Autor: Maja Bezjak
Datum objave: 15.05.2014
Share
Komentari:


OPASNI VJETROVI OKO HNK!

Naša prva kazališna kuća ne može biti eksperimentalni kunić..

Zašto je imenovanje nove intendantice Dubravke Vrgoč na čelo zagrebačkog HNK izazvalo buru negodovanja,istupe eminentnih ličnosti našeg kulturnog života na HTV-u i otpor kazališnih djelatnika,sasvim sigurno nije akt protiv ličnosti nove intendantice,već protiv stavova koje zastupa i namjera koje kani provesti u svom mandatu,a nisu u skladu s poviješću i tradicijom naše prve kazališne kuće?.      

Biti na čelu Zagrebačkog kazališta mladih,kazališta eksperimentalnog tipa,pa ne znam kako uspješno ga voditi, nije isto što i voditi visoko rangiranu tradicionalnu kazališnu kuću, osmišljavati njen program,zaposliti oko šestotinjak članova tri umjetnička ansambla i vrsnog tehničkog osoblja.Profil te kuće,davno je već zacrtan.Svoju umjetničku vrijednost  potvrdili su ansambli Opere i Baleta širom svijeta na sjajnim gostovanjima, svojim vrsnim umjetničkim i redateljskim ostvarenjima i svojim repertoarom uvijek bili u dosluhu sa svim vrijednim svjetskim dostignućima dvadesetog stoljeća.

HNK ne treba uvoditi u Europu,jer ono je od svog postanka bilo u Europi, kako po svojoj konstrukcji tako i po repertoarnoj politici,unatoč tome što su česte političke promjene nametale svoja rukovodstva,ipak se poštivao značaj te kuće za hrvatsku kulturu,jednako važan značaju Pariške Opere za Francusku kao i Bečke državne Opere za Austriju.

Upravo zbog tog značaja,opasno je eksperimentirati sa sistemom korištenja umjetničkih ansambala kako je to nova intendantica naznačila u svom vrlo maglovitom viđenju budućeg korištenja opernog i drugih ansambala u malo čudnim koprodukcijama s pariškim Theatre des Bouffes du Nord,kao našim predstavljanjem u svijetu i svijeta kod nas!

Pa u tom istom Parizu,u Theatru Sarah Bernhardt,gdje je i slavni Djagiljev počeo svoj pohod na zapad 1909g.predstavljajući rusku Operu i Balet,tu je i zagrebačka Opera predstavila Prokofjevovu operu „Vjenčanje u samostanu“ početkom šesdesetih godina, u režiji Koste Spaića kao praizvedbu tog djela na zapadu Europe.No u to vrijeme je nova intendantica HNK još puzala u pelenicama,pa i ne zna koliko smo bili u to vrijeme suvremeni,čak i više od mnogih europskih opernih kuća,koliko smo bili prisutni na velikim opernim scenama i festivalima širom Europe čak i Japana.

Hoće li koprodukcijsko„novo isčitavanje“ opere „La Boheme“ pod imenom“Mimi“ puniti kazališnu kuću novom,mladom publikom,kojom nova intendantica namjerava prvenstveno ispuniti gledalište,to je veliko pitanje?Hoće li takvim i sličnim repertoarom prodati kazališnu pretplatu staroj,vjernoj publici koja ima svoj odgojeni ukus i ne prihvaća olako radikalne promjene?

Najava sistematizacijskih promjena u ansamblima u smislu sažimanja na komorni oblik,opasna je namjera koja može dovesti u pitanje teško stečenu tehničku perfektnost i izvođenje velikih djela klasičnog repertoara, kako u Operi tako pogotovo u Baletu.

Upravo je Balet HNK dostigao danas visoku izvedbenu razinu u svim koreografskim stilovima i oduševljava svojim posljednjim izvedbama modernog koreografskog izričaja.Oni su potpuno spremni za balet dvadeset i prvog stoljeća.Država je imala dosta vremena da donese kazališni zakon kakav ima i Rusija i Francuska po pitanju baletne profesije,kojoj osigurava dostojnu mirovinu s navršenih 40 g.života kad prestaje po sili prirode plesačka aktivnost.Rješavanje starije generacije plesača trabunjanjem o podučavanju po baletnim školama(kojim?),je totalno nepoznavanje naših prilika!

Izgradnja nove zgrade za Dramu HNK,je prastara priča i nadam se da neće čekati 50 godina kao Muzička Akademija.

Drama HNK,koja je kao najveći dramski ansambl u Zagrebu ostvarivala sjajne,antologijske izvedbe klasične i suvremene literature i strane i domaće,trebala bi i nadalje njegovati prvorazredne izvedbe dramske baštine,ne zaboravljajući učenja velikana hrvatskog glumišta,Gavelle,Spaića,Habuneka,Stupice i drugih,čije misli su uvijek moderne,ali nikada jeftine i pomodarske.

 

Razne inovacije u smislu eksperimentalnog kazališta u okviru HNK, Filozofskog teatra Srećka Horvata,izvođenje drame Slavoja Žižeka i razne otvorene filozofske diskusije,kao inovacija u smislu oživljavanja kazališnog života i garancija masovnog dolaska mlade publike...to bi trebala biti velika prekretnica i smjernica rada HNK u dvadeset i prvom stoljeću!.po mišljenju nove intendantice.

Naše predstavljanje u EU će doživjeti i naš najveći pisac Miroslav Krleža,čiji će ciklus veličanstvenih drama„Gospoda Glembayevi“, biti prikazan kao svojevrsna dramska kompilacija,kako ih u jednom komadu vidi neki europski režiser,pa će tako naš Krleža konačno u Europu,gdje se inače teatri zatvaraju...reče u svom „Intervjuu tjedna“na HTV 3 gospođa intendantica.No,nije naznačila tko će financirati sve te koprodukcijke uradke i gostovanja, u najmizernijem državnom izdvajanju za kulturu do sada u našoj zemlji!?..      

Da,teatri se zatvaraju širom EU i ne samo teatri,jer kapitalizam slabo mari za duhovne vrijednosti, one rijetko stvaraju opipljiv kapital, što je postala jedina svrha sve težeg života u novoj eri,a onaj nevidljivi,duhovni, za njih je i tako na niskoj cijeni,pa treba što prije prilagoditi naše prilike europskim diktatima preživljavanja!

Šta to znači? Desetkovati naše umjetničke ansamble?Razoriti umjetničke i kulturne vrijednosti stvarane generacijama umjetnika koji su gradili našu vrhunsku kazališnu umjetnost? 

   Trebamo li biti poslušnici?Trebamo li zaboraviti na tradiciju ove prelijepe zgrade i našega grada?Želimo li opstati u budućnosti njegujmo tradiciju,odgajajmo na njoj mlade generacije ali  pogleda uperena u budućnost,jer tradicija su stoljećima nagomilana iskustva,sačuvane vrijednosti,ona je poput čvrstog stabla iz kojeg uvijek izrastaju nove mladice prema horizontu!        

    

       

1719
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.