Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović,prof.
Datum objave: 22.12.2011
Share
Komentari:


O DIKCIJI

nastupno predavanje Dubravka Dujšina

Autor teme „O dikciji“, nastupnog predavanja u rujnu,1938., je Dubravko Dujšin (Zadar, 12. IX. 1894. - Zagreb, 30. I. 1947.),prvak Drame HNK u Zagrebu, ravnatelj Drame od 1937.do 1939. i predavač Kolegija  Scenski govor, u zagrebačkoj Glumačkoj školi, od rujna, 1938.

 

O dikciji:

 

„Pod dobrom dikcijom razumijemo pravilnu uporabu naših govornih organa.

Da to postignemo moramo zasebno proučavati sve one pojave koje dolaze do izražaja  kod  procesa pretvaranja „mrtve“ riječi u živu.

 

Sastavni dijelovi govora su:

 

1. glas,  2. izgovor, 3. disanje, 4. sluh

 

Glas, nastaje tako da zrak, kojim smo udisanjem napunili pluća, pomoću trbušnih mišića potisnemo iz pluća u dušnik, dok ne prodje kroz grlo. U grlu su, medju hrskavicama, dvije opne koje  zovemo glasiljkama. U mirnom, normalnom stanju, glasiljke posve  zatvaraju grlo. Navala zraka iz dušnika i rad grlenih mišića, čine da se te glasiljke napnu i one se „postave“ u gibanje. Medju glasiljkama nastaje otvor, te zrak koji prolazi iz šireg dušnika, kroz uži prolaz glasiljaka, kroz otvor, proizvodi  u tim opnama titranje, koje mi tada čujemo  kao - glas.

 

Ovisno o tomu da li su te opne jače ili slabije napete, glas je viši ili dublji.

Zvuk, stvoren u grlu titranjem glasiljaka, prije izlaska van, još se pojačava titranjem zraka u našim rezonantnim prostorima.

 

Prostori rezonancije su : grudi, grlo, nosna šupljina, i šupljina lubanje. Ovisno o tome u kojem rezonantnom prostoru glas najprije odjekuje, razlučujemo timbar - boju glasa. Uglavnom postoje ovi registri: grudni, grleni, falsette,

 

Normalan, pravilan glas mora imati grudni registar. Falsette, je ipak onaj registar kod kojega glas suponira u šupljini lubanje.

 

Glas mora biti :  gibak, pun, dovoljno snažan, lijep

 

Glas je gibak,  kada grlene mišiće „imamo toliko u vlasti“, da s njima možemo izvesti na glasiljkama svaki zahtjev sluha.

 

Glas je pun,  kada uvijek izdašno rabimo rezonancu u „rezonantnim prostorima“ i  kada on prelazi izjednačen, iz jednog registra u drugi.

 

Dovoljno snažan,  je onaj glas koji  ispunjava čitav deklamacioni prostor, te se dovoljno čuje u svakoj točci toga prostora.

Lijep,  je onaj glas koji je dovoljno gibak, pun, snažan, uz pravilnu uporabu grudnoga registra.

 

Budući da je taj prostor, od primjera do primjera, različit, moramo znati regulirati  snagu  našega  glasa  prema veličini deklamatorskoga prostora.

 

Snaga glasa, uglavnom ovisi o količini zraka koji smo udahnuli i o snazi kojom  možemo taj zrak istisnuti.

 

Želimo li glas podignuti na stanoviti interval ( visinu), moraju grleni mišići biti toliko izvježbani da smjesta napnu glasiljke onoliko koliko je potrebno da stvore željenu visinu glasa.

 

Organ koji kontrolira točnost tih intervala je - sluh.

 

Sva ova nabrojana svojstva dobroga glasa, postići ćemo metričkim čitanjem

 

Metričko čitanje je vježba u kojoj govorimo stanoviti  tekst bez obzira na logičnu vrijednost i sadržaj.

 

Izgovor: oba su dijela jednako važna i nadopunjuju se, u jednu cjelinu, tvoreći  riječ.

 

Nauka o govoru se dijeli na nauku o vokalima (samoglasnicima)  i nauku o konsonantima (suglasnicima).

 

Vokali,  A,  E,  I,  O,  U, tvore „ton“ riječi, a tonovi postaju artikuliranim govorom kada su povezani s konsonantima .

 

Vokali daju riječima snagu i zvučnost, dok im konsonanti daju jasnoću.

 

Visina i dubina glasa, tvore opseg glasa (obično dvije oktave)

 

Ljestvica, za govoreni glas, se može  smjestiti u pet glavnih, temeljnih glasova: od muklog i dubokoga U , penje se, do sve višega i jasnijega, najvišega  I ,  pa je raspored :  I,  E,  A,  O,  U

 

A, je na sredini te ljestvice, pa glasove koji se „penju“, od toga središnjega A, su uzlazni , a  to je:  E  i  I,  dok su  O  i  U , silazni.

 

Izmedju ovih temeljnih glasova su i nuz-tonovi.

 

Izgovor je pretvaranje „zvukovne mase“ u glasove, iz kojih stvaramo riječi.

Artikulacijom pojedinih vokala, i njima pripadajućih konsonananta, tvorimo slogove , a slogove spajamo u riječi.

 

Izgovor riječi mora biti pravilan,  jasan,  lijep.

 

Pravilan, je onaj izgovor koji  zadovoljava svim zakonima gramatike, a govori se u najkulturnijem središtu etnografskoga područja.

 

Fonetika nam daje teorijsku sliku pravilnoga izgovora tj. postavu govornih  organa  kod pojedinih samoglasnika i suglasnika..

Uči nas kako se vezuju slogovi,  koliko je vrsta fonetskih naglasaka, koja je

njihova uporaba.

 

Jasan je izgovor onaj  kod kojega se točno čuju svi glasovi potrebni za pravilan izgovor jedne govorne cjeline.

Dovoljno snažan izgovor je kad ispunjava uvjete koje smo naveli za dovoljnu snagu glasa.

 

Lijep je izgovor, kad uz pravilno, jasno i dovoljno razložno izgovaranje sloga, slogova, riječi, rečenice, nadjemo još i lijepu melodiju te pravilan ritam za spajanje tih gramatičkih dijelova.

 

 

Sve što čujemo, glas, šum, štropot, sve je to - zvuk. Nauka o zvuku je akustika.

 

Zvuk nastaje kada zatitraju čestice one tvari koja se oglasila. To se treperenje  širi  zrakom,  te putem zračnih valova dolazi do našega uha.

 

Valovi  udare o slušni živac, koji taj zvuk prenosi u mozak, i mi ga čujemo. I glas, ton, nije drugo, doli pravilno treptajući zvuk. Kod glasa lučimo visinu, dubinu (modulaciju), jačinu (dinamiku), trajanje deklamacije...

 

A to znači pravilnu uporabu glasa kod izražavanja misli, čuvstava, sve se to temelji na ta tri svojstva glasa.  Tim svojstvima se dodaju boja glasa, kao važna za lijepu deklamaciju......

 

 

 O zadaći uspješne glumačke škole

 

 

Tairov,  jedan od reformatora  ruskog teatra, napisao je u uvodu svog djela:  “Da me tko pita, koja je umjetnost najteža, odgovorio bih – glumačka umjetnost. A da me tko pita koja je umjetnost na glasu  kao najlakša,  odgovorio bih – glumačka“.

 

Ovo, gotovo općenito mišljenje, nastalo je  uslijed toga, što se je  glumačkoj umjetnosti,  njezinu  izučavanju i pripremanju za nju, posvećivalo najmanje pažnje.

 

Dok se za sve druge umjetnosti zahtijeva ozbiljan, dugotrajan i sustavan studij,  te se u tu svrhu osnivaju umjetničke akademije i konzervatoriji,  kod glumačke je umjetnosti sve prepušteno više-manje slučaju.  Išlo se je tako daleko,  da je netko postavio pitanje, da li je to uopće umjetnost.

 

Medjutim,  kazališna je umjetnost jedna od  najkompliciranijih. U kazalištu nalazimo usredotočene mnoge umjetničke grane : i glumu, i slikarstvo, i plastiku, i muziku i poeziju. Kazališna je umjetnost neki spoj i sinteza svih tih umjetnosti, a glumac je u svemu centralna ličnost.

 

On, glumac, mora poznavati i izučavati sve te razne komplementarne umjetnosti,  koje zajedno daju savršeno kazališno djelo.

 

Zato se suvremeni glumac mora savjesno pripremati za svoj poziv, da bi mogao ostati „vladarom pozornice“ i centralnom ličnošću kazališnoga rada.

 

U doba kada se, uslijed sve većega naleta filma, počelo očajavati nad „sudbinom teatra“, mnogi su počeli tražiti nove putove i načine kako teatar regenerirati.  Smišljali su sve moguće kombinacije i teorije, a neki su pošli toliko daleko da su predlagali da se u teatar „useli marioneta (lutka)“ tj. drugim riječima, predlagali su  da se glumac „mehanizira“, da postane žongler, živa lutka, a zaboravili su da je kazalište potreba ljudskoga duha, i da ono postoji ( u ovoj ili onoj formi) od najranijega doba  civilizacije.

 

Zaboravili su da je kazalište „živ organizam“, usko povezan s prirodom ljudskom, da se u njemu izražavaju na najčovječniji način ljudske radosti i boli, da se u njemu odražavaju moralna, društvena i sva druga stremljenja ljudske zajednice, da u kazalištu  i kroz kazalište „pulsira život u koncentriranoj formi,“ da je ono - kako kaže Shakespeare  u „Hamletu“- zrcalo  svakoga vijeka i ljudskog društva.

Nikakva „mehanizirana umjetnost“.

 

Prva je zadaća Glumačke škole da nam pomogne svladati tu tehničku stranu svih vrsta umjetnosti, u koliko dolaze u obzir kod kazališnoga rada, do te mjere da ustrajnom vježbom dobijemo potpunu vlast nad onim dijelovima  nešaga  organizma, koje moramo primjenjivati na sceni.

Iskustvo je pokazalo, i to je baš prednost jedne sistematske glumačke obuke, koja se najbolje može dobiti u smišljeno osnovanoj i dobro vodjenoj glumačkoj školi,  da je najbolje  glumačku obuku razdijeliti u elemente,  i najprije   u njima dosegnuti neko savršenstvo, polazeći postupno od vježbanja  glasa, sluha, dikcije, deklamacije, i jednostavnih stihova i proze, da se konačno stigne do interpretacije i glume pojedinih scena i čitavih komada.

 

Škola neće, naravno, stvoriti talente, ali ona može pokazati načine i putove kako da se talent razvije, a što je glavno, škola može pružiti tehničku naobrazbu, tako da mladi glumci posve ovladaju svim izražajnim sredstvima.

 

Mora se znati da je,  ta osobita tehnika,  vrsta oslobodjenja duha.

 

I kada glumac pristupa izgradjivanju jedne uloge, jednog karaktera, s posve savladanom tehnikom glumačkih elemenata, on se neće osjećati sputanim, nego će moći sve svoje znanje i energiju  posvetiti psihološkom izgradjivanju svojega lika,  jer mu tehnika dopušta do maksimuma vanjsko izražavanje  svakoga  duševnoga  stanja.

 

Eto,u tom smislu je tehnika oslobodjenje duha, ona je prvi i najjači pomagač  u  izgradjivanju  umjetničkih  likova.

 

A tu tehniku možete i , nadam se, hoćete, dobiti u Glumačkoj školi.

 

Mislim da je ovim dovoljno objašnjena uloga glumačke škole, njezina svrha i opseg.

Ona neće stvoriti talente, pogotovo neće stvoriti glumačke genije (za glumačke genije škola i nije, oni je u svemu prerašćuju, barem u svojoj uobrazilji),  ali je zato potrebna, vama - mladim ljudima dobre volje, koji imate neke preduvjete za glumački poziv, za koji morate imati mnogo mara, želje, ljubavi za taj poziv, kojemu se želite posvetiti, da iz vas izgradi  dobre djelatnike na polju glumačke umjetnosti.“

 

Priredio : Dr.sc. Slobodan Elezović, prof.


http://www.mgz.hr/hr/zbirke/zbirka-dr-ivana-ribara-i-cate-dujsin-ribar,3.html  


 

 

 

 

1440
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.