Autor: mr.sc.Vladimir Prister
Datum objave: 12.11.2017
Share


Novi feniks – automobil na električni pogon

Suvremeni akumulatori, gorive ćelije, svejedno, više to nije gorivo fosilnog podrijetla

Ovaj članak autor posvećuje mladoj i

propulzivnoj Dariji, koja radeći u Domu za

starije osobe u Klaićevoj 10 u Zagrebu,

nesebično pomaže na svom poslu potrebitima,

iako je i sama vrlo opterećena studiranjem,

brigom za obitelj i velikim životnim teretom...

 


Trenutno svjedočimo poplavi najnovijih modela automobila koji nisu pogonjeni klasičnim benzinskim ili diesel agregatima već, naprotiv, pogonjeni su strujom. Svaki imalo ozbiljan proizvođač automobila trudi se danas ponuditi tržištu svoj najnoviji, najljepši i najinventivniji model koji posjeduje elektromotore koji mu omogućavaju (po)kretanje, elegantnu i tihu vožnju bez zagađenja okloliša uz istovremeno postizanje velikih brzina! Suvremeni akumulatori, gorive ćelije, svejedno, više to nije gorivo fosilnog podrijetla. Volvo Cars, znameniti švedski proizvođač vozila je 5.srpnja 2017. izdao priopćenje za tisak u kojem navodi, da će od 2019. svaki njihov automobil posjedovati i električni motor, bila to hibridna ili potpuno električna verzija!

            

No, zavirimo malo u povijest automobila, iznenadit će nas činjenica da je još davne 1898. godine konstruktor Ferdinand Porsche, otac poznate sportske marke automobila, ponudio osobno  vozilo na električnu struju! No, veoma malo ljudi zna da to povijesno vozilo još uvijek postoji i funkcionira! Naime, Wolfgang Porsche, unuk Ferdinanda Porschea došao je u priliku da otkupi prvi model električnog automobila kojeg je konstruirao njegov djed. Ovo znamenito vozilo sad je popet u vlasništvu obitelji i izloženo je u Porscheovu muzeju u Stuttgartu. Kad je znameniti povijesni elektromotor priključen na napon baterije pokazalo se da još dandanas uredno radi (SIC!). Inače, Ferdinand Porsche surađivao je na prvom modelu Egger-Lohner, ali je nakon  toga sam konstruirao model P1. Naime, u to povijesno doba marka Egger-Lohner nastala je suradnjom Bele Eggera, vlasnika elektropoduzeća i poznatog bečkog proizvođača kočija Jacoba Lohnera.

           

Veoma sposobni F. Porsche konstruirao je motor od tri konjske snage, težak 130 kg, a bio je

pričvrščen na stražnju osovinu vozila! Pokretan tadašnjim veoma teškim olovnim baterijama (koje su same bile teške cca 500kg), ovaj je elektroautomobil mogao odvoziti 80 kilometa uz brzinu od 25 kilometara na sat!

            

Godine 1949. Ferdinand Porsche konstruirao je prvi model koji nosi ovo slavno ime! Ali naravno, ne  s električnim nego benzinskim motorom! To je bilo doba jeftinog goriva.                   

            

Ovaj smo povijesno-tehnički odmak načinili iz mnogo razloga! Danas, u doba skupog goriva koje se dobiva crpljenjem ugljikovodika (fosilna goriva) iz dubokih ležišta, opet postaju prednosti električnih vozila  predmetom mnogih razmišljanja. Naime, električna su vozila jednostavnija, zahtijevaju mnogo manje održavanja i nemaju toliko mnogo pokretnih dijelova podložnih kvarovima.

            

Svi modeli raznih proizvođača, a ima ih zaista mnogo, nastoje zauzeti što bolji položaj svaki na svom dijelu tržišta – i to je u potpunosti u redu. No, započela je nesmiljena borba! Za što veći  udjel na tržištu električnih automobila. Na američkom su se tržištu sukobili, a možda bolje reći sučelili Tesla i General Motors. Njihovi su udarni modeli Model 3 i Bolt. Za sada prevagu drži u svojim rukama GM jer mu je akcioni radius s istim punjenjem baterija oko 50 kilometara veći! Kod japanskih i korejskih proizvođača sutuacija je slična. Razlika je samo u tome što zasada oni imaju puno veći broj hibridnih modela.

            

Opel se hvali uspješnim povećanjem broja kilometara s istim punjenjem, VW već sad nudi  500 kilometara s istim punjenjem, a istovremeno obećava 30 novih modela elektroautomobila na cesti do 2025. godine.

            

No što je s Kinezima? Ne miruju ni oni već i oni uporno nude novosti iz vlastitog dvorišta! Vjeruju da su stanju svojim modelom upasti na ovo zahtjevno i zanimljivo tržište i izravno postati konkurencija američkom Tesli. Naime,  njihov se koncept LeSEE se uskoro očekuje u serijskoj proizvodnji.

   

Na samom kraju ovog nepretencionog bilježenja najnovijih iskoraka na ovom izuzetno zanimljivom području jednostavno se ne smiju zaboraviti naši proizvođači osobnih vozila na električni pogon.

            

Prije svega tu je DOK-ING, zagrebačka tvrtka koja se u prvom redu bavi strojevima za poslove razminiranja i koja je na tome već stekla zavidnu reputaciju! Oni su proizveli  mali gradski automobil na elektropogon. No, u razvoju idu i dalje!

            

Zatim, tu je već slavna tvrtka Rimac Automobili sa svojim prelijepim modelom sportskog automlobila Concept One. Spomenuti elektroautomobil respektabilnog je izgleda ali još respektabilnijih performanci: od 0 do 100 kilometara na sat postiže za samo 2,5 sekunde, posjeduje snagu elektroagregata od 1224 konjskih snaga čime postiže brzinu od 355 kilometara na sat! Nakon ovoga, nakon ovih podataka – svaki je komentar suvišan. Konačno se Hrvatska zaista im čime pohvaliti i na ovom polju!

                                                                                  

22
Kategorije: Kolumna
Developed by LELOO. All rights reserved.