Autor: Maja Bezjak
Datum objave: 19.06.2012
Share
Komentari:


NATJECATELJSKI STRES

Upravo tako bih nazvala stanje duha i tijela

Upravo tako bih nazvala stanje duha i tijela stotina mladih budućih, još neafirmiranih baletnih plesača na pragu karijere, ili onih već afirmiranih do određene životne dobi, koji se prijavljuju na međunarodna natjecanja, tražeći potvrdu svojih dugogodišnjih žrtava i posvećenja nečem toliko efemernom kao što je Umjetnost klasičnog baleta. Upravo je dirljiva ta upornost, kojom se dio mladeži širom svijeta u vrijeme svemirskih letova, još uvijek zanosi romantičnom i teško dostižnom ljepotom i savršenstvom tehnike klasične baletne umjetnosti. 

Može li jedno natjecanje, postignuta nagrada, diploma ili neuspjeh bilo kako pripomoći daljem usponu ili odustajanju  traženja svoga mjesta među zvijezdama, pitanje je, koje ovisi o snazi živaca i talentu natjecatelja, da u danom času uspije nadvladati natjecateljski stres i  izvesti svoj zadani program tehnički i umjetnički na potrebnoj visini i odatle krenuti dalje.

U toj zgusnutoj atmosferi, nabijenoj strahom i isčekivanjima od presudne je važnosti iskustvo i umjetnička težina ocjenjivačkog suda-žiria. Sve su to mahom imena nekadašnjih baletnih prvaka, iskusnih pedagoga i koreografa, uglavnom ličnosti koje su ispekle baletni zanat na pozornicama širom svijeta ili odgojile generacije plesača, pa  se svatko od njih  po zadanim pravilima ocjenjivanja,snalazi u labirintu ipak svojih vlastitih kriterija. U mraku gledališta ili pod vrlo prigušenom rasvjetom radnog stola, okružen radnim materjalom s imenima svakog natjecatelja i ocjenjivačkom tabelom, za vrijeme trajanja plesa, zadane klasične varijacije ili moderne koreografije, član žiria treba u roku od minutu do dvije koliko traje ples, ocijeniti njegovu tehničku vrijednost, izvedbenu vrijednost, muzikalnost i umjetnički dojam.Brzina kojom se ocjenjivač mora unositi u nastup svakog pojedinog natjecatelja, gotovo ulaziti u srž  toga mladog stvorenja koristeći svoja davno prokušana stanja, inervacije mišića, predođbe onog unutarnjeg procesa u oblikovanju koraka, njihova povezivanja u skladnu koreografsku cjelinu, gotovo je jednako stresno kao i samo natjecanje mladih kandidata.Unošenje ocjene nastupa brojevima od jedan do deset u svaku rubriku,zapisivanje opaski o kandidatu osnova je, na temelju koje svaki član žiria po svom vlastitom sudu stvara sliku i konačnu ocjenu viđenog i rangira ga po svom stručnom kriteriju.

Vrlo često jednu te istu klasičnu varijaciju iz baletne baštine izvodi i nekoliko plesača čak iz različite dobne skupine, što može usporedbom olakšati ocjenjivačkom sudu stupnjevanje tehničke i umjetničke vrsnosti natjecatelja, no može otkriti i velike razlike u plesnom povezivanju koraka i muzikalnosti pojedinaca, koje bi trebale biti presudne za umjetnički dojam i upozoriti na perspektivni prirodni talent mladog natjecatelja.

Upravo to su ti blagoslovljeni momenti koji poput bljeska rasvijetle zgusnutu, do krajnjih granica nervoznu atmosferu natjecateljskog protoka vremena s jedne i s druge strane pozornice, radi kojih i ima smisla priređivati takve manifestacije.Plesni talent je onaj neobjašnjivi dar prirode, koji se oslobađa unatoč tremi, probija se preko svih prepreka umora, u času nastupa pokreće čitavo mlado biće na čudesne pokrete zapisane davno u njegovim genima.                                                   

Posao Ocjenjivačkog suda je ona mučna,završna etapa Natjecanja, kad se podastru na stol ocjenjivačke liste svakog člana žiria i počinje katkada do dugo u noć usaglašavanje u ocjenama i stavovima. Onaj član, koji je marljivo bilježio ocjene i opaske, ima relativno lakši posao zbrajanja bodova, no onaj koji se oslonio na memoriju, pogotovo radi li se o većem broju kandidata u istoj grupi.    

Što donosi mladom plesaču postignuta nagrada ili diploma?

Ona donosi prvenstveno ličnu satisfakciju i poticaj na dalje usavršavanje, a pogotovo za mlađi natjecateljski naraštaj, za koji se osiguravaju stipendije za školovanje na prestižnim Akademijama ili baletnim učilištima.Oni već formirani mladi plesači možda lakše dođu do izražaja u vlastitom ansamblu ukoliko su angažirani i ukoliko im repertoana politika pruža šansu. Ipak, najviše u daljem razvoju svakog pojedinca igra lična upornost i brušenje vlastitog talenta,  stalno učenje i usavršavanje, koje u danom času zablista na sceni. 

Velika svjetska natjecanja za mlade muzičare, osiguravaju pobjednicima niz solističkih recitala i koncerata uz pratnju orkestra u raznim gradovima,što je danas velika šansa u svijetu sve mlađih i sve vrsnijih glazbenika.

Takve šansu u baletnim natjecanjima još nisu moguče, jer teško da postoji danas u svijetu nekoliko baletnih kuća, koje na svom repertoaru imaju identične predstave klasičnog repertoara, koje bi bile voljne pružiti priliku nastupa mladom laureatu u cjelovečernjoj predstavi.

Samo najveće zvijezde velikih baletnih kuća imaju danas privilegiju i čast gostovanja u predstavama izvan matične kuće, ali put do toga je dug i mukotrpan.To je kontinuirani rad koji vodi mladog plesača od epizodnih uloga,malih solističkih nastupa, pa sticanjem rutine do glavnih uloga, što još uvijek ne znači da se postigao status zvijezde jednog ansambla. Svojstva koja izdvajaju zvijezdu od ostalih nositelja istih uloga, su ona neobjašniva lakoća kretanja i povezivanja plesnih elemenata, ona kultiviranost pokreta i produhovljenost lika koji zrači i prelazi rampu, što su svojstva samo rijetkih plesača, a gledatelji to odmah osjete. 

Stoga svako baletno natjecanje treba pozdraviti prvenstveno kao hrabrost sudjelovanja i poticaj da se krene dalje tom trnovitom ali prekrasnom stazom u potrazi za savršenstvom klasične baletne umjetnosti.

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 




 



 

                        

 

                        

 

1059
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.