Osobitost kreativnosti
Ruža Pospiš Baldani, alt,
na glazbeno-dramskoj sceni operne kuće
svakom svojom pojavom pruža mogućnost jasne spoznaje o kvaliteti koju stvara.
Umjetnica, od prve svoje pojave na sceni
djeluje na gledatelje i slušatelje, animira i poziva na aktivno sudjelovanje
svih nazočnih. Svakom svojom izvedbom
uloge - lika na sceni, Ruža Pospiš Baldani manifestira i sasvim odredjenu
uporabu tijela u funkciji bazične vrijednosti situacije glede psihološkoga i
socijalnog profila tumačenoga lika.
Time osigurava, sugestivno, veću
vrijednost ukupnoga dramaturškog sloga djela i lika koji unosi, svojom
kreacijom, u radnju.
A svemu tomu pripada i adekvatna
profiliranost vokalno-glazbene dionice lika u partituri opernoga djela, pa je,
u sumi vrijednosti, velika, čvrsta podloga za najveća stvaralačka dostignuća na
najvećim svjetskim scenama operne
umjetnosti.
Iz
bogate galerije opernih heroina koje je umjetnica ostvarila u nizu
desetljeća na sceni Metropolitan opere u New Yorku, na scenama u Covent Garden,
Royal Operi u Londonu, na sceni Teatro alla Scala u Milanu, na sceni Opere u
Rimu, Opere San Carlo u Napulju, Opere Teatra Colon u Buenos Airesu, na scenama
u Moskvi, St.Petersburgu, Tokyju, te osobito u Dubrovniku, na scenama Opere u
Zagrebu, Rijeci, Osijeku,……i svim južnoslavenskim opernim centrima, izdvojene
su one koje je uzdigla do najviših razina i suvereno ih pronosila tijekom
velikoga dijela svoje utjecajne i osobite, jedinstvene, operne karijere…s
postignućima antologijskih ostvarenja u iskustvima operne umjetnosti druge
polovine XX.stoljeća.
Dostatno je osjetiti bilo koji Ružin izlazak
na scenu, da se shvati kakvom kvalitetom nazočnosti raspolaže. Ruža djeluje od
prvoga koraka na sceni, animira nas, izaziva reakciju i gotovo da i nas,
gledatelje i slušatelje involvira u scensko zbivanje.
Svakim svojim izlaskom na scenu,
prikazom svakog od svojih likova, umjetnica manifestira i posve odredjenu
uporabu tijela, u duhu posvemašnje
funkcionalnosti odrednica lika u dramaturškom slogu djela.
Unutarnja, djelotvorna energija, koja,
mimo kostima, dekora, stila interpretacije, njezine junakinje “iznutra” diferencira
kao formate, vrste karaktera, s
različitostima snage i utjecaja koji
osjećamo kao djelovanje njezine Amneris, njezine Carmen, Azucene, Končakovne,
Marine, Ulrice ili Maddalene, osobito Orfeja…..ta energija u izrazu i izboru
vrste uporabe tijela, je istodobno i njezin skriveni unutarnji naboj, kao induktivna vrijednost kojom se artikulira
taj naboj i pridonosi da se uporaba tijela pretvara u važnu i osobito vrijednu “gradjevnu
silu” koju scenski umjetnik posjeduje i koju rabi poput glazbenika, u
“varijacijama na klavijaturi svoga tijela”.
Cilj svakodnevne tehnike tijela je
komunikacija, a cilj osobite, nesvakidašnje tehnike, scenske tehnike tijela, je
informacija, koja doslovce oblikuje
tijelo u formu kao izraz ….
Tijelo kao život, je znatno više od
elementarnog života tijela. Tijelo kao život, proširuje nazočnost izvodjača i
zapažanje gledatelja. Nailazimo na
izvodjače koji privlače gledatelje
svojom elementarnom energijom
koja ih “zavodi i zanosi” bez razmišljanja.
To se najčešće zbiva i prije nego što je
gledalac razumio odredjene radnje i protumačio njihov smisao…..Ovu moć
izvodjača nazivamo “nazočnost”, ali ne
onu koja je “negdje tamo”, pred nama na sceni, već je to neprestana mijena,
razvitak koji se zbiva pred nama, koji nas animira i čini aktivnim sudionicima
života i sudbine scenskoga lika..
Protok energije koji je znakovit za naše
svakodnevno ponašanje, u susretu sa scenom scenskim likom, je posve drugačiji,
izmijenjen.
Tenzije koje skrovito ravnaju našom
uvriježenom fizičkom nazočnošću, u procesu scenskoga zbivanja, izbijaju na
površinu i nastaje vidljivo –“prošireno tijelo”.Ono je “usplamtjelo” - čestice
koje su sastojnice svakodnevnoga ponašanja, uznemirene su, polučuju više
energije, one teku većim brojem pokreta i sve se većom snagom razdvajaju i
privlače, suprotstavljaju se jedne drugima u smanjenim ili proširenim
“prostorima”.
Kao što nema vokalne radnje koja nije
istodobno i fizička radnja, nema ni fizičke radnje koja nije istodobno - mentalna radnja.
Kao što postoji fizički trening, postoji
i mentalni trening, pa je nužno izgradjivati spone fizičkoga i mentalnoga
odnosa u postupku kreativnoga rada. To je važno i zbog afirmacije polariteta
glumac - redatelj ,a osobito u odnosima
glumac - gledalac/slušalac..
Prošireno tijelo evocira svoju
komplementarnu sliku - proširenu misao.
Dugi svakodnevni rad na fizičkom
treningu koji se mijenja tijekom godina, postupno se kristalizira u unutarnje
“oblike” energije koji su se mogli početi uspješno primijenjivati na način
stvaranja ili slogove dramske radnje, na način govora, način pisanja - misao
ima fizički apekt, svoj način kretanja, promjene smijera, skokove - svoje “ponašanje”.
Tjelesno, postaje misaona, pa onda i energijska
vrijednost: svaki treptaj oka, svaki pokret, glas i svaki detalj vezan uz izraz
lika na sceni, znaju ti osobiti izvodjači, uznijeti, uzdići i proširiti do
ZNAKA i značenja, važnih za spoznaje o liku, najčešće u protagonističkoj ulozi, kroz izgled i ponašanje koji otkrivaju
karaktetr, a onda i dublje - njihovu dušu, do etičkoga nukleusa njihova bića.
I tako nailazimo na “dvokanalnu”
strukturu igre tih velikih scenskih umjetnika, i našega komuniciranja s njihovom
igrom, s njihovim kreacijama.
Probudjenih i pokrenutih emocija, mi
prodiremo u bit tih oživotvorenih scenskih sudbina dubinskim sondiranjem
značajki s odgovorom na pitanje - tko je Amneris, Carmen, Azucena, Ulrica,
Dalila, Orfej, Marina, Končakovna..
Prošireno tijelo, na putu od
materijalnoga do energijskog, omogućava da postupak upoznavanja prerasta u
procese spoznaja, pa to tijelo postaje jednim svojim značenjem snažna
“operativna tehnologija”, a drugim
značenjem je moćna duhovna sonda.
U sumi te složenosti, napuštajući
kazališni prostor, mi obilato znamo sve
više o Amneris, Carmen, Dalili, Marini, Ulrici, Azuceni, Maddaleni, Orfeju
…..mnogo više i jasnije od onoga što smo na sceni čuli i što nam je zbivanjem
pokazano….znamo sve o njima.
Taj process transmutiranja tjelesnoga u
energijsko, nije vezan samo za scenski prostor, nego se, komunikacijskim valom
kao ekspanzivna duhovna plima prelijeva u gledalište.
I to što se pred nama scenski zbiva,
pokazuje da umjetnica uvijek ostaje u “medijskoj zakonomjernosti” i ukazuje da
je na djelu “prošireno” a ne “svakidašnje” tijelo, pa onda prošireno biće i
napokon proširena komunikacija, s obilatom i visokodojmljivom spoznajom sustava
stvorenih i ponudjenih vrijednosti, koje svojom kakvoćom odredjuju
razinu standarda i očekivanja od kreativnoga rada i utjecaja u umjetničkom
životnom području.
Egzaktna je istina da se scenski
umjetnici ne razvrstavaju prema talentu nego se svrstavaju prema vrsti i
utjecaju “propusnosti bića”
Ima umjetnika koji izidju na scenu ili
pred kamere i – ništa. Sve ostane negdje
– u njima.
Kod drugih, čija je ličnost profilirana
i ima snagu osobnosti, što znači i protočnosti, to hipom izlazi, osvaja sveopću
pozornost gledatelja i slušatelja u auditoriju, sve prianja spontano i snažno.
Iz prvih ništa ne izlazi ili tek
ponešto, malo, a iz drugih, izidje sve i osvaja, zanosi, odjekuje, pamti se kao
“mjera vrijednosti”,kroz vrijeme, a u tome je i bitna, kvalitativna vrijednost
velikih.
Es
http://www.youtube.com/watch?v=RWI8E2oRPGE
Carmen
http://www.youtube.com/watch?v=F9BzemeplYs&feature=related
Ulrica
http://www.youtube.com/watch?v=dHxFwpEJAzA&feature=related
Oda zemlji, opera “Mila Gojsalića”, Jakova Gotovca
Deseti jubilarni humanitarni koncert Opera pod zvijezdama
posvećen je opernoj divi Ruži Pospiš-Baldani koja je u četvrtak u društvu
brojnih prijatelja proslavila 70. rođendan na zagrebačkoj Šalati.
http://www.vecernji.hr/vijesti/jubilarni-koncert-posvetili-ruzi-pospis-baldani-galerija-425457
Es