Popularnost uvijek ne donosi i sreću
http://www.glas-slavonije.hr/221503/12/Popularnost-uvijek-ne-donosi-i-srecu
U trećoj godini emitiranja Al Jazeere zakopat ćemo dublje
novinarsku lopatu i doista otvoriti teme koje drugi izbjegavaju
Nedavno se poklopilo to da Al Jazeera Balkans slavi dvije
godine emitiranja i to da je na programu spomenute televizije počelo emitiranje
dokumentarnog serijala “Alkemija Balkana” Gorana Milića, koji je ujedno
direktor programa i Vijesti ove TV kuće.
Dvije
godine Al Jazeere Balkans. Tu ste od početka, pa i najkvalificiraniji da kažete
što je to ove dvije godine obilježilo, do kuda ste došli, što je novo Al
Jazeera donijela ovim prostorima i kamo dalje?
- Došli
smo za samo dvije godine do razine na kojoj su gledatelji počeli komentirati
ono što vide na ekranu. U prvoj godini, čini mi se, više su provjeravali svoje
početne dileme jesmo li mi “arapska ekspozitura”, “produžena ruka šeikovog
kapitala”, “poticaj za obnavljanje Jugoslavije”, “umiveni ogranak Al-Qa'ide” i
slično. Sada je tih predrasuda znatno manje, sada gotovo da i nema političara,
gospodarstvenika, umjetnika ili sportaša iz ove regije koji bi odbio govoriti
za Al Jazeeru Balkans. A plasirali smo se i u šire međunarodno gledateljstvo
preko naših reportaža i emisija. Zadobili smo povjerenje da o temama iz naše
regije izvještavamo za Al Jazeeru English, Al Jazeeru Arabic, uskoro i za
tursku i američku.
Koliko
ste pritom ostvarili od svojih osobnih ambicija i kamo one dalje sežu?
Imam
beskrajnu sreću da radim s 200 mahom mladih ljudi (28-40 godina) iz desetak
država i nacija koji su se priključili Al Jazeeri Balkans. I oni su, kao i ja,
imali početne dvojbe što to mi i za koga radimo. Iz svojih sredina donijeli su
svoje iskustvo, svoj svjetonazor i svoj odabir tema. Ali, onda smo postupno
shvaćali da je glavna zadaća napraviti profesionalan informativni program,
ništa više od toga. Bez žutila, dosoljavanja, cinizma, nepotrebnog
samoisticanja, bez zabranjenih tema i ljudi, ali s odgovornošću pred publikom.
Plivanje
niz rijeku
Mi imamo
uređivački, novinarski, snimateljski, montažerski, grafički kodeks na 250
stranica koji se stalno dopunjuje i inovira. To nije Sveto pismo ili Kur'an,
koji bi svojom striktnošću zatomio novinarsku osobnost ili kreaciju. Ali, u
našim vijestima izbjegavamo novinarske zaključke, ne govorimo “nažalost”, ne
ocjenjujemo nečiju pobjedu “zasluženom”, ne konstruiramo priloge tako da jedan
sugovornik ispadne “glup”, a drugi “pametan”, ne pravimo “voditeljske face”
koje bi sugerirale gledateljstvu na čijoj je strani pravda...
U trećoj
godini emitiranja zakopat ćemo dublje novinarsku lopatu i doista otvoriti teme
koje drugi izbjegavaju. To nismo do sada činili u većoj mjeri, ali nismo bili
ni benigni. Konačno, postigli smo ono čemu smo težili od početka. Događaje u
pojedinim državama regije pokrivamo bolje i opširnije nego ijedna druga TV na
svijetu, osim, naravno, TV postaja iz te države.
“Alkemija
Balkana” i Goran Milić u svojoj prepoznatljivoj izvedbi. Čini se da takve
dokumentarce više nitko u nas ne radi, jednostavno se ne sjete mladi novinari
da, primjerice, u godini SP-a u nogometu valja posjetiti tvrtku koja proizvodi
službene kopačke za Svjetsko prvenstvo u Brazilu. Jesmo li to od gomile svačeg
čime nas zasipaju izgubili oko za detalj, i to onaj s ljudskim pečatom?
-
Evidentno postoji jedan trend plivanja niz rijeku i nekritičkog prihvaćanja
svega što je proglašeno negativnim kao gotove činjenice, bez provjere. Jednako
tako, kad nešto dobije epitet pozitivnog, hvali se bez ograde. Život je
slojevit, a ljepota novinarstva ogleda se i u prikazivanju iznimki, bijegu od
stereotipa. Ako, recimo, u Hrvatskoj vlada uvjerenje da se povećao broj
ubojstava i silovanja, zašto netko ne pogleda statistike i utvrdi da je od
1970. do 1980. godine bilo 20 posto više ubojstava i silovanja nego u “groznih”
deset godina (2000.-2010.).
“Alkemija”
bez političara
Ali je
takđer točno da je u ovom drugom razdoblju broj oružanih i ostalih pljački
porastao za 600 posto! Je li netko postavio pitanje koliko je ljudi koji su
danas siromašni, svojim neradom, neznanjem, ovisnošću, pridonijelo svom
statusu? Ne! Jesu li svi državni službenici lijeni, korumpirani, neznalice? Pa
eto, ja sam počeo serijal od 14 emisija o Bosni i Hercegovini u kojem neće
govoriti nijedan političar. Javnost, međutim, neće biti uskraćena jer
političari i “dežurni” mislioci monopoliziraju ekrane i naslovnice. A vidio sam
da ljudi koji rade, često za mali novac, ali rade vrijedno i uspinju se, nemaju
te političke teme nego daju posve kredibilne i realne procjene situacije u
zemlji. Tako sam napravio i desetak emisija o Crnoj Gori koje će se emitirati
nakon serijala o BiH. Zatim ću u Makedoniju i na Kosovo. A idućeg ljeta, na
redu je Hrvatska. Dva tjedna u turističkoj sezoni, dva tjedna nakon sezone po
kontinentalnom dijelu i evo 13-14 emisija o Hrvatskoj.
Tri
godine niste bili na ekranu, a svejedno ste u Rovinju, na ovogodišnjem Weekend
Media Festivalu, proglašeni jednim od najpopularnijih TV lica. Kako to
objašnjavate?
-
Popularnost? Ona ne donosi uvijek sreću, ali kad mi priđu 15-godišnjaci i kažu
da bi se htjeli fotografirati sa mnom jer su gledali moje emisije, to je veće
od života.
U Rovinju
ste, prije dvije godine, o novinarstvu govorili nazočnima u društvu nedavno
preminulog Aleksandra Tijanića, direktora Radiotelevizije Srbije. Je li, kako
je to Tijanić ostavio studentima novinarstva u amanet, novinarstvo uistinu
robija, najgora profesija na svijetu?
- Da je
najgora profesija ne bi danas bilo u svakoj državi bivše Jugoslavije tri puta
više novinara nego prije rata. Ima deset puta više TV postaja, dvadeset puta
više radiopostaja, nema toliko više dnevnih listova i časopisa, ali su tu
portali čije je razmnožavanje nepredvidivo.
Krajnje
zahtjevna profesija
Ali,
istina je, Saša je u pravu, novinarstvo je postalo u materijalnom smislu
krajnje zahtjevna profesija. Čovjek treba biti u prvih dva-tri posto najboljih
da bi mogao pristojno prehraniti suprugu (supruga) i dvoje djece. Kod
liječnika, arhitekata, inženjera, informatičara, farmaceuta, bankara, dovoljno
je biti u prvih 40 posto.
Veteran
ste, prošli ste, radeći, cijelu regiju. Vidite li u kome svog nasljednika,
nekog tko ima “šmeka” za dobru priču, svakom razumljivu? Odgajaju li
televizijske kuće uopće više takav kadar? Ima li takvih ljudi!?
- Ma kako
da nema! Evo, dajte Zoranu Šprajcu da napravi serijal o Hrvatskoj, napravit će
ga bolje od mene! Ali je problem što se nakon deset i više godina vođenja TV
Dnevnika, Šprajcu ne spušta na razinu reportera. Jer, na HTV-u si oduvijek bio
važniji kad čitaš tuđe vijesti na ekranu nego kad proizvodiš vlastite. Aco
Stanković! Sigurno bi napravio odličnu dokumentarnu reportažu. Ali, probao je jednom
s Mirkom Filipovićem, nešto su ga iskritizirali (prema mom mišljenju,
neprimjereno, nije to uopće bilo loše) i on je, čini se, zauvijek odustao od te
forme. Pa Ivo Lončar. Sjajno pronicljiv, znalac poljoprivrede. Imao je odličnu
ideju za serijal “Od sjemena do europskog stola”, ali on to ne bi počeo (nakon
svog statusa saborskog zastupnika) bez 18 mjeseci pripreme i snimanja. Josip
Šarić! Kad radi, nema mu premca. Ali, 80 posto svoje kreativne energije, kao i
većina kreativaca na HRT-u, troši na besplodna čavrljanja o “nemogućoj
situaciji u kući”.
Razgovarao:
Siniša PAVIĆ