Autor: Marija Biljak,dipl.bibl.
Datum objave: 09.09.2013
Share
Komentari:


P U T D O LJ U B A V I

Put kojim se rjeđe ide

                         

Kultna knjiga blagopokojnoga psihijatra i psihoterapeuta M. Scotta

Pecka naziva „Put do ljubavi“ ili pak „Put kojim se rjeđe ide“ svojevrsna je „antipsihijatrija“.

Knjižica je podjeljena u četiri djela, a prvi dio se bavi problemom odnosno fenomenom discipline.

Autor tvrdi da je disciplina temeljno oruđe s pomoću kojeg se rješavaju životni problemi. Ali život čini teškim činjenica što je proces

suočavanja s problemima i njihovog rješavanja bolan.

Tako problemi prizivaju našu hrabrost i mudrost, a naš mentalni i duhovni rast valja zahvaliti jedino problemima.

Nadalje; autor dolazi do spoznaje kako težnja ka izbjegavanju problema i emocionalnih patnji koji ih prate prvotnim je temeljem svekolikih duševnih oboljenja.

Ili kako to kaže ingeniozno slavni Carl Jung : „ Neuroza je uvijek nadomjestak istinske patnje.“

Oruđa odnosno tehnike trpljenja pomoću kojih konstruktivno podnosimo bol što je sa sobom donose problemi su sljedeći, a ima ih četiri: odgoda užitka, prihvaćanje odgovornosti, priklonjenost istini i održavanje ravnoteže.

Osjećaj da smo vrijedni poštovanja kamen je temeljac samodiscipline

zbog toga što će osoba koja se ćuti vrijednom  brinuti o sebi u svakome potrebnom smislu. Da bi pak djeca razvila sposobnost odgode užitka, nužno je da imaju pokraj sebe primjer samodiscipliniranih  roditelja; da sami sebe poštuju i u određenom stupnju vjeruju u zaštićenost vlastite egzistencije.

Osim nestrpljivosti i neprimjerena pokušaja da iznađemo trenutno rješenje postoji još jedna sveprisutna i univerzalna greška, a riječ je o nadi da će se problemi riješiti sami od sebe.

Autor navodi jednu tvrdnju izrečenu šezdesetih godina prošlog stoljeća- Ako ne sudjeluješ u rješenju onda si dio problema.

Većina nas pokušava izbjeći bol zbog preuzimanja odgovornosti za vlastite probleme.

Pokušavajući izbjeći bol što je sa sobom nosi odgovornost, milijuni ljudi dnevno pokušavaju pobjeći od slobode.

Valja nam naučiti da je ukupnost života odrasle osobe niz osobnih izbora, odluka. Uspiju li to u cijelosti prihvatiti , postaju slobodni ljudi.

U mjeri u kojoj to ne prihvaćaju, zauvijek se osjećaju kao žrtve.

Mi izbjegavamo istinu ili stvarnost kad su one teške.

Međutim, istinu valja držati važnijom, bitnijom od vlastita dobra, vlastite lagode. Obratno, osobnu nelagodu treba nam shvaćati kao manje važnu i zapravo čak dobrovoljno je prihvatiti u traganju za

istinom. Autor spoznaje: Duševno zdravlje je neprestani proces posvećenosti po svaku cijenu. Vježbanje discipline je ne samo zahtjevan već i složen zadatak koji iziskuje umješnost i razboritost.

Autor Scott Peck u ovoj knjizi navodi različite slučajeve svojih pacijenata i njihove životne priče te kaže kako je glavni razlog zašto se ljudi obraćaju psihijatru upravo potištenost.

Međutim, autor nastavlja da zbog toga što jednom dokraja prihvaćena patnja u određenom smislu to prestaje biti.

U drugom djelu knjige o ljubavi, autor se našao pred dilemom definicije ljubavi, a on ju je ovako definirao: Ljubav je volja da proširimo vlastito biće kako bismo potaknuli svoj duhovni rast ili onaj druge osobe. Pritom je ljubav čin volje- naime, i namjera i čin.

Volja također podrazumijeva izbor. Ne moramo ljubiti, ali mi smo izabrali da ljubimo. Scott Peck analizira zaljubljenost koja nije čin volje. Ona nije svjesni izbor. Zaljubljenost nije širenje granica pojedinca. Istinska ljubav je neprekidno obogaćujuće iskustvo.

Zaljubljenost to nije. Mit o romantičnoj ljubavi je strahovita laž, ali je možda i nužna laž s obzirom da osigurava nastavak vrste.

Iako zaljubljenost po sebi  nije ljubav ona je dio golemoga i tajanstvenoga obrasca ljubavi.

Ljubav je slobodni čin izbora. Dvoje se ljudi vole jedino kada su kadri živjeti bez druge osobe, ali su izabrali da s njome žive.

Jedini istinski cilj ljubavi jeste duhovni razvoj ili razvoj čovječanstva.

Ljubav nije samo davanje; ona je razborito davanje, ali isto tako i razborito uskraćivanje. Razborita pohvala i razborita pokuda; umjereno upuštanje u raspravu, borba , suočavanje, nutkanje i gurkanje, a ne samo pružanje lagode. Ona je vođenje.

Autor analizira i fenomen mazohizma. Mazohist doživljava podnošenje patnje kao ljubav, a u osnovi je neutaživa želja za osvetom potaknuta mržnjom. Mazohizam vodi još jednom pogrešnom shvaćanju ljubavi-samožrtvovanje.

Pravu ljubav od neljubavi ne razlikuje sebičnost ili nesebičnost, već cilj. Pri istinskoj ljubavi , cilj je uvijek duhovni rast. Kod neljubavi, cilj je uvijek nešto drugo. Istinska je ljubav prije volitivna  negoli

emocionalna. Osoba koja istinski voli, voli stoga što je odlučila voljeti. Nadalje, istinska ljubav nije osjećaj koji nas preplavljuje  .

Ona je požrtvovna, promišljena odluka.

Ljubav uistinu podrazumijeva napor- ona je stoga neka vrsta rada ili oblik smionosti. Istinsko slušanje, posvemašnja usredotočenost na drugu osobu, uvijek je izraz ljubavi. Poistovjećenje govornika i slušatelja zapravo znači bogaćenje i širenje bića, odakle u pravilu

proizlaze nove spoznaje. S obzirom da je ljubav rad, bit neljubavi je lijenost. Najviši oblici ljubavi neizbježno su posve slobodni, a ne preuzeti postupci. Bila ona površna ili ne, predanost je temelj, podloga svakoga istinskoga ljubavnog odnosa.

U trećem djelu ove divne knjige raspravlja se o rastu i religiji.

Scott Peck kaže da svi imamo neki svoj svjetonazor, neku religiju, ali da nema dobra u preuzetoj religiji. Odnosno da bi bila životnom, najboljom u skladu s našom mjerom, vlastita religija mora biti posve

osobne prirode, u cijelosti izlivena na vatri vlastita provjeravanja i dvoumljenja u talioničkom loncu vlastita iskustva stvarnosti.

Autor govori o mogućnosti povezivanja vjere i znanosti u intelektualnom životu sadašnjice i postavlja zanimljivo pitanje:

„ Je li moguće da putanja duhovnog rasta, koja iz vjerske predrasudnosti smjera znanstvenome skepticizmu, najposlije vodi ka izvornoj religijskoj stvarnosti?“

Međuprostor između znanosti i religije može biti trusno, opasno područje.

Zadnji dio knjige ima naslov „Milost“ i on obrađuje upravo tu čudesnu Božju milost bez koje bismo bili kao nerazumne životinje.

Autor spominje fenomen tzv. serendipiteta  kojega označava kao

„nadarenost pronalaženja vrijednih ili ugodnih stvari koje nismo tražili“.Proces duhovnog razvoja je mukotrpan i težak. Ljubav je među ljudima sila koja se opire prirodnoj zakonitosti entropije.

Bog je cilj evolucije, Alfa i Omega. Nikad ne možemo reći:-OK.

Moj je posao završen, sve sam uradio. Lijenost je ne-ljubav dok je zlo

Protu-ljubav.Na tom životnom putu milost će nam pomoći da ne posrnemo. I preko milosti ćemo znati da smo dobrodošli. Što još trebamo tražiti?!

 

 

 

 

 

1247
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.