Vremeplov istražuje
svetokriški dvorac,
Glas Zagorja br. 111, 2013
Petar Orlić, slikar
metafizičkih vizija u mini-formatu i vješt crtač intimnih susreta, moderan i
drugačiji od svojih suvremenika, negda novost za kritiku, danas tema za
vremeplov
Petar Orlić hrvatski slikar,
rođen 1893. godine u Krapju na Savi, nakon završenpg studija slikarstva na
Umjetničkoj akademiji u Zagrebu 1917. godine bio je upućen u Osijek da kao
nastavnik crtanja nadomjesti premilog profesora Dragana Melkusa. Orlić se odmah
uključio u umjetnički život Osijeka. Godine 1920. sudjeluje na skupnoj izložbi
osječkih umjetnika, Impresivnim opusom zagasitih boja i neobičnih tema privukao
je veliku pozornost javnosti i kritike. Nadahnut mitološkim i biblijskim motivima Orlić marljivo stvara slike
malog formata koje 1924. godine izlaže u društvu osječkih slikara G. Antolkovića
i R. Turkovića. Tematikom i slobodom rukopisa posve drugačiji od svojih kolega bio
je novost u onovremenim likovnim krugovima. Kritika suvremenika (K. Rac, I. Kršnjavi,
V. Lunaček) pozitivno ocjenjuje njegovo djelo. U likovnom životu Osijeka Orlić
je bio samo prolaznik. Već 1925. godine mladi nastavnik crtanja premješten je u
Zagreb. Za Orlića je premještaj bio prigoda da se odmah po dolasku samostalnom
izložbom predstavi zagrebačkoj sredini. Uz pedagoški rad bavi se grafikom i
ilustracijama, crtežom bilježi svoje susrete, slika za svoje
zadovoljstvo, a s vremenom i za sve brojnije naručitelje. Godine 1929. godine priređuje
novu samostalnu izložbu. Oslikao je crkvu u Gornjoj Reki (1939). Njegova
freska Navještenje krasi apsidu župne
crkve Sv.Barbare u Carevdaru. Zaokupljen temom Navještenja Orlić slika i oltar
u kapeli
Sjemeništa na zagrebačkoj Šalati. Orlićevo djelo odraz je
snažne i uzbudljive imaginacije. Njegovo tonsko slikarstvo malih figura u
velikim prostranstvima svjedoči duhovni naboj i zanatsku perfekciju. Ono
otkriva senzibilnu, meditatitvnu i introvertnu umjetnikovu narav. Povučen i gotovo
zaboravljen u poratnim desetljećima umro je u Zagrebu 1965, godine. Prošlo je 120 godina od Orlićeva
rođenja i možda bi nestao u hrvatskoj provaliji zaborava da znatiželjni
« Vremeplov » u svetokriškom dvorcu nije otkrio da je Petar Orlić
mnogo svojih slika i crteža darovao dragom prijatelju profesoru Maksu Melkusu
pa njegovo djelo štovano živi u obiteljskom Muzeju baštinjene kulture i
sjećanja. (Te slike je povijesničar umjetnosti i
kustos Petar Stošić bio posudio za izložbu koju je priredio 1987. godine u
Zagrebu.)
Vremeplov istražuje
svetokriški dvorac,
Glas Zagorja br. 109, 2013
Ivanu Lovrenčiću na
spomen
Velikani ne umiru – oni
žive u svom djelu
Ivan Lovrenčić rođen je 1917. godine u Sv. Križu Začretju.
Cijelog je života ostao odani sin svog živopisnog Hrvatskog Zagorja. Nakon
pučke škole u rodnom mjestu nastavio je gimnazijsko obrazovanje u Krapini i
Zagrebu. Oduševljava se književnošću, glazbom i kazalištem. 1936. upisuje se na
Visoku školu za umjetnost i obrt učeći od O. Mujadžića, K. Hegedušića,
Lj.Babića i T. Krizmana. Od najranijeg djetinjstva crta i druži se s kazalištem.
Nakon diplôme bavi se scenografijom splitskog, sarajevskog i zagrebačkog
kazališta. Mobiliziran 1943. u domobranstvo, prelazu već 1944. u
partizane. Nakon II. svjetskog rata radi
u Jadran-filmu, od 1950. djeluje kao slobodni umjetnik, a od 1972. do umirvljenja
1978. izvanredni je profesor crtanja na Akademiji likovnih umjetnosti u
Zagrebu. Uz veliku podršku Bože Biškupića brojna Lovrenčićeva djela umnožena su
raznim grafičkim tehnikama u različitim edicijama. Lovrenčić je umro je u
Zagrebu, u siječnju 2003. godine
Svojim osobito bogatim i
raznovrsnim, uvijek izvornim i prepoznatljivim opusom Lovrenčić je dojmljiv
hrvatski velikan moderne likovne umjetnosti. Ostvario je oko 6000 crteža, 13
ciklusa po nekoliko stotina slika, 12 grafičkih mapa, 21 mapu likovnih prepjeva
poezije, freske, dekorativne panoe i tapiserije, keramiku - teško da je moguće
sve pobrojiti. O njegovu djelu objavljene su dvije velike monografije (V.
Tenžera 1980. i L. Paljetak 1992.) i mnogobrojni kritički tekstovi uglednih
povjesničara umjetnosti i književnika u katalozima samostalnih izložbi. Kroz
sve te tekstove struji toplina suosjećajnosti s djelima umjetnika koji svojom
darovitošću, izvornošću i tankoćutnom iskrenošću nikoga ne ostavlja
ravnodušnim.
Odolijevajući
nemiru vremena, nadahnut sačuvanim obiljem dojmova svog djetinjstva, prebirući po riznici srca, Lovrenčić je
stvarao svoj vlastiti mikrosvijet, poetičan, tajnovit i bogat, ponekad nevin i
lirski, ponekad groteskni i gorki, alegoričan i realističan, strastven, a ipak
samozatajan.
U Lovrenčićevom svijetu stvari
imaju dušu, ptice su slobodne, zaljubljene i raspjevane, prepoznaju se
zakrabuljene laži, oživljuju tajne skrite u dubini srca pa mačku uspijeva
upozoriti na neostvarene želje. Lovrenčić slika nadahnut ozračjem zavičaja koje
u tlu čuva njegovo korijenje, dok na površini vrve bube, vrludaju ljudi, niče
ili vene cvijeće. Premda demoni u bezbroj pojavnih oblika vrebaju od kolijevke
do smrti putnika na domaćim raskrižjima bodri poruka Krajputaša koji poziva na
dobrotu i po cijenu žrtve. To drago zavičjano tlo izvor je i uvir punine
slikareva života, neukrotiva snaga njegove svedodirne crte.
Reprezentativni
izbor svog opusa Lovrenčić je poklonio svom Sv. Križu Začretju koje je tim
povodom obnovilo "Žitnicu" negdašnjeg vlastelinstva za «Galeriju Ivan
Lovrenčić».
U svetokriškom dvorcu izložena su
djela kojima je Lovrenčić nagrađivao obiteljsku uzajamno poticajnu
mnogogodišnju suradnju, od dvostruke uzvojnice DNA koja u sebi krije tajnu
života do ilustracija Cesarićeve poezije, naslovnica knjiga i keramičkog
tanjura sa slikom dvorca. Ne čudi stoga da je Ivek u svom Začretju trajno
prisutan ne samo u Žitnici nego i u dvorcu-muzeju baštinjene kulture.
U godini vjere dvorac potsjeća na
Iveka i knjižicom «Uz Jezuša Krajputaša i likovne zapise Ivana Lovrenčića». Isus na
križu cijelog je života Iveku bio drag sugovornik s kojim je vodio svedodirni
intimni dijalog koji je upisivao u svoj dojmljiv i poetičan likovni dnevnik.
Vremeplov istražuje
svetokriški dvorac,
Glas Zagorja br. 108, 2013
Gauemann ili trag Hrvatske u Europi i
Europe u Hrvatskoj
„Muzej
baštinjene kulture i sjećanja“ smješten u svetokriškom dvorcu prepun je povijesnih
zanimljivosti koje svjedoče umreženost Hrvata s kulturnim životom u europskom
okruženju. U stalnom postavu muzeja izložene su dvije slike na kojima umjetnik
vrhunskim umijećem predočuje dva prizora iz života alpskih seljaka. Naslikao ih
je Friedrich Gauermann, ponos općine Miesbach, koja je kolijevku slikara podno
ruševine Scheuchenstein preobrazila u atraktivnu
turističku destinaciju u Donjoj Austriji.
Friedrich Gauermann rođen je na
obiteljskom imanju u Miesenbachu 1807.
godine kao mlađi sin cijenjenog slikara krajolika Jacoba Gauermanna. Premda je otac namijenio starijem sinu
da bude slikar, a mlađem da se uz djeda bavi gospodarstvom
na imanju, Friedrich je uz brata počeo slikati i uvjerio oca u svoj
talent pa se nakon djedove smrti posve posvetio slikarstvu. Zimu je provodio u Beču
na Akademji i dvorskoj knjižnici kopirajući majstorske slike životinja, a ljeti
je putovao Štajerskom, Tirolom i Salzbugom i slikao nadahnut prirodom.
Proslavio se sudjelovanjem na bečkoj izložbi 1824. godine i dobio prve narudžbe
princa Metternicha i francuskog amabasadora Caramana.
Nakon
bečkih izložbi 1829. i 1834. godine Gauermannove slike Oluja i Poljodjelac
privukle su pozornost bečkog dvora, koji ih je otkupio. Odmah potom ugledni kupci su se umnožili. Među njima su se našli barun
Rotschild te kneževske obitelji Lichtenstein, Schwarzenberg i Esterhazy.
Gauermann
je često putovao po Njemačkoj, gdje je svojim slikarskim umijećem stekao veliki
ugled i privukao mnoge kupce u Leipzigu, Dresdenu i Berlinu. Združenost ljudi i
životinja s krajolikom na istom platnu bila je posebnost njegovih slika i
novost u likovnom svijetu.
U Gauermannovoj ostavštini našlo se više od
tisuću uljanih slika koje su nakon njegove smrti prodavane na aukcijama diljem
Europe i Amerike, često uz vrlo visoke cijene.
U obitelji Flögel generacijama je
njegovano zanimanje za umjetnost, pa ne čudi da su se u obiteljskoj kolekciji
našle i dvije slike Friedricha Gauermanna. U svetokriškom Muzeju baštinjene
kulture one danas na svoj način svjedoče povijesnu prisutnost Hrvatske u Europi
i Europe u Hrvatskoj, a posjetiteljima dvorca radosno su otkriće. Uz mnoštvo
zanimljivosti koje Sveti Križ Začretje nudi turistima Gauermannove slike atraktivna
su pojedinost za promidžbu tranzitnog, izletničkog i kulturnog turizma u baštinom bogatom Zagorju.
Radoznali Vremeplov nastavit će izvještavati o zanimljivostima u dvorcu, a
nakon otrkića Gauemannovih slika zapitao se zašto sjajni svetokriški slikar
Ivek Lovrenčić ne dovodi turiste u Začretje kao što to čini Gauermann u Miesbachu?