Autor: admin
Datum objave: 04.12.2013
Share
Komentari:


Peta obljetnica smrti Pere Budaka

38.Vjekoslava Majera----

Pero Budak

http://hr.wikipedia.org/wiki/Pero_Budak

Pero Budak (Trebinje, 21. lipnja 1917. - Zagreb, 4. prosinca 2008.), hrvatski kazališni i filmski glumac, dramatik, komediograf, romanopisac, pjesnik, dječji pisac i prvi direktor kazališta "Gavella".

photos

https://www.google.hr/search?q=pero+budak&client=opera&hs=YjM&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QXmeUuXhHqStywPFyoGQAg&ved=0CDAQsAQ&biw=1024&bih=639

 

"Javno pokazivati ljubav prema ženi nije muškarcu baš za pohvalu. To je znak slabosti. Nekada ljubav prema ženi ispada kao da je muškarac slabić, mekušac i neki mlakonja."

 

"Naprotiv žena smije pokazivati ljubav spram muža, čak mora to stalno pokazivati uz poštovanje pa se ta 2 osjećaja i stanja stalno preklapaju."

 

"Život rominja i teče dok teče, dok se poput ponornice ne izgubi pod zemljom."

 

"U Liki se mnogo drži do roda pa se ljudi rodaju i do petog-šestog koljena."

 

U Zagrebu je u svom domu u 92. godini umro Pero Budak, hrvatski dramatičar, pjesnik i pripovjedač te prvi direktor gradskog kazališta Gavella. Njegova najpoznatija djela su Mećava i Klupko.

 

 

 

PROZA

Vjekoslav Majer

http://hr.wikipedia.org/wiki/Vjekoslav_Majer

Vjekoslav Majer (Zagreb, 27. travnja 1900. - Zagreb 4. prosinca 1975.) hrvatski pjesnik i pripovjedač.

U Zagrebu je pohađao Trgovačku akademiju i studirao glazbu. Od 1928. do 1937. živio je u Beču.

Vjekoslav Majer pripada naraštaju hrvatskih pisaca koji su se pojavili nakon Prvog svjetskog rata.

Dobio je nagradu Vladimir Nazor za životno djelo 1969. godine. Prema njegovom djelu "Dnevnik maloga Perice" snimljen je slavni hrvatski film "Tko pjeva zlo ne misli" 1970. godine.

 

Vjekoslav Majer (1900 - 1975)

 

Vjekoslav Majer rođen je u Zagrebu. U književnosti se prvi put javio između dva rata, suradnjom u književnim časopisima (Savremenik, Vijenac, Književnik, Hrvatska revija itd.). 1923. pokreće časopis Ozon, a zatim Literaturu i Antenu.

 

Prva knjiga pjesama (Lirika) izašla mu je 1924. u Zagrebu. 1934. izlaze Pjesme zabrinutog Evropejca. Nekoliko godina uoči Drugog svjetskog rata, objavljuje nekoliko romana koji su pobudili veću pozornost publike nego kritike: Pepić u vremenu i prostoru (1935. I dio; 1938. II dio), Život puža (1938) i Dnevnik Očenašeka (1938). 1942. objavljuje pripovijest Dnevnik malog Perice po kojemu je Krešo Golik snimio jedan od najpoznatijih hrvatskih filmova Tko pjeva zlo ne misli. Tu su još i zbirke pjesama Svirač i svijet (1938), Pjesme (1953), Breze, kanarinci, kiša (1954), Otvaram prozor (1957) te Zagrebački feljton (1956) i pripovijest U utrobi zagrebačke gore (1959).

 

 

ŽIVOT PUŽA (1938)

 

Glavni junak je puž koji se zatiče u košari seljaka te zajedno s glavicama kelja, dospijeva na gradsku tržnicu. Puž doživljava niz pustolovina, seriju epizoda zagrebačke svakidašnjice: upoznaje pijance, pometače ulica, usidjelice, tamburaše, djecu, služavke i milostive. Svaki dan strepi da mu ne bi bio posljednji jer su ljudi u gradu zli i uvijek u nekoj žurbi. U dokonim slobodnim časovima sniva o svojoj prošlosti, o polju s glavicama kelja, slobodnom suncu, zvijezdama i hladnim rosnim jutrima - kao i toliki gradski ljudi, kojima se u snovima u velikom gradu javljaju dojmovi sa sela.

 

Dospijevši na nogometno igralište, napokon skončava pod brojnim cipelama igrača koji su mu nogama smrskali kućicu i tako ga usmrtili.

 

 

 NAIVNO VIĐENJE SVIJETA

 

U svojim romanima, Majer je dobar poznavatelj grada, sa svim specifičnim osobinama njegovih stanovnika. Glavni junaci njegovih romana su mali i jednostavni likovi (Pepić, Očenašek, puž, skitnice, djeca, služavke); oni nisu karakteri, već više ili manje uspjele stilizacije koje ne služe piscu da tumače svijet nego samo da ga izraze u jednom osobitom obliku. Zato ih je najbolje tumačiti kao anitetske ličnosti prikazane stvarnosti, zamišljene likove jednog svijeta poremećene kauzalnosti i maštovitosti kao jedine stvarne logike romanesknog pisanja. Ovu prozu možemo promatrati i kao niz pitoresknih fragmenata, a njegov princip pripovijedanja koncipiran je kao niz iznenađenja, slijed postupaka kojima materiju otuđuje od stvarnosti u korist jedne nadlogične - humoristično-ironične predodžbe svijeta, koja unatoč svemu nije oslobođena njemu svojstvene sentimentalnosti. Otuđujući materijal od stvarnosti, Majer se služi elementima gradskog jezika, poetizacijama niskog stila i depoetizacijom visokog, retorskog stila te tako komada svijet na činjenice za koje smo znali da postoje ali ih nismo vidjeli, a sada ogoljene sve postaju izvor ironičnog nesporazumijevanja i zamjenjivanja. Taj postupak zapravo je zamjenjivanje značenja iskustva prethodne generacije, što nužno dovodi do parodije i burleske. Stoga su Majerovi romani burleskne mješavine malih remek-djela imaginacije i jedne djetinjaste rapsodije, koja se neprestano vraća svom praobliku, tj. jednoj demitiziranoj naraciji kojoj gradski govorni idiom ozbiljno prerasta oznake dijalektalne proze. Budući da se služi rječnikom gradskog govora (štruca, vicmaher, ceker, ), jezik gubi opisni karakter, a izraz dobiva izrazito stilističko značenje. U takvoj sferi ekspresivnosti, nesmetano se mogu miješati elementi groteske s tragičnim ostavljajući dojam unutarnje ravnodušnosti od koje čovjek pati.

 

Majer je ironičar i baš zbog te činjenice, njegovu prozu je potrebno čitati s mnogo više povjerenja nego mnoge druge hrvatske međuratne proze. Zbog svojeg "konkretnog" doživljavanja, on je pjesnik naivne slike svijeta. Kao umjetnik naivnog, on voli detalj suprotstaviti cjelini; odnosi nisu iskustveni nego poezijski, a zaključci su uvijek samo aproksimacije. Sve je hipotetsko, i zato je povjerenje čitatelja izuzetno važno.

 

Pripovijedanje teče pravocrtno jer mu zaplet nije potreban. Iako životni put junaka pratimo sve do smrti, u Životu puža ne postoji rasplet - roman nije završen. Umjesto tumačenja zbivanja, dobivamo samo mogućnost viđenja, pa se zato umjesto opisivanja služi očuđenjima. Sa čudom smrti glavnog junaka nestaje i začuđenog pripovjedača i to je sasvim dovoljno da autor umiri svoju strast razjašnjavanja. Ne postoji odnos pripovjedač-lik, nego samo pisac-situacija pa pisac tek u odnosima aktera i neke određene imaginativne situacije izlaže svoj nazor o zbivanju romana.

 

(Branimir Donat: UNUTARNJI RUKOPIS, Zagreb, 1972.)

 

Croatian poet Vjekoslav Majer - Plinska Lanterna

http://www.youtube.com/watch?v=-KdilD6PivY

 

 

 

950
Kategorije: Književnost
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.