Autor: prof. Zdravko Mršić
Datum objave: 10.03.2013
Share
Komentari:


O POLITIČKIM STRANKAMA

globalni sustav

O POLITIČKIM STRANKAMA

K

njigom Podjela Zapada: Prostorna država i otvoreno društvo, objavljenom potkraj 2012. godine, pokušao sam ocrtati dugotrajan civilizacijski postupak, kojim je od Renesanse do naših dana stvaran sadašnji svjetski, globalni sustav. Taj poredak je pred našim očima u samo dvadeset godina pokazao sve značajke društvenog propadanja. Političari i ekonomisti, koji su do jučer hvalili uspostavljeni poredak i nijekali mogućnost pojave kriza i depresija u njemu, proglasili su sadašnju posvemašnju svjetsku neizvjesnost recesijom i krizom, iako je riječ o brzom propadanju gospodarstava, ljudi, obitelji, naroda i država. Riječ je ipak o propadanju, koje sam u knjizi pripisao svjetovnoj religiji liberalizma, koja (1) zagovara posvemašnju slobodu svih fizičkih i pravnih osoba nauštrb i na zator ljudskog zajedništva, te (2) promiče antropologiju, po kojoj je čovjek samo roba ili sredstvo na tržištima rada, kapitala, distribucije i proizvodnje. Neposredan uzrok sadašnjem svjetskom zastoju je potpuna segregacija kapitala od rada, u kojoj kapital služi sam sebi, a rad oskudijeva u kapitalu.

Budući da se propadanje nastavlja, da se neizvjesnost života cijele ljudske vrste povećava, a da stanje u Hrvatskoj pruža sve znake zaustavljanja gospodarstva, rasapa društva, propadanja naroda i uništavanja naše obnovljene države, nastojao sam nizom eseja prikazati pojedina goruća pitanja ili nevolje, koje taru Hrvate. U eseju o Znanju, poimanju i prosuđivanju upozorio sam na nedostatak znanja i razumijevanja, koji bi pomogli donošenju prosudbi, koje bi mogle voditi oporavku naroda i spasu države. U eseju Izbavljenje od svjetskog zastoja naglasio sam, da se svijet može ponovo pomaknuti obnovom nacionalnog zajedništva, uspostavom nacionalnog internacionalizma i repatrijacijom svjetskog slobodnog kapitala u okrilje naroda i rada.

U eseju Treći ljudi Hrvati upozorio sam na vrijednost prokušane hrvatske političke misli, koja je sad zapuštena, ali koja bi svojom obnovom pomogla Hrvatima i mogla pomoći svijetu. U eseju O objavi nastojao sam pokazati, da bi Katolička crkva mogla pomoći izbavljenju Hrvata i ostalih naroda svijeta od trajnih nevolja, ako počne promicati Isusovu antropologiju, po kojoj se čovjek kao vrsta može vratiti kulturnoj evoluciji te se od robe, sredstva ili od roba svojem tijelu pretvoriti u čovjeka uma i duha.

N

a slaganje ovog eseja navelo me je srozavanje hrvatskog stranačkog parlamentarnog sustava i propadanje posljednjih hrvatskih političkih stranaka te obezvrjeđenje u očima naših običnih ljudi i birača hrvatske politike i hrvatskih političara. Ljudi se pitaju čemu služe političke stranke i političari. Ljudi se snebivaju nad jalovošću rada ili neradom političara; nad njihovim nebrigom za stanje ljudi i naroda; nad njihovim nerazumijevanjem stanja u kojem su se našli narod i ljudi, ali i politika i političari; nad odgovorima političara na vapaj ljudi i na glas naroda; te posebice nad samozadovoljstvom i vladajućih i oporbenih političara.

U nas su političke stranke već propale, ali propadaju i stranke u ostalim zemljama. Zašto su političke stranke propale, primjerice u Italiji? Zašto nijedna dosad jaka stranka ne može u zemljama poput Britanije i Njemačke sastaviti postojanu jednostranačku vladu? Zašto u zemljama parlamentarne liberalne demokracije poput Belgije ili Slovenije nema de facto vlade? Kako se moglo dogoditi to, da vodeće zemlje EU u „komisijskom udaru“ nametnu Grčkoj i Italiji vlade i premijere. Zašto političke stranke proizvode i na vlast dovode uistinu nesposobne, neodgovorne, jadne osobe ili čak duševno bolesne ljude?

U Hrvatskoj su godinama neuki politolozi, analitičari, novinari i oporbeni političari prigovarali Franji Tuđmanu i političarima HDZ-a da svoj pokret ne pretvaraju u stranku. Sad HDZ više nije ni pokret ni stranka. Koja je uloga i koje su političke mogućnosti pokreta, a koja je uloga i koje su mogućnosti stranke? Smije li se pokret pretvoriti u stranku, kad obavi svoje poslanje? Hrvatska politička prošlost pokazuje da je pravaški pokret Ante Starčevića nastavio život u svijetu ideja i poslije svoje političke smrti, koja je nastupila njegovim pretvaranjem u stranku. Starčevićeva državotvorna ideja se dvaput utjelovila u hrvatsku državu, u jednu koja je propala 1945. godine, u drugu koja još traje, ali koja se utapa u Europsku Uniju, koja je i sama dotrajala.

Kako političke ideje, društvene ideologije, političke stranke i narodni pokreti ovise jedni o drugima? Kako može djelovati Europski parlament, ako u njemu de facto nema (europskih) stranaka, jer su stranke još uvijek nacionalne političke ustanove? Hoće li primjeri de iure ili de facto jednostranačkih političkih poredaka, kakvi postoje u Kini i Rusiji, navesti druge zemlje da se prime „parlamentarnog“ jednostranačja? Hoće li političko višestranačje moći izbaviti nametnute ili izazvane nove demokracije poput Iraka, Libije ili Egipta iz političke, gospodarske, sigurnosne i kulturne zbrke?

Po čemu se međusobno razlučuju stranke, koje naizmjence vladaju u zemljama poput Hrvatske, Britanije, Njemačke, Srbije ili Slovenije? Po čemu ih narod, građani ili birači razlučuju? Hoće li i kad će narodi odbaciti predstavničku ili posredničku demokraciju i posegnuti za izravnom demokracijom putem referenduma ili plebiscita? Može li uvođenje obveznog i obvezujućeg referenduma kao načina narodnog odlučivanja navesti preostale umiruće hrvatske političke stranke da se počnu baviti narodnom politikom?

Hoće li i kad će pogoršanje stanja hrvatskog naroda i hrvatske države, koje se sad čini nezaustavljivim, navesti narod da novim političkim pokretom obavi eutanaziju svih preživjelih političkih stranaka? Kako će se voditi hrvatska politika, ako hrvatske političke stranke uginu same od sebe?

Vjerujem, da će skrivena hrvatska politička misao u sadašnjem pregibnom i presudnom vremenu na sve pravo i na vrijeme odgovoriti.


 

1117
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.