često se osvojene nagrade tumače kao „univerzalna vrijednosna kategorija“ a  uistinu izražavaju tek izbor jednoga iz grupe sudjelujućih, bez spoznaje da su možda oni najbolji bili izvan sudjelovanja u natjecateljskoj priredbi.

Nagrade treba viskofrekventnim pristupom relativizirati smislom i ukupnim značenjem.“

 

Kada je veliki svjetski filozof i književnisk  Jean Paul Sartre,bio odbio Nobelovu nagradu za literarturu, izazvao je iznenadjenje svjetske javnosti, a umjetnik je bio tada rekao: „Isksutvo me je poučilo  da oni koji žude i teže za nagradama,često ih ne zaslužuju,a oni koji ih svojim djelom u svojoj djelatnosti zaslužuju, njima nagrade nisu potrebne – kao simboli koje nadvisuju supstrat njihova djela,umjetničke ponude.“

Veličina kreacije se mjeri učestalošću dosega koji umjetnik može postići svojim djelovanjem, razinom - često nedostupnom mnogim drugima iz područja srodne ili istovrsne djelatnosti.A genijalnost se sudi po visini dosega, često i izvan spoznajnog opsega većine sudionika i njihova motrišta.

Stoga i jeste ekskluzivna.

Ad vocem motrišta,često svjedočimo u programima umjetničkoga klizanja ponudjenoj umjetničkoj izvedbi pred „povjerenstvom od destak članova“ koje, često s nevjericom spoznajemo rasponom  prosudbe i ocjene istovjetnoga sadržaja i istodobno ponudjene izvedbe umjetničkoga programa. Zar je moguće (a pragmatično jeste!) da se i za vrijednosti punoga stupnja, pa i više, razilaze prosudbene spoznaje članova toga Povjerenstva ?!

To se medjutim zbiva na svakom od tih natjecanja i ustrajno potvrdjuje potrebe relativizacije svakog člana svakoga od prosudbenih povjerenstava.

Suditi o umjetnosti je vrlo nezahvalno, a osobito se izjašnjavati u slučaju da je član prosudbenog Povjerenstva osobno nižega ranga i razine,osobno različitoga senzibiliteta od izvodjača kojega se „odlučuje“prosudjivati i ocjenjivati.....   tih i takvih fenomena je u izobilju i treba ih svrstati u mnoge „zagrade“, od – vitičastih, uglatih, do oblih .... uz spoznaje da se umjetnost ne prosudjuje „plošnošću“ prosudbenog tima.....koji često,kao takav,polučuje slojevite štete...!

A umjetničke škole ?

Njima pristupaju nadareni mladi ljudi koji se nadaju da će taj „višak“ njihove energije i svojstava nazvanih –talentom,biti prepoznat i pažljivo,biranim razvojnim programom i suptilijom voditelja - profesora  moći biti usmjereni uzlaznom kretanju i cvatu samospoznaje potrebne, uz znanja, za djelovanje u području umjetnosti kojoj se mlada talentirana osoba posvećuje.....

Često se, medjutim, zbiva da se u programu umjetničke škole, mlada osoba s pratećim oblicima i vrstom nadarenosti koja ju je snagom unutarnjeg imperativa, dovela u program škole i u krug profesora, puna nade u sustavan i pažljiv razvitak,suočava s iskustvima deficita broja sati i ritmova izvedbenih programa,odsustva profesora koji ( i sami umjetnici - nastupaju urbi et orbi ) pa im je često pedagogija i program škole u kojoj djeluju tek jedna od „vrijednosti“ na rang - listi prioriteta i posvemašnjeg pripadanja....a to „prikraćuje“ nadarene polaznike školskih programa umjetničke škola, za potrebna znanja,vještine i razinu uvježbanosti primjene svih vrijednosti tih osobitih programa, kojima se treba i osobitom skrbi pristupati, s naglascima na individualitetu i uvjetima optimuma u procesu razvitka nadarenoga polaznika......što je, u pragmatično-iskustvenom promatranju, nerijetko oscilirajuće s vrlo kolebljivom krivuljom na „grafikonu“

Suvremena tehnika i tehnologija omogućavaju kvalitativan zamah inovacija u programima umjetničkih škola svih profila ,čiji profesori moraju biti istraživači i adekvatni mentori svakoga od nadarenih polaznika,posebnih učenika,talentiranih pojedinaca, umjetničkih škola,osobito u sadržaju s razlogom njegovane individualne nastave.

Umjetnike treba umjeti sustavno podržavati i razvijati ih potporama dostojnim svakoj vrsti vrijednosti  iz vrste nacionalnoga ponosa, kapitala u kategoriji ljudskog resursa u ime kvalitetne široke platforme proliferacije duhovnih postignuća i kretaivnosti umjetnika, kao i znanstvenika svih vrsta znanstvenih profiliranosti,a osobito delikatne i suptilno mjerene i mjerljive  u području humanističkih i društvenih znanstvenih vrsta i tvoračkih dosega.

Posla i iskustvenih izazova je mnogo,osobito uz jasnu ,izoštrenu i pravodobnu viziju o kompleksima iz spletova vrijednosti spomenutih širokih,vrijednostima obilatih područja.

Možda je u suvremenosti, s vrhunskim tehničko-tehnološkim ponudama i širini mogućnosti pristupa, osobito glazbenoj umjetnosti, potrebno reafirmirati iskustvenu istinu da je glazbu najbolje slušati i osobno je primati u samoći i tišini noći,jer je u tim uvjetima najsnažnijega odjeka i najvećega pokretačkog utjecaja snagom svoje kreativne sadržajne supstance i utjecaja na duhovnu sferu primatelja.

 

 

 

 

775
Kategorije: Fenomeni
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.